Liima

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Sepnu
Viestit: 73
Liittynyt: 04.06.2017 18:16

Liima

Viesti Kirjoittaja Sepnu » 21.11.2017 19:22

Hei
Onko kellään kokemusta Bison puu max liiman käytöstä
Mun olis tarkotus liimata sillä köli puuita yhteen
Kokemuksia kaikki kelpaa hyvät ja huonot
Itse en aiheesta sen enempää tiedä mutta rauta kauppias suositteli
Senvera vilkasin käyttöohjetta että mainittiin myös meriveden kesto.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Liima

Viesti Kirjoittaja matti » 21.11.2017 20:50

https://rakennuskemia.fi/products/bison ... 75-g-ip-pk
https://rakennuskemia.fi/products/bison ... n-puuliima
Molemmista pelkkää hyvää sanottavaa.
Jos isoja ja pinta-alallisesti suuriakappaleita, niin on ehkä parempi käyttää ensimmäistä koska tuo expressi on niin hätäistä ettei ehdi laittaa puristukseen. Kun lämpöä on vähän, niin ehtii vähän paremmin
Molempia tullut käytettyä, enemmin tuota expressiä koska kuivaa tosi nopeasti ja näinollen voi jatkaa hommaa

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27.06.2013 13:45

Re: Liima

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 22.11.2017 9:23

Moro, olen käyttänyt kaikenlaiseen puu nykertelyyn Cascon vastaavaa Pu-liimaa, mutta en koskaan veneessä veden alaisiin rakenteisiin. Olisi mielenkiintoista tehdä ns. keittotesti Pu-liimalle joka on kuvattu h vartialan vene sivuilla.

http://hvartial.kapsi.fi/glue/gluef.htm

T: Jarno

Sepnu
Viestit: 73
Liittynyt: 04.06.2017 18:16

Re: Liima

Viesti Kirjoittaja Sepnu » 22.11.2017 18:22

Toihan on aika hyvä toi liotus tai keitto testi täytyy kokeilla

harza
Viestit: 41
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liima

Viesti Kirjoittaja harza » 23.11.2017 22:19

Minäkin olen käyttänyt samaa Cascon D4 PU-liimaa kuin jtyyska yleisliimana veneessä, jopa yksi n. metrin mittainen laudan halkeama vesirajan alapuolella on rimoitettu ko liimalla kolmisen vuotta sitten, eikä ainakaan toistaiseksi ole mitään ihmeellisiä oireita havaittavissa.

Eipä ole siis juuri pahaa sanottavaa tavarasta, enemmänkin hyvää. Roiskeet ja purseet on helppo siivota asetonilla tuoreeltaan tai sitten mekaanisesti veistelemällä ja/tai hiomalla kovettuneena. Tosin joskus sopivissa olosuhteissa liimaus melko töhryistä hommaa kun purseet vaahtoavat "hallitsemattomasti", mutta näihinkin tottuu varautumaan; annostus, suojaus ja oikea-aikanen purseiden siivous. Lisäksi ainakaan minulla ei tämä cascon tavara ole koskaan hyytynyt liian nopeasti, eli työaikaa on reilusti luokkaa vartti, mutta silti kohtuullissa olosuhteissa jo n. 4 tunnin päästä kovettunut. Edelliset ajat muistinvaraisia, mutta eipä ainakaan minulla koskaan edes näin kiire ole, mieluummin tuumaan ja asettelen rauhassa ennekuin puristan kiireessä. Toisaalta kun toiseen vaakakuppiin laittaa mm. epoksien vaatimat kuivat ja lämpimät olosuhteet, komponettien kanssa lotraamisen ja melko pitkät kovettumisaijat, on pu-liima varraton apu ulkoteltassa työskennellessä ja em. kovettumisajatkin tuntuvat vähintään kohtuullisilta. Valmistajan suosituksista huolimatta olen tehnyt joihinkin paikkoihin liimauksia jo heti lämpötilän ollessa muutaman asteen plussan puolella -onnistuen! Toki tällöin kovettumisajat menevät heposti osastolle seuraava päivä, ellet sitten ole aivan aamusta liikkeellä.. Ehkä ainoa negatiivinen asia on, että pu-liima vaatii todella huolellisen puristuksen, jotta liimasauma onnistuu. Siis nimenomaan puristuksen. Liian löyhällä puristuksella liiman reagoidessa kosteuden kanssa alkaa sauma aukeamaan ja liimasaumasta tulee pu-vaahtosauma vrt. ikkunat/ovet talonrakennuksessa. Tuossa ylempänä bisonin linkeissä taisi olla mainittuna 5kg/cm^2. Äkkipäätään tulee mieleen, että tuollaiseen paineeseen päästäkseen saa olla melko fakiiri ainakin suuremmilla pinta-aloilla. Onneksi Casco ei ilmoita mitään noin raflaavaa, mutta esim tuossa alla mainitsemani kaarien laminoinnin yhteydessä yrityksen ja erhdyksen kautta viimeistään huomasi, että puristinta ja palikkaa saa olla vieri vieressä etteivät ala viilut pullistelemaan, osansa asiassa tietenkin teki homassa käytetty ohut 1,5mm viilu..

Laminoin siis taannoin myös kaarien korjauspätkiä taivutusta helpottamaan kostutetusta saarniviilusta. Tässä hommassa liima rokkaa kuin hirvi, kun puun kosteus toimii pu-liiman 2. komponenttina vaikka väittävät pu-liimojen olevan 1-komponettitavaraa ;-) Tein pienimuotoisen ei-niin-kovin-tieteellisen testin liottamalla päistä toisiinsa hieman ristiin liimattuja viilunpätkiä (liimaus p-ala n. 16cm^2) pariviikkoa pö-simkkinaftenaatti seoksessa huoneenlämmössä ja annoin sen jälkeen öljyn kuivahtaa viikon verran. Näitä tuon jälkeen, eikä nyt parin vuoden päästä edes työkaluilla irroita toisistaan leikkaus- tai repimissuuntaan rikkomatta itse puuta. Aikanaan minulle on opettu, että liimasauma/liimaus on onnistunut kun se pettää sauman vierestä kuten tässäkin tapauksessa.

Cascon liiman esitteissä on maininta "Ei kantaviin rakenteisiin". Melko ylimalkainen maininta, tarkoitus varmaan hyvä, mutta peruste puutteellinen/kadoksissa. Tarkoittanevat jotakin rakennustekniikkaa/jatkuvaa raskasta kuormitusta tms. Käyttäisin (käytän) kuitenkin huoletta tällä kokemuksella esim. veneen katto- tai painokaarien laminoinnissa, myös pienellä varauksella vesirajan alapuolella pienehköihin korjauksiin.

Aika näytää miten kestää pu aikaa. Toistaiseksi näyttää hyvältä ja on mielestäni moneen paikkaan kosteudenkestonsa ja käytön helppuoden ansiosta hyvä apu. Käännän takkini tuonnepana jos tulee takkiin.

Tuotetiedot:
http://www.casco.eu/fi/tuotteet/?pc=116 ... series=112

Vastaa Viestiin