kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
aparaatti
Viestit: 551
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 31.03.2018 21:21

Laitoin ensin tämän toisen aiheen alle mutta olikin näimmä jo aloitettu keskustelu tästä kansien kunnostuksesta joten jatketaankin täällä.

Mulla nyt sellainen ongelma noiden rimojen kanssa että tuo rako johon massa pitäisi saaha, on niinkuin kuopassa. Pitäskö / voisko ne rimat höylätä/ hioa samaan tasoon rakojen kanssa??
...vai oheneekohan rimat liiaksi?
Vai pitääkö ne saumamassa rajat vain teipata sitten kun niitä tekee? Vai mitä kannattais tehdä?

aparaatti
Viestit: 551
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 31.03.2018 21:22

kuvaa en saanut siirrettyä.
mutta siis tosiaan rimojen reunat ovat eritasolla rimojen reunojen kanssa. höylää, hiontaa vai antaa olla niin?

Teipit reunoille, sika sisään ja hionta? kai sen hiontakin onnistuu vaikka kuopalla ovatkin?
ajatuksia?

aparaatti
Viestit: 551
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.04.2018 10:30

Onko siis ihan tuhoon tuomittu ajatus että alkaisinyt kyllästää kansia ja sitten esimerkiksi kesäkuun alussa laittaisi vasta saumausaineet?
Vastauksia on tullut että haittaa tarttumista, mutta samalla neuvottiin (alkutalvesta) laittamaan kohtiin joista olin lakan rapsutellut pois. Ettei homehtuisi. Eikös tämä ole ihan sama kuin se että kyllästäisi ennen saumausta?

Toinen vaihtoehto tosiaan että odotan tässä jotakin vähän lämpimämpää viikonloppua ja äkkiä massat rakoihin ja kädet ristiin. (Yöt kuitenkin kylmempiä kuin +5)
Kuinkahan nopeasti voi alkaa kyllästämään massauksen jälkeen?

Tuolla facebookin puuvene ryhmässä ihmeteltiin jopa sitä että miksi ylipäätään pitää veden yläpuolisia osia kyllästää!?..mukamas taas niin hankala päättää marssijärjestys

Avatar
Northling
Viestit: 2579
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.04.2018 11:12

Moro

Kyllästys ja lahosuojaus on kaksi eri juttua.
Kyllästystä tehdään lahosuojaa sisältävällä öljyllä (20/80%), kun taas pelkkä sinistymisen esto lahosuoja-aineella ei tarvitse sitä kyllästysöljyä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 551
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.04.2018 11:18

Tottatosiaan 8}

Nyt kun taas tässä hiukan katseli ja funtsi..tuli mieleeni että mullahan on sellane löpö lämmitin joka savuttaa niin pirusti ettei pysty kyllä sisällä käyttää. Mutta jos vähän tukkis katoksesta ylhällä olevia aukkoja niin sillähän vois vähän lämpötilaa saada sisäpuolella nostettua. Ja jos ei kerran massa ole kosteudestakaan moksiskaan. Laittais ainakin aluksi tuon tohottamaan ja kattelis sittekuinka käy.
Kyllästelis sitte esimerkiksi toukokuun

aparaatti
Viestit: 551
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06.04.2018 9:03

Nyt ois 2putkiloo Sika 920dc, primeriä ja 3 purkkia epifanes lakkaa ja tietty kyllästettä.. riittäisköhän nämä kansiin.
Kannet hiottu sen verran kun pystyn ja viitsin ja uskallan.
Nyt arvuuttelen että milloin olisi sellainen ajankohta että pystyis aloittaa massauksen.
tänä viikonloppuna ei itse kerkii et ainakin seuraavaan siirtyy. Toki se on taas ilmoista kiinni sekin. Kovin kauaanhan tuota ei kait auttais puupaljaanakaan tuolla säilytellä. Mietin että voishan sitä vetää periaatteessa kyllästettä niihin paikkoihin jo joihin ei tule saumoja, mutta käykös siinä sitten niin että kun hion saumoja niin se kaikki hiontapöly on kiinni niissä kyllästetyissä kohdissa? Vai lähteekö ihan rätillä pyyhkimällä irtopöly irti?

täytynee tosiaan varmaankin teipata ensin urien reunat (urat ovat tosiaan kuopassa) jos sais niin vaikka siistimmän ja suoremman näköisen sauman(?)
Sitten primer uriin. ja käsittääkseni tästä 6 tunnin päästä pitäisi saada se itse massa. Kuinkahan on jos sen primerin laittais tyyliin pe iltana ja itse massa la päivänä. illalla/yöllä tietty lämpötilat alhaisempia.

No entäs sitten kun massa on raoissaan. Kannattaako alkaa heti esimerkiksi parin päivän päästä lotraa kyllästettä päälle jotta puuosat säilyisivät parempina..vai odottaa ensin sen massan kuivuminen (joku sanoi että pari viikkoa???) ja hioa ensin ja sitten vasta aloittaa kyllästäminen? (ejkä tämä järkevämpi)

Vai kannattaisiko nyt tosiaan jo tässä välissä laittaa jotakin homesuojaa jokapuolelle pintoihin?
Itseltä löytyisi jotakin "lassen peruskyllästettä ja joku tilkka sinkkinaftenaattia. Kävisikö näistä tehty sotku tuohon homeen estoon? Tosin kai tuossa peruskyllästeessäkin edes jonkin verran sitä kyllästettä on? eikö se haittaa sitten sikan tarttuvuutta?

Kiitos taas jos jaksatte ihmetellä kanssani =)

danlig
Viestit: 106
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja danlig » 06.04.2018 9:24

Enpä arvaa ottaa kantaa kyllästys asioihin, mutta itse aloin kyllästämään suoraan kansien runkoa kun sain paikalleen ja sen jälkeen massasin ja laitoin kannen paikalleen ja massasin sen saumat. Seuraava päivä kyllästämisestä siis oli kyseessä. En tiedä sun paatin kokoa ja massan käytön määrää tai työn laajuutta, mutta itsellä meni 10x3m veneen kansiin noin 12 purkkia massaa kun tein ne kaikki uusiksi :))

Avatar
Northling
Viestit: 2579
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.04.2018 9:31

Moro

Pari huomiota:
Älä käytä diesel lämmitintä jos käytät valkoista massaa, pakokaasut värjää valkoisen massan pinnan keltaiseksi.
Teippaamiseen menee enemmän aikaa kuin kannen hiomiseen.
Sauman suoruus tulee suorasta urasta, teipattu massareuna laudan päällä kuluu pois.
Kannen primeröinti sopivalla sudilla ottaa aikaa vain 3o min. Se on kuin vettä sutisi.
Paina massa lastalla uran pohjaan kuplien poistamiseksi.
Ehdottomasti anna massan kuivua kunnolla ennen kyllästystä.
Öljyt pehmentää massaa uudelleen, joten uusi kuivuminen kyllästyksen jälkeen on välttämätöntä.
En tiedä kannattaako enää homesuojata ennen massausta jos alat pian massaamaan. Ei se nyt ehdi homehtua jos teltta on tuuletettu . Toisaalta nyt on tosi kosteat kelit...

Tässä kuva paatin kannesta, jonka reunasaumat uudelleen massasin. Ruffin sauma laitettu aiemmin diesellämppäriä käyttäen ja siksi keltainen. Ulkosauma jäi valkoiseksi kun käytin sähköpuhallinta hallissa. Kovettui kyllä +4 C lämpötilassakin, mutta hitaasti. Noissa käytin teippausta suojatakseni ruffia ja varvaslistaa, mutta tieppaus oli koko homman työläin ja hitain vaihe. Tosin suoraa saumaa teippaa nopeammin.
Massaus.jpg
Massaus
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 551
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06.04.2018 9:34

Voi olla että loppuu keskenkin juu. kun ei ole kokemusta niin ei oikein osaa arvioida. Täytynee aloittaa noilla tilataan sitten lisää jos loppuu.
Venehän ei iso ole.jotain 6,20 avovene, joten ei siinä saumattavaa kantta ole kuin 2-3 neliötä ehkäpä

Avatar
Northling
Viestit: 2579
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.04.2018 9:39

Moro

Niin, tuon kymppimetrisen purjeveneen kannen ulko ja sisä saumaan (Ruffi/kansi ja varvaslista/kansi-saumat) meni neljä tuubia massaa.
Siis kannen mustat teaksaumat on alkuperäset, Putsasin ja saumasin vain nuo reunat uusiks kun ne repsotti.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 551
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06.04.2018 9:43

otin varmuuden vuoksi mustaa saumausainetta. aikaisemmin oli etukansi mustalla ja takakansi valkoisella joka oli keltainen =)
Mitään näyttelypintaahan tuohon ei saa vaikka mitä tekis, mutta nyt vain arvuuttelen että minkä näköinen siitä tulee jos vedän suoraan ilman teippejä. onko se sitten sellainen että joka toinen sauma on eri levyinen jne.
Voiko muuten teipata ihan maalarinteipillä vai pitäisikö olla tuollaista muoviteippiä?

Avatar
Northling
Viestit: 2579
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.04.2018 10:29

Moro

Edelleen toistan että sauman reunan suoruuden määrää laudan reuna ja ura, ei teippi. Teippi suojaa laudan pintaa massalta ja vähentää hiomista.
Tuo sininen on sitä parempaa maalarinteippiä, joka on kestävämpää ja pikkasen paksumpaa ja mikä tärkeää liimapinta siinä on sellainen, että se lähtee irti tahraamatta viikonkin päästä. Maksaa tuplasti halpis teippeihin verattuna, mutta helpottaa työtä molemmissa päissä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 551
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06.04.2018 11:19

urat ovat (suurinpiirtein) tasapaksuja ja rimat ovat tasapaksuja, mutta kun ura on niinkuin kuopassa. Niin jos vain laitan sikan uraan ja tasoitan lastalla niin sehän pyrkii menemään riman (korkeimman kohdan) kanssa tasan. Tähän voi tietysti vaikuttaa lastan koolla ja muodolla. mutta silloin saumasta tulee sitä leveämpi mitä syvemmällä kuopassa ura on tai mitä loivempi kuoppa on.

Jos taas laitan teipin seuraamaan uran reunoja, laitan massan ja pyyhkäisen esimerkiksi sormella tai vaikka sillä lastalla ja otan teipin pois, niin silloinhan se massa on vain siellä urassa. Korkeintaan se tulee urasta korkeussuunnassa hieman ulos, mutta on tasaleveä. Eikä se silloin tule urasta riman päälipuolelle.

Osasinkohan selittää mitä ajan takaa. Enkä siis tosiaan tiedä onko teipeissä mitään järkeä, mutta jos niitä en pistä niin sittenhän se tarkoittaa että kansirimoista täytyy hioa ihan helvetisti pois jos haluaa edes suurinpiirtein tasapaksut saumat 8}
Eli puntaroin vain sitä että jos teippauksessa menee aikaa niin menee kyllä hiomisessakin.

..ehkäpä teen ilman teippejä enkä mieti liikoja :-)..tulee mitä tulee

aparaatti
Viestit: 551
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06.04.2018 11:33

...siitä kyllästyksestä vielä..oliko ajatusta siitä että voisko ne skantäkit ja ikkunanpielet ym mihin ei massaa ole nyt tarkoitus laittaa alkaa jo kyllästää vai tarttuuko se tulevaisuuden hiontapöly jotenkin erikoisen paljon siihen kyllästettyyn pintaan?

Avatar
kimsir
Viestit: 349
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja kimsir » 06.04.2018 16:16

Moi

Kun niitä kuoppia siinä sauman kohdalla on ja, kun massaat ilman teippiä, niin sitä primeriä pitäis laittaa myös kuopan kohdalle riman päälle, niin leveälle, kuin se massa sen sauman ohi menee, jotta se sika tarttuu myös siihen kuopan kohdalle riman päälle, jos nyt ymmärsin sen ongelman oikein. Muutoin saattaa käydä niin, että se Sika alkaa irtoilemaan siitä kuopan kohdalta riman päältä ja voi irtoilla muutenkin. Oliks, niin, että teet väliaikaista korjausta, vai onko tavoitteena pidempiaikainen kunnostus? Hyvää tuosta tosiaan, ilman tasoittavaa hiontaa ei noilla tekemisillä saa.

Tiedän yhden vanhan purkkarin, jonka oregon kansi oli hiottu niin ohueksi, että ammattiveistäjä päätti laminoida kanteen ohuen lasikuitukankaan ja siihen sitten epoksi ja lakka päälle. Oli hyvän näköinen ja tiivis ratkaisu. Kangas hävisi siihen epoksin siisään, eikä näkynyt epoksin/lakan alta.


Kimmo
HELMIIDA

Vastaa Viestiin