kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 23.04.2018 21:53

Kyllä tummuu;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17.05.2018 19:13

No pitihän se arvata ettei tää ihan putkeen mene.. prkl.
Sieltä täältä sika irronnut sauman reunasta.
Mites tästä sitten edetään?
Otanko esimerkiksi irronneesta kohdasta aina pätkän pois sikaa ja uutta tilalle vai kuinka korjais?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17.05.2018 19:14

Tälläne
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.05.2018 20:20

Moro

Kyllähän ne kannattaa korjata, ettei ala heti sitten lakat rispaantumaan.
Mutta herää kysymys miksi tuo on tapahtunut?
Kyse muistaakseni on uusista saumoista?
Puhdistitko uran reunat puulle?
Laitoitko primerin?
Kyllästys vasta saumauksen jälkeen?
Käytithän Sika 290 DC massaa ja sille kuuluvaa primeriä?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17.05.2018 22:58

ei selvästkään tullut sitte puhdistettua tarpeeksi hyvin😩
Muuten kaikkiin kysymyksiisi vastaus kyllä.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17.05.2018 23:02

ei selvästkään tullut sitte puhdistettua tarpeeksi hyvin😩
Muuten kaikkiin kysymyksiisi vastaus KYLLÄ.

Niitä menee aikas monta uusiks. Se uus massa onkin tositosi kiva ottaa pois sieltä.
Onko ne urien reunat saatava puulle vai tarttuuko sika sikaan?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.05.2018 23:33

Moro

Periaatteessa aika tiukkaan tarttuu kun vaan on primeri välissä.
Tää perustuu ihan omaan kokemukseen. Meidän Ottilianan kannessa on saumaurien pohjassa sellanen solumuovi, jonka päällä sika on ja joissain kohdissa se eriste on ollut saumatessa koholla eikä täysin uran pohjassa, jolloin sika kerros eristeen päällä on ohut tai siinä on kuplia. Olen näitä sitten korjannut poistamalla massat ja sen solumuovin ja massannut sauman uudelleen. Sauman uuden massan olen vetänyt vanhan massan päälle molemmista päistä teipillä rajaten. Uusi ohutkin sika kerros vanhan massan päällä on siinä niin tiukassa ettei lähde sormella hangaten rullaamaan ja hioutuu kuin olisi yhtä "puuta".

Nuin
https://youtu.be/abFJwA4XQUs?t=2m42s

Tällasella on hyvä hioa urien reunat puhtaaksi puulle:
https://youtu.be/_vsBfP3PcrQ

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 18.05.2018 10:09

Kiitti vinkeistä. Tuollainen hiomajuttu vois olla hyvä värkätä

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18.05.2018 10:10

Moi,

Hmm... tuo alkaa näyttää harmittavan tutulta.
Ensinnäkin pahoittelen, että vastaan lukematta koko ketjua läpi.. siispä voi tulla vääräkin arvaus.

Kuvasta päätellen sauman koko taitaa olla noin 4-6 mm leveä? Arvaanko oikein, että syvyys on muutamaa milliä?

Chouanin peräkannen saumojen kanssa olen taitellut jo kolmatta vuotta. Mahonkilistojen välissä on juuri tuommoinen pienehkö ja vähän epämääräinen ura. Halkeamaa tahtoo ja tahtoi tulla saumojen viereen sinne tänne. Ja vaikka miten vetäisi lakkaa päälle, niin vettä tihkuu kesällä läpi. Pirun harmi. Olen tullut käsitykseen, että nykymassa vaatii vähän näitä vanhoja suuremman uran. Sen suuremman uran pohjaan saa primerin tai vaikka kuuluisan C-kasettinauhan. Massa on kestävää ainetta suhteessa pinta-alaan /mm2. Eli jos on saumassa vähän massaa, niin kestää heikommin kuin paksu sauma. Ja puu liikkuu aina kosteuden mukaan vähän. Sille ei voi mitään, vaikka kuinka rimoja kyllästelisi.

Haluaisin kovasti tietää, millä näitä aikanaan massattiin vedenpitäväksi. Chouanin 60 vuotta vanhoissa urissa oli jotain kivikovaa tököttiä. Vaatisi aikakoneen tai ylimaallisen yhteyden, että saisi vanhan veistäjän haastateltavaksi. Olen jopa miettinyt, että vaihtaisiko jonkin bitumin tyylisen massan näiden sika-johdannaisten tilalle. Toinen vaihtoehto olisi hankkia isommat urat kanteen, mutta se tarkoittaisi käytännössä rimoituksen vaihtoa. Tosin se on joskus varmasti edessä, jos ei saa kantta tiiviiksi..

Ensiavuksi ehdotan samaa, mitä omassani: leikkaa huonoja paikkoja auki linkkarin pikkuterällä (mattoveitsi) ja massaa päälle uudestaan. Ja aikanaan lakkaa päälle vähän enemmän, kuin haluaisi. Eli sitten kun on mielestäsi valmis, niin vielä kerran yksi kerros lakkaa päälle. Se auttaa vähän.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.05.2018 10:22

Moro

Lakka ei tiivistä mitään eikä täytä rakoja vaikka kuinka lotraa.
Päinvastoin lakka kovettaa massaa ja aiheuttaa vuotoja.

Sauman leveys on oltava n 10% riman leveydestä ja syvyys vähintään = leveys.
Kun kerran tekee, niin kannattaa samalla tehdä kunnolla, niin kestää kauemman.

Vanhat bitumimassat ne vasta vuotaakin. Ne puristuvat kasaan kannen kostuttua ja ne kun eivät palaudu, vaan jäävät sitten rimojen kuivuttua auttamatta kapeiksi, niin kansi vuotaa ja vaatii alituista uudelleen massausta. Niissä ennenv anhaan käytettiin alla jonkunlaista riveystä, joka saumamassan petettyä turposi sitten täyttäen raon ja pysäyttäen vuodon aikanaan.

Eihän mikään menetelmä ikuinen ole ja kaikki vaatiin säännöllistä huoltoa ja ylläpitoa... "elämä on"

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18.05.2018 10:58

Jep. Noinhan se on, että kunnolla tehty on eli olisi kerralla valmis.

Joo kyllä nuo bitumit kovettuvat ajan oloon suorassa auringonvalossa. Niin ne huopakatollakin tekevät. Olen testaillut osaan kantta myös terva-mehiläisvaha -sekoitusta, ja se pysyy lakan alla ihan mukavasti pehmeänä jonkin aikaa. Bitumia tai oikeammin kerabittiä olen kokeillut pariin saumaan, ja ihan lupaavalta nekin vaikuttavat. Ikuista saumaa nyt ei varmaan olla hakemassakaan. Puuveneessä muutaman vuoden sykli on ihan normaali. Mutta kannen saumojen uusiminen ei periaatteessa lukeudu ihan joka kevät toistettaviin. Vuotokohdat kylläkin.

Rivehommat on erikseen, näissä on sauma V-mallinen ilmeisesti alkujaan. Siihen ei edes mahtuisi rivettä. Vanhaa purjeompelulankaa kokeilin massan sekaan kerran, mutta se koe keskeytettiin jo ennen asennusta..

Lakka tiivistää minkä tiivistää, siinä on iso osa psykologistakin vaikutusta mukana. Ei sillä tiivistä kantta tule. Pelkkää ärsytyksen paikkailua, kun tietää, että kansi ei edelleenkään ole 100% tiivis.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 18.05.2018 14:24

Uran leveys 3 mm. Syvyys 5 mm luokkaa. Rimat 33. Eilen jo aloin ottaa ongelmakohdista pois sikaa. Mietin vain että pitääkö ne kohdat joissa sika on kiinni reunoissa saada myös puhdistettua puulle vai tarttuuko tuo sika sen olemassa olevan sian kylkeen. Primeröinti tietty ensin.

Eniten tässä jännittää että kuinkahan kauan pysyy kiinni nuo tällä hetkellä hyvältä näyttävät saumat🙏

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 31.05.2018 15:21

nyt olis ongelma saumat taas rapsuteltu vanhoista massoista.
Aattelin että josko tänään töistä pästyäni vetelisin primerit ja sen jälkeen pojan kevät juhlaan ja illalla vielä massas.
Toki nyt taas ei sitten ole sitä kosteutta ilmassa mutta kaippa se massa sinne joskus kuivuu (?).

Sitten seuraavaksi kun tulee lakkausken aika, sataa niin saatanasti 8\\

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja Northling » 31.05.2018 18:44

Moro

En ole varma, mutta mun mielestä primerin ei kannattais antaa kuivua kovin kauaa. Eli mä olen vetäny melkein märälle primerille massan päälle.
Annoitko pitkäänkin kuivua viimeks kun niitä saumoja teit, mitä on nyt auki? Voi nimittäin vika olla siinä...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kansien kunnostusta (vinkkejä?)

Viesti Kirjoittaja Qubik » 31.05.2018 23:16

Primerin kuivumisaikas on moin 15 min. Jos menee reilusti yli, pitäis primeroira uudeetaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin