POHJAN HUOLTO

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
vlindroos
Viestit: 19
Liittynyt: 03.05.2003 13:36

POHJAN HUOLTO

Viesti Kirjoittaja vlindroos » 08.08.2003 16:33

Olisin kysynyt pohjan huollosta. Eli kun nostan syksyllä veneen vesiltä(mäntyvene),mitä minun kannattaa tehdä syksyllä? Täytyykö vanha myrkkymaali poistaa jo syksyllä ja miten se tapahtuu? Eihän pohjaprimeriä poisteta?Millaisilla välineillä vanha myrkky hiotaan ja miten? Kiitos vastauksista etukäteen T:aloitteleva puuveneilijä

essoleevi
Viestit: 11
Liittynyt: 03.07.2003 10:00

pohjan huolto

Viesti Kirjoittaja essoleevi » 11.08.2003 17:31

Minä olen aina syksyllä vain kevyesti harjannut juuriharjalla vielä märkänä olevan pohjan. Kaikkea vanhaa myrkkymaalia on mielestäni turha yrittää ottaa pois. Juuriharjalla lähtee irti ne kohdat, jotka ovat jostain syystä irronneet primeristä. Primeriä ei ole tarkoitus hioa pois.

Keväällä vain uusi kerron myrkkymaalia pintaan. Itse olen muutamana keväänä laittanut venee vesille vanhoillakiin maaleilla. Ei ole aiheuttanut ongelmia, eli levät ja simpukat eivät ole tarttuneet vanhaankaan maaliin.
Lassi

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 12.08.2003 11:08

Sujautan oman kysymyksenikin tähän väliin:

Oma veneeni on tuotu keväällä Ruotsista ja se on ollut myrkkymaalaamatta jo vuosia. Tämän vuoksi paatin pohja on paikoin runsaastikin levän peitossa. Ennen nostoa haluaisin täten selvittää, kannattaako levä poistaa jo noston yhteydessä, siitä huolimatta vaikka vene on tarkoitus ottaa puupuhtaaksi ulkopuolelta ensi kevään aikana? Pelkään nimittäin, että kovakourainen levän poisto saattaa irroittaa pohjasta vanhan maalin rippeet ja että vene kuivuu liikaa. Jätänkö siis levät pohjaan ja raavin ne maaleineen päivineen pois vasta keväällä?

essoleevi
Viestit: 11
Liittynyt: 03.07.2003 10:00

Viesti Kirjoittaja essoleevi » 12.08.2003 14:12

Älä ihmeessä jätä näkinkenkiä pohjaan. Ne on helpo märkänä kaapia pois, eikä sen väliä, jos vähän lähtee pohjamaalia.
Lassi

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Pohjasta

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.08.2003 15:39

Moi
Jos aiot ottaa pohjan keväällä puupuhtaaksi, niin silloin se kannataisi kyllästää myös, joten on parempi mitä kuivempi puu olisi, jotta se imisi kyllästysainetta mahd paljon. Siis siinä tapauksessa kannattaisi poistaa kaikki maalit pohjasta, jotta pääset ajoissa kyllästämään. Se että millä kyllästää onkin different ballpark. Itse suosin pellavaöljy-lahosuoja reseptiä.

T:Aki

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 12.08.2003 16:35

Ok, mutta mikäli kyllästän keväällä, milloin minun kannattaa ottaa runko puupuhtaaksi? Yksi vaihtoehtohan olisi ottaa vene puupuhtaaksi jo heti noston jälkeen ja kyllästää keväällä, mutta kuivuuko vene silloin liikaa? Ai niin, veneen rungon materiaali on mänty.

Kyllästyksen suhteen ajattelin toimia juuri mainitsemallasi yhdistelmällä.

t:kaapo

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

pohjasta

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.08.2003 17:35

Moi taas
Juu, siis tarkoitin heti syksyllä, niin kuivuminen alkaa heti, mutta keväällä ei sitten saa ihan rutikuivaksi päästää, ettei ala halkeileen. Mutta kyllästämisen takoitus on korvata puun avoimesta solukosta juuri vesi, joten se on ensin haihdutettava pois. kts puuvenetohtori; kyllästys.
Muista että pellavaöljyn pitäisi vetäytyä hyvän aikaa ennen päällemaalausta, muuten ei tartu (1-2 kk). Päälle sitten lyijymönjä 2-3 krst, yacht primer 2, myrkkyä 2-3, ja "eiku laudoitem bääl"
T:aki

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 13.08.2003 11:05

Tervist,

Eli otan täten rungon ulkopuolelta puupuhtaaksi jo syksyllä, ja kyllästän keväällä. Olen hommannut veneelleni kylmän, suojaisen ja hyvin tuuletetun säilytystilan seuraltamme, joten sälytysolosuhteet pitäisivät olla optimaaliset. Kiitos taas neuvoista!

t:Kaapo

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 14.08.2003 11:08

Moro!
Jos veneen ottaa ajoissa ylös, pohjan maalipinta on ehjä ja syksy lämmin kuten viime vuonna, voi kyllästyksen aloittaa jo loppusyksystä, kun puu on riittävän kuivaa ja jatkaa yli talven. Tämä tietty edellyttää, että käyttää pellavaöljy-lahosuoja -systeemiä. joka kuivuu riittävän hitaasti. Itse tein näin viime talven aikana. Jos taas käyttää owatrolia tai Hempelin vastaavaa, pitää homma hoitaa käytännössä viikonlopun aikana yhtä soittoa. Nordlingin hyvästä ohjeesta jäi mielestäni puuttumaan pieni, mutta tärkeä yksityiskohta: pellavaöljykyllästyksen jälkeen pohjaan pitää vetää mielellään 2 ohutta kerrosta vernissaa, joka sulkee pellavaöljyn puun sisään. Pellavaöljyn päällä ei maali muuten pysy.

t.Matti

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Vernissaa

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.08.2003 11:50

Moi
Juu, niin laitoin minäkin kahteen viimiseen sivelyyn 25% vernissaa joukkoon( 1/4 lahosuojaa 1/2 pellavaöljyä). En vaan maininnu sitä kun tahtoo kommentin mitat kasvaa jos ihan seikkaperäisesti kaikki työvaiheet selostaa. Sisällytin sen "Pellavaöljy systeemiin".
Meillä uutta ja kuivaa runkoa kyllästettiin yli neljä kuukautta. Alussa pari vuorokautta jatkuvasti ja sitten 1-2 kertaa viikossa, kunnes se ei enään viikossa kuivunut, sitten vedettiin vernissa. Vernissa on muuten sitten kakkamainen hiottava, jos sitä jää laudan klantteihin tipoiksi, se on paperi ja pyyhkäisy. Kannatta skraballa poistaa ylimääraiset sitten kun se on "kuivunut".
T:aki

Vastaa Viestiin