Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Ada
Viestit: 8
Liittynyt: 18.05.2017 15:10

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Ada » 31.05.2017 12:36

Tosta kipistä vielä. Mulla oli aikoinaan samanlainen vetolaite ja ohjekirjassa luki, että voi käyttää myös matalan veden ajossa trimmattuna ylöspäin. Pakkia ei kuitenkaan saa käyttää, koska pakkilukko ei ole silloin päällä.

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 31.05.2017 15:49

IT IS ALIVE!!

Nostin petroolikannun Wallaksen tasolle ja kattelin kun petroolia alkoi liikkumaan kohti kohdetta, naksutus jatkui ja poistoputkestakin palautui tavaraa erilliseen kanisteriin jonka siksi aikaa virittelin. Meni arviolta 3-4 minuuttia niin säätimeen paukahti punainen valo ja homma alkoi rokata! Jeees!! Annoin olla päällä varmaan puolituntia ja salongissa ja keulapiikissä alkoi olemaan jo hieman kuivempaa.. Ilma oli sellainen mallia "lehmän hönkäys" ja taisin löytää syynkin.. Wallaksessahan on ne kaksi lämmintä lähtöä, alempi niistä pitäisi olla se jota ohjataan tiloihin jotka halutaan lämmittää ja ylempi sitten se heikommin lämmittävä. No ette ikinä arvaa.. Se alempi on kansirakenteiden tukipuiden kohdalla ja ylemmästä lähtee letku sisätiloihin :-)

Wallasta ei saa alemmas, kun alla menee ohjauskaapeli ja ylemmäs ei oikein mahdu kun tulee kansi vastaan. Tosin Wallas on kiinnitetty sellaisen asennuskehikon kanssa yläpuoleltaan kansirakenteisiin, eli jos saisi ottaa pois siitä välistä niin sitten mahtuisi, mutta eiköhän tuolla asennuskehikollakin ole joku tarkoitus, esim tuulettuminen / lämpöjohtuminen tai jotain. Eikö tätäkään ole voinut kunnolla tehdä 8-|

Toisaalta, voiko Wallaksen sisällä jo ohjata tai muuttaa kuumemman ulostulon tulevaksi ylemmästä reijästä? Sillähän tuo ratkeaisi 8|

Seuraavaksi kaasujärjestelmän kimppuun.. Kun en haluaisi pekoneita käristellä salongissa niin ajattelin hoitaa sen avotilassa. Pulloon on tietenkin letkun päässä oleva matalapainesäädin ja letkun toinen pää jatkuu putkena sitten sisälle asti ja välissä on haaroitus jossa on ollut varmaan jääskobe.

Sitten se perätrimmijuttu.. Hommaa riittää :P

Eiku ne vuodot jotka eilisessä sateessa tuli ilmi.. Keulakannen ja salongin seinän sauma, muutama pitkä sauma katolla on halki, ja kaikkee mikä näyttää epäilyttävältä :-)

Kiitoksia taas!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 31.05.2017 22:17

Perälaatikosta tuli ylläri vastaan... Tilaan menee kaksikin reittiä joita pitkin merivesi pääsee sisälle, mutta nolla ulostuloreittiä.. Laitan kuvan vielä tähän samaan.

Toinen on varmaankin ihan tuuletus ja hengitystä varten, mutta tuo kumiletkulla varustettu reikä ei selkene. Ulostulokin on melkein vesirajassa..

Lisäksi moottorin yläpuolelta löytyi kaksi erikoista härpäkettä, mitähän nuokin ovat? Ovat moottoritilan ja kannen välissä..

Huomenna seikkailut jatkuu :-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja CC » 01.06.2017 1:39

Ylemmän kuvan härpäkkeet ovat varmaankin moottoritilan tuuletin ja joku paisuntasäiliö. Enempää on kuvasta vaikea arvata.
Erikoinen putki on varmaan ollut joku ulosmeno, mutta oudossa paikassa yhtään mihinkään tarkoitukseen, jos kovin lähellä vesirajaa. Tosin ihan samoin oli meilläkin joku edellisistä omistajista asentanut taemman pilssipumpun, vaaksa vesirajasta ulosveto ja ilman edes joutsenkaulaa. Kovin äkkiä sellaisesta tulee sisäänveto.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 01.06.2017 9:17

Haaahahah!! Sisäänveto... Niimpä, tämä on suunnilleen sen vaaksan juu ja aivan suora reikä sisään. Eilenkin laiturissa aallokko kävi varmaan 70cm korkeudella perälaudassa, tuo ylempi tuuletusreikäkin heitti parhaimmillaan vettä sisään..

Täytyypä tilkitä, tai sitä ennen itse asiassa tyhjentää se peräosa tuon letkun kautta siirrettävällä pumpulla ;-)

Mikähän ihmeen paisuntasäiliö.. Liittyiskös johonkin ilmaamiseen tai jotain kun on kunnolla moottorin yläpuolella?

Vielä siitä trimmimoottorista.. Moottorin (pakoputken) ja takalaidan välissä on sellainen noin 30x30cm musta pömpeli, mahtaako olla se? Aika kivassa paikassa askarrella.. Pitää varmaan ottaa koko takakannen ja moottoritilan yläkansi poies että pääsee ihmettelemään :))

Osaiskos joku muuten ihan kuva-arvausleikillä kertoa suunnilleen mistä moottorista on kyse jos otan muutaman kuvan liitän tänne? Toyota joo, rivi 6 ja Diesel.. Ei paljoa muuta tietoa oo 8-|

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 01.06.2017 22:31

Moi!

Hienolta vaikuttaa hankintasi, ominaisuuksistaan huolimatta :)) Olen tähän asti seurannut sivusta, mutta nyt täytyy älähtää, vaikkakin sivujuonteesta: tuo on Saab 96:n paisuntasäiliö. Koskapa todennäköisesti moista syöksysämpylää ei veneessäsi ole, uskoisin sen olevan moottorin lämmönvaihtimen glykolikierron paisari. Eli moottorissa suljettu kierto jossa kiertää glykolit ja tuo tasailee paineita. Lämmönvaihtimen toisella puolella kiertänee sitten merivesi, joka ajaa samaa asiaa kuin auton syylarissa ilma.

Ja tojotia sen paremmin tuntemati veikkaisin tuon olevan Land Cruiserin kone, mallista hj60 tai jotain. Nipponekspertit tarkentakoot.

En ole vieläkään nähnyt kuvaa veneestä ulkoapäin, mutta varmasti hieno ostos kaikesta huolimatta.

Aurinkoa kesään!

Eeppo

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 01.06.2017 23:55

Ei jumankauta!! Se ny vielä puuttuis että seikkailuni aikana löytäisin vanhan Uuskaupunkilaisen veneestä.. Haahahhahahh :-)

96sen paisari, nonni.. Menny sekin sitten hyötykäyttöön. Muistan ku nuoruudessa meillä oli legendaarinen syöksysämpylä perheen ajokkina, hienoja pelejä! Tuohan tuo vaan lisää karakteria koko homman 8|

Tässä pari kuvaa pressun alta päästyään.. Enään ei kiillä noin eikä salongin katon massarajat ole terävät.. Pakko oli vetää ihan sormipensselillä Sika291: stä lähes kaikki saumat uudelleen kun ei oikein päässyt jäljille että mistä vuotaa, lähes kaikki saumat oli sillain mikrohalkeamia täynnä :P no jokatauksessahan tuo katto vaihdetaan ensi talvena niin täytyy vaan kestää tää kausi.

Joo, kattelin kanssa että tuonlaisia moottoreita on ollu kai Dynassa ja Lantikassa.. Vieläkö selviäis mikä malli. Tai ei silläkään niin väliä ennen sitä kertaa kun haluaa itse huoltaa koneen..

Tässä kuvaa:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.06.2017 0:15

trimmimoottori on juuri toisella puolella, kun pakoputki. Kilvessa kii. moottori takanta näkyy uleensä noin 5x10 musta releboksi ja siitä alempana sähkömootorin sieva ahteri.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin