Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 24.05.2017 0:19

Ei ole vaivuttu synkkyyteen.. Ei ollenkaan.. On painettu hommia, on ne sitten turhia tai ei.

Kaikki ikkunat 16kpl skrabattu tyhjiksi asennusliimasta, silikonista ja jostain pintakitistä, huhhuhu.. Tilalle laitettu Sika 291 tuubeja poikineen. Jos ei muuta niin ainakin näyttää hemmetin paljon paremmalta kuin edelliset räpellykset, vaikken itsekään kokenut näissä hommissa ole :)) Hitto se silikoni tosiaan on paskamaista irrottaa..

Lisäksi ulkopuolelta ohjaamon katto, salongin katto ja keulakansi hiottu ja lakattu kolmeen kertaan. Ja huomenna vedetään 4. kerros. Lisäksi kaikki mustat liimasaumat vuotokohtien ympäriltä kaavittu ja vaihdettu uudet mömmöt. Myös sellaiset silmillä erotettavat murtuneet saumat paikattu.. Tähänkin hommaan käytin tuota Sikaa.

Sisätilat pesty Klooriliuoksella.. Sen jälkeen pesty vielä ihan mäntysuopaliuoksella tuoksun takia. Wc tila lotrattu kloorilla ja Potta vaihdettu uuteen.

Pohja skrabataan ja myrkkymaalataan telakan toimesta huomenna loppuun, tänään alottelivat jo toisen puolen tekoa ja ainakaan vielä ei löytynyt mitään hälyttävää. Ilmeisesti kolmeen kertaan maalaavat kuluneimmat kohdat ja muuten kahteen kertaan. Vesille lasketaan liinojen varaan turpoamaan ilmeisesti perjantaina.

Sisäkaton lahoja kohtia rapsuttelin terveeseen puuhun asti, samalla taisi salomgin katon todellinen rakenne paljastua:
- Kaaret
- Pontti
- Vaneri
- Viilu
- Lakka
Vesi on päässyt tuon uloimman viilukerroksen alle ja muutamasta kulmasta on selkeästi irti muutaman kämmenen kokoinen alue.
Sienet kun otti lahosta irti niin ihan pinnassa tuntuivat olevan kiinni ja rutikuivia.. Terve puu löytyi ihan vierestä. Ajatuksena tosiaan ennen ensikautta avata tuo kattorakenne ja katsoa sitten miten sen kanssa toimitaan.. Eiköhän kaikki kaarista ylöspäin vaihdeta ja tummat kaarien päät myös, niitä on muutama.

Eli kohta pääsee jo testaamaan, että vieläkö vesi tulee sisään vai pysyykö ulkona 8}

Sitten ihan käytännön kysymys... MITEN IHMEESSÄ SALONGIN PÖYDÄN/ISTUINRYHMÄN SAA MUUTETTU PUNKAKSI :)) 8} 8-|
Pöytä on laidan puolelta sellaisilla saranan näköisillä tapeilla ja toinen pääty pohjan alta laskeutuvalla jalalla.. Puuttuukohan jokin osa? Jotenkinhan se pöytälevy pitäisi siihen keskelle saada laskettua, mutta itse levy on pienempi kuin penkkien välinen alue.. Ei kässää :-)

Kiitokset kaikille jo tähän astisista kommenteista, kehoituksista ja neuvoista, kaikki on arvokkaita ja tulee käyttöön.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 24.05.2017 0:47

Ehtoota.

No onpa, on alkanut tapahtua :)

Toi katon rakenne viilulla ja vanerilla on aika ovela. Se vaatii kyllä pitämään lakan ja kyllästyksen kunnossa. Muuten voi tulla lahoa. Toisaalta hienohan se on aikoinaan ollut. Saaristossa oli vähän arkisemmin se maalattu kangas vain..

Tosi hyvää tahtia saat veneen turpoamaan. Telakalla on näihin aikoihin joka viikonloppu puuvene riipumassa nosturin hihnoissa, aika hyvää palvelua.

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 25.05.2017 8:35

Nonni! Eilen olin viimeistelemässä ohjaamon ikkunoita ja tekemässä inventaaria varusteista.. Köysistä, ankkurists, fendareista jne.. Yhtäkkiä kauhea tömähdys ja kun menin katsomaan niin trukki oli ajettu kiinni traikun lenkkiin ja iloinen satamagubbe huuteli että se on menoa nyt :-)

No hitto, ei muuta ku katosta purkamaan että mahtui paatti kääntymään.. 15 minuuttia ja Michelle oli meressä 8-|

Kyllähän se aika paljon vuosi, mutta omilla pilssipumpuilla ja liinojen varassa ilmeisesti homma hoituu, tänään selviää enemmän! Kyllä lattialaudat salongissa pahimmillaan kellui..
Siinä edessä oli sellainen pieni puupurkkari joka oli ollut liinoissa viime perjantaista lähtien ja edelleen kaksi ranteen vahvuista letkua työnsi täydellä höökillä vettä ulos.. Se ole mennyt ihan putkeen 8}

No, Roger sieltä telakalta soittelee sitten kun tilanne muuttuu Michellen osalta.. MUTTA NY SE O VEDESSÄ!! :-) :)) 8]

Piti vielä laittaa, että onhan se vene tehty veteen... Koko paatti muuttui sekunnissa kun se pääsi elementtiinsä. Itse kun en ole sitä vedessä edes nähnyt vaan paskasten pressujen varjoissa maalla. HIENOA :))

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 25.05.2017 12:34

Jes, siistiä.

Käytiin äsken tehtaalla kaupassa, ja pakkohan oli käydä siinä laiturissa katsomassa. Siinä olikin yhteensä neljä paattia, ja kaikista tuli vettä ulos. Se kölivene mistä puhuit, se oli viikolla roikkumassa niin, että vain osa köliä oli vedessä. Että ei ihme jos vieläkin vuotaa :))

Katoin sun kantta laiturilta. Sehän on päällepäin ihan järkevän näkönen vielä. Jos jostain vuotaa, niin niitä mustia saumoja voi tosiaan massata mustalla sikaflexillä kiinni, noin ensiapuna.

Hieno vene, varsinkin vedessä :)

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 30.05.2017 0:01

Päivitystä... Paatti nyt Naantalissa ja ihan itse sen sinne meriteitse navigoiden 8]

Matka oli sellainen 7h ja aivan mahtavaa oli päästä hieman tutustumaan Michelleen, menee kyllä tasaisesti ja nätisti, moottori tuntuu toimivan kuin enkeli.. Pidin sellaista 2500rpm ja 7knt vauhtia ja ainoa mikä vähän vaivasi mutta on varmaan normaalia oli ohjauksen oikealle viettäminen. Sai tavallaan koko ajan olla vasemmalle vääntämässä.. Johtuisikohan esim potkurin pyörimissunnasta tai jotain?

Ajon aikana vuoto ihan keulasta hieman kasvoi ja pp kävi jonkin verran, samalla tuli huomattua että keulan pp koho jäi välillä jumiin (kuula) eikä sammuttanut sitä automaattisesti. Kohon toinen kiinnikekorva on haljennut ja koho ei ole ihan optimiasennossa, pitänee uusia jottei kuluta akkuja loppuun.

Sitten ensimmäinen asia, jonka todellakin haluan korjattavan/vaihdettavan.. Kaasun ja vaihteen kaukosäädin täytyy saada siirrettyä ruoripulpetin oikealle sivulle!!!! Saakeli että oli laituriin tullessa aivot solmussa kun kaikki olikin väärinpäin 8-|
Ruori on siis vasemmalla puolella ja samoin kaukosäädin. Mahtaakohan tuo olla ihan vaan siirtämishomma vai tuleeko vastaan jotain sellaista että sitä ei voi asentaa toiselle puolelle? Luulen että kaapelit kyllä riittää koska nykyiseen paikkaan on pidempi matka moottorilta.. Onko nuo molempikätisiä? Nyt tulee apukoulutasoinen selvitys mallista :-) Se on sellainen valkoinen, muovinen, näyttää joltain seiskytlukulaiselta, yksi vipu ja vivun vieressä sellainen sentin halkaisijaltaan oleva pieni tatti jota painetaan, kun halutaan esim startatessa nostaa käsikaasua eli tatti pohjaan ja kaasuvipua eteen niin tyhjäkäynti nousee. Vai oliskosse ollu niin että tattia nostettiin.. No hui hai, niin tai näin.

Toinen asia... Ruoripulpetissa on keinukytkin/vast jossa lukee up ja down, kuvittelisin olevan perän trimmi.. Mitään siitä ei kuitenkaan tapahdu. Onko nopeaa tapaa selvittää missä vika? Sulake, trimmimoottori..?

Kolmas asia.. 3200 Wallas.. Ruoripulpetin sivussa on käyttökytkin tuolle, kaksi vipukytkintä, kummassakin puolitus ja täysi. Vasemmanpuoleisesta kun napsauttaa kokoteholle niin Wallas alkaa napsuttamaan ja jatkaa sitä vaikka kuinka kauan. Oikeanpuoleisesta lähtee puhallus käyntiin ainakin salongin puolelle.. Miten tuon kuuluisi toimia? Wallaksen alla on Wallaksen oma petroolitankki joka ei ole käytössä vaan sen vieressä on 5L kanisteri jossa on korkki josta lähtee 3 letkua. Pitääkö petroolit vaihtaa uusiin? Sinnehän on voinut kerääntyä vaikka vettä tai jotain..

Tässä näin alkajaisiksi hieman mietittäviä asioita, noista tuo kaukosäätimen puolenvaihto on kiireisin :))

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja matti » 30.05.2017 6:43

Huh,huh eihän se näytä niin kaamealta kuin niissä ensimmäisissä kuvissa. 8}
Alkaako köli purkautua kun siinä on paikkalappuja kupeissa?

Ne kaukosääätölaitteet ovat yleensä molemminkätisiä, että voi vaihtaa puolta. (tattia painetaan) :-)

Jos oikein näen kuvista, niin tuossa perävetolaitteessa ei ole trimmiä! ainoastaan kippi jolla voi nostaa perän ylös koneen ollessa SEIS, esim potkurin vaihtoa tms varten, ajossa vetolaitteen tulee olla aina ala-asennossa!

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 30.05.2017 11:34

matti kirjoitti:Huh,huh eihän se näytä niin kaamealta kuin niissä ensimmäisissä kuvissa. 8}
Alkaako köli purkautua kun siinä on paikkalappuja kupeissa?

Ne kaukosääätölaitteet ovat yleensä molemminkätisiä, että voi vaihtaa puolta. (tattia painetaan) :-)

Jos oikein näen kuvista, niin tuossa perävetolaitteessa ei ole trimmiä! ainoastaan kippi jolla voi nostaa perän ylös koneen ollessa SEIS, esim potkurin vaihtoa tms varten, ajossa vetolaitteen tulee olla aina ala-asennossa!
Ei se enää niin paljoa pelota ja kun merelläkin toimi suhtkoht arvattavasti ja ennakoitavasti niin luottamus paattiin kasvaa.. Monta asiaahan tässä vielä on selvittämättä, ja kun myyjään ei voi olla yhteydessä (huijauksen kohteeksi, kun itseni annoin laittaa) niin kaikki täytyy itse pongata tai luottaa telakan sanaan.. Tosin, D-Marinen Roger on ollut sellainen tukijaturva tässä että ilman en olisi tullut toimeen.

Köli... Purkautumisestako ne paikkalaput kertovat vai onko niille olemassa jokin muukin mahdollinen selitys? Ja jos kertoo purkautumisesta niin mitkä on toimintavaihtoehdot?

Kaukosäädöt.. ookoo, kokeillaan vaihtaa, eli kahvan päästä vaijerit irti ja pyöräyttää ne toiselle puolelle ja vaihtaa vaijerien paikat olettaen ja ensiksi tarkastaen, että ne voidaan päittäin vaihtaa, näinkö? Ja tattia painetaan oikein kunnolla 8|

Tää on kyllä just mahtavaa täällä kokeneiden kanssa jutustelussa, että pystytte jo kuvasta katsomaan että eihän tossa pitäisikään olla trimmiä.. Pitää kehittää jokin väliaikainen käyttö sille keinuvivulle, vaikkapa sähköisesti laskeva ja nouseva aurinkokaihdin kuskille 8-|

Mites tuon Wallaksen kanssa, kun vain naputtelee niin onko antaa jotain vinkkiä että mistä vianetsinnän aloittaisi? Tämä siksi tärkeää, että luin kirjoituksen jossa joku mainitsi miten saadaan vaimokin mukaan reissuun toistamiseen -> jääkaappi, siisti vessa ja toimiva lämmitys :-)

Kiitokset Matti, huippuhommaa!

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 30.05.2017 14:08

Moi,

Onnittelut ensimmäisestä ajelusta! Mukava kuulla, että matka meni hyvin.

Köli näyttää siltä, että siihen on joku joskus lisännyt puuta varsinaisen kölipuun alle. Liekkö ollut ajatuksena parempi suuntavakavuus, ehkäpä jopa juuri 5 - 10 solmun nopeuksissa. Asennus on nähtävästi tehty metallilevyillä "lastoittamalla". Lopputulosta on kuvista päätellen jopa siistitty, sillä muistaakseni silloin muutama vuosi sitten kokonaisuus oli vähän resuinen. Tosin tää nyt on vaan sivusta vilkuilleen muisto. Se sitten, että tarvitseeko tuommoisessa veneessä olla moinen lisäköli, on tosiaan oman arvailunsa aihe. Vene näyttäisi olevan kuitenkin ihan laatutyötä alun perin, joten eiköhän sen ole joku ihan oikeasti suunnitellut toimivaksi. Tiedä vaikka Norjasta löytyisi tietoa tuommoisista. (Eikös vene norjalainen ollut?). Runko näyttää jopa puoliplaanarilta, mikä tarkoittaisi jopa yli kymmenen solmun vauhteja. Tosin jos vetolaitteen päässä on moottorina jotain alkuperäistä Volvon valmistamaa, niin siinä alkaa sitten polttoainettakin mennä vähän enemmän. Mutta siis tuskinpa köli sen ihmeemmin hajoamassa on, sitä vaan on vähän "paranneltu" huonommalla teknisen työn päättöarvosanalla..

Wallakseen kannattaa vähintään vaihtaa uusi polttoainekanisteri (ja aineetkin siinä). Lämppäri on tunnetusti arka lialle ja mahdolliselle vedelle tankissa. Ja se siis toimii niin, että käynnistäessä se naksuttelee ensin aineen polttimolle, joka toivottavasti syttyy, ja sitten lähtee puhalluksetkin käyntiin. Virtaa pitää löytyä akusta käynnistyksen aikana riittävästi. Voi koittaa niinkin, että käynnistää koneen lataamaan, ja kokeilee sen käydessä josko Wallas syttyisi. Jos vehje ei ala puhkumaan, niin soita Hanski-Fix -nimiselle toiminimelle, löytyy googlella Turun Nummesta. Hän tietää noista vempaimista kaiken, ja auttaa korvausta vastaan varmasti.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja matti » 30.05.2017 19:19

Joo,Mösteri on oikeassa siihen köliin on lisätty alle korkeutta joka on harsittu niillä lapuilla kiinni, en aamulla katsonut niin tarkkaan!

Kyllä sen kipin on tarkoitus toimia siitä ylösalas nappulasta, helpottaa kummasti jos joskus tarvii vaihtaa/tarkastaa potkuri veneen ollessa vedessä tai rantautua matalaan, mutta se ei ole tarkoitettu trimmiksi, siis käytettäväksi ajon aikana.
Niinkuin arvelit, niin aluksi .meneekö sähkö sinne kilven(siis kpl joka on kiinni peräpeilissä, johon vetolaite on kiinni) sisäpuolella olevaan mustaan "mötikkään", tai onko siellä sitä kipin koneistoa ollenkaan paikoillaan?
Jos oikein muistan, niin siinä on releet joita se nappula ohjaa joista aikoinaan vika usein löytyi

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.05.2017 20:14

Moro

Wallaksen vikaiteraatio:
-Onhan pakoputki auki!!! Jos on Pakoputken ulosvienti ns. kansimalli, niin se on suljettavaa tyyppiä ja jos koittaa käynnistää hattu kiinni on pesä täynnä nokea
-Saako puhdasta polttoainetta.
-Saako tarpeeksi vahvaa virtaa. Sytytysvaiheessa kun hehkulanka hehkuu se vaatii paljon virtaa. Tarkasta akun varaustila, liittimien ja liitosten hapettuneisuus, Johtimien paksuus.
-Onko hehkulanka ehjä ja tyynyt ja tiivisteet kunnossa. Vaihtaisin ensitöikseni uuden huoltosarjan (hehkulanka, tiivisteet ja tyynyt)

Jos näillä ala toimimaan ottaisin yhteyden ammattilaiseen.

Hyviä veneilyjä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja katiska » 30.05.2017 21:24

Kannattaa tarkistaa että kytkimelle tulee jännite ja että se löytyy ylös/alas asentoon käännettynä myös muista navoista.
Kipin maajohto ja syöttö kannattaa tsekata myös.
Releet johtoineen siellä mustan mötikän sisällä on valettu korrosiolta suojaavaan muovihyytelöön.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 30.05.2017 22:55

Northling kirjoitti:Moro

Wallaksen vikaiteraatio:
-Onhan pakoputki auki!!! Jos on Pakoputken ulosvienti ns. kansimalli, niin se on suljettavaa tyyppiä ja jos koittaa käynnistää hattu kiinni on pesä täynnä nokea
-Saako puhdasta polttoainetta.
-Saako tarpeeksi vahvaa virtaa. Sytytysvaiheessa kun hehkulanka hehkuu se vaatii paljon virtaa. Tarkasta akun varaustila, liittimien ja liitosten hapettuneisuus, Johtimien paksuus.
-Onko hehkulanka ehjä ja tyynyt ja tiivisteet kunnossa. Vaihtaisin ensitöikseni uuden huoltosarjan (hehkulanka, tiivisteet ja tyynyt)

Jos näillä ala toimimaan ottaisin yhteyden ammattilaiseen.

Hyviä veneilyjä.


Nortti
No olihan se kansimalli ja hattu paikoillaan sellaisella ruuvilla... Eli koetettu käynnistellä hattu kiinni. Otin hatun irti ja koetin startata kauko-ohjaimesta, mutta edelleen vaan naputtaa.. Moottoria en lähtenyt enää starttaamaan että olisi voinut varmistaa parhaan virransaannin.. Se ehkä huomenna. Jos ei starttaa niin täytyy vähän tutustua koko värkkiin, ottaa se esille ja vähän ihmetellä. Mitä tuollainen huoltosarja maksaa ja mistä sellaisen saa?

Kiitoksia toivotuksesta :))

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.05.2017 23:52

Moro

Huoltosarjoja myy kaikki veneliikkeet ja Wallashuollot.
Multa löyty varastoista ikivanha petrooli Wallaksen huoltosarja, hintalapun mukaan 110 markkaa 8]
http://www.wallas.fi/partsearch/tuote.php?k=&t=360100

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja matti » 31.05.2017 6:41

katiska kirjoitti:Kannattaa tarkistaa että kytkimelle tulee jännite ja että se löytyy ylös/alas asentoon käännettynä myös muista navoista.
Kipin maajohto ja syöttö kannattaa tsekata myös.
Releet johtoineen siellä mustan mötikän sisällä on valettu korrosiolta suojaavaan muovihyytelöön.
Mulla on mielikuva mallista jossa oli tuollaiset;

https://ad-turku.fi/verkkokauppa/fin/va ... 371151-314

ja, että ne maksoivat tilattuna V-P:ltä, riippuen autovaraosanolla x mk tai venevaraosano xxxx mk, siis sama osa :-)

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sieniä ainakin kattorakenteissa, onko syytä ISOON huoleen?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 31.05.2017 8:18

Kipin tarkistus: mustasta mötikasta lähtee kaksi johtoa. Toine on ohjaus ja toinen on virransaanti. Tarkista se virransaanti ekaks. Sieltä musta menee moottorin lohkoon suora kii ja punaisen päässä on kumitutin sisällä abikoliitos. Sieltä jatkuu johto suora startin plussaan. Jos siellä on kunnossa, ota apujohto, mistä saat syötetty plussa ja miinusta. Kippimoottorista lähtevä piuha liitos auki. Se on myös sellainen musta kummitutti. Syötä siihen nastoihin plussa ja miinus. Ei väliä kumminpäin. Moottori pitäis herää. Kokeile myös vaihtaa piuhat toisiinpäin. Älä sitä kautta ajaa kippia kun vähä aikaa, muuten ajat vahinkossa sen ylös jumiin ja hammaskehän sileäksi. Jos se paketti toimii, kaivaa esiin keulaan menevä johtosarja. Noin 60 cm kippimoottorista on liitos, puhdista se. Jos vieläkin ei toimii, tarkista, tuleko sinne liitokseen ohjausvirta napilta. Jos tulee, niin on vika ilmeisesti releissa, mikä on sen mustan boksin sisällä. Irroittaa ekaksi kaksi kuusiokolopultti keskelta, mutterit alapuolella, pienet! Ota liitokset irti ja boksi pöytalle. Pienet peltikuoriset relet, vanhemmassa mallissa valettu vahaan. Normi muovirelet sinne boksiin sisään ei mahtuu asiallisesti. Huoma johtojen paksuus, joten virrankäyttö releita ostaessa pitää ottaa huomioon.Joten sydänlääke kielen alle ja orkkiksia ostamaan 8} releiden vaihton jälkeen pitäisi toimii. Boksin sisällä on myös yläraja katkaisin. Tarkista, että se katkoo virrat, kun nappi painaa. Usein, kun laidettaan puoliväkisin muovirelet, kotelo ei sulkeutu kunnolla ja se katkaisin ei enää pysyy paikalla. No tulos on sileät hammaspyörät. Kippamisiin :-)
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin