Kevätkunnostus...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja Maa » 03.05.2017 15:53

Hyvää kevättä kaikille !
Kauanko teillä menee veneen kevät- kunnostukseen ?
Minulla hionta ( epäkeskolla 320 ), imurointi, yleinen siivous , yms .teippaus / suojaus ja 1 kerta , 2. Kerta lakkaus .mahd .myrkkymaali.
Aina menee vähintään n. 5 täyttä työpäivää !
Siis nysväänkö vai onko toi o.k.?
Tähän ei ole laskettu mitään muita projekteja , korjauksia , vain pelkkä vesille laskun valmistelu.
M.A.

Avatar
Huovari
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2013 0:00

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja Huovari » 03.05.2017 16:38

Minäkin laskin tänä keväänä huvikseni tunteja. Veneen ulkopintojen hionta, pohjan myrkkymaalaus, lakkaus sekä muutamien lakkavaurioiden korjausta. Lisäksi tietysti imurointia ja pölyjen pyyhkimistä. Yhteensä noin 40 tuntia. Tuossa ei ole mukana irrotettavien osien lakkausta eikä pressun pesua sekä muuta pienempää hommaa.

PP59
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2016 21:13

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja PP59 » 04.05.2017 21:19

Mulla menee 2 päivää syksyllä ja 1 päivä keväällä. Pitäen sisällään roinien kannon veneeseen / veneestä, sekä vesille laskut ja nostot. Se kauanko menee kullakin ei suoranaisesti ole vertailukelpoinen asia koska itse kullakin meistä on oma kriteristömme miltä pohjalta toimimme. Paljon on myös kiinni siitä minkä kuntoinen vene alkujaan on, miten sitä on ylläpidetty ja mikä on tavoiteltu laatutaso.

Meikäläinen pääsee helpolla koska venettä on huollettu pedantisti ja systemaattisesti uudesta lähtien. Vene on myös melko nuori puuveneeksi, eli nyt alkaa 11 vuosi. Syksyn töihin kuuluu kaikki lämpöä vaativat hommat kuten mm. lakkaukset, eli kevyt pintahionta käsin ja kerros lakkaa. Syksyllä yö- / päivälämpötilaero on maltillinen jolloin lakkaus onnistuu hyvin. Kyllästys pellavaöljyllä sisäpuolelta joka toinen syksy niin ehtii talven imeytymään. Lakkaukset voi tehdä syksyllä silloin kun puun solukko on täynnä öljyä, eikä solukkoon mahdu vettä ja lakkakerros pysyy eheänä koko veneilykauden.

Jos jompikumpi pettää - joutuu syystalvella kaapimaan irtolakan pois jotta vene kuivuu riittävästi - vaan ei liikaa kevääseen mennessä jotta lakkaus voidaan / kannattaa tehdä. Kevät lakkaus on yhtä temppuilua lämpötilojen kanssa. Lakkaa ei kannata vetää liian kosteaan puuhun, koska se ei tule pysymään ja alkaa skrapaus - lakkaus kierre keväisin. Kevään onkelma on myös suuret lämpötilavaihtelut ( =kosteusvaihtelut ) päivä ja yö lämpötilojen välillä, mikä ei ole eduksi lakkauksessa, vaikka perinteinen öljylakka antaakin paljon liikkumavaraa. Jos odottaa liian kauan, kuivuu vene liikaa ja siitä sitä vasta onkelmaa tulee.

Eli jos lakan sisään pääsee vettä ja päädytään kevätlakkaus kierteeseen niin työtunteja palaa aivan huimasti jos haluaa veneen säilyvän pitkään käyttökuntoisena ja hyvän näköisenä. Tällöin viikko keväällä ja viikko syksyllä ei ole mitään - vain pisara meressä.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.05.2017 23:29

Moro

Toi PP59:n systeemihän kuulostaa järkevältä! Peukku sille.

Mulla on kevät kunnostukset alkaneet joskus marras- joulu-kuussa ja nyt alkais olemaan valmista.
Muutamia tunteja olen pyrkinyt tekemään joka päivä, ainakin arkisin.
Mulla ei ole noita lämpötila ja kosteusongelmia kun hallissa on vakiolämpö ja kosteus koko talven.

No mulle tämä puuveneen kanssa näprääminen on harrastus ja tuo minun tähän kuluttama aika sisältää paljon muutakin kuin vain pakolliset kevätkunnostukset. Tänä talvena on tullut tehtyä perusteellisempi teak kannen kunnostus Borakol kyllästyksineen. Laudanjatkojen parannusta, Trikolori asennusta, VHF asennusta ja siihen mahonkisen asennuslaatikon tekoa, Uutta pääluukkua yms pikkuhommaa.

Jos lasketaan vain hionnat, lakkaukset ja pohjan maalaukset niin hionnat ehkä 40 h lakkaukset 8 maalaus 1, siivous 4, tavaroiden roudaus 2 = 55 h
Vene on kokonaan lakattu limilautainen 10,60 runkopituus (tai 12,60 kokonaispituus) mänty Suurscylla.

Tuolta voi katsella mitä on talven mittaan tullut askarreltua:
https://www.youtube.com/channel/UC3dOAy ... ywA/videos

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

jiazer
Viestit: 6
Liittynyt: 20.04.2017 10:17

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja jiazer » 05.05.2017 10:24

PP59:n systeemi kuulostaa hyvältä, mutta pitää muutama kysymys tehdä että ymmärrän varmasti homman logiikan.

Eli itse tuli hieman kärsittyä tämän kevään lämpötiloista ja syksyllä lakkaaminen tuntuisi siinä mielessä järkevältä. Mutta eikö silloin veneessä ole kuitenkin kosteutta jonkin verran enemmän kuin talven ja kevään aikana kuivuneessa veneessä? Tuossa kuitenkin varoitat liiasta kosteudesta. Ja toinen mitä mietin, että onko tosiaan solukot siellä lakan puolella täynnä öljyä, jos syksyllä sitä lisäät sisäpuolelta. Luulisi, että keväällä sitä öljyä siellä varmemmin olisi?

Mutta jos homma kerran toimii sinulla niin ihan hyvältä ajatukselta tuntuisi.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 05.05.2017 13:01

Nysvätä pitää! Silloin homma tuntuu mukavalta harrastukselta eikä työltä. Kyllä mulla viikonpäivät menee nysvätessä. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

PP59
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2016 21:13

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja PP59 » 06.05.2017 7:11

Nortille myös peukut. Kävin vilkaisemassa videoitasi ja lamppu syttyi. En aiemmin osannut yhdistää sinua Ottaliinan, vaikka olen mielenkiinnosta käynyt videoitasi aiemminkin katsomassa ja markkinoimassa tiedon janoajille - yksi kuvahan kertoo enemmän kuin pitkät löpinät. Olemme yllättävänkin samoilla linjoilla monissa puuveneen kunnostus asioissa. On hienoa, jotta olet pieteetillä jaksanut dokumentoida kansanperinnettä jälkipolville. Hyvät videot nimittäin jatkavat elämistään netissä paljon sen jälkeen kun tekijänsä ja me muutkin tarinan kertojat olemme jo pitkään katselleet nurmen kasvua - alapuolelta.

Mennäänpä sitten noihin syys/kevät töihin. Vastuu siirtyy lukijalle. Omat käsitykseni ja mahdolliset esittämäni tekniikat perustuvat empiiriseen kokemukseen - kokeiluihin ja jo pitkälti edesmenneen veneenveistäjä sukupolven edustajilta saamiini vinkkeihin / sparraukseen viimeisen 45-vuoden ajalta. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana olen uskaltautunut itsekkin hieman kirjoittelemaan näkemyksiäni aiheesta.

Syyslakkaus lähtee ajatuksesta, että vene on kuiva ja lakkaus ehjä. Miten varmistetaan otolliset olosuhteet lakkaukselle ?

1) Vene nostetaan talviteloille syksyllä kun yölämpötilat on minimissään + 5 astetta ja viedään talvikatokseen. Lämpötila ja kosteus säädeltävä halli kuten Nortilla on - on paras ( tällä voi myös jatkaa veneilykautta halutessaan koska veneen kuivuminen ei ole riippuvainen ulkoilman lämpötilavaihteluista, eikä jäätymisen pelkoa ole ). Melkein yhtä hyvä on perinteinen suuli, esimerkiksi kylmä puurunkoinen halli missä ilma kiertää sopivasti - ummpiseinäinen lato tms. Suulin lämpötila pysyy 2...3 astetta korkeampana ulkolämpötilaan verraten koko syksyn ja talven - mulla on tämmöinen. Seuraavaksi tulevat erilaiset pressuhallit ja katokset, mitkä kyllä pitävät veneen kuivana, mutta lämpötilavaihtelut seuraavat suoraan ulkolämpötilan vaihteluita ja kosteutta. Joskus pressuhallia saattaa joutua lämmittämään esimerkiksi diesel lämppärillä syysöinä jotta kosteusvaihtelut pysyvät maltillisina lakkausta silmälläpitäen. Päivällähän auringon paistaessa lämpötilat saattavat nousta pressun alla huikean korkeiksi, jolloin pressuhallin yläosassa tulisi olla tuuletusräppänä kosteuden hallintaan

2) Veneen annetaan kuivua 2-3 viikkoa, minkä ajanjakson aikana pinta hiotaan kevyesti, jotta lakkaamaan päästään heti kun olosuhteet on suotuisat ja vene kuivunut sopivasti

3) Pellavaöljykäsittelyn optimitilanne on sellainen, missä laudoitus on läpeensä kylläinen pellavaöljystä. Uudella veneellä kun kyllästäminen tehdään sekä ulko, että sisäpuolelta ennen lakkauksia päästään hyvään alkuun. Öljyn imeytyminen on kuitenkin hidasta, eikä läpikyllästymistä juurikaan saada aikaiseksi. Läpikyllästyneessä tilassahan laudoituksesta "melkein näkee valon läpi". Jos läpikyllästäminen onnistuu, niin vene ei juurikaan vuoda edes vesille laskettaessa ja lakka pysyy hyvin kiinni ulkolaudoituksessa, jolloin syyslakkaukset mm. onnistuvat mainiosti.

Koska läpikyllästäminen vie vuosia aikaa ja toisaalta öljy haihtuu myös sisäpuolelta, kannattaa mielestäni sivellä pellavaöljyä lisää sisäpuolelle joka toinen syksy. Jotkut veistäjistä on sitä mieltä, että puun pintasolukko kannattaa sulkea esimerkiksi impregillä pellavaöljykäsittelyn jälkeen haihtumisen / kuivumisen hallitsemiseksi - ja ettei sisäpintaan ottaisi roskat kiinni niin helposti. Itse olen erilaisten kokeilujen jälkeen ehkä enemmän kallellaan ajatukseen jättää impreg pois ja lisäämään uutta öljyä aiemmin esittämälläni tavalla koska kun solukkoa ei ole suljettu, se onnistuu paremmin imemään sisään uutta öljyä. Haihtumista / kuivumista hallitsen kesäkaudella koko avotilan peittävällä sufletilla silloin kun veneellä ei ajeta. Sisäpinta tulisi olla sahalautaa - ei höylättyä - höyläyshän sulkee solukkoa, eikä öljyn imeytyminen ole optimaalista.

Sitten vielä hieman laudoituksen säilymisestä lahoamatta. Puuveneissä lahovaurioilta vältytään tasan kahdella eri vaihtoehdolla. Välimuotoja ei juurikaan ole.

Vaihtoehto 1. Puu on koko ajan läpeensä märkää ( tähän pyritään erityisesti puulaivoissa mm. suolan kanssa pelaamalla niillä vesialueilla, missä meren suolaprosentti on niin pieni, että merivedessä olevan suolan määrä ei hoida asiaa - esimerkiksi itämerellä. Itämerelle tarkoitetut puulaivat on rakenteellisesti rakennettu eri tavalla kuin esimerkiksi valtamerille rakennetut alukset nimenomaan kosteuden hallinnan näkökulmasta )

Vaihtoehto 2. Puu on koko ajan läpeensä kuivaa. Kuten tiedetään, tämä on puuveneissä käytännössä mahdotonta - jos venettä siis käytetään. Tämä saattaa onnistua sellaisissa rakenteissa, mitkä eivät ole kosketuksissa meriveteen, kuten esimerkiksi luukut ja kalusteet. Niinpä runkorakenteissa joudutaan valitsemaan vaihtoehto 1. "Koko ajan märkää" tilanteeseen pyritään nimenomaan pellavaöljykäsittelyllä öljyn täyttäessä runkolaudoituksen solukon, jolloin puu pysyy jossain määrin "kosteana" kesät talvet.

Puu on hengittävä materiaali ja sen pitää päästä hengittämään. Jos näin ei tapahdu, lahoaminen pääsee aluilleen. Siksipä jos veneen ulkopuoli lakataan tai maalataan kuten usein on tapana, sisäpuolta ei sovi maalata tai lakata, ja ehkäpä solukon sulkemistakin kannattaisi välttää. Kokonaan vedenalla olevat rungon ulkopuoliset osat on tapana käsitellä joko lyijymönjällä tai joissain tapauksissa rautamönjällä tästä samaisesta syystä.

Tuossa joku kysyi miksi öljytään syksyllä kevään asemasta - ehtii koko talven imeytymään ja kuivahtamaan pinnasta. käyttökuntoon.

Ehkä vielä sananen näistä öljyistä. Owatrolin ja Pellavaöljyn eroista olen maininnut jotain aiemmissa keskusteluissa. Itse siis suosin mielummin pellavaöljyä. Tosin vaikka pellavaöljy noin teoriassa säilyy fluidina puun solukossa, ja sitä voi tarpeen mukaan lisäillä, ei lisäily onnistu enää siinä vaiheessa kun puu on kylläinen ( tai imeyttämisen pohjimmainen solukerros kuivunut läpäisemättömäksi ). Tämän jälkeen öljy näyttäisi jatkavan kuivumistaan kunnes se sulkee itsekseen solukon. Tällöin vuosien varrella pikkuhiljaa kuivavan öljyn ja solurakenteen seinämien väliin saattaa muodostua "mikrotaskuja", mihin kosteus sittemmin pääsee imeytymään tunnetuin seurauksin, mikä alkaa näkymään pikkuhiljaa lakan irtoamisina ja keväisen turvottamistarpeen lisääntymisellä. Varovasti arvioiden ehkä n. 5-vuoden kuluttua siitä kun vene ei enää juo öljyä. - Mitä mieltä Nortti olet tästä teoriasta ? Tästä hetkestä eteenpäin laskien 10-15 vuotta saattaisi olla perusteltua myös hioa vene ulkoa puupuhtaaksi ja kokeilla siitä suunnasta pellavaöljyn lisäämistä...

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.05.2017 11:42

Moro

Kiitos hyvästä palautteesta. Taas jaksaa näprätä videoita kun kokee että työtäni arvostetaan. Muuta palkkaahan tästä työstä en saa joten näillä mennään. PP59 menetelmä on kyllä hyvin perusteltuna järkeenkäypä ja toimiva.

Höylätty puupinta tosiaan on on kiinni, mutta sen pintasolukko aukeaa hiomalla tai jopa jo kastelemalla jolloin se on valmis imemään kyllästeitä. Tuskin kukaan haluaa raakalautapintaista huvivenettä. Laivat on sitten ehkä eri juttu.

Minäkin suosin pellavaöljyä sen ylivoimaisten kyllästysominaisuuksien takia. Owat ja Impregit tuntuvat kyllästävän vain puun pinnasta muutaman millin ja kyllästyminen loppuu siihen. Ottiliana on läpikyllästynyt, sen pystyi toteamaan kuppiterällä reikiä pohjaa tehdessä ja tosiaan aurinko kuultaa läpi laudoista kyljessä sopivissa olosuhteissa. Kyllästys suoritettiin talviviileässä veistämössä 4 kuukauden kuluessa. n 160 litraa öljyä (+lahosuojaa) saatiin runkoon imeytettyä. Pellavaöljykin polymerisoituu tai koaglioituu puuhun ajan kanssa, sitä prosessia nopeuttaa lämpö aurinko ja happi. Vesi huuhtoo sitä pois pilsseissä joten sen lisääminen säännöllisesti sisäpuolelta on tärkeää. Meillä sisäpuoli on pelkällä pellavaöljyllä. Pilsseissä on lyijymönjä.

14 kesää vesillä olleen Ottilianan pohja kyllästettiin edellistalvena ja se imi n 30 litraa kyllästettä ulkopuolelta. Lakkaus kyljissä on edelleen tiukassa eikä irtoamista esinny vielä missään. Vesi ei kyljissä huuhtele kyllästettä pois.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

PP59
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2016 21:13

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja PP59 » 06.05.2017 19:43

No en malta olla sanomatta jotta hienosahattu venelauta / kirveellä liitoskohdat tasoittaen tulee kyllä ihan katseen kestävä hyvin pellavaöljyä imevä venelaudoituksen sisäpinta. Ulkopinta luonnollisesti höylätty / pintahiottu ennen öljyn imeytystä. Vaan jos höylätty on itselle mieleinen, niin hiomalla päästään öljyä imeyttämään kuten Nortti asian kuvasi.

Sitten meillä on vielä yksi veneen kyllästysöljy, mistä ei juurikaan tällä palstalla ole keskusteltu nimittäin hylkeen traani. Sitähän on taas nykyisin ihan kohtuudella saatavissa esimerkiksi ammattikalastajilta kun hylkeitä jää heidän pyydyksiinsä silloin tällöin. Traanin ominaistuoksu ei useampia miellytä, joten ehkäpä siinä syy, miksi kokeilunhalu on ollut vähäisempää. Ominaishajusta pääsee eroon kun traanin keittää ja kerää talteen muodostuvan juoksevan ja kirkkaan nesteen. Itse keittämistä ei kannata tehdä lähelläkään kaupunkimaista asutusta naapurisovun säilyttämiseksi :-) ja keittoastiat, sekä keittäjän vaatetus kannattaa myös hävittää ennen ilmottautumista kotijoukkojen komentajalle.

Koska traani on eläinrasva, olen itsekkin vierastanut sen käyttöä puuveneissä. Kasvipohjainen pellavaöljy tuntuu jotenkin mieleisemmältä. Kokeeksi olen käsitellyt traaniöljyllä yhdet airot ja erään ulkorakennuksen maakosteudelle altistuvan laudoituksen. Tuntuisi imeytyvän hyvin ja pintaan muodostuu lopuksi kosteutta hylkivä kerros. Erityisesti airot näyttäisi ilman minkäänlaista kausihuoltoa pysyvän hyvännäköisinä vuodesta toiseen.

Onko muilla palstalaisilla jakaa kokemusperäistä tietoa hylkeentraanin käytöstä veneen kyllästysaineena ?

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja Maa » 07.05.2017 15:17

Juu , tohon melaisan kunnostukseen ottaa aikaa ja vaivaa lukuisat ikkunoiden , eri värien väliset teippaukset !
Nyt kokeilin ensimmäistä kertaa epifanes lakan levittämistä mohairtelalla ja heti perään tasoittaminen , lauta kerrallaan .
Se on kyllä hyvä menetelmä koska tällätavoin lakan määrä pysyy vakiona eikä pääse muodostumaan valumia !
P.s. Ikkunat on helppo teipata sähkö-teipillä temflex, 3-m ....nitto teippi ei ole tarpeeksi tarttuvaa...

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Kevätkunnostus...

Viesti Kirjoittaja Maa » 07.05.2017 15:24

Lakkaus .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin