Älytön ajatus?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20.04.2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Älytön ajatus?

Viesti Kirjoittaja ovainika » 06.04.2005 12:51

Kevät kohisten jne, ja kelit suorastaan huutavat aloittamaan kaarien vaihdon. Ehjiltäkin näyttävät kaaret ovat hyvin pehmeitä, penkkejä irroitettaessa hajosivat pikku sälöiksi ja tomuksi, vene on aika "letkun" tuntuinen.
Ja siitä syntyi ajatus: Kannattaako vene "paketoida" parilla liinalla, jotka siis painaisivat laudat toisiaan vasten? Lieneekö tuosta mitään hyötyä tahi haittaa?
Toinen kysymys, onko vippaskonsteja yli 50v. vanhojen rautaruuvien auki saamiseen. Ovat aika jumissa...
Olli

JT
Viestit: 192
Liittynyt: 14.10.2003 1:36
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja JT » 06.04.2005 13:04

Kannattaako vene "paketoida" parilla liinalla, jotka siis painaisivat laudat toisiaan vasten
Kyllä kannattaa, muuten sinulla saattaa kaarien poiston jälkeen olla veneen sijasta kasa lautoja maassa levällään.

Täällä jväätäisen sivuilla on juttua ja kuvia mm. kaarien vaihdosta http://www.freewebs.com/kuunari/

ovainika
Viestit: 96
Liittynyt: 20.04.2004 10:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ovainika » 06.04.2005 13:54

Kiitokset, enpä ollut tuolla Kuunarin sivuilla aikaisemmin pannut merkille noita liinoja. Ajattelin myös vaihtaa ne yksitellen, vaikka nuo vanhat tuskin enää paljon paattia koossa pitävät. Enpähän pääse hölmöämään mittojen kanssa niin pahasti...
Onneksi ovat laittaneet kaaret parrastuen alle, ettei liian helpolla pääse...;)
Olli

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 06.04.2005 14:57

Jos nyt lähtisin tekemään kaarien vaihtoa, käyttäisin liinojen kanssa rimoja, jotka laittaisin veneen sisäpuolelle vaikka 1 tai 1,5 metrin välein. Samalla tukisin pohjan altapäin huolellisemmin kuin mitä tein kuunarin kohdalla.

Kaarien vaihdossa kannattaa minun mielestä käyttää "yksi kaari kerrallaan" -taktiikkaa, eli käytännössä laittaa yksi rima pasuun ja samalla alkaa ottamaan vaihdettavaa kaarta irti. Yleensä kaaren ehtii ottaa irti ja putsata sen alapuolisen puun, kun uusi kaari on sopivasti pasuuntunut. Minä tein aluksi niin, että laitoin kaksi kaarta pasuun ja otin joka toisen kaaren irti. Kahden kaaren irroitus kerralla tuntui olevan vähän liikaa, koska ainakin silmällä katsottuna näytti siltä, että veneen muoto hieman kärsi ko. toimintatavasta.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Viesti Kirjoittaja venenaula » 06.04.2005 15:44

Itse antaisin olla vanhan kaaren paikallaan,ja sitten kun uusi kaari on niitattu sihen viereen,sitten vasta poistetaan vanha.
Niitinreikien tukkiminen ei vaadi ,kun vähän vuolutaitoa puukolla.

BTW? nyt kun palauduin palstalle niin,heitän samalla kysymyksen venealantietäjille.

Mikä on ns , pirunnyrkki ja miten se liittyy veneilyyn?

Huhta saattaa tietää kun Hän on hankkinut vanhoja työkaluja,lieneekö tuollaista tullut mukana?

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 06.04.2005 17:19

Kuunarissa ainakin oli kölipuun päälle ruuvattu n. 10 cm leveä lauta ja ruuvin kannat oli piilotettu nätisti kaaren alle, joten venenaulan kuvailemalla tekniikalla ne olisi jääneet ikävästi näkyviin.

Ei kai pirunnyrkki ole se moukari, jolla nauloja painetaan veneen ulkopuolelta niitatessa?
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 07.04.2005 9:39

Pirunnyrkki on pienistä puupalikoista veistetty kolmiulotteinen pulma. Puupailkat on lovettu siten, että koottuna ne muodostavat kiinteän "möykyn", jossa palikat näyttävät menevän toistensa läpi.

Pulma tulee siinä, kun palikat irroittaa toisistaan. Miten nyrkin saa takaisin kasaan?

Täältä
http://hem.bredband.net/jaljor/ongelmia ... nyrkit.htm
näyttää löytyvän hyviä kuvia ja ohjeita pirunnyrkkien tekemiseen.


Miten se liittyy puuveneisiin?
Kaksi arvausta:
-Vanhaan aikaan veneenveistäjät harjoittelivat liitosten tekoa veistelemällä pirunnyrkkejä?
-Jossakin kohtaan jotain puupurjelaivatyyppiä kolme tai useampi palkki liittyy toisiinsa pirunnyrkkiä muistuttavalla liitoksella?

Hannu

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 07.04.2005 15:36

Eihän se liitykään puuveneisiin, vaan merenkulkuun yleisesti!

On olemassa pirunnyrkin tapaan tehtyjä sormuksiakin. Jos semmoisen ottaa pois sormesta, se hajoaa, ja sitä on pirun vaikea saada takaisin kootuksi sormeen.

Merimiehen vaimot antoivat pirunnyrkkisormuksen lahjaksi ukolleen, kun ukko lähti kaukaisiin satamiin.
Ei toimi nykyään, sormus sormessa on pikemminkin suositus ;-)

Hannu

venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Viesti Kirjoittaja venenaula » 09.04.2005 8:10

Liittyypä hyvinkin veneilyyn.
Silloin kun airoja höylätään,käsityökaluilla.
Se on sellainen app 4"x4" sesta valmistettu härpäke joka laitetaan höyläpenkkiin,siinä on airon lavalle lovet pystyja vaakasuoraan sekä kummallekin puolelle 45 asteen kulmassa. niinkuin + ja x

Kätevä käyttää kun sen oppii,ja HALPA lisävaruste.

Jotenkin on systeemi mennyt vikaan kun airopari +mela ei sais maksaa ko 20-30 euroa,no ,sama kun haloilla soutaisi.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 11.04.2005 8:54

Sillä siis saadaan kulmat oikein, kun airon varret höylätään 8-kulmaisiksi?

Hannu

venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Viesti Kirjoittaja venenaula » 11.04.2005 15:27

hannuvartiala kirjoitti:Sillä siis saadaan kulmat oikein, kun airon varret höylätään 8-kulmaisiksi?

Hannu
Tarkalleen,ja ne lovet ovat kiilamaisia et lapa tarttuu kiinne, sitten kun kulmaa vaihdetaan tempastaan airo irti ja tönäistään seuraavaan loveen.

Vastaa Viestiin