Puuvene tärkeä elämäntapa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 12.11.2022 23:06

Suuret kiitokset kaikille lukijoille että minun kirjoituksia puuveneen elämän tavalle on luettu 50 000 tuhatta kertaa. Olen monta kertaa meinannut poistaa minun sivut mutta en ole sittenkään tehnyt sitä. Olen ajatellut että minun aika puuvenerakentajana on ohi. Ja se tietysti monta kertaa on mielen tilasta johtuen kun huomaa että asiat joka oli ennen tärkeitä ei ole enää ja ei ole mitään mitä antaa enää ammattitaidolla enään. Mutta näin puuvene elämäntaival on. Kaikki vanhat veistäjät ovat kokeneet saman. Kiitos vielä!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13.11.2022 23:04

Minusta on mukava lukea näitä juttuja

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 14.12.2022 22:13

Erittäin paljon kiitosta kommentista ms.venla!

Nyt on tullut taas se vuoden aika jolloin puuveneasiat on oikeastaan talviunella ja on muita
tärkeimpiä asioita ajateltavana. Sen huomaa myös täällä puuvene foorumissa. Olen aina yrittänyt ja halunnut sydämmessä pitää puveneet elävänä että niiden käyttö ja rakentaminen jatkuisi. Se on 30 vuotta tasan siitä kun me perustettiin puuvene yhdistys ja se oli vähän ennen EU meno.
Se tietysti on myös käyttäjistä paljon kiinni että on joku höyty rakentaa ja että sillä voisi elää. Mutta tänä päivänä on tietysti jotenkin ylitarjontaa käytetyistä lasikuitu veneistä että on helppo ratkaisu hankkia semmoinen.
Mutta näen siinä suurena ongelmana ihmisten elämäntavoissa että esimerkiksi ei ehdi huolehtiä veneestä kun nykyelämässä on niin hirvittävän paljon muuta. Ja myös sen että vesillä ei enää olla siellä tekemässä jotain työtä tai harrastusta sen nimi on kiire. Ja myös sen että jokainen kokenut tietää että puuvene on kolhuja ja kulutusta kestävä ja käyttäytyy paljon paremmin tuulessa ja allokossa. Jotenkin tuo perheen turvallisemmin perille ja jos jotain tapahtuu niin korjaus kustannukset on halvimmistä päästä.

Se tietysti on vain aja kysymys jolloin käytetyt puuveneet loppuu. Mutta usein ratkaisu on ruotsista hakeminen tai muista naapuri maista. Miksi no kun ruotsissa elää perinne ja siellä ei ole veneet rekisteröityja se on kans yksi syy meidän puuvene käyttämiseen. Olin 20 vuotta jäsenenä Föreningen Allmogebåtar joka on kolmessa paikassa Göteborin lähellä Tukholmassa ja pojanlahden rannikossa en muista missä se oli. Mutta tuli melkein 100 vihkoa tai kirjaa siinä ajassa kun olin mukana joka sisältyi jäsen maksuun joka oli noin 20 € vuodessa silloin. Käytin paljon sitä materialia omaan koulutukseen. Oli erittäin merkittävä määrä kinnostuneita ja suurella jäsenmäärässä yli 100 000 jäseniä se yhdistys 15 v sitten niin tottakai se elää.
Puuvene kulttuuri on mahdollista elää vain jos on käyttäjiä. Sitä ei saavuteta mainostamisella väkisin.

Olen monta kertaa ajatellut miksi ei näe puuvenerakentajia esm. You Tubissa ja se olisi maailman paras mainos paikka ja vielä ilmainen itse en tarvitse sitä enää. Oikeastaan vain yksi veistäjä olen löytynyt suomesta mutta puuveneitä pitäisi näkyä enemmän. Olen niin kiinostunut antaa oma osuuteni jonka olen myös kertonut alusta loppuun itsestäni tässä foorumissa että olen ajatellut että pyytää ihmisiä lähettämään yksi kuva veneistään ja kertoa vähän siittä. Olisi niin ihanaa kartoittaa suomen nykytilanne puuveneistä. Ja myös sen että veistäjät ottaisi yhteyttä samaan paikkaan elikkä tähän näen kyllä että siittä olisi jotain hyötyä niillekin. Ja kyllä minun kokemuksella on varmasti jotain antaa heille. Ja vaihtaa mielipiteitä olen erittäin avoin ihminen ja en koskaan aliarvioi toisten töitä.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja matti » 20.12.2022 9:51

Mukavia luettavia juttuja veneenrakennuksesta!
Vuoden vanhasta tuli mieleen, jossa hintoja, kaveri teetti omista laudoista 6 m kalastusveneen 67-70, en muista vuotta, mutta jotain noita aikoja, työ maksoi, jos muistan oikein 900 mk, tekijä oli pahoitellut kun tuli maksamaan niin paljon!

Onhan noita tubessakin, hiljaiset miehet tekevät limisaumavenettä (tosi mukava kun ei ole mitään musiikinrämpytystä);
https://www.youtube.com/watch?v=3w9faJ_kbiQ
Jotain kotimaistakin;
https://www.youtube.com/watch?v=fqWdnXM89pM

Joulunajan odotusta!
Matti

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 20.12.2022 22:35

Kiitos kommentista matti!
Juu nuo sun mainitsemat hinnat näyttä kyllä ihan samanlaisilta kun ne mun mainitsemat. Olihan tuo kyllä paljon rahaa sihen aikaan kun me elettiin kyllä vielä jonkunmoisessa oma varaus ajassa ett raha oli paljon vähemmin liikkeellä. Ja silloin ei ollut verotusta hinnassakaan ja usein kynällä korjattiin kirjanpidossa. Maksettiin jonkunmoinen ario vero koko vuodesta ja luulen että ei ollut liikevaihto veroa kaan. Ja 60 luvulla oli tarvikkeet kyllä ihmellisen halpoja kumminkin. Ja luulen että ei maksettu eläkevakuutusmaksua kaan vielä silloin. Olen nähnyt kyllä vanhoja kirjanpito paperita venerakennuksesta.
luulen että sillä 900 sadalla markalla sai melko uuden auton.

Tuo Japanilainen You Tuubi filmi en ollut nähnyt.

Mutta se kotimainen tarkoitin just ett se oli ainut suomalainen sen olen katsonut hänen kaikki filmit.

Hyvää Joulua sinullekin matti!

Vastaa Viestiin