Puuvene tärkeä elämäntapa
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Maalis 2017 13:58
- Paikkakunta: Kristinankaupunki
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Suuret kiitokset kaikille lukijoille että minun kirjoituksia puuveneen elämän tavalle on luettu 50 000 tuhatta kertaa. Olen monta kertaa meinannut poistaa minun sivut mutta en ole sittenkään tehnyt sitä. Olen ajatellut että minun aika puuvenerakentajana on ohi. Ja se tietysti monta kertaa on mielen tilasta johtuen kun huomaa että asiat joka oli ennen tärkeitä ei ole enää ja ei ole mitään mitä antaa enää ammattitaidolla enään. Mutta näin puuvene elämäntaival on. Kaikki vanhat veistäjät ovat kokeneet saman. Kiitos vielä!
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Minusta on mukava lukea näitä juttuja
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Maalis 2017 13:58
- Paikkakunta: Kristinankaupunki
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Erittäin paljon kiitosta kommentista ms.venla!
Nyt on tullut taas se vuoden aika jolloin puuveneasiat on oikeastaan talviunella ja on muita
tärkeimpiä asioita ajateltavana. Sen huomaa myös täällä puuvene foorumissa. Olen aina yrittänyt ja halunnut sydämmessä pitää puveneet elävänä että niiden käyttö ja rakentaminen jatkuisi. Se on 30 vuotta tasan siitä kun me perustettiin puuvene yhdistys ja se oli vähän ennen EU meno.
Se tietysti on myös käyttäjistä paljon kiinni että on joku höyty rakentaa ja että sillä voisi elää. Mutta tänä päivänä on tietysti jotenkin ylitarjontaa käytetyistä lasikuitu veneistä että on helppo ratkaisu hankkia semmoinen.
Mutta näen siinä suurena ongelmana ihmisten elämäntavoissa että esimerkiksi ei ehdi huolehtiä veneestä kun nykyelämässä on niin hirvittävän paljon muuta. Ja myös sen että vesillä ei enää olla siellä tekemässä jotain työtä tai harrastusta sen nimi on kiire. Ja myös sen että jokainen kokenut tietää että puuvene on kolhuja ja kulutusta kestävä ja käyttäytyy paljon paremmin tuulessa ja allokossa. Jotenkin tuo perheen turvallisemmin perille ja jos jotain tapahtuu niin korjaus kustannukset on halvimmistä päästä.
Se tietysti on vain aja kysymys jolloin käytetyt puuveneet loppuu. Mutta usein ratkaisu on ruotsista hakeminen tai muista naapuri maista. Miksi no kun ruotsissa elää perinne ja siellä ei ole veneet rekisteröityja se on kans yksi syy meidän puuvene käyttämiseen. Olin 20 vuotta jäsenenä Föreningen Allmogebåtar joka on kolmessa paikassa Göteborin lähellä Tukholmassa ja pojanlahden rannikossa en muista missä se oli. Mutta tuli melkein 100 vihkoa tai kirjaa siinä ajassa kun olin mukana joka sisältyi jäsen maksuun joka oli noin 20 € vuodessa silloin. Käytin paljon sitä materialia omaan koulutukseen. Oli erittäin merkittävä määrä kinnostuneita ja suurella jäsenmäärässä yli 100 000 jäseniä se yhdistys 15 v sitten niin tottakai se elää.
Puuvene kulttuuri on mahdollista elää vain jos on käyttäjiä. Sitä ei saavuteta mainostamisella väkisin.
Olen monta kertaa ajatellut miksi ei näe puuvenerakentajia esm. You Tubissa ja se olisi maailman paras mainos paikka ja vielä ilmainen itse en tarvitse sitä enää. Oikeastaan vain yksi veistäjä olen löytynyt suomesta mutta puuveneitä pitäisi näkyä enemmän. Olen niin kiinostunut antaa oma osuuteni jonka olen myös kertonut alusta loppuun itsestäni tässä foorumissa että olen ajatellut että pyytää ihmisiä lähettämään yksi kuva veneistään ja kertoa vähän siittä. Olisi niin ihanaa kartoittaa suomen nykytilanne puuveneistä. Ja myös sen että veistäjät ottaisi yhteyttä samaan paikkaan elikkä tähän näen kyllä että siittä olisi jotain hyötyä niillekin. Ja kyllä minun kokemuksella on varmasti jotain antaa heille. Ja vaihtaa mielipiteitä olen erittäin avoin ihminen ja en koskaan aliarvioi toisten töitä.
Nyt on tullut taas se vuoden aika jolloin puuveneasiat on oikeastaan talviunella ja on muita
tärkeimpiä asioita ajateltavana. Sen huomaa myös täällä puuvene foorumissa. Olen aina yrittänyt ja halunnut sydämmessä pitää puveneet elävänä että niiden käyttö ja rakentaminen jatkuisi. Se on 30 vuotta tasan siitä kun me perustettiin puuvene yhdistys ja se oli vähän ennen EU meno.
Se tietysti on myös käyttäjistä paljon kiinni että on joku höyty rakentaa ja että sillä voisi elää. Mutta tänä päivänä on tietysti jotenkin ylitarjontaa käytetyistä lasikuitu veneistä että on helppo ratkaisu hankkia semmoinen.
Mutta näen siinä suurena ongelmana ihmisten elämäntavoissa että esimerkiksi ei ehdi huolehtiä veneestä kun nykyelämässä on niin hirvittävän paljon muuta. Ja myös sen että vesillä ei enää olla siellä tekemässä jotain työtä tai harrastusta sen nimi on kiire. Ja myös sen että jokainen kokenut tietää että puuvene on kolhuja ja kulutusta kestävä ja käyttäytyy paljon paremmin tuulessa ja allokossa. Jotenkin tuo perheen turvallisemmin perille ja jos jotain tapahtuu niin korjaus kustannukset on halvimmistä päästä.
Se tietysti on vain aja kysymys jolloin käytetyt puuveneet loppuu. Mutta usein ratkaisu on ruotsista hakeminen tai muista naapuri maista. Miksi no kun ruotsissa elää perinne ja siellä ei ole veneet rekisteröityja se on kans yksi syy meidän puuvene käyttämiseen. Olin 20 vuotta jäsenenä Föreningen Allmogebåtar joka on kolmessa paikassa Göteborin lähellä Tukholmassa ja pojanlahden rannikossa en muista missä se oli. Mutta tuli melkein 100 vihkoa tai kirjaa siinä ajassa kun olin mukana joka sisältyi jäsen maksuun joka oli noin 20 € vuodessa silloin. Käytin paljon sitä materialia omaan koulutukseen. Oli erittäin merkittävä määrä kinnostuneita ja suurella jäsenmäärässä yli 100 000 jäseniä se yhdistys 15 v sitten niin tottakai se elää.
Puuvene kulttuuri on mahdollista elää vain jos on käyttäjiä. Sitä ei saavuteta mainostamisella väkisin.
Olen monta kertaa ajatellut miksi ei näe puuvenerakentajia esm. You Tubissa ja se olisi maailman paras mainos paikka ja vielä ilmainen itse en tarvitse sitä enää. Oikeastaan vain yksi veistäjä olen löytynyt suomesta mutta puuveneitä pitäisi näkyä enemmän. Olen niin kiinostunut antaa oma osuuteni jonka olen myös kertonut alusta loppuun itsestäni tässä foorumissa että olen ajatellut että pyytää ihmisiä lähettämään yksi kuva veneistään ja kertoa vähän siittä. Olisi niin ihanaa kartoittaa suomen nykytilanne puuveneistä. Ja myös sen että veistäjät ottaisi yhteyttä samaan paikkaan elikkä tähän näen kyllä että siittä olisi jotain hyötyä niillekin. Ja kyllä minun kokemuksella on varmasti jotain antaa heille. Ja vaihtaa mielipiteitä olen erittäin avoin ihminen ja en koskaan aliarvioi toisten töitä.
-
- Viestit: 2184
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Mukavia luettavia juttuja veneenrakennuksesta!
Vuoden vanhasta tuli mieleen, jossa hintoja, kaveri teetti omista laudoista 6 m kalastusveneen 67-70, en muista vuotta, mutta jotain noita aikoja, työ maksoi, jos muistan oikein 900 mk, tekijä oli pahoitellut kun tuli maksamaan niin paljon!
Onhan noita tubessakin, hiljaiset miehet tekevät limisaumavenettä (tosi mukava kun ei ole mitään musiikinrämpytystä);
https://www.youtube.com/watch?v=3w9faJ_kbiQ
Jotain kotimaistakin;
https://www.youtube.com/watch?v=fqWdnXM89pM
Joulunajan odotusta!
Matti
Vuoden vanhasta tuli mieleen, jossa hintoja, kaveri teetti omista laudoista 6 m kalastusveneen 67-70, en muista vuotta, mutta jotain noita aikoja, työ maksoi, jos muistan oikein 900 mk, tekijä oli pahoitellut kun tuli maksamaan niin paljon!
Onhan noita tubessakin, hiljaiset miehet tekevät limisaumavenettä (tosi mukava kun ei ole mitään musiikinrämpytystä);
https://www.youtube.com/watch?v=3w9faJ_kbiQ
Jotain kotimaistakin;
https://www.youtube.com/watch?v=fqWdnXM89pM
Joulunajan odotusta!
Matti
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Maalis 2017 13:58
- Paikkakunta: Kristinankaupunki
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Kiitos kommentista matti!
Juu nuo sun mainitsemat hinnat näyttä kyllä ihan samanlaisilta kun ne mun mainitsemat. Olihan tuo kyllä paljon rahaa sihen aikaan kun me elettiin kyllä vielä jonkunmoisessa oma varaus ajassa ett raha oli paljon vähemmin liikkeellä. Ja silloin ei ollut verotusta hinnassakaan ja usein kynällä korjattiin kirjanpidossa. Maksettiin jonkunmoinen ario vero koko vuodesta ja luulen että ei ollut liikevaihto veroa kaan. Ja 60 luvulla oli tarvikkeet kyllä ihmellisen halpoja kumminkin. Ja luulen että ei maksettu eläkevakuutusmaksua kaan vielä silloin. Olen nähnyt kyllä vanhoja kirjanpito paperita venerakennuksesta.
luulen että sillä 900 sadalla markalla sai melko uuden auton.
Tuo Japanilainen You Tuubi filmi en ollut nähnyt.
Mutta se kotimainen tarkoitin just ett se oli ainut suomalainen sen olen katsonut hänen kaikki filmit.
Hyvää Joulua sinullekin matti!
Juu nuo sun mainitsemat hinnat näyttä kyllä ihan samanlaisilta kun ne mun mainitsemat. Olihan tuo kyllä paljon rahaa sihen aikaan kun me elettiin kyllä vielä jonkunmoisessa oma varaus ajassa ett raha oli paljon vähemmin liikkeellä. Ja silloin ei ollut verotusta hinnassakaan ja usein kynällä korjattiin kirjanpidossa. Maksettiin jonkunmoinen ario vero koko vuodesta ja luulen että ei ollut liikevaihto veroa kaan. Ja 60 luvulla oli tarvikkeet kyllä ihmellisen halpoja kumminkin. Ja luulen että ei maksettu eläkevakuutusmaksua kaan vielä silloin. Olen nähnyt kyllä vanhoja kirjanpito paperita venerakennuksesta.
luulen että sillä 900 sadalla markalla sai melko uuden auton.
Tuo Japanilainen You Tuubi filmi en ollut nähnyt.
Mutta se kotimainen tarkoitin just ett se oli ainut suomalainen sen olen katsonut hänen kaikki filmit.
Hyvää Joulua sinullekin matti!
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Maalis 2017 13:58
- Paikkakunta: Kristinankaupunki
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Minun venerakennus toiminta on ollut vähän hiljaista mutta korjaukset on kyllä ollut noin kymmenen kappaletta siittä kun vimeksi kirjoitin puuveneforumiin puolitoista vuotta sitten.
Ja uusia veneitä on vain yksi kappale 20 jalkainen suippoperä avovene joka on vain koneasennus jäljellä ja sen minä tein siihen mun ”puuvene rakennus tiedon arkistointi vanhalla perinteisellä rakennus tavalla” joka on noin 20 filmiä You Tubissa. Ja sen tein vain siihen tarkoitukseen että olisi materiaalia kuvattavana.
Minulla ei ole kunnollisia tiloja enää jossa olisi tilaa korjata sisällä nyt kaikki korjakset on tapahtunut ulkona ja se on vain tapahtunut sään armoilla. Ja en ole voinut ottaa kaikkia korjauksia vastaan. Minulla on nyt vain kuukausi enää eläkkeelle että silloin on tietysti helpompi kun ei tarvitse tienata elantonsa.
Mutta korjauksia on runsaast kyllä tarjolla mukavia ja vähemmän mukavia projekteja. Se on kyllä kans semmoinen taitolaji jonka pitää hallita ja että etukäteen ennen aloittamista nähdä työtunnit että voi sanoa asiakkaalle kustannusarvion. Jos asiakas on purannut valmiiksi niin tapaus on mahdoton siittä ei saada alkuperäistä enää ja on vastenmiielinen tapaus aloittaa.
Jos minulla nyt olisi tiloja missä rakentaa niin tekisi kyllä kans mieli rakentaa semmoinen 27- 30 jalkainen avo vene perinteinen malli koska semmoinen on kysytty malli täällä pohjanmaan rannikolla ja se on melko mahdoton löytää ilman lasikuitua ja melko varmasti laho.
On kyllä mukava rakentaa uutta kun ei ole mitään aikataulua ja valmista työtä on aina työtä kiinni vaikka pitää jonkun paussin ei tarvitse aina aloittaa uudestaan. Ja olisi puutavara kans joka pitäisi käyttää loppuun kun uutta sahaan melkein joka vuosi tänä vuonna en sahanut kun pitäisi käyttää vähän välillä.
Olen hakenut kyllä paikkoja mistä voisi tehdä puuveneverstas mutta se ei saisi olla niin kaukana minun nykyisestä asuipaikasta ja saisi olla kyllä vähintään 12m pitkä ja noin 6m leveä ja kattokorkeus noin 2,5m. Se voisi olla vanha asuinrakennus niin kuin minulla nyt on mutta se on lian lyhyt ilman kunnollista ovea.
Jos se on lian kaukana niin ei tule tehokasta työaikaa vaan turha ajelua. Ja sähkö liittymä olisi kyllä tarpeelista ja mahdollisuus puulämmitys. Ja se tietysti ei saisi olla kallis alle 10 000 € mutta ei vuokrausta pitää omistaa. Ajattelin kyllä rakentaa minun nykyiselle tontille mutta se tulee varmasti heti 20 000 €. Ja olen ajatellut kaksi konttiakin mutta en ole lämmennyt siihen.
Mutta vanha asuin hirsirakennus olisi kyllä paras esteettisistä syistä se niin kuin sopisi siihen parhaiten ja olisi viihtysä ja kuiva ja valoisa jos ottaisi väliseiniä pois että jättää tukihirsiä leveys suunnassa vähän katon alle.
Olen kans halunnut että joku pojista tulisi mukaan ja jatkaisi, minä olen kolmessa polvessa puuveneitä rakentanut ja hän olisi neljännessä polvessa se olisi aika mahtava saavutus sekin.
Ja uusia veneitä on vain yksi kappale 20 jalkainen suippoperä avovene joka on vain koneasennus jäljellä ja sen minä tein siihen mun ”puuvene rakennus tiedon arkistointi vanhalla perinteisellä rakennus tavalla” joka on noin 20 filmiä You Tubissa. Ja sen tein vain siihen tarkoitukseen että olisi materiaalia kuvattavana.
Minulla ei ole kunnollisia tiloja enää jossa olisi tilaa korjata sisällä nyt kaikki korjakset on tapahtunut ulkona ja se on vain tapahtunut sään armoilla. Ja en ole voinut ottaa kaikkia korjauksia vastaan. Minulla on nyt vain kuukausi enää eläkkeelle että silloin on tietysti helpompi kun ei tarvitse tienata elantonsa.
Mutta korjauksia on runsaast kyllä tarjolla mukavia ja vähemmän mukavia projekteja. Se on kyllä kans semmoinen taitolaji jonka pitää hallita ja että etukäteen ennen aloittamista nähdä työtunnit että voi sanoa asiakkaalle kustannusarvion. Jos asiakas on purannut valmiiksi niin tapaus on mahdoton siittä ei saada alkuperäistä enää ja on vastenmiielinen tapaus aloittaa.
Jos minulla nyt olisi tiloja missä rakentaa niin tekisi kyllä kans mieli rakentaa semmoinen 27- 30 jalkainen avo vene perinteinen malli koska semmoinen on kysytty malli täällä pohjanmaan rannikolla ja se on melko mahdoton löytää ilman lasikuitua ja melko varmasti laho.
On kyllä mukava rakentaa uutta kun ei ole mitään aikataulua ja valmista työtä on aina työtä kiinni vaikka pitää jonkun paussin ei tarvitse aina aloittaa uudestaan. Ja olisi puutavara kans joka pitäisi käyttää loppuun kun uutta sahaan melkein joka vuosi tänä vuonna en sahanut kun pitäisi käyttää vähän välillä.
Olen hakenut kyllä paikkoja mistä voisi tehdä puuveneverstas mutta se ei saisi olla niin kaukana minun nykyisestä asuipaikasta ja saisi olla kyllä vähintään 12m pitkä ja noin 6m leveä ja kattokorkeus noin 2,5m. Se voisi olla vanha asuinrakennus niin kuin minulla nyt on mutta se on lian lyhyt ilman kunnollista ovea.
Jos se on lian kaukana niin ei tule tehokasta työaikaa vaan turha ajelua. Ja sähkö liittymä olisi kyllä tarpeelista ja mahdollisuus puulämmitys. Ja se tietysti ei saisi olla kallis alle 10 000 € mutta ei vuokrausta pitää omistaa. Ajattelin kyllä rakentaa minun nykyiselle tontille mutta se tulee varmasti heti 20 000 €. Ja olen ajatellut kaksi konttiakin mutta en ole lämmennyt siihen.
Mutta vanha asuin hirsirakennus olisi kyllä paras esteettisistä syistä se niin kuin sopisi siihen parhaiten ja olisi viihtysä ja kuiva ja valoisa jos ottaisi väliseiniä pois että jättää tukihirsiä leveys suunnassa vähän katon alle.
Olen kans halunnut että joku pojista tulisi mukaan ja jatkaisi, minä olen kolmessa polvessa puuveneitä rakentanut ja hän olisi neljännessä polvessa se olisi aika mahtava saavutus sekin.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Löysin tänään tämän hienon keskustelun ja luin sen alusta loppuun. Yuotubekanavaa en vielä tänään lukenut. Riittää mielenkiintoista katsottavaa sitten myöhemminkin.
Peter, tusen tack för allt du har skrivit.
När jag var liten pojke, min pappa tog ofta mej med till Sastmola hamnen, där vi köpte strömming direkt från båten. Du vet nog hur det såg ut.
Peter, tusen tack för allt du har skrivit.
När jag var liten pojke, min pappa tog ofta mej med till Sastmola hamnen, där vi köpte strömming direkt från båten. Du vet nog hur det såg ut.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Maalis 2017 13:58
- Paikkakunta: Kristinankaupunki
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Tack själv Silmaauki för din vänliga kommetar ! Och vad roligt att du gillade det jag skrivit och berättat, och jag förstår exakt hur du menade när du och din far brukade köpa strömming i fiskehamnen från båtarna förr i tiden. Och fint att du använde ordet Sastmola.
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: 23 Syys 2012 12:44
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
^Askarruttanut miksi ulkopuolelta kokonaan tervatun mäntyveneen vedenalainen puupinta on selvästi kovempaa kuin vesilinjan yläpuolinen kylki. Lisäksi terva on kesän aikana aina hävinnyt kokonaan vesilinjan alapuolelta ja silti puu on siellä kovempaa, vene on merivedessä, suola vai joku muu syy?
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Maalis 2017 13:58
- Paikkakunta: Kristinankaupunki
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Kiitos snurra! Tapaus on tietysti riippuvainen monesta syystä jos eroa huomaa. Mutta mieleen tulee kyllä niin kuin mainitsit suolavesi joka tulee kristallista lasin tapainen pinta kuivana. Kaukaa haettuna rakennus materialista mänty vai kuusta kuusi on vanhana tiheäsyksinen kovempi voi olla jopa tietysti eri vesilinjan alla ja alimmat laudat ylensä sydän puu ulospäin joka muotoilee ulkopuolta paremmin rakentaessa ja on kovempi mutta tämä on tuskin sen syy. Terva häviää kyllä vesilinjan alla mutta että se olisi huomavainen ero on vasta kuivuneen veneen kyljessä ei märkänä.
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: 23 Syys 2012 12:44
- Paikkakunta: Espoo
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
^Jep, ilmiön huomaa juuri talvisäilytyksen jälkeen keväällä kun alkaa kunnostaa venettä. Tällöin kovuusero on hyvin selvä. Oliko niin että puulaivakaudella ensimmäinen lasti otettiin suolaa, mikä sitten oli lopullinen syy, puun kovettaminen vai laivamato? Eikös kuksatkin suolata?
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Maalis 2017 13:58
- Paikkakunta: Kristinankaupunki
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Kyllä ju niin on! Puulaivakaudella oli tärkeää saada suolalasti joka tietysti makasi suoraan puutavasten rumassa ja sinne jäi paksu kerros suolaa. Se oli kyllä enemmän kyllastys hometta vastaan ja puun säilevyyden kannalta. Laiva mato iski kyllä merestä laivan ulkopuolelle ja silloin oli pellitys ainoa suoja. Mutta kylmässä vedessä matoa ei esinny mutta välimerellä sitä oli mistä suolalasti haettiin.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Maalis 2017 13:58
- Paikkakunta: Kristinankaupunki
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Vielä pieni lisäys edelliseen. Laivat jolla haettiin sitä suolaa oli kyllä ainoastaan Kolme masto Parkkeja ja kaksi masto Priggeja eli raakapurje laivoja. Ja ehkä kolmemasto Skuunari koska piti saada merkittävä lasti kans. Mutta Kaljaasit kaksi masto kuunari ja Jahteilla yksimasto kunari ej haettu mitään suolalasteja että nillä ei saatu sitä suojaa mutta pienemmät laivat suolattiin kaarien väliin kyllä jos oli varaa sillä suola oli tärkeä elitarvikkeisiin tervaa tietysti suomessa oli. Mutta kaikissa vähän isoimmissa oli tupla laudoitus eli "Garnering"sisäpuolella myös laudoitus että piti saada se terva tai suola sinne väliin kaarien ja molempien laudoituksen väliin. Mutta meidän vesissä oleva suolapitoisuus auttoi kumminkin myös.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Vielä on tämän alan koulutusta Suomessa.
https://www.ts.fi/uutiset/6389875
Valitettavasti koko artikkeli on maksullinen.
Instagrammissa kannattaa seurata nimimerkkiä classicboatsfinland. Sekin liittyy tuohon TS:n artikkelissa mainittuun Ruissalon telakkaan (Åbo Båtvarf).
Ja jos Turussa käy, niin kannattaa ehdottomasti käydä tuolla telakalla. Laiturialueella, jonne on vapaa pääsy on upeita puuveneitä.
https://www.ts.fi/uutiset/6389875
Valitettavasti koko artikkeli on maksullinen.
Instagrammissa kannattaa seurata nimimerkkiä classicboatsfinland. Sekin liittyy tuohon TS:n artikkelissa mainittuun Ruissalon telakkaan (Åbo Båtvarf).
Ja jos Turussa käy, niin kannattaa ehdottomasti käydä tuolla telakalla. Laiturialueella, jonne on vapaa pääsy on upeita puuveneitä.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 26 Maalis 2017 13:58
- Paikkakunta: Kristinankaupunki
Re: Puuvene tärkeä elämäntapa
Kiitos kommentista Silmaauki !
Olen joskus kyllä käynyt siellä Naantalin laitureissa 15 vuotta sitten missä oli paljon saaristolaisveneitä laitureissa ja oli jotain informointi telttoja jos se olisi se sama paikka joka sinä tarkoitit.
Olen käynyt kyllä monella vähän samantapasilla messulla ja tilaisuuksilla missä on esitelty ja kerrottu entisajan töitä ja rakennusmenetelmiä ja siellä olen seisonut tuntemattomana tavallisena tallajana kuuntelemassa esitteliän puhetta. Koska olen luonteiltani ystävällinen en koskaan rupea kritisomaan toisten puheita tai töitä olen vain todennut että ”aj jaha olipa mielenkiintoista ” mutta juuri sillä tavalla täytyy ottaa vastaan toisten kertomoksia ja työmenetelmiä nöyränä ja ymmärtää että on muitakin osaajia ja erilaisia paikkakuntia ja erilaisia vesistöjä, juuri sillä lailla oppii itsekin jotain uutta.
Mutta aina kyllä esitteliät astuu harhaan ja huomaa kyyllä käytännön työn puutetta mutta se on tietysti ihan normaalia. Ja kun itse joka on elättänyt 7 hengen perhe yli 40 vuotta puuvene rakentamisella ja korjaamalla. Mutta ylensä hiljaiset veistäjät tietävät eniten ne ei koskaan pröystäile ja niiden kanssa on helppo tehdä töitä ja niiden töitä voi ihailla hiljaa itsekseen että kuinka hän sai tuo niin taitavasti tehtyä eikä käyttänyt maailman lopun aikaa sihen. Olen itsekin monta kertaa huomannut sitä ja ihaillut korjauksien yhteidessä että tuo minä en olisi saanut yhtä hyvin tehtyä. Niitä tulee aina välillä nähtyä ja olen sanonut ett korjamisessa oppi.
Itse olin kyllä aika aloittelia mutta oma kiinnostus ja rahanpuute pisti kyllä itseopiskeluun 80 luvulla ja voin sanoa että joka ikinen asiakas opetti jotain joskus erittäin paljon mentiin monessa asiassa pohjaan asti oli mielenkintoinen vuorovaikutus.
Ja minä luulin kyllä että olisi ollut tuulta purjeissa että olisi otettu enemmän vastaan puuveneitä kun tänäpäivänä puhutaan niin luonnonmukaisuudesta ja usiutuvasta materiaalista rakennustavasta mutta ei sinnepäinkään. Ja kun on ollut maaseutu käsityöläinen yrittäjä nykyisessä yhteiskunnassa mistä on otettu pois kaikki koulut, kaupat, posti, pankit, linjaauto, matkahuolto, ja meillä päin merivartiosto niin ei kertakaikkiaan voi mitään toimia enään.
Ja myös se ajanjakso on käyty läpi kun oli lama niin lainakorko oli 18 % Ja kaikki oli maksettava eläkevakuutukset ja 22% alv sihen aikaan ja kaikki muut maksut ja talolaina ja venerakennus hallilaina ja työkoneet joka oli revittävä käsityölläisen yrittäjäpalkasta jonka jokainen voi ymmärtää että se liikevaihto ei ollut häävi. Ja nyt tänä päivänä kun olen elääkkeellä on alle 800 € kuukaudessa on kans muistutus että on ollut käsityö yrittäjä joka on pärjännyt ilman yhteiskunnan avustusta elämän läpi.
Mutta olen saanut olla terve ja olen nyt tänäpäivänä onnellinen ja katson taksepäin elämää joka on ollu niin rikas sisällöltään että harva on kokenut samaa.
Kiitos kaikille lukijoille toivotta Peter
Olen joskus kyllä käynyt siellä Naantalin laitureissa 15 vuotta sitten missä oli paljon saaristolaisveneitä laitureissa ja oli jotain informointi telttoja jos se olisi se sama paikka joka sinä tarkoitit.
Olen käynyt kyllä monella vähän samantapasilla messulla ja tilaisuuksilla missä on esitelty ja kerrottu entisajan töitä ja rakennusmenetelmiä ja siellä olen seisonut tuntemattomana tavallisena tallajana kuuntelemassa esitteliän puhetta. Koska olen luonteiltani ystävällinen en koskaan rupea kritisomaan toisten puheita tai töitä olen vain todennut että ”aj jaha olipa mielenkiintoista ” mutta juuri sillä tavalla täytyy ottaa vastaan toisten kertomoksia ja työmenetelmiä nöyränä ja ymmärtää että on muitakin osaajia ja erilaisia paikkakuntia ja erilaisia vesistöjä, juuri sillä lailla oppii itsekin jotain uutta.
Mutta aina kyllä esitteliät astuu harhaan ja huomaa kyyllä käytännön työn puutetta mutta se on tietysti ihan normaalia. Ja kun itse joka on elättänyt 7 hengen perhe yli 40 vuotta puuvene rakentamisella ja korjaamalla. Mutta ylensä hiljaiset veistäjät tietävät eniten ne ei koskaan pröystäile ja niiden kanssa on helppo tehdä töitä ja niiden töitä voi ihailla hiljaa itsekseen että kuinka hän sai tuo niin taitavasti tehtyä eikä käyttänyt maailman lopun aikaa sihen. Olen itsekin monta kertaa huomannut sitä ja ihaillut korjauksien yhteidessä että tuo minä en olisi saanut yhtä hyvin tehtyä. Niitä tulee aina välillä nähtyä ja olen sanonut ett korjamisessa oppi.
Itse olin kyllä aika aloittelia mutta oma kiinnostus ja rahanpuute pisti kyllä itseopiskeluun 80 luvulla ja voin sanoa että joka ikinen asiakas opetti jotain joskus erittäin paljon mentiin monessa asiassa pohjaan asti oli mielenkintoinen vuorovaikutus.
Ja minä luulin kyllä että olisi ollut tuulta purjeissa että olisi otettu enemmän vastaan puuveneitä kun tänäpäivänä puhutaan niin luonnonmukaisuudesta ja usiutuvasta materiaalista rakennustavasta mutta ei sinnepäinkään. Ja kun on ollut maaseutu käsityöläinen yrittäjä nykyisessä yhteiskunnassa mistä on otettu pois kaikki koulut, kaupat, posti, pankit, linjaauto, matkahuolto, ja meillä päin merivartiosto niin ei kertakaikkiaan voi mitään toimia enään.
Ja myös se ajanjakso on käyty läpi kun oli lama niin lainakorko oli 18 % Ja kaikki oli maksettava eläkevakuutukset ja 22% alv sihen aikaan ja kaikki muut maksut ja talolaina ja venerakennus hallilaina ja työkoneet joka oli revittävä käsityölläisen yrittäjäpalkasta jonka jokainen voi ymmärtää että se liikevaihto ei ollut häävi. Ja nyt tänä päivänä kun olen elääkkeellä on alle 800 € kuukaudessa on kans muistutus että on ollut käsityö yrittäjä joka on pärjännyt ilman yhteiskunnan avustusta elämän läpi.
Mutta olen saanut olla terve ja olen nyt tänäpäivänä onnellinen ja katson taksepäin elämää joka on ollu niin rikas sisällöltään että harva on kokenut samaa.
Kiitos kaikille lukijoille toivotta Peter