Puuvene tärkeä elämäntapa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 08.04.2017 10:51

Tosi hienoa lukea tarinoitasi - mahtavaa että olet löytänyt tiesi jakamaan niitä tänne foorumillekin!

Ihan mielenkiinnosta - millä tavalla veistotapasi eroaa tavanomaisesta? Onko se ammattisalaisuus vai haluaisitko jakaa siitä ajatuksia meillekin?

Itseasiassa itsekin haaveilin vakavasti ja ensisijaisesti puuveneenveistäjäksi ryhtymisestä useita vuosia siinä yläaste-lukioiässä. Sitten lähisuvussa ilmenneet astmatapaukset pani hieman mietteliääksi, ja ennen kaikkea itsetuntemuksen lisäännyttyä totesin että ylisosiaalinen ja anti-pitkäjänteinen luonteeni tuskin istuisi niinkin "yksinäisen miehen" hommaan kun veistäminen suurelta osaltaan on. Nyt kolmatta puupaattia miltei ikuisuusprojektina kunnostaessani voin vaan todeta että oikeassa olin. Taputtelen itseäni selkään, että tuollaiseen itsetutkiskeluun jo nuorena pystyin - kyllä olisi moneen kertaan kuusihenkinen perheeni kuollut nälkään meikäläisen veistomeriiteillä :-)

Mutta se ei suinkaan vähennä rakkauttani puuveneisiin tai syvää kunnioitustani niitä, kuten sinua Lindqvist kohtaan, jotka ovat tuon unelman todeksi elänyt. Unelman, joka toisaalta on käytännössä valtava määrä kovaa työtä. Taiteessa kuin taiteessa taitaa päteä suhdeluku 5% inspiraatiota, 95% perspiraatiota :))

Kiitos siis näistä tarinoista - luetaan lisää sitä mukaa kun jaksat ja ehdit kirjoitella!

Eeppo

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 08.04.2017 23:37

Kiitos Eeppo!

Veistotapani eroaa tavallisesta rakennustavasta sillä lailla, että käytetään luonnonjuuria köliin ja steeveihin.
Ei mitään liimaa ja laudat basataan ja taivutetaan valmiiksi ,jopa kaikki kerralla, jos vain on tilaa sälyttää
niitä ennen käyttöä. Niiden muoto on valmis ensimmäisestä viimeiseen lautaan asti. Tunnen päässäni, miten
kaikki pitää olla taivutettu, että sopii ja sitä en pysty muulla keinolla sanomaan kun näyttämällä, se on jotenkin alitajunnassani.
Kun minä basaan ja taivutan ja jos joku tulee juttelemaan, niin melko varmasti suutun sille ja sanon että ole hiljaa
se sotkee muuten minun keskittymistä. Niin syvältä se tulee. Kun se on taivutettu, niin pystyn puhumaan normaalisti taas.
Ja periaatteessa pystyn rakentamaan ilman mallikaaria, mutta yhden keskellä tapaan pitää ja mittaan sitten vain esim. narusta, joka
kulkee steevien välissä, nostamalla lautaa sovitusvaiheessa tai laskemalla steevissä voi säätää leveyttä, joka tietysti on normaalia.
Puoliponttia käyttäen saa sileän ulkopinnan ja rungosta tulee sileä, joka aikoinaan oli helpompi pellittää hyljeveneissä, jotka kulki jäissä.
Minun työskentelyolot on sen verran kosteat, että se ei pölytä niin paljon ja sitäpaitsi perinneveneet ei tunne hiomista. Pitää
nähdä käden jälki.
Ihailen sinun viisaita ajattelutapoja.
04.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Lindqvist, 09.04.2017 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 09.04.2017 11:34

Vuonna 1995 tuli meille eu littyminen joka minulle ja muille veistäjille merkitsi vain lisää vastatuulta ja alaslyömistä tuli vähän niin kuin rikollista toimintaa rakentaa puuveneitä ellei täyttänyt direktiivvien määräystä se oli todella se mitä ei puuvenerakentaminen tarvitsi. Ja sen että mitä kuuluu siihen ja mitä ei ja vaikka oli rakentanut veneitä rekisteröimällä yrityksellä vuosikymmeniä joku piti valvoa se että kaikki meni määrysten mukaisesti ja kukaan ei tiennyt mitä merkitystä sillä loppujenlopuksi oli muuta kun virkamiesten työllistäminen. En jaksa kirjoittaa siittä sen enempää koska se oli niin inhottava puuvenerakennustappaja. Tuli sitten minulle samana vuonna ensimmäinen Peter 22 jonka sain tehdä kahvelirigillä ja alas kääntyvällä mastolla pitkä työ oli 6 kk suurinpirtein laitan vähän kuvia sittä täällä alla.
06.jpg
03.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 17.04.2017 10:20

Peter 22' nimi piti keksiä sen eudirektiivin takia jonka pituus on 6,60m oli 2,60m leveä ja syvyys veneen sisällä kölilaudasta laitaan oli 0,90 1,00m muistaakseni koska piirustuksia ei ole niin että se oli matala ja ylileveä tehtiin myös 23' pituudella ja sama leveys se ui noin 0,60m syyvyydellä ja barlastia noin 200kg. Tämä leveys tulee ruotsin länsirannikolta ja kaikki muu meidän omasta seudulta pohjamuoto on gookstaskeppetin pohjamuoto. Ja se oli tarkoitettu kahvelirigillä joka oli vähän raskas mutta se piti olla semmoinen pieni vanhanaikainen purje alus.Tai sitten yksinkertaisella spripurjeilla joka tietysti oli paljon käytännöllisempi työveneenä. Se tehtiin kyllä kans normaali leveydellä 6,60m x2,10 – 2,20m kun se oli tavallinen moottorivene ja tehtiin myös 17' 5,10m x1,75 – 1,80m leveä. Sen käyttö ratkaisi sen muotoja esm.silakka veneenä se piti kallistua määrättyyn työasentoon kahden kolmen mehen työskennelessä polvet pitäen liivhultin pällä kun painava rysä otettiin ylös mutta silloin ei riittänyt 23' vaan se oli 25' – 27' ja tultaessa kotiin silakkasaalis oli niin paljon ja piti kulkea livhultin päällä että keskellä venettä oli 20 cm laitaa jäljellä jos oli tyyni ilma. Mitään semmoisen kalastuta ei ole enää olemassa se on kielletty tai muulla keinoin lopetettu. Oli rannikko ja avomerikalastus ja erittäin tärkeä hyljeen pyynti. Jokaisella kalastjalla oli 2 – 4 eri kokoista kalastusvenettä eri vuoden aikoja tai kalastusmuotoja varten joka käytännössä loppui 1980 luvussa. Ja sen takia meillä ei voinut olla mitään piirustuksia kun kaikki asiakkaat vaati omaa mallia ja pituutta ja muuta tilaamansa veneille.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 01.03.2020 21:38

Hei taas kaikki puuveneilijät ja veistäjät!
On mennyt nyt taas 3 vuotta siittä kun viimeksi kirjoitin ja olen jopa täyttänyt 60v.
Nyt taas on semmoinen aika vuodesta kun haluaisi korjata tai uutta veistää.
Minulla on kyllä jotakin meneillään mutta ne tietysti ei ole tilauksia vaan omia
hommia. Ja ehkä rehellisesti en ole tilauksien perässä enään niin innokas, mutta
se paljon riippu asiakkaasta. Korjauksia on ehkä noin 5 kpl vuodessa mutta se on paljon
kannattavampaa kuin uusien rakentaminen. Ja olen kans siirtynyt You Tube aikaan sen takia
kun mina haluaisin jollain lailla jättää jälkipolville jotain materiaalia. Jos joku löytää
mielenkiintoa kohtaan tulevaisuudessa. Ja kun työtavat ja käyttö näiden perinneveneiden ympärillä
on loppunut kuten kalastus aikoinaan niin näiden veneiden teko kans kärsii kun ei ole
enään käyttäjiä.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.03.2020 22:12

Moro Lindqvist

Mukava kuulla kuulumisia.
Laita ihmeessä sen YouTube-kanavasi linkki niin löydetään muutkin katsottavaksi.
Ihan liian vähän on suomalaisia puuvene-aiheisia kanavia, varsinkaan jos olis kysymys perinneveneistä!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 01.03.2020 22:27

Kiitos Nortti ystävällisestä vastaanotosta lämmitti oikein sydäntä.
Kanavani on tietysti ruotsinkielinen ja voi vaikka kirjoitta Lindqvist.
Olen niin kuin sinäkin varmasti katsonut kaikki puuvene rakentamat filmit
You Tuubissa ja olen kans nähnyt vähän suomalaista tai sanotaan suomesta
tulevia filmejä vaikka meillä on rikas puuveneperinne. Mutta siellä on paljon myös
amerikkalaisia uusajattelua ns. laatikkomalleja mutta scandinaavista rakentamista
on aika vähän ja ne jotka on ovat pinnallisia niistä ei saa mitään käsitystä oppimielessä.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 01.03.2020 23:37

Huomaa kyllä että minulla on nyt semmoista yli purkautumista kertoa venerakennuksesta ja korjauksista se tulee ninkuin sisältä.
Varmaan kevättä rinnassa ja minulla ei ole mitään hävittävää kertoa koska ennenvanhaan kertojia oli paljon. Ylensä puuveneomistajia
on vähentynyt mutta on toki viisaita jäljellä. Kun puuveneomistaja tulee ja haluaa korjauttaa veneensä niin täytyy vastaanottaa hänet
korrektisesti ja viisaasti kuunnella häntä, antaa hänen kertoa ja olla kiinnostunut ja lisätä välissä vain jos on tietoa asiasta muuten
olla hiljaa. Jos huomaa että veneellä on tunnearvoa niin asia ylensä sujuu paremmin kun kustannusarviosta pitää ilmoittaa. Ja korjaus
ei saa nousta paljon yli 1/4 maksimi 1/2 hinnasta joka on tämän päivän arvo veneellä. Mutta yleensä nämä tunnearvot eliminoi
kustannusarvion ja antaa enemmän pelivaraa. Olen aina antanut kustannusarvion jonka alla on työt tehty. Jos on ollut enemmän töitä
niin olen aina ottanut sen omaan piikkiin sanomatta siittä mitään. Koska jos ei saa korjauksia ollenkaan niin ei tule seuraavaakaan
asiakasta.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 01.03.2020 23:46

Meinasin laitta kuvia 5 eri korjauksista mutta kuvat oli liian suuria.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.03.2020 0:18

Morjens taas

Löyty:
https://www.youtube.com/channel/UClWQ_W ... 9sA/videos

Kiitos tallentamisesta!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 02.03.2020 15:36

Lindqvist kirjoitti:
01.03.2020 23:46
Meinasin laitta kuvia 5 eri korjauksista mutta kuvat oli liian suuria.
Tämä on off topic, mutta tällä foorumilla turhaan hankaloitetaan kuvien liittämistä liian pienellä kuvakoko vaatimuksella. Monia hyviä kuvia jää laittamatta.

Anteeksi tämä negatiivinen palaute, mutta asia on näin.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja matti » 02.03.2020 18:19

vehkasalo kirjoitti:
02.03.2020 15:36
Lindqvist kirjoitti:
01.03.2020 23:46
Meinasin laitta kuvia 5 eri korjauksista mutta kuvat oli liian suuria.
Tämä on off topic, mutta tällä foorumilla turhaan hankaloitetaan kuvien liittämistä liian pienellä kuvakoko vaatimuksella. Monia hyviä kuvia jää laittamatta.

Anteeksi tämä negatiivinen palaute, mutta asia on näin.
Olen käyttänyt kuvien pienentämiseen läppärillä olevaa paint-sovellusta koska puhelin ottaa keskimäärin 4 megan kuvia.
Se ei vie kuin minuutin- pari kuvaa kohden.

Matti

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.03.2020 19:41

Kiitos laitoin kanavasi seurantaan. Kontaa mielenkiintoista videopätkä. Minun suureksi harmiksi väärällä kielellä ja sen takia jää paljon olellista pimentoon. Hiukan ihmetyttä se että paljon puuvenejuttuja tehdään suomessa ruotsiksi vaikka kysessä on vähemmistö ja aivan varmaasti ei edistaa uuden puuvenekultuuria tajuavan sukupolven kasvamista. Mutta parempi se, kun ei mitään. Kiitos vielä kerran.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 03.03.2020 0:13

Kiitos kaikille mielipiteistä!
Olen nyt pienentänyt kuvat yhdestä veneestä ei se sen kummempi työ sinänsä niin kuin kaikki korjaukset yleensä.
Mutta kun tekee asiakas työnä tälläinen niin se on tietysti eri juttu kun tekee itselle.
Siinä on se katto joka on sovittu niin täytyy laskea ennen työn aloittamista kuinka monta tuntia menee
ja siinä tietysti se työkokemus tulee käyttöön. Tämä vene oli 6,60m x 2,20m ja 60 vuotta vanha mutta venessä
tunnearvo ja korjaus maksoi 2500€ koneasennuksen kanssa.
03052016653 - kopia.jpg
03052016651 - kopia.jpg
03052016654 - kopia.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 03.03.2020 0:14

03052016652 - kopia.jpg
21052016655 - kopia.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin