Puuvene tärkeä elämäntapa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja kimsir » 29.03.2017 17:36

Morjens

Hienosti veistämiesi veneiden kautta huokuu, mitä miellyttävintä veneen veistämisen historiaa ja erityisesti pirtyy mieleeni limisaumaisen veneen yksinkertainen kauneus ja arkisuuteen perustuva käytännöllisyys. Riittäisipä näille puuveneille tilaajia!


Kimmo
HELMIIDA

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 29.03.2017 18:36

Jo Qubik se on tervaa mitä näkyy näissä ei o liiman tippaakaan.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 29.03.2017 18:39

Jaa kimsir se oli todella kyllä kauniisti lausuttu just se yksinkertaisuus. Kiitos!

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 31.03.2017 21:43

On vähän heikosti kuvia jotka ei ole liian suuria .
Livhult.jpg
Basa1.jpg
Masttoft Pojobåt.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 31.03.2017 21:51

Rot3.jpg
Pojo båt8.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 02.04.2017 11:07

Puuvene veistäminen alkoi minulla jo lapsena kun kasvoin kolmen polven veistäjä suvussa vai kuinka se sanotaan. Että olin pikkupoikana mukana niin paljon kun joutui muuten ei mutta varttuessa puuveneet väheni enemmän ja enemmän ja minun isä sanoi että kyllä sinun täytyy hankkia joku kunnon ammatti millä elät ei siihen aikaan ollut mitään kruusamista. Veneveistäminen oli siihen aikaan niin tavallinen ammatti Skaftungin kylässä oli 5 eri veistämöä. Ja menin tietysti sitten 15 vuotiaana ammattikouluun ja minusta tuli autonasentaja. Mutta puuveneet oli minulla niin syvällä että en voinut lopettaa niiden ajattelua. Joten minun oma ensimmäinen vene valmistui kun muutin omaan kotiin 1982 sain silloin laudat ja vähän tvingoja isältä joka lausui että et sinä kumminkaan koskaan saa sitä valmiiksi en olisi koskaan sanonnut omille pojille niin joka on 5 kappaletta. Mutta silloin ei tyrkytetty mitään valmiiksi. Vene valmistui iltasin töiden jälkeen kahdessa kuukaudessa. Nälkä kasvoi syödessä ja halusin näyttää että vene tulee valmiiksi.
Se oli 5 m tasperä mottorivene. Ei se tietysti ollut helppo ottaa omia päätöksiä rakentamisessa ennen olin vain pitänyt kiinni nyt piti tehdä kaikki itse ja vein vene rantaan ja siellä yksi vanha mies sanoi Peter sinun täytyy ruveta veneveistäjäksi ja niin vain kävi.
Jatkuu..
09.jpg
15.jpg
17.jpg
Laitan mukaan vähän kuvia joka kerta 1 kuva kaaria paasattu ja kun yksin tekee niin täytyy sen mukaan virittä eri ratkaisuja. 2-3 kuva pojat laittamassa omaa ruuhia 1900 luvun lopussa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.04.2017 15:04

Onko yläkuvassa kaaret niikun kaksiosaiset tai vaan keskeltä ohennettuja?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 02.04.2017 15:48

Kyllä ne on kaksi osaset se alimmainen ja ylimmäinen on yksi pitkä.
6531915A.JPG
Tässä kuvassa on kolmekertaset 40mm lev. 3x15 mm paksuus. Peter 22.
6531916A.JPG
Tässä kuvassa näkyy vähän ne kaksi täyspitkää ja alimmainen kaksi palaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.04.2017 21:54

Kiitos! Heti, kun harkitset ottavas oppipojan, niin ilmoittelee:D
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 03.04.2017 21:28

Kyllä Qubik minulla on ollut 10-15 kappaletta vuosien varrella nuorempaa kuin minä ja vanhempia kuin minä ja ne on kyllä antanut minulle uusia näkökulmia koska en minä ole sen kummempi kuin muu ihminen. Ne on ollut aikuiskuolutukseta ja muista oppilaitoksesta ja on ollut ruotsistakin. Mutta olen yrittänyt seistä molemmilla jaloilla maan päällä. En ole koskan ollut rikas ja ehkä käsityöläinen ei ole tarkoitettu rikkaksi mutta elämänsisältö on ollut tosi rikas siinä jää kyllä moni muu jälkeen. Olen saanut olla kotona 5 poikien varttuessa se on kans rikkaus ja että olen elättänyt 7 hengen perhe veneveistämisellä ei sekään ole mikään yksinkertainen juttu. Tällä hetkellä en ole ajatellut mitään oppi poikaa koska se ei ole nyt mahdollista.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 03.04.2017 22:14

Suuri hatunnosto työllesi täältä Itä-Suomestakin - niin työn jäljen kuin elämänsisällönkin suhteen! :)

Eeppo

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 04.04.2017 20:15

Kiitos Eeppo! Ymmärtäväisestä kannanotosta.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 04.04.2017 20:18

Olin 1986 asti ostannut kaikki venelautavarastot jokta olivat lähellä saatavilla ja silloin menin ensimmäinen talvi yhden tutun metsänomistajan metsään ja valikoin 20 runkoa puolet mäntyä ja puolet kuusta. Ja sain 40 hyvää tukkia ja latvatukeista lankkua ja muuta lautaa kun veneveistämisessä tarvitaan myös huonompaa tavaraa tukemiseen ja pukkeihin ym. Että ei tarvitse siihen käyttää venelautavärkit. Pituudet oli 6m molemmin puoleen ja 1:a tyvitukista tulee ylensä noin kuusi kpl.lautaa ja ylensä aika oksaton 2:a toinen tukki on ylensä suora ja oksia tulee loppupäässä ja ehkä neljä leveämpää lautaa 3:a latvatukista lankkua ja lautaa että 1 puusta tulee noin kymmenen kpl lautaa x 20 runkoa = 200 kpl lautaa + lankkua ja tavallista lautaa. Joka siihen markkaaikaan maksoi noin 800 mk. Ja tänäpäivänä euroissa 580 €. Tämä on vielä metsässä sitten vielä kuljetus omalla traktorilla ja sahaus omalla sahalla. parkkaus ja taapelointi. Aika paljon töitä ennenkuin ne on kuivumassa. Yhteen 5m veneeseen 7 per puoli = 14 lautaa + loput noin 4 lautaa suurinpiirtein mallista riippuen. Ja pintalaudoista sa paljon kaaria. Tämä riitti sitten vuoden verran ja seurava talvi oli sama homma koska värkit ei saa loppua ennen kuin seuraava erä on kuiva. Minulla on ollut sirkkelisaha ,penkkisaha joka on kuvissa ja nyt raamisaha.
Jatkuu..

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 07.04.2017 22:15

Vuonna 1988 rakensin uuden hallin venerakenusta varten 180m2 ja otin lainaa sitä varten ja sen jälkeen tuli lama ja korot nousi 16% ja tuli semmoinen vekseliaika pari vuotta ja sen päälle tuli myös toinen laina kun olin yhdelle toiselle takajana 1992 oli kova vuosi ja kyllä monta kertaa meinasin hettää tvingat ikkunan läpi tein veneitä puoliilmatteeksi pärjääkseni ja oli todella tuskaista aikaa noin 10vuotta se kesti. Ja minä kans niin kuin jokainen joka tietysti on ajatellut kehittää puuveneveisto kun ei sitä kukaan muu ole huomannut ennen kannattavaksi huomasin että sitä ei voi kehittää jos ei ole miljonääri kun aloittaa silloin voi ehkä teollistaa sitä mutta sen hohto katoaa. Sain kerran yhdeltä asiakkaalta 4 kpl veneen tilaus samanlaisia en meinannut saada 4:ttä venettä valmiiksi sarja työ ei sopinut minulle. Ja sitten sain pikkusen ruveta siirtymään perinnveneisiin purjeilla ja tuli pikkuhiljaa helpotusta talouteen ja ilo rakentaa veneitä uudestaan ja olin Haminassa perinteisellä purjeompelukurssilla joka veti norjalainen purjemaakari. Ja se tietysti edisti minun toimintaa valmiilla tuotteella vene mastoilla ja purjeilla ja tein kans köydet ja plokit perinteisin menetelmin. Hyvä apu masto ja riggi sain ruotsalaiselta Föreningen Allmogebåtar. Olin jäsenenä noin 20 vuotta. Kirjallisuutta kaipasin kans alussa ja löysin ainut kirja Pälviranta sen nimi oli muistaakseni ja sitten yksi historiikki vihko Hammarbandet. Mutta sitten sain Tukholmasta etä lainalla kirjastosta kirjallisuutta niin paljon kuin huvitti lukea ja hirveesti kyllä luin. Mutta minun rakennustapa oli outo joka ei voinut soveltaa kirjallisuuteen mutta eteläruotsissa Göteborgin alueilla käytettiin melkein samaa rakennustapaa. Minua kohtaan kohdistui alussa vähän alentavia kommentteja rakennustavastani ja vielä kun en silloin ymmärtänyt venepiirrostuksia ja rakensin veneitä ja kun me perustimme Suomen puuveneveistäjät ry. Mutta minun hyvät ystävät Björn Nyberg ja Kuggomin opettaja en muista nimeä enää ymmärsi minun rakennustapaa ja niille ihan normaali rakennustapa entisaikaan ja mun tuote piti olla aito rakennustavalta ja malliltaan.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja seppo » 08.04.2017 0:56

Hattu päästä, hienoa kun olet sinnittellyt veistäjänä. Tunnen neljä veistäjäksi opiskellutta, joista kahdella ollut firma. Toinen niistä oli varsin lupaava ja tosissaan paneutunut, jälkimmäinenkin varsin lahjakas. Yksikään heistä ei ole enää alalla, vaikka kaikkien sydän varmasti yhä puuveneille sykkiikin. Ei varmasti pääse liian helpolla, vaikka työ välillä palkitseekin. Eli todella iso kunnioitus jokaiselle veistäjälle Suomessa.

Kiitos lindqvist kun jaat tarinoita ja kokemuksia tänne, mukava lukea. Ja hienoja veneitä olet tehnyt. Mielellään kuulisi lisääkin:)

Vastaa Viestiin