Puuvene tärkeä elämäntapa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 08.03.2020 12:26

Edellinen veneen korjaus on sinänsä hankala kun pohja puuttuu ja jopa kölikin. Niin veneestä katoaa jäykkyys ja sen täytyy laittaa slagin pälle makamaan. Koska se on ylensä vahvin kohta tässä tapaukessa. Ja vain vähän kevyesti klossia kölin alla. Ja sitten täytyy kans saada pois notkaus kun se on vuosien käytön ja talvisäilytyksien jäljellä keskeltä kääntynyt ylöspäin. Niin sitten tukee köliä alaspäin ja tukea myös leveyssuunnassa että se pitää muotonsa vähän ainakin. Ei se tietysti niin hirveän tarkka ole mutta veneen omapaino painaa sitä tietysti vähän kasaan. On tullut korjattua noin 120 kpl venettä tähän asti. Ja melkein kaikki ulkona pihalla kun ei ole ollut muuta tilaa. Sisätilat on yleensä ollut uusien veneiden paikka.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 08.03.2020 12:32

010 - kopia.jpg
012 - kopia.jpg
020 - kopia.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 08.03.2020 12:46

021 - kopia.jpg
022 - kopia.jpg
023 - kopia.jpg
Tässä veneessä on helpompi tapaus kun se oli vaurio ja halkeama ja kaikki muu ypärillä on tervettä puuta. Mutta sitten tietysti kun minä aina korjaan yksin niin niittaaminen on tietysti hidasta. Mutta olen käyttänyt kuormausliina joka menee veneen ympäri ja painaa semmoinen omatekoinen klossi kahdella pultilla joka asetetaan kiristäen kahden naulanpään päälle ja sitten men veneen sisälle ja saan kaksi naulaa niitattu. Avoveneessä jossa minä pääsen ulottumaan ulkopuolella seisten nittaamalla sisäpuolella minä käytän tappia joka on lankunpäällä ettei mene maahan käännän veneen makaamaan venepainolla naulanpäähän ja on mahdollista niitata sitten.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 26.03.2020 9:11

Olen laittanut kysymyksen Puuvene palaute osastoon ja kysynyt mitä tarkoittaa "Nytt användargränsnitt översättning" mutta en ole saanut vastausta siihen. Mitä se tarkoittaa käytännössä. Voiko joku ystävällisesti vastata.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 26.03.2020 13:03

Minulle kirjoittaminen suomeksi on vaikeaa ja erittäin aikaavievä ja en pysty saaman sisältöön sitä aitoa kertomista ja termeja, en voi käyttää ollenkaan kun niitä ei ole olemassa suomen kielellä ja ne perustuu noin 300 vuoden ajan sana varastoon.
Tässä vähän historiikkia mennestä ajasta. Silloin yhdeksäkymmentä luvun alusssa Leo Skogström otti yhteyttä meihin veistäjiin joilla oli vielä veistäminen ansiotyönä ja me kokoonnuttiin ensimmäistä kertaa Kotkan kirjaston aulassa. Ja silloin oli paljon väkeä paikalla ja silloin päätettiin perustaa Suomen puuveneveistäjät ry. Finlands träbåtsbyggare rf. Ja hallitus valittiin muistaakseni Björn Nyberg, Ismo lilja, Lage Sundfors, Peter Lindqvist, Jan Backman, ja sisäsuomesta muistaakseni Kuusela. Kaikki oli melkein rannikko paikkakunnilta ja melkein kaikilla oli ruotsi äidinkielenä.
Leo oli voimakas vetäjä ja hän tiesi kyllä rannikkoseudun merkitystä seuran perustamississa ja hänellä oli hyviä kontakteja vaikutusvaltaisiin ihmisiin ja mediaan. Ja voin suoraan sanoa että ilman hänen panosta puuveneet olisi aika minimaalista tänään. Meille tehtiin ainakin 2 kirajaa muistaakseni missä meidät haastateltiin omien venekategoriassa ja kuvattiin Pertti Rovaamo kirjoitti ja oli ihan oikea henkilö siihen ja Martti Lintunen kuvasi. Ja tuli vähän messu tapahtumia jossa me oltiin yhdessä. Ja olin Kotkan ensimäisellä puuvene tapahtumassa joka oli erikoista. Ja sitten tuli vielä Englannista Boat Man lehdestä iso haastattelu joku nordik wodenboats of Finland ja Leo matkusti niiden kanssa ympäri Suomea ja sain monen sivun palstatilaa siinä niin kuin kaikki muutkin. Ja hän järjesti perinteisen purjeompelu kurssin Haminaan. Mutta elämä on jatkunut ylämäkeä ja alamäkeä siittä on nyt 30 vuotta sen ajankohdasta.
Minun tarkoitus on olla lenkki vanhanajan veneen käyttötarkoituksesta tähän päivään. Sen takia olen laittanut filmejä aiheesta. Elikkä kun minä olen ollut mukana katsomassa kuinka ennenvanhaan veneitä käytettiin työn merkityksessä ja olen myös rakentanut niitä siihen työtarkoitukseen ja siinä näkee koko lenkki joka tänäpäivänä on mahdotonta nähdä kun se työvaihe ei ole enään olemassa koska kalsatus on nykyään kielletty. Ja on veistäminen tehty niin vaikeaksi ett siinä on kans valtiovalta onnistunut tappaman senkin ammatin. Katkeruus tulee kun tietää tosiasiat kuinka käytännössä homma menee. Kalastus tänäpäivänä ei ole enää sitä 300 vuoden aikaväliä kun se nyt on muuttunut 20 vuodessa lähes olemattomaksi. Ja kun veneet määräytyi työn mukaan niin ne häviää ja häviää kans rikas historia ja perusta veistämisessä häviää.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 03.04.2020 11:42

Finns det någon annan här på forumet som har svenskan som modersmål skulle vara roligt att byta lite tankar om båtbygge med gammaldags språkbruk och tankesätt.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja matti » 03.04.2020 16:00

Kiitos paljon, että olet nähnyt vaivaa filmien tekoon.

Nyt olen selvillä miten tuo puolipontti tehdään. Koska toinen kotimainen on tosi huonolla tolalla, pitää katsoa vähän kerrallaan että ymmärtää kuulemansa, tai ainakin suurimman osan siitä. Olen hieman yllättynyt itse että ymmärtää yllättävänkin paljon! :))

On hyvä, että varottelet veneenrakennuksen olevan raskasta hommaa, monella on Paulingin kahvimainoksesta tullut väärä käsitys, että veneet valmistuvat nojatuolissa istuen ja kahvia juoden. :-) :-)

Matti

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 05.04.2020 10:37

Hyvä Matti :)) kuinka monta filmiä olet kattonut " Båtbygge i Sydösterbotten traditionellt vis " niitä on 13 kpl tähän asti mutta on ollut vähän pitempi paussi nyt. Mutta pitäisi baasata 5 gångi nyt joku päivä.
Olen yrittänyt selittää se aika käytännöllisesti että ihmiset ymmärtää rakennustavan. Ja siinä näkee mitä tarvitsee että saa veneen rakenettua eli oikeastaan ei mitään joku vaatimaton tila ja kaksi kättä ja kärsivällisyyttä ei muuta. Elikkä jos joku haluaa rakentaa oman veneen anna sen tulla sinun siisäisetä, älä laita siitä niin monimutkasesti, älä kans häpeä laittaa kyllä ruma kin kellu ja virheestä oppii. Oj kuinka paljon virheitä minä olen tehnyt ja myös nähnyt vrheitä muiden veneissä mutta se on yleensä vain kehitystä parempaan ja jos on tehnyt jotakin niin virheitä kans tapahtuu jos ei te mitään niin virheitä ei tule. :P :P
Se kahvimainos tietysti on tähdätty vain siihen kahviin ja veistäjä on vain pinnallinen väline vaikka hän on se arvokkaampi osapuoli.
Kyllä venerakennus on paljon nostamista, kantamista, kiipeilemista ja raskaita työasentoja ja yleensä kylmääkin.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 12.04.2020 19:39

20170606_120036 - kopia.jpg
Jokaisella puuveneillä on sielu ja oma tarinansa. Tämä kyseinen vene sai alkuunsa 1970 kun meidän paikkakunnalla oli kansalaisopiston puuveneen rakennuskurssia joka pidettiin vanhoissa kouluissa ja nuorisotaloissa ja musissa isoimmissa rakenuksissa. Minun isäni oli vetäjänä ja se oli paljon kiinostusta herättävä tapahtuma talvi iltoina oikein vanhanajan sosialitapahtuma vaikka sitä nimitystä ei kukaan viälä siihen aikaan tiennyt. Joka ilta viidessä lähipaikkakunnissa noin viiden vuoden ajan vuodesta 1968-1973. Ihana aikakausi kaikilla ei ollut oikeastaan mitään ylimäräistä vaurautta mutta kaikilla oli tulevaisuuden uskoa. Sitten se aika oli eletty ja kansalasopiston kurssit loppui pikkuhiljaa kun uusi aikakausi alkoi. Olin melkein joka ilta aina isän kanssa mukana vaikka olin vain 10 vuotias ja muistan vähän tämänkin veneen syntymistä.
Kyseinen vene oli kahden sukupolven uuden omistaja joka oli pienenä poikana mukana kulkemassa mantereeltä huvilalle mutta vene oli ollut hukassa 10 - 20 vuoden ajan kun hän sattumalta löysi sen rantapusikoista lähipaikkakunnalta ja tunnusti heti isoisänsä veneen. Vene oli maannut maan pällä usean vuoden ajan täynnä lehtiä, risuja ja sammalta. Mutta hän löysi omistajan ja sai sen ostettua takaisin. Silloin hän toi sen minulle korattavaksi ja minä tein sen karkeamman työn ja hä teki sitten kotona se viimeistely. Näin huomaa että elämä on lyhyt suurinpiirtein noin puuveneikäinen aika.
20170606_120048 - kopia.jpg
20170606_120118 - kopia.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 10.09.2020 22:13

Hei taas kaikki puuveneystävät löysin tänään vanhan lehti ilmoitus 90 luvun alusta.
Tästä ilmoituksesta on kulunut 28 vuotta. Lehtilmoitukset oli siihen aikaan ainut myynti
kanava ja oli kalliita ja lyhytikäisiä. Mutta niistä tuli aina joku tilaus mutta suuri ero
tähän päivään kun puhelin oli seinässä kiinni ja kello ulkona hälyytti ja piti juosta pihasta
tai veneen sisältä ja joskus ei kerinnyt ja joskus kaatui kun oli lian hätänen ja jos kerkes
vastaamaan niin ei pystynyt hengittämään ja puhua samanaikasesti. Paljon on muuttunut
ei ollut nettiä ja sitä ei oltu keksitty vielä.
img043.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 01.03.2021 19:21

Ajattelin taas laittaa vähän tekstiä ja kuvia rakennetuista veneistä koska sitä materiaalia on loputtomiin ja kun minulla on hyvä etämuisti. Tämä vene oli tilaus piirustuksella mutta sain kans käyttää omia ratkaisuja niin kuin yleensä mulla oli toiveena. Oli 90 luku ja veneen nimi oli Smirgeline piirostuksissa, sillä nimellä se myös on elänyt elämänsä ainakin minun venemuistissa jos se vielä on elossa ja Turku oli paikkakunta. Veneen pituus oli 10-12 jalkaa ja sen tyyppi oli däcksbåt tai myös pojkbåt nimitys, suora keula ja peräpeilillä 1800 luvun tyyliin ja pituus sama kuin vesilinjan pituus. Ja se rigattiin myös perinteisillä purjeilla. Vene oli pieni ehkä lian pieni mutta se oli tarkoitettu teiniikäisille lapsille. Veneen malli ja piirustus oli saatu vanhasta kirjasta ja ehkä jotain muutettu. Muistakseni laudanpaksuus oli 12mm koska en halunnut laittaa ohkaisemmasta laudasta. Ajattelin että sen täytyi painaa jotain ainakin.
18A.jpg
19A.jpg
22A.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 01.03.2021 19:23

33A.jpg
36A.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja seppo » 01.03.2021 19:33

Hieno tämäkin pieni vene! Ja hyviä kertomuksia, mukava lukea. Kiitos niistä.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 02.03.2021 9:04

Kiitos mielipiteestä Seppo!

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 04.03.2021 19:30

Tässä tulee nyt erilainen vene. Perinteinen talonpoikais vene 23 jalkanen Åbolänsk gavelbåt sprisegelriggad två seglare. Ja kahdella airoparilla. Laudoitus 17mm limisauma kupariniitillä. Tämä oli ensimmäinen ja ainut förstäävi jonka olen liimannut rimoista. Ja edessä ja takana oli niin kuin näissä piti olla bränvinspant. Vuosi oli 97 ja paikkakunta minne lähti oli Turku ja Kaarina muistaakseni ja asiakas oli erittäin mielyttävä henkilö joka oli ollut kosketuksessa näihin veneisiin nuoruudessa ja tiesi enemmän kuin minä. Tästä veneestä on kirjoitettu myös kirja yhden kesän purjehdus seikkailusta ja kirja sisältää vain perinteisiä merenkulku termiä purjeaikakaudelta kirja voisi olla lokikirja vuodesta 1850. Jokainen vene ja asiakas on ollut erikoinen jollain lailla mutta tämä oli erittäin erikoinen joka on jäänyt minun muistiin niin kuin se olisi ollut viime vikolla. Semmoinen antava työ on puuveneenveisto joka voi keinustuolissa istuen kertoa lapsenlapsille. Purjeet minä ompelin tähän ja kaikki köydet tein itse monen kuukauden työ. Meillä päin Kristiinankaupungissa näitä gavelbåtar ei ollut mellä oli suippoperäsiä. Suippoperät alkaa Luvialla ja loppuu Kristiinankaupungissa ja sitten gavelbåtar alkaa taas pohjoiseen päin mentäessä ja loppuu Lohtajalla suurinpiirtein.
img172.jpg
img173.jpg
img174.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin