Puuvene tärkeä elämäntapa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 24.06.2021 20:02

Foto 4.jpg


Tämä vene rakensin 2008 ja se oli tarkoitettu minun poikien kalastus veneeksi ja oli aika suuri vene.
Pituutta 19 jalkaa noin 5,70 m ja lautapaksuus oli 17 mm mänty vene. Se oli raskas vene mutta ihanan tukeva kovemmassa merenkäynnissä. Ja pojat ovat aina kalastaneet teini iässä ja mopo iässä niin kuin minäkin tein aikoinaan samassa iässä. Se oli hyvä tapa kalastaa ahvenia ja myydä niin sai omaa rahaa pensaan ja muuhun tarpeseen. Vene oli kyllä painava ja vähän vaikea soutaa kun oli verkko tynnyrit ja pensa tankkeja ja muuta. Joskus oli mahdollista ajaa verkot ulos ja ylös siinä oli mercury 9,9 hv. Olen vähän vanhanaikainen ja ollut sitä mieltä että on turhaa olla merellä jos ei kalasta tai kuljettaa jotakin, turhaa ajamista muiden riesaksi ei ole hyvä asia.

Rakennuskuvia sivulla 5
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja snurra » 29.06.2021 10:01

^Mulla melkein identtinen tuon kanssa, vaikka on metrin lyhyempi, luvialainen, Johnson 10hv -57 perässä. Aikas tyylikäs kombo vaikka itse sanonkin.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 30.06.2021 22:52

Hieno homma snurra onko sinulla jotain juura Luvialle, se on erittäin perinnerikas venerakennus paikkakunta minulla on paljon kirjallisuutta luvialaisista venekultuurista ja minun tietääkseni siellä oli paljon ruotsinkielista vuosisadan alussa. Nillä on kaunislinjaiset veneet siellä ja isoja avoveneitä ennenvanhaa. Ja sama kuin meillä puoliponttiveneet.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 22.08.2021 20:25

015.JPG
038.JPG
IMG-20210820-WA0000.jpg
Tällä veneellä taas oma tarina niinkuin usein olen kirjoittanut. Vene valmistui vuosisadan vaihtuessa 2000 ja oli tilaus Tukholmasta. Vene oli 20 jalkaa ja rakennettu sileäpaatiksi ja sihen asennettiin uusi Volvo penta MD en muista mikä numero. Erikoisuutena moottorikoppa tehtiin penkiksi ja polttoainetankki yhdellä sivulla ja akku toisella sivulla ja oli loppujenlopuksi aika hyvä ratkaisu ja se oli asiakkaan toivomus. Ja asensin kaikki moottori, akselit, potkurit, beslaagit, tankit, sähköt, ym ja tämä on ainut vene jonka olen lakannut ja olen vanhanaikainen ja luullut ett vene pitää tervata muuta vaihtoehtoa ei ole. Ja olen ollut ihan väärässä lakka on hyvä ratkaisu niin kuin tässä nähdään.Ja tämä tarina on ihmeellinen sillä nyt yli kahdenkymmenen vuoden jälkeen vene on ilmestynyt Kristiinankaupungissa en ollut uskoa silmäni kun näin veneen ja aika muistui mieleeni kaikki yksityyskohdat veneessä. Ja vielä sen että se oli ollut noin kaukana ja tullut takaisin näin lähelle lähiseutua. On ihanaa nähdä oma työ joka on tehty kauan sitten, ihmisen työelämä on lyhyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja seppo » 24.08.2021 22:00

Nätti! Mitä puuta vaihtelemalla on nuo kansirimojen raidat?

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja snurra » 25.08.2021 9:29

^Veikkaisin mäntyä ja mahonkia. Hommasin nätin pienehkön mahonkisen soutupaatin, vieläpä hyvä soutaa, kevyt ja suuntavakaa, miellyttää silmää, tämä vene,

https://www.nettivene.com/en/soutuvene/ ... ene/838606

Sisäpuolelta lakattu vain penkit, kyllästin PÖ+sinkillä sisäpuolen, mikä mahtaa olla sisäpuolen prognoosi ilman lakkaa?

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 25.08.2021 17:14

Hei Seppo juu mänty ja mahonki nuo raidat. Snurra juu heino vene puu täytyy hengittää myös sentakia ei sisäpuoli lakattu.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja snurra » 25.08.2021 19:25

^Kiva että pikkupaattini miellytti ammattilaisenkin silmää, ei ehkä sitten ihan susiostos. Sisäpuolessa mietitytti josko pinta kovasti ajan mittaan mustuu kun ei ole lakattu, itseä ei kyllä hirveästi häiritsisi. Rakenne äkkiseltään hieman erikoinen kun kaaret eivät jatku aivan perään ja keulaan asti, näyttää kuin kaaria muka puuttuisi, mutta tietysti tarkoitettu näin.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 28.08.2021 15:59

Kyllä tuo rakennustapa toimii hyvin soutuveneessä perä peili on lähellä ja penkki sitoo myös edessä ja takana. Ja rasitus ei pienessä veneessä ole niin kovin paljon. Jos jotakin olisi niin latojen halkelu voisi olla mahdollisuus. Mutta pitää aina katsoa uusia ratkaisuja positiivisesti sillälailla asiat kehittyy.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 06.11.2021 0:16

Niin kuin olen tähän asti veneestä kirjoittanut niin kyllä kaikenmoista on koettu vuosien varrella. Tämä seuraava tapaus sattui eräälle asiakkaalle joka oli tilannut minulta puuveneen 5 metrisen tasaperäveneen. Vene oli silloin tämän tapahtuessa noin 5 vuotta vanha ja hän soitti minulle ja sanoi että onko vene mahdollista korjata jos se on sahattu sahalla melkein poikki eli vain kölilauta ja köli ehjä. Ja hän kertoi traagisen tapauksen että hänellä oli avioero ja tunteet meni liian rajusti siittä kuka saisi veneen ja lopuksi kun ei päästy yksimielisyyteen niin hän sahasi veneen poikki ehkä siittä syystä että se oli senjälkeen käyttökelvoton molemmille. Minä ymmärsin kyllä hänen selitykset ja sanoin ystävällisesti että kyllä sen voi korjata ja niin hän toi veneen takaisin minulle. Kyllä hän vähän häpesi tekojaan minulle mutta yritin olla optimistinen. Pahin juttu oli tietysti että sahaus ura oli suuri että ei voinut jatkaa vain klossi sisäpuolella vaan piti laitta pala välissä 5 lautapariin molemmille sivuille. Ja jakaa ne sisä, ulko, sisä paikaksi että sai parempi tukevuutta. Mutta ulko ja sisäpuoli oli sileä eikä sitä huomattu lainkaan että se oli korjattu kun se tuli terva päälle. Ja sudbandit piti laitta tukevat palat ja veneessä oli puolitäkki ja sargkantti joka sai piiloitettua tukevat tuet alla. Mutta vene on nyt 30 v ja edelleen käytössä että sellainen tapaus tällä kertaa.

Henkka2021
Viestit: 3
Liittynyt: 05.11.2021 13:28

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Henkka2021 » 06.11.2021 14:48

En äkta skönhet att beskåda - vilken njutning för alla sinnen! Min dröm vore att konvertera en snipa till elmotorsystem för en än skönare själ och förberedelse för vår rena fossilfria framtid! Lycka till med projekten!

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 07.11.2021 17:00

Tack Henkka ! Jo det stämmer det är nog snart elens tidevarv även i båtar.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 11.12.2021 23:27

Tälläinen elämän taival minulla on ollut 15 vuotiaaksi asti siittä ja sen jälkeen olen jo aiemmin kertonut. Synnyin Helsingissä 1960 ja minun isä ei halunnut minua ja oli oikeudenkäynt joka osoittautui minun oikeaksi isäksi verikoen kautta mutta sen ajan laki määräs toisin ja jäin ilman isää. Asuimme 3 vuotta Helsingissä ja puhuin suomea, sitten muutimme äidin kotikuntaan Kronopyy ja asuimme siellä vuoden ja kieli muuttui ruotsiksi ja minusta tuli ruotsinkielinen. Sitten äiti löysi kirjekaverin Kristiinankaupungista Skaftungin kylästä ja matkustimme lättähattujunalla Kristiinaan oli juna yhteys vielä silloin. Ja meitä oli vastassa minun uusi kasvatus isä silakkapaatilla olin 4 vuotias ja meillä oli edessä 2 tunnin ajomatka puolet avomerta missä oli paha merenkäynti ja allot löy yli förin ja istuin farvelin päällä selkä moottori kajutan seinään ja itkin rajusti tunnin verran ett päästiin suojampaan paikkaan Kummelgrundin merivartiosto ja luotsiasema molemmat oli siihen aikaan vielä. Ja se oli hirvittävä alku minun vene elämään. En ollut mitään kosketusta merielämään ennen sitä. Ja minun uusi isä ei adoptoinut minua ja sain pitää äidin sukunimeä toisen kerran. Uusi paikkakunta taas joka oli ruotsinkielinen ja hän oli kalastaja ja veneveistäjä. Olin joka päivä rannassa eikä kukaan kaivannut minua ja tutustuin kalastajakylä kulttuuriin erittäin syvälle. Mutta koska en ollut kalastajan poika niin en ollut niin tärkeä, olin aina niin kateellinen minun uusille kaverille joilla oli joku kulttuuri tausta ja minulla ei mitään. Silloin oli kalastus erittäin runsasta oli siika, silakka jossa käytettiin isot rysät ja sitten silakkaverkot ja myös sitten lohikalastus lohikoukuilla kaukana merellä joka oli erittäin tuottoisa. Meillä 1965 rakennettu lohipaatti 40 jalkaa maksoi ittensä yhdessä vuodessa ja silloin polttoöljy maksoi 15 penniä litra ja lohi oli 1 luokka yli 20 markkaa kilo. Ja sitten oli kans hyljeenpyyti ja minun uusisä oli myös viimeinen kerta jäätynyt kiinni jäihin 8 viikkoa ålanshav yläpuolella Gävlebukten ja luulimme että ne olivat förlist ja lentokone oli hakemassa mutta ei löytänyt mutta ne oli päässyt Finngrundet majakka alukseen kävellen ja sai siellä ruoka ja lämmitettyä. Kun ne tuli kotiin niin ranta oli täynnä ihmisiä jotka kyselivät olivatko nähneet meidän miehiäja se oli monta venekuntaa joka oli ulkona ja ranta oli täynnä hyljeitä, verta ja nahkoja ja keittopatoja kaikki sai syödä hyljelihaa joka oli mustaa. Ja alkohoolia oli runsaasti.
Seurasin päivisin myös veneenrakennusta ja tein pieniä hommia ja nikkaroin paljon pikkuveneitä joka oli liinalla kiinni keppiin ja leikin rannassa ja oli mukavaa kun tuli perälaineita ihan niinkuin isoissa veneissä. Ja ongin paljon ja myöhemmin verkoilla kalastin. Aina kun oli joitakin vanhoja gubbeja katsomassa venerakennusta niin ne kysyi minulta että tuleeko sinusta veneenrakentaja isona ja helpoin tapa oli sanoa ett juu kyllä minusta semmoinen tulee. Ja ne nauroi sillä tyylillä että ei ne välittäneet minun vastauksesta mitään, minähän tulin toisesta maailmasta enhän minä voinut tietää mitään venerakennuksesta joka ei ollut ennen veneessäkän. Ajat huononi ja 1967 me muutimme Tukholmaan ja taas jouduin jättämään minun vähäiset kaverit ja uusi elämäntilanne kolmas kerta. Uusi isä sai töitä Stockholms Brädgård missä hänen veli oli töissä. Ja katsoin ulos 4 kerroksesta ja oli lapsia leikkimässä ja olin hetkenpäästä niiden luona mutta en saanut olla siellä koska se oli lastentarha ja minhän olin Finne. Sain olla usein Uusisän kanssa Stockholms skärgårdissa kun hän oli sielläkin korjaamassa rikkaden asiaakkaiden veneitä. Mutta hän ja hänen veli ryyppäs niin usein että meidän piti muuta takaisin suomeen. Se oli äidin ja minun toive minulla ei ollut yhtään kavereita siellä ja olin vaikeuksissa vanhempien poikaporukoiden kanssa.
Skaftungissa taas ja pääsin vihdoin vanhojen kaverien kanssa ja minun puuveneveisto alkasi saada enemmän pohjaa sain ruveta tekemään enemmän ja enemmän. Ja sitten 70 luku rupesi puuveneet hiipumaan niin kuin kerroin aiemmin alkoi kansalaisopistokurssit joka antoi paljon enemmän leivän päälle. Tämä oli erittäin lyhyt versio kaikesta lapsuuden yksinäisestä ajasta joka on ollut aika vaikea. Minulla on maailman paras muisti kertoa ja tykkään kertomiseta.
Meinasin julkaista kirjan mutta koin sen niin psyykkisesti raskaaksi.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja Qubik » 14.12.2021 12:16

Woww, Iso kiitos! Mä niin toivoan, että tälle tulee lisää!
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puuvene tärkeä elämäntapa

Viesti Kirjoittaja seppo » 15.12.2021 19:38

Samoin! Anna tulla Lindqvist tarinaa jos vaan jaksat kirjoittaa. Näitä on mukava lukea.

Vastaa Viestiin