Hytti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Hytti

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 05.02.2017 0:11

Näin juuri, vauriot laajenee pakkasessa, vesi tekee tuhojaan kesällä ja talvella. Jos se ensin pääsee tai päästetään rakenteeseen. Pitää tehdä, käyttää ja hoitaa oikein, ei se pinnoitettu ole huoleton. Lahoja voi tulla vaikka hoitaiskin huolella. Umpipuuveneeseenkin, olen täälläkin ollut näkevinäni juttuja niistä.

MInulla on veneessä puuta ja vaneria epoksikuidun sisällä, alkaa olla jo 5 vuotta ollut. Maalaamattomissa kohdin puu ja vaneri on kauniin puun väristä vieläkin. Kovaa tavaraa. Kaikki on ok siellä sisällä.

Olis mukava kun olis sopivan kuiva halli ilman pakkasia talvisäilytykseen. Aika harvalle mahdollista. Onko scyllan halli lämmön puolella talvisin?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Hytti

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.02.2017 1:18

Moro

Juu, lämpöä on hallissa +10-15 C ja kosteuden pyrin pitämään kostuttimilla yli 50% koko ajan. Pakkaskelillä se vaatii jatkuvaa huolenpitoa.
Nollan kieppeillä (molemmilla puolin) sahaava lämpötila se suurin rasite Suomessa veneille on, riippumatta materiaalista tai valmistustekniikasta.
https://youtu.be/U7mD56T2n9I

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Harri Orrenmaa
Viestit: 11
Liittynyt: 14.05.2015 22:01

Re: Hytti

Viesti Kirjoittaja Harri Orrenmaa » 26.02.2017 20:16

Kestäisikö hytin kattona n. 15mm koivuvaneri hyvin epoksoituna ja maalattuna 2-komponenttimaalilla? Siis ilman laminointia lasikuitukankaalla.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Hytti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.02.2017 22:32

Riippuu hytin koosta, mutta pienessä vähänkin kaarevassa katossa ohuempikin riittää, jos se on tuettu sisäpuolelta kaarilla. Minusta jopa tuntuu ylimitoitetulta.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Harri Orrenmaa
Viestit: 11
Liittynyt: 14.05.2015 22:01

Re: Hytti

Viesti Kirjoittaja Harri Orrenmaa » 27.02.2017 11:11

Joo tuo paksuus on varmaankin liioittelua mutta siis ilman lasikuitulaminointiakin pärjätään?

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hytti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 27.02.2017 11:30

Se lasikuitu laidettaan yleemsa vahvistamaan rakennetta ja antamaan kulutuskestävyyttä.Kyllä ilman sitäkin pärjää. Itse aion laittaa ainakin etuhytin katolle kankaan vahvikkeeksi, kun se päällä tulee jonkinverran kävelty. Saa kulutuskestävyyden ja sellaisen hennon karhennuksen samalla. Ilmeisesti Dynel tai ihan perinteinen pellavakangas.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Hytti

Viesti Kirjoittaja Maa » 09.03.2017 20:11

Katon ei kai tarvitse kestää tanssia mutta joku kyllä aina menossa seisoskelemaan ...jolloin just ohut okume , hyvät kaarevat rimat , ulkopuolelle ohut kangas epoksilla , maalaus valkoiseksi (auringonkestävyys) sisälle kyllästys ja lakkaus ja myöhemmin eristys jos tarvitsee...
Mulla on tosin vain katon ja sivun sauma käsitelty ohuella kangas soirolla ...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin