Parempi lahonsuoja/homeenesto aine?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Parempi lahonsuoja/homeenesto aine?

Viesti Kirjoittaja matti » 06.01.2017 15:30

Northling kirjoitti:Moro Matti

Onko sulla laudanjatkoissa puskusauma ja klossi sisäpuolella amerikkalaiseen tapaan vai viistesauma (scarf joint) ja klossi?
Kuvasta vaan näkyy klossi...

Mulla on muutama viisteliitoksen liimaus auennut. Tuntuu että epoksi liimaukset napsuu auki liian hyvin kyllästetystä puusta?
Näissä ei ole klossia takana ja olen sitäkin miettinyt laittaa, mutta paikoitellen se on mahdotonta purkamatta sisustusta.

Nortti
Laidoituksessa puskusauma ja klossi (n. 10mm yli sauman molemmin puolin) ja 10 ruuvia, 5 puolellaan, sika välissä.
Parraslaudassa ( 40mm)viiste, ulkopuolella suora pää, keskiveneessä vielä klossi takana;

http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582692

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Parempi lahonsuoja/homeenesto aine?

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 28.01.2018 13:07

Mikä nykyisin saatavilla oleva puunsuoja toimii tuossa pellavaöljykyllästyksessä? Aspergolia ei kai ole ollut enää vuosiin ja nyt ei näyttäisi olevan tuota Teknoksen Baseakaan. Teknoksella on Woodex Base, jonka kuitenkin sanotaan olevan hyytelömäinen, mikä ei oikein kuulosta hyvältä. Sitten on tietysti Tikkurilan Valtti Pohjuste. Mitä suosittelette?
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Parempi lahonsuoja/homeenesto aine?

Viesti Kirjoittaja Northling » 28.01.2018 21:39

Moro

Viimeaikoina laittanut just tota Valtti pohjustetta.
Se ei tee mitään pintaa. 75% Pö, 20% Valttia, 5% tervaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Parempi lahonsuoja/homeenesto aine?

Viesti Kirjoittaja jukkan » 25.04.2018 13:35

Hytin sisätiloihin on kostean talven aikana tullut valkoisia pilkkuja, hometta kai.
Siellä täällä on pilkkuja, lakatuilla pinnoilla, verhoiluissa kangas, muovi, pahvi.
--Millaisella myrkyllä voisi käsitellä`?
--Ajattelin ensin pestä pesuaineella ne alueet jotka kestää pesun,
ja sitten ehkä joku "myrkky käsittely" ?

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Parempi lahonsuoja/homeenesto aine?

Viesti Kirjoittaja danlig » 25.04.2018 14:42

jukkan kirjoitti:
25.04.2018 13:35
Hytin sisätiloihin on kostean talven aikana tullut valkoisia pilkkuja, hometta kai.
Siellä täällä on pilkkuja, lakatuilla pinnoilla, verhoiluissa kangas, muovi, pahvi.
--Millaisella myrkyllä voisi käsitellä`?
--Ajattelin ensin pestä pesuaineella ne alueet jotka kestää pesun,
ja sitten ehkä joku "myrkky käsittely" ?
Itse olen käyttänyt sillit bäng mold removeria ja laittanut puuosiin PÖ sinkkinaftenaatti seosta. Kosteudenpoistajat veneessä käytössä ja hyvin toiminut, lukuunottamatta sitä kun minulla hyttään oli jäänyt rakonen ja vettä valunut suoraan käsittelemättömälle puulle johon sitten oli hometta tullut.

En tiiä mikä se myrkky käsittely ois sitten muille kuin puuosille jos kosteudenpoistaja ei ole vaihtoehto

karppamään
Viestit: 5
Liittynyt: 23.09.2018 10:41

Re: Parempi lahonsuoja/homeenesto aine?

Viesti Kirjoittaja karppamään » 23.09.2018 13:35

Northling kirjoitti:
28.01.2018 21:39
Moro

Viimeaikoina laittanut just tota Valtti pohjustetta.
Se ei tee mitään pintaa. 75% Pö, 20% Valttia, 5% tervaa.

Nortti
Vaikuttaakohan tuo terva maalin kiinnipysymiseen?

balan
Viestit: 14
Liittynyt: 31.12.2008 21:18

Re: Parempi lahonsuoja/homeenesto aine?

Viesti Kirjoittaja balan » 24.09.2018 9:04

Vaikuttaakohan tuo terva maalin kiinnipysymiseen?
Riippuu määrästä, mutta joku max 5% taikka alle sen tuskin vaikuttaa mitään/juurikaan. Ja sitte hautatervaa, 'markettitervat' jotka myyvät itseään hautatervana (tai no, onhan se esim teräslieriökin tavallaan hauta, tosin teräshauta), ovat 99,99% retorttitervaa ja monet täynnä mustia hituja, eli palanutta ja/tai liian kuumana poltettua tervaa!

En oikein tiedä miksi tervaa pitäsi laittaa maali/lakkaveneen kyllästeeseen, koska ei kai tervasta taas tuossa määrin liene juurikaan apuja? Mutta noin 5% taikka alle määrissä siitä ei kai haittaakaan ole (tämä lause siis puhtaasti siksi kun en tiedä koska en ole kokeillut). Terva ei kuitenkaan ole lahonsuoja koska on sienilajeja jotka ei tervaa pelkää. Myös terva ja tervamaali homehtuu 'oikeissa' ja sopivan kosteissa olosuhteissa, olen havainnut. Jotkuthan tykkää laittaa sekaan (tervattava vene) puutärätillä ohennettua vernissaa, jolloin kuivuminen jouduttuu jos on tervaaminen jäänyt myöhäiseksi.... muta vaarana kai tuossa on liika kuivuminen eikä terva silloin sulje pintaa niin kuin tarkoitus olisi. Lakka/maaliveneessä tosin saattaa olla se etu tervalla että se sulkee pintaa sen elastisuuden vuoksi.... kun nyt pohtimaan jäin - mene ja tiedä :-)

Vastaa Viestiin