Puulle huominen ja vesiraja

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
JuKu
Viestit: 16
Liittynyt: 11.12.2014 10:04

Puulle huominen ja vesiraja

Viesti Kirjoittaja JuKu » 11.12.2016 14:17

Tarkoituksena aloittaa veneen rungon hiominen lähipäivinä. Pohja on tarkoitus kyllästellä eri harjoituksessa myöhemmin. Nytpä heräsi kysymys miten hanskataan vesiraja hiomisen yhteydessä; hiotaanko vesirajan yläreunaan asti ja pidetään vesirajan maali koskemattomana? Näin olin ajatellut mutta onko tuossa suunnitelmassa jotakin pielessä? Vesirajan maalin kunto on hyvä eli sen puoleen ei ole tarvetta korjaukselle.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Puulle huominen ja vesiraja

Viesti Kirjoittaja kimsir » 11.12.2016 16:46

Morjens

Varovaisena mielipiteenä sanoisin, että vesirajasta maalit pois ja kunnon kyllästys myös vesirajaan. Itse miellän vesirajan jatkuvasti märäksi alueeksi, joten sen ajatuksen pohjalta ainakin itse poistaisin maalin ja kyllästäisin, niin on samassa huoltorytmissä, kuin vedenalainen osa veneestä.
Omassa veneessäni vesirajan maali oli jättänyt selvän rajan, johon linjaus oli kyllästyksen jälkeen helppo vedellä uudelleen, nimittäin, jos uudelleen linjaus ja maalaus siinä mietityttää?

Toisaalta sanotaan, jos maali/lakka on hyvin kiinni, niin ei ole kiirettä kyllästykselle.

Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puulle huominen ja vesiraja

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.12.2016 20:10

Moro

Kaikki mitä Kimmo sanoi on totta!
Turhaan ei tosiaan kannata puulle ottaa jos kyllästys on kunnossa!

Muutama konsti vesirajan piirtoon.
Jos vanha on suora ja oikeassa kohdassa, voit piirtää puukolla naarmun vanhaa linjaa myöden sen verran että puuhun asti tulee viilto. Olen nähnyt että joissain on ihan pysyvä pieni ura veistettynä linjaan.
Jotkut painavat piikillä tai pienellä poraterälla pisteet, joka laudan etu ja takareunaan.
Jos vesilinja on väärässä paikassa, mutkikas tai vino, laita vene veden jättämien oikeiden jälkien mukaan vaateriin ja merkkaa haluamasi uusi vesilinja keula ja perästeeviin. Sitten kun hionta ja kyllästys on ok lainaat jostain laser vaakituslaitteen ja piirrät merkkien mukaan laserin linjaa myöten lyijykynällä puulle uuden linjan.

Itse tykkään että valkoinen vesilinja on n 5 cm todellisen vesilinjan yläpuolella keväällä, niin loppukesästä kun vene on täynnä tavaraa ja kosteampi se on vielä 3 cm kuivilla ja paljon puhtaampi kuin kokonaan vedessä likoava ruskanpaskea linja.
Esimerkki:
https://youtu.be/XIh5K1YrHyI?t=1m44s

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Puulle huominen ja vesiraja

Viesti Kirjoittaja Maa » 17.12.2016 22:03

Jos on / saa lainaksi linja laserin niin sillä saa linjan helposti .

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Puulle huominen ja vesiraja

Viesti Kirjoittaja Maa » 17.12.2016 22:07

Omassa melaisassa vesilinja on hieman edessä korkeammalla ( tulee vauhdikkampi vaikutelma )
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

JuKu
Viestit: 16
Liittynyt: 11.12.2014 10:04

Re: Puulle huominen ja vesiraja

Viesti Kirjoittaja JuKu » 18.12.2016 14:13

Kiitoksia kommenteista!

Nuo Nortin videot ovat muuten oikein hyviä.

Sinulla Maa on kyllä hienossa kunnossa oleva Melaisa...

Jukka

Vastaa Viestiin