Lightning vm 1967

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
khs
Viestit: 2
Liittynyt: 24.01.2012 14:19

Lightning vm 1967

Viesti Kirjoittaja khs » 14.11.2016 22:05

Hei

Tulipa hankittua mahonkivanerinen, puumastoinen Lightning vuodelta 1967. Valmistettu Ylärakkolan veneveistämöllä, huhujen mukaan veistämön viimeinen vanerinen Lightning. Kuvia: https://drive.google.com/drive/folders/ ... EdweVlOR0U

Veneen runko- ja purjenumero on 10056, nimi ilmeisesti alkuperäinen, Minnehaha.

Kaipaisin sekä vinkkejä kunnostukseen että kaikenlaista historiatietoa, kuvia jne veneestä.

Tämän verran historiaa tiedossa:
- Valmistettu vuonna 1967, Ylärakkolan veneveistämö, Valkeakoski
- Ollut valmistusvuonna Helsingin messukeskuksessa näytillä Ylärakkolan veneveistämön toimesta
- Tilaaja ja ensimmäinen omistaja (vuodet 1967-1975 tai 1976) Valkeakosken veneilijöiden silloinen puuhamies Seppo Koivisto (http://www.valkeakoskenpurjehtijat.com/ ... storia.htm)
- Vuodet 1976-1982 ollut käytössä seuraavalla omistajalla
- Osallistunut päijännepurjehdukseen vuosina 1975-1982
- Tämän jälkeen ollut kyljellään katoksen alla vailla käyttöä

Kunnostuskohteet:
- Lakkapinta yllättävän hyvä sekä mastossa että veneessä, tästä selvitään ilman ohjeitakin
- Maalipinta osin lohkeillut, osin hyvä. Ainakin osin täytyy hioa puulle ja maalata päälle. Minkä tyyppinen maali? Miranol tjsp? Epoksit? Joku muu?
- Kansi ongelmallisempi. Vanerin päällä ilmeisesti jonkin sortin kangas, vanerit priimakunnossa. Kangas on pieniltä osin irronnut "laminoinnistaan" ja muutamassa pikkukohdassa, lähinnä reunoista kulunut poiskin. Koko kangasta tuskin kannattaa vaihtaa? Toimiiko kanteenkin vaan varovainen hiominen ja uusi maalikerros vai onko jotain parempia niksejä? Injektioneulalla jonkin sortin liimaa ja kangas takaisin paikoilleen?
- Kannen maalikerros on myös turhankin karhea, ilmeisesti tarkoituksella kengän pitoa lisäämässä. Pääseekö tästä jotenkin eroon?
- Venettä vuonna -82 katokseen laittamassa ollut henkilö muisteli kölilaatikon hieman vuotavan. Nopealla (turhankin) silmäyksellä en vielä huomannut mitään selkeää. Täytynee tutkia tarkemmin.


Kiitos jo etukäteen! Kaikki vinkit ja neuvot otetaan kernaasti vastaan!

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Lightning vm 1967

Viesti Kirjoittaja Maa » 10.12.2016 15:57

Kaikki liitokset ja vanerit voisi käsitellä hempelin 2k epoksi sealerillä , ja saumat täyttää epoxilla ja kölilaatikko kitata vahvalla epoksikitillä ( esim.hempel) päälle maalaus 2k maalilla . Vaneri ei saa saada yhtään vettä , se ei kestä vettymistä !

Vastaa Viestiin