2-mastoinen purjekanootti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

2-mastoinen purjekanootti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.11.2016 11:32

Lueskelin vanhoja Puupaatti -lehtiä viime yön syrjällä. Vuoden 2011 kakkosnumerossa oli juttua Allt för Sjön messuilta Tukholmasta sivulla 18. Sillä sivulla on kuva mahonkilaudasta tehdystä "kanootista", jossa on isomasto lähes keulassa ja mesaanimasto heti istumapaikan taikana. Todella kaunis
pikku vene. Tietäsiköhän kukaan tällaisen veneen piirustuksista. Olisi vielä mukavaa tehdä jotain projektia. Jos sen sattuisi vielä saamaan jollakin aikajänteellä valmiiksi, niin olisihan sillä kiva viiletellä lähijärvillä. -> Siis Puupaatti lehteä kustantaa Suomenlahden Puuveneilijät ja tämä lehti on tätä nykyä ainut Suomessa ilmestyvä puuvene lehti. Se tulee ainakin toistaiseksi jäsenetuna jokaiselle Suomenlahden Puuveneiljöiden jäsenelle ja Mahogany Yacting Society ry:n jäsenelle SPV:n ja MYS:n keskinäisen sopimuksen mukaan. Kannattaa liittyä jo Puupaatin vuoksikin Suomenlahden Puuveneilijöihin (siellä on menossa sääntömuutos, jonka pohjalta nimeksi tulee Suomen Puuveneilijät ry). Puupaatti ilmestyy 4 -kertaa vuodessa. Viimeinen vuoden numero on ns. puuveneilijän kalenteri. Alle viidenkympin jäsenmaksulla saa ainoastaan puuveneilystä kertovan lehden ja muut jäsenpalvelut. !!! !!!
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: 2-mastoinen purjekanootti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.11.2016 11:53

Kävin netissä etsiskelemässä vastaava. Ei löytynyt ainakaan millään hakusanalla purje - kanootti. Kanooteissa on jonkinlainen sivuponttoni tai sivuköli. Luulen, että tätä etsimääni ei kutsuta kanootiksi vaan veneeksi. Täytyy jatkaa etsiskelyjä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

aaltosa
Viestit: 81
Liittynyt: 02.06.2006 10:12

Re: 2-mastoinen purjekanootti

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 06.11.2016 12:22


Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: 2-mastoinen purjekanootti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.11.2016 12:59

Vähän samaan tyyliin, mutta ei keulapurjetta, fokkaa. Masto enemmän keulassa ja takamasto, mesaani, enemmän edessä ja sen edessä pieni avotila ja muuten umpinainen kansi. Haen nyt sitä alkuperäistä tyyppiä, todennäköisesti senkin tyypin köli oli tuollainen. Olet jyvällä.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: 2-mastoinen purjekanootti

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 06.11.2016 17:03

Tervehdys,
Ruotsissa kanootitkin ovat komeampia. Näkyykin olevan jäykkäselkäisille herrasmiehille sopivaa urheilua. En tiennyt tuollaisia olevan olemassakaan.
Aiheesta enemmän http://www.kanot.com/Grenar/Kanotseglin ... tseglaren/

Hauskan näköisiä vehkeitä.
Viinamäenmiäs

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: 2-mastoinen purjekanootti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.11.2016 22:13

Täytyy sanoa omasta puolestani, perhana, että olen kateellinen noille ruotsalaisille. Ei vaineskaan - on se hyvä, että joillakin menee aina vain paremmin ja paremmin. Tämäkin kanoottijuttu, ei meillä olisi syntynyt tuollaista harrastajakuntaa, vaikkemme olisi noita kahta sotaa käyneetkään, johon aina vedotaan meiltä päin, kun asiat ovat huonommin kuin naapurissa. 2014-02 Viinamäenmiähen vinkissä, on suurin piirtein se kanoottityyppi, jota etsin. Se vain oli paljon kauniimpi, kun se oli kokonaan mahonkia, meinaan se Puupaatti -lehdessä ollut, joka oli kuvattu Allt för
Sjön -messuilla 2011.
Ihmetyttää, ettei meidän oman maan kansallinen kanoottiliitto ole tällaisesta harrastuksesta levittänyt sanan sanaa. Vai muistuttaako se heidän mielestään liikaa purjehdusta ja pelkäävätkö he astua suuren ja mahtavan Purjehdusliiton varpaille.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: 2-mastoinen purjekanootti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.11.2016 23:02

A. Viinamäenmiäs, olet kyllä aikuiseksi mieheksi kova poika !!!
. Kyllähän minun olisi pitänyt muistaa tämä Sinun saunaveneprojektisi, mutta kun sitä näkee vain omat asiat, niin... sorry. :P 8}
Katsokaapa Viinamäenmiähen rojektisivuja, kaikkessa hiljaisuudessa hän on kunnostanut veneen, jota hän muistaakseni tarvitsi vain rakennustarvikkeiden siirtämiseen saunasaareensa. No ehkä mamman on mukavampi hytissä sateella saarehen mennä. Onhan siinä varmasti ollut tällainenkin ajatus takana. Niin, mitäpä ei suomalainen mies rakkaimpansa eteen tekisi :)
Onnittelut A. Viinamäenmiäs.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

aaltosa
Viestit: 81
Liittynyt: 02.06.2006 10:12

Re: 2-mastoinen purjekanootti

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 08.11.2016 0:19

Siis jotain tämän näköistä: http://www.natuurlijkvaren.nl/te-koop/segelkanot/

Veikkaisin, että hakemasi on jokin ruotsalainen C-luojan purjekanootti. Ruotsin merimuseosta voisi saada piirustukset, jos ei aivan samaan, niin samankaltaiseen malliin. Siis http://www.sjohistoriska.se

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: 2-mastoinen purjekanootti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.11.2016 16:43

Mielenkiintoista. Tuo mahonkikanootti oli lähes, ei vain niin koristeltu kuin mitä Allt för Sjönissä 2011 oli. Unohduin katselemaan noita Raideja tuolta, Suomessakin ovat pitäneet. Onkohan Kari Nordlund ollut jotenkin mukana noissa Suomen Raidien järjestelyissä tai edes tietoinen näistä
tapahtumista. Kyllä tuollainen 2-mastoinen purjekanootti vähän houkuttelisi. Jostain olin lukevinani hintaakin, olisiko ollut 4000 € tai kruunua.
Olivatkohan nämä tanskalaisia. Onkohan noita kanootteja myynnissä missään. Siis tuskin Suomessa, mutta...
Donna 28 :))
P:S. Pitää illalla vielä tutustua aiheeseen enemmän
D.I.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin