Puuveneen vaihtaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
eero
Viestit: 18
Liittynyt: 25.09.2014 22:47

Puuveneen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja eero » 06.10.2016 22:54

Hei,

laitanpa kyselyä tänne, jos tulee hyviä ajatuksia esille.

Omalla kohdallani olisi ajankohtaista päivittää puuvenettä toiseen. Olemme veneilleet vuosia perähytillisellä fiskarilla (7,5 m), mutta perheen kasvaessa ja myös retkien pituuden kasvaessa nykyinen vene alkaa olla aika pieni. Nykyinen vene on merikarvialaismallinen eli menee hyvin aallokossa, mutta rullaa sivuaallokossa paljon eikä myöskään pidä ilman ohjausta kulkua suorana eli pyrkii kääntymään kokoajan.

Onko täällä ajatuksia mihin kannattaisi päivittää? Oma ajatukseni on ollut, että erillinen makuuhytti (tai kaksi) ja ohjaamo erikseen olisi hyvä juttu. Se helpottaisi pidempiä reissuja. Nykyisellä paatilla viikon matka alkaa olla maksimi. Mutta onko runkomalleissa eroja, millaisia? Tukevuutta ja varmuutta olen oppinut arvostamaan, joten onko esim. pellinkiläinen liian kiikkerä? Samoin tietysti fiskarin alhaista dieselin kulutusta arvostan.

Entä onko eroa limi vs. tasasaumainen? Vai onko se vain makuasia?

Liian isoakaan ei kannattaisi hommata, kun työmäärä kasvaa veneen kasvaessa. Toi 7,5m on vaan aika pieni.

Mitä ajatuksia täällä on matkaveneilystä?

Eero

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Puuveneen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 06.10.2016 23:32

Edesmenneellä Essolla aikoinaan nurkkapöydän poijjaat supisivat että tasasaumaisessa veneessä tulee uni paremmin kun ei niin lotise. Pikkupoikana tämän tietysti heti uskoin mutta myöhemmin on korvat kertoneet että molemmissa pitää olla tulpat jos ei täys pläkä ole.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Puuveneen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.10.2016 12:12

Moi,

Mikä se sitten on kenellekin sopiva vene.. niinpä. Mun tärkeimmät venekokemukset ovat Terhi 520 -hardtopparista, 5 metrin avofiskarista, 9 metrin hyttifiskarista ja perinnelaivayhdistyksen jahti Eugeniasta.

Terhillä ajettiin aikoinaan isän kanssa pisin reissu Göteborgin eteläpuolelle Ruotsin kanavia myöten. Aikuiselle ja teinille se oli justiinsa sopiva vene, ei se silloin tuntunut pieneltä. Nyt kun siihen astuu, niin on se vaan pieni! Tuntuu että paatti flinttaa justiinsa jalan alta. Viiden metrin fiskarilla tuli puksuteltua lähivesiä tosi paljon. Vaan kun ei sillä voinut retkeillä kunnolla.. Siispä tuli vastaa Chouan, jossa on tilaa kahdelle ihmiselle turhankin paljon, hyttejäkin kun on kaksi. Eugenialla ajettiin aina isolla porukalla, parhaita olivat pitkät (nuoriso)purjehdukset Ahvenanmaalle ja Luvialle. Kaikissa on ollut ja on edelleen hyvät puolensa ja huonotkin.

Luulenpa, että kannattaa miettiä tarkkaan juuri puuveneen kokoa. Eli kuinka suurta puuvenettä jaksaa hoitaa. Olen nähnyt ja kokenut, että suurtakin paattia kyllä hoitaa, jos siihen on innostusta. Toisaalta jos haluaa että touhu on enemmän matkaveneilyä, niin tuoko puumateriaali siihen jotain oleellista lisää verrattuna muihin materiaaleihin? Entäpä itse tekemisen määrä? Epäilen, että kovin suuren puuveneen ylläpito teetettynä nousee melko kalliisiin hintaluokkiin.

Tällä hetkellä noin 9-metrin fiskari tuntuu oikein hyvältä veneeltä. Työmäärä on ihan sopiva, eikä rahaakaan pala mitenkään tolkuttomia määriä. Toki 50+-vuotiaassa veneessä on joitakin ominaisuuksia, jotka ovat uskomattoman epäkäytännöllisiä veneilyn kannalta. Mutta niin se vaan sitten on, ja hyvä niin.

eero
Viestit: 18
Liittynyt: 25.09.2014 22:47

Re: Puuveneen vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja eero » 12.10.2016 23:06

Hei,

tuo veneen ja erityisesti puisen veneen koko on kyllä tosi relevantti pointti. Isossa veneessä on isot huolet:)

Puisessa veneessä on vain jotain tiettyä tunnelmaa, jota ei muuten saa.

Näissä veneen vaihtojutuissa on vain vähän se ongelma, että harvalla on kokemusta useasta eri runkomallista ja niiden merikelpoisuusominaisuuksista. Siihen kaipaisi apua.

Vastaa Viestiin