aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 13.09.2016 23:00

Tervehdys,

Olen aikaisemmin veneillyt koko ikäni "kuttaperkkaveneillä". Tosin taukoa nyt ollut jo noin 20v kun aika mennyt perheen kanssa jne.

Nyt sitten puuvene kiinnostaa; nehän ovat kauneimpia ja niissä "sitä jotain" mutta muutama seikka mietityttää. Saanen kysyä niistä neuvoa jos joku ehtisi vaikka jotain vinkkejä antamaan.

Venetyypistä: Hakusessa olisi puoliliukuva puuvene joka sopisi päiväristeilyyn. Pituutta ehkä joku 7-9m ja jos joku 12-15 solmua saisi järkevillä käyttökustannuksilla pidettyä matkanopeutta olisi se mitä haetaan. Ehkä joku Pellinkiläistyyppinen fiskari voisi olla sopiva? Muotokielenä tosin miellyttää kyllä enemmän jotkut Petterson tms. tyyppiset veneet ennen sotia..Avo-ohjaamo ja keulakannellinen, iso avotila minne mahtuu vaikka 10 henkilöä päiväristeilylle.. siis ideaalisti muotokieleltään huvivene. Veistäjien ja venetyyppien nimet kyllä vielä hakusessa, kun vasta yritän tutustua aihepiiriin. Vinkkejä veistäjistä ja veneiden tyypeistä ja merkeistä arvostan kovasti!

sitten kyssäreitä:

1. onko ylipäätään mahdollista löytää sellaisessa kunnossa oleva puuvene, että keväisin riittää kevyt hionta ja lakkaus / muu fiksaus ja mahdollisesti sisäpuolen pellavaöljykyllästys? Sekä tietysti merellä (turku) kun ollaan niin myrkkymaali. Jos nimittäin joka vuosi pitää haljenneita lautoja jyrsiä auki tai vaihtaa lautoja, korjata muulla tavoin vesirajan alapuolella olevia ravistuneita tai pehmeitä puuosia niin sitten joudun toteamaan, että tämä puuvene -idea jää haaveeksi. Ei nimittäin ole aikaa raskaisiin projekteihin vaikka puutöitä sinänsä tullut tehtyä jonkun verran.

2. tasasaumainen vene miellyttää ulkonaöltä: onko myös ylläpidon kannalta helpompi? Vai hankalampi? Ymmärsin, kun yritin vanhoja säikeitä etsiä ja lukea, että tasasaumainen voi kuitenkin olla vaikeampi pitää tiiveyden suhteen kunnossa? Oliko niin, että jos kyllästys on laiminlyöty tai ulkopuolen lakkaus huono tai puutteellinen ja vene on näistä syistä päässyt turpoamaan liikaa on seurauksena puun solukon puristuminen liikaa ja rikkoutuminen -> lopputulos on ravistunut paatti, joka kuivuttuaan talvella ei enää kykene turpoamaan tiiviiksi?

3. Miten voi päätellä tutkiessa venettä ostaessa, onko puun solukko mennyt kohdan 2. tyyppisellä tavalla rikki? Tai miten voi välttää, että ei väärällä käytöllä tai huollolla riko ehjää venettä?

4. Haluaisin veneillä aikaisin keväällä (huhtikuu) ja syksyllä myöhään (lokakuun loppupuoli): onko tämä edes mahdollista kun puuveneen pitäisi saada kuivua, ettei jäädy ja mene rikki talvella ja toisaalta kevätkunnostus? Säilytyspaikka on ulkona omassa pihassa pressun alla.

5. Kumpi materiaali on kiitollisempi (lue: ei niin helposti ravistu tai lahoa tai muutoin mene rikki): mahonki vai mänty? Useinhan meilläpäin on veneet rungoltaan (kyljet ja vesiraja) mäntyä ja kansirakenteet mahonkia.

6. budjetti on aika nöyrä: mieluummin lähempänä 5000€ kuin 10000€ - ymmärrän, että tämä varmaankin sulkee pois todelliset klassikkoveneet, kuten mainitsemani "Pettersson": onko kuitenkin edes mahdollista löytää ehjää yksilöä tällä budjetilla Suomesta tai Ruotsista joka olisi vähän "samanhenkinen"? Siis avo-ohjaamo, pyöreät ikkunat tms. mahdollisesti tasaperäinen ja puoliplaanari / tai muutoin noin 10 solmun matkanopeuteen yltävä. Mottona: "Mieluummin etsin ajan kanssa oikean yksilön, kuin hosun"

Noh, tuli aika paljon kysymyksiä. Pahoitteluni, jos näitä aiheita on jo käsitelty aikaisemmissa säikeissä. Yritin etsiä, mutta en oikein löytänyt sopivia säikeitä..

Terveisin,

Artto

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 14.09.2016 8:12

Kyllä nyt yhtälö on sellainen ettei sellaista taida löytyä.
"10-15 solmua matkavauhti ja 7-9m pitkä.
Hinta 5000-10000 ja kunnoltaan hyvä."

Jos pudotat pituuden siihen 6m luokkaan niin tuollaisia veneitä alkaa löytyä.
Tosin hyväkuntoiset ovat hintahaarukan yläpäässä.
Koska kuvauksesi mukaan tarvitset veneen jossa on uudehko moottori ja puurakenteet sekä pintakäsittely kunnossa.

Kannattaa miettiä minkä tekijän suhteen on valmis joiustamaan.
Tekemään hiukan enemmän töitä, laittamaan enemmän rahaa alkuhankintaan, Menemään hiukan hiljempaa vai jättämään asuintilat pienemmiksi.

Senjälkeen alkaa löytymään veneitä.
- Hitaampia Isot Fiskarit
- Nopeita esim Seppälän ja Suntion tekemät tasaperäiset

Aleksi

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja danlig » 14.09.2016 8:59

Kuten edellä todettiin, ei löydy varmaan ikinä. Mutta siinä 6-7m joka tohon vauhtiin pääsis vois olla pirtuvene, ei paljon nätimpää avo-ohjaamo venettä olekkaan :))

Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 14.09.2016 11:11

venealeksi kirjoitti:Kyllä nyt yhtälö on sellainen ettei sellaista taida löytyä.
"10-15 solmua matkavauhti ja 7-9m pitkä.
Hinta 5000-10000 ja kunnoltaan hyvä."

Jos pudotat pituuden siihen 6m luokkaan niin tuollaisia veneitä alkaa löytyä.
Tosin hyväkuntoiset ovat hintahaarukan yläpäässä.
Koska kuvauksesi mukaan tarvitset veneen jossa on uudehko moottori ja puurakenteet sekä pintakäsittely kunnossa.

Kannattaa miettiä minkä tekijän suhteen on valmis joiustamaan.
Tekemään hiukan enemmän töitä, laittamaan enemmän rahaa alkuhankintaan, Menemään hiukan hiljempaa vai jättämään asuintilat pienemmiksi.

Senjälkeen alkaa löytymään veneitä.
- Hitaampia Isot Fiskarit
- Nopeita esim Seppälän ja Suntion tekemät tasaperäiset

Aleksi
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Aloittelijahan saa toivoa kuuta taivaalta ja asiantuntijat tuovat sitten järkielementin kehiin :))

Asuintilat eivät olennainen, päiväristeilystähän nyt oli kysymys. Voisi hyvinkin tuo 6m luokka kyllä riittää. Ainakan en olennaisesti valmis nostamaan budjettia / veneen koko, koska kuitenkin päiväristeilystä eikä asumisesta nyt kysymys. Ja tuo matkavauhti: tosiaan matkavauhtikin voisi olla hitaampi; ymmärsin kuitenkin esim. "Pellinkiläisten" usein heittämällä olevan 10+ solmua matkavauhdiltaan. Koska asuminen / varsinainen usean päivän matkaveneily ei ole se varsinainen tavoite niin leveämpi (tilavampi) summalainen nyt hitaampana ehkä ei tavoitteena.

Täytyypä kuuklettaa näitä "Seppälä" ja "Suntio" -veneitä!

Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 14.09.2016 11:13

danlig kirjoitti:Kuten edellä todettiin, ei löydy varmaan ikinä. Mutta siinä 6-7m joka tohon vauhtiin pääsis vois olla pirtuvene, ei paljon nätimpää avo-ohjaamo venettä olekkaan :))
Täytyypä näitäkin kuuklettaa!

Kiitos

Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 14.09.2016 17:41

Tässä todettu, että aloittelija kaipaa kuuta taivaalta : :))

Tällainen vene nyt myytävänä, ei tosin tasasaumainen mutta kuitenkin muutoin kiinnostava. Hintapyyntökin jotenkin lakanalla. Vaikea sanoa onko halpa vai kallis kun ei vielä sitä perspektiiviä.

http://www.nettivene.com/moottorivene/puuvene/638998


Jotta saisin nyt kokemusta ja oppia onko tämän tyyppisessä veneessä nyt jotain sellaista miksi aloittelijan ei kannattaisi sortua?

Mitä asioita pitäisi erityisesti tutkia?

Moottori on toki bensakone eli käyttökustannukset nyt sitten eivät kohtuulliset, ilmeisesti.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 14.09.2016 17:49

Vähän riippuu siitä, miten lähellä nykykuntoa nuo nettiveneen kuvat ovat. Kaunis venehän se on. Kannattaa käydä katsomassa, ja sen mukaan tarjota.

Tarpeisiisi tuossa veneessä on se hyvä piirre, että runko on mäntyä. Tuollaista venettä voit ajaa pidemmälle syksyyn kuin mahonkista.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 14.09.2016 20:19

Kun vene on tehty 30 luvulla sen osilla on ikää jo tässäkin tapauksessa 80 vuotta.
Jos meinaat montakin vuotta päästä pelkillä lakkauksilla niin vanhassa veneessä on aina varmemmin piileviä riskejä joita moni puuveneilijä ei huomaa.
Kuntokartoituksen teettäminen ammattilaisella ennen ostoa voi paljastaa riskejä ja mahdollisesti suunniteltavia remontteja.
Jolloin ainakin ostaessasi tiedät paremmin mihin tulee varautua.

Aleksi

Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 14.09.2016 22:29

Kiitos Ilkalle ja Aleksille.

Kokemusta nyt varmaan hyvä kerryttää ennen kuin tekee tunnetasolla hätäpäätöksen.. ;-)

Onko muuten jotain kirjallisuutta, mitä suosittelette opin kerryttämiseksi? Vaikka aloittelija olen, olen kuitenkin tehnyt koko ikäni enemmän ja vähemmän käsilläni töitä. Myös tarkkuutta vaativaa, mm. peiliovia jne. Tosiaan ei silti veneen tutkimisessa osaamista kuitenkaan.

Tuo linkkaamani malli on kuitenkin sinne päin mitä haaveilen, mutta olisikohan tämän tyyppisiä uudempaa tuotantoa myös tarjolla? Venealeksi kyllä asiallisesti muistutti tuosta 80 vuoden iästä..

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.09.2016 10:34

Moi,

Hienoja suunnitelmia! Toteuta aikeesi, mutta harkiten :)

Mä katson tätä puuveneilyä aika pitkälti tee-se-itse-linssien läpi. Taloudelliset resurssit ovat rajalliset, joten sekin jo ohjaa puuhaamaan itse. Toisekseen puuveneen täyskunnostuttaminen ammattilaisella on niin työläs juttu, että ihan jo mun taskulaskimen mukaan sen täytyy olla aika kallista puuhaa. Siispä itse tehden ja välillä epäonnistuen tai onnistuen eteenpäin. Mutta kuka ammattilaista työllistääkin, tekee kyllä hienon teon.

Kirjallisuutta löytyy. Suomeksikin jotain. Käy lähimmässä kunnankirjastossa kyselemässä. Ja muuten siellä hyllyissä suunnilleen luokasta 62.544 löytyy yhtä ja toista. Jos ei omassa kirjastossa ole, niin pyydät kaukolainaamaan.

- Ainakin yksi hyvä: Ole-Jacob Broch: Puuvene. Lue siitä erityisesti johdanto, siinä on hyvä teksti sille, joka on sekoamassa vanhaan ihanaan puuveneeseen.. Muuten kirja on hyvä perustietokirja, ei mikään kaiken opettava kuitenkaan.
- Pekka Parikka: Myrskylintu nousee siivilleen (Älä kumminkaan sekoa owatrooliin kirjaa lukiessasi)
- Kirja: Suomalainen puuvene (esitelty erilaisia kauniita ja kestäviä veneitä).

Jos luet ruotsiksi: Stora boken om träbåtsrenovering / Larsson. Kirja jossa kerrotaankin sitten oikeastaan kaikki oleellinen asiasta käytännön tasolla. Tässä on muuten yksi harvoja puuvenekirjoja, joka "jonkun" pitäisi kääntää suomeksi. Toki markkinat ovat pienet, mutta silti..

Tästä kirjapuolesta, jos paikkakuntasi kirjastossa ei tunneta aihetta riittävästi tiedonhakua varten, niin voit kysyä vaikka yv:nä minulta, tulee oltua kirjastossa aika paljon ihan työnkin puolesta.

Niin, voiko löytyä halpa, hyvä ja hieno klassikkovene? Olen samaa mieltä Aleksin ja muiden kanssa, että jonkun nurkan kolmiossa pitää liikkua. Muuten ei taida venettä löytyä. Oikeastaan suurin "game-changer" voisi olla, että katsot esim blocket.se :stä ruotsin venetarjontaa. Siellä on nyt syksyllä(kin) paljon hienoja ja melko edullisia puuveneitä tarjolla. Ylipäätään Ruotsissa ja Ahvenanmaalla on paljon tarjontaa veneissä. Ahvenanmaalaiset kauppaavat veneitään marknaden.ax -palstalla.

Voiko vene löytyä helposti ja nopeasti? Voi varmasti. Toisaalta mun mielestä kannattaa myös miettiä muutama vuosi eteenpäin. Kunnostuksessakin esimerkiksi viisi vuotta on hyvä suunnittelujakso. Eli laskee veneharrastusta pidemmällä syklillä. No, näin laskien voit käyttää etsimiseen huoleti vuoden pari, jolloin löydät hyvän yksilön, ja olet edelleen suunnitellussa aikataulussa kiinni. Tai sitten ostaa täräyttää nyt halvemman riiskan, jota kunnostelee sen pari kolme talvea, jolloin on taas kiinni samassa rytmissä. No, eihän tämä ajatus ehkä sovi jokaisen pirtaan, mutta ihan näkökulmaksi. Vähän sama asia, minkä eräs perinnelaivayhdistyksen vetäjä sanoi: "Kyllä yhdistys saa laivan rakennettua ja vesille. Mutta katsotaan kymmen vuoden kuluttua, missä kunnossa on laiva ja yhdistys. Se vasta ratkaisee onnistuiko projekti" No, sen yhdistyksen laiva seilaa edelleen menestyksekkäästi..!

Konkreettisempi juttu: Kuten Aleksi mainitsi, 80 vuotta on kelpo ikä puuveneelle. En tiedä missä menee ikäraja, tai onko sellaista. Mutta silti, korkea ikä tuo vääjäämättä lisää vaikeustasoa ylläpitoon. Puun hajoamisprosessi kuulemma alkaa kun saha on irroittanut sen kannostaan... :)

Toinen juttu: Tuon linkkaamasi veneen bensakone Volvo B20 on minusta ihan okei kone. Tietty nopeassa veneessä siitä otetaan tehoakin, jolloin menee ainetta. Mutta maltilla ajaen se on tosi kiva peli. Uppoumanopeuksissa fiskarimme Chouan ottaa noin 5 litraa tunnissa bensaa.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.09.2016 13:16

Moro

Lusikkani tähän soppaan...

En tiedä tuliko jo vastaus joltakulta, mutta mänty kestää paremmin meidän olosuhteissa. Mahonki ei missään tapauksessa saa märkänä jäätyä. Se muuttuu sitten kukkamullaksi jos näin käy, eli mahonki paatit pitää nostaa aiemmin että ehtivät varmasti kuivua.

Mihinkäs sitä vesillä kiiru olisi, eikö 6 solmua matkavauhdiksi ole ihan sopiva. Sellasella nopeudella ite olen kierrellyt itämerta pian 30 vuotta. Ja ihmetellyt että mihinkäs joillakin on noin kova kiire. Eihän sitä suuremmissa nopeuksissa ehdi enää ihailla maisemiakaan, kun pitää olla nenä kiinni kartassa ja navigeerata tarkkaan eteenpäin... Niin ja jos pitää olla tuntia aikaisemmin perille niin eikös siitä selviä sillä että lähtee sitten tuntia aikaisemmin. Ja löpöähän uppoumarunkoisella säästyy, meillä 7 tn paatti syö koneella 2,5 l/h, purjeilla ei sitäkään.

Onhan sitä uudemmissakin veneissä aina pientä laittoa, toisaalta hyvin hoidettu vanhempi vene voi olla ihan hyväkuntoinen ja 80 vuotiaasta on jo varmasti kaikki tekoviat ja lastentaudit kitketty pois ;-)

Tässä linkki meidän veneen YouTube kanavalle ja kunnostus soittolistaan:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... YzFM1wk7e0

Aloin tehdä tuollasia pikku harrastevideoita, kun täällä aina kysellään miten mitäkin tehdään. Videoissa on minun tapani ratkaista erinäisiä puuveneen hoitoon liittyvia tapauksia. Ei välttämättä ainoa ja oikea, mutta yksi mahdollinen tapa...

Ja tosiaan Vaikka Parikka Myrskylintu-teoksessaan ylistää Owatrolia, niin kyllä valtaosa meistä Scyllapurjehtijoista on sittemmin palannut perinteisen pellavaöljy-lahosuoja reseptin käyttöön.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.09.2016 13:59

80 vuotiaasta on jo varmasti kaikki tekoviat ja lastentaudit kitketty pois ;-)
Joo, niin se menee. Mutta ah, onpa poikkeuksiakin. 55+ -vuotiaasta Chouanista olen kitkenyt pois kaikkia hauskoja pikkuasioita. Eräs oli, että keulahytin draakitorvessa ei ollut minkäänlaista hyttysverkkoa! Aivan uskomatonta, että kymmeninä kesinä ei ole kellään alkanut hyttysen ininä piisaamaan.. Ja veneellä on sentään kierretty mm eteläinen Ruotsikin. Ja ongelmasta on vielä kirjallinen todistekin, sillä alkuperäinen omistaja Prof Jarl Gallen on kirjoittanut muistiinpanoihin parinkin yöpymisin kohdalle kuvaavan sanan "Mygghelvete". Ja hän oli sentään käynyt sodassakin Syvärit ja Jandebat, joten proffa oli ilmeisen kenttäkelpoinen tapaus. :)

Mutta joo, vanhassa veneessä on kumminkin homma hioutunut, ja tietää, että omalla veneilyllä sitä tuskin saa pohjaan tai piloille. Huonot veneet ovat aikoja sitten maatuneet rannoille.

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 16.09.2016 11:09

Huomionarvoinen seikka on myös veneen nosto-/laskuoperaatioiden vaatima kalusto. Veneen siirto ja säilytys. Kippo jonka voit värkätä luiskalta itse ylös ja alas sekä vetää trailerilla vaikka kotipihaan, kustantaa tältä osin reilusti alle puolet siitä mitä vaatii traktoriukon lainaaminen tahi peräti nosturiauton rantavierailu + kotiinkuljetus. Jää rahaa parempiin lakkoihin ja santapaperiin kun ei mene joka syksy koko lompakko rantajumppaan.

TLehti
Viestit: 213
Liittynyt: 30.09.2010 17:10
Paikkakunta: Espoo

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja TLehti » 16.09.2016 13:44

Moro

ja sitten kun se kuume iskee ja olet löytänyt sen juuri sinulle tarkoitetun täydellisen veneen, niin ota joku jolla on kokemusta oikeasti puuveneistä mukaan "jarru mieheksi".

Moni veistäjä tekee myös kuntokartoituksia korvausta vasten. Tällä saatat säästää useita tuhansia euroja.

Täällä jo viisaammat antaneetkin hyviä vinkkejä ja tosiaan tuohon alkuperäiseen tahtotilaasi versus budjetti, niin yksi nolla perään lisää ja siten saat sellaisen veneen :)

Me (Suomenlahden Puuveneilijät) pyrimme järjestämään kokoajan kurssituksia Puuveneilijöille eli tervetuloa mukaan.

T: Tero

Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 17.09.2016 23:24

Northling kirjoitti:Moro

Lusikkani tähän soppaan...

En tiedä tuliko jo vastaus joltakulta, mutta mänty kestää paremmin meidän olosuhteissa. Mahonki ei missään tapauksessa saa märkänä jäätyä. Se muuttuu sitten kukkamullaksi jos näin käy, eli mahonki paatit pitää nostaa aiemmin että ehtivät varmasti kuivua.

Mihinkäs sitä vesillä kiiru olisi, eikö 6 solmua matkavauhdiksi ole ihan sopiva. Sellasella nopeudella ite olen kierrellyt itämerta pian 30 vuotta. Ja ihmetellyt että mihinkäs joillakin on noin kova kiire. Eihän sitä suuremmissa nopeuksissa ehdi enää ihailla maisemiakaan, kun pitää olla nenä kiinni kartassa ja navigeerata tarkkaan eteenpäin... Niin ja jos pitää olla tuntia aikaisemmin perille niin eikös siitä selviä sillä että lähtee sitten tuntia aikaisemmin. Ja löpöähän uppoumarunkoisella säästyy, meillä 7 tn paatti syö koneella 2,5 l/h, purjeilla ei sitäkään.

Onhan sitä uudemmissakin veneissä aina pientä laittoa, toisaalta hyvin hoidettu vanhempi vene voi olla ihan hyväkuntoinen ja 80 vuotiaasta on jo varmasti kaikki tekoviat ja lastentaudit kitketty pois ;-)

Tässä linkki meidän veneen YouTube kanavalle ja kunnostus soittolistaan:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... YzFM1wk7e0

Aloin tehdä tuollasia pikku harrastevideoita, kun täällä aina kysellään miten mitäkin tehdään. Videoissa on minun tapani ratkaista erinäisiä puuveneen hoitoon liittyvia tapauksia. Ei välttämättä ainoa ja oikea, mutta yksi mahdollinen tapa...

Ja tosiaan Vaikka Parikka Myrskylintu-teoksessaan ylistää Owatrolia, niin kyllä valtaosa meistä Scyllapurjehtijoista on sittemmin palannut perinteisen pellavaöljy-lahosuoja reseptin käyttöön.

Nortti
Tervehdys,

Kiitos näistä vinkeistä. Juu ei periaatteessa ole kiire erityisesti, mutta elämäntilanne ei oikein salli muuta kuin päiväreisteilyjä. Ei kuitenkaan nyt kiveen hakattu tuo 10+ marssinopeus.

Tästä mänty versus mahonki asiasta: miten jos kansirakenteet on mahonkia mutta runko mäntyä niin mahdollistaako tämä veneilyn pidemmälle syksyyn? Ajattelen siis niin, että kaiketi kosteuskuormalle eniten alttiina on nimen omaan kannen alapuoleiset rakenteet eli runko ja erityisesti vesilinjan alapuolelta? Vai kostuuko mahonkinen kansi / hyttyrakennelmatkin siinä määrin että on tehtävä talvitelakointi vastaavana ajankohtana aikaisemmin syksyllä kuten täysmahonkinen vene?

Vastaa Viestiin