aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Aerofinn
Viestit: 16
Liittynyt: 11.09.2016 22:15

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Aerofinn » 17.09.2016 23:27

MÖsteri kirjoitti:Moi,

Hienoja suunnitelmia! Toteuta aikeesi, mutta harkiten :)

Mä katson tätä puuveneilyä aika pitkälti tee-se-itse-linssien läpi. Taloudelliset resurssit ovat rajalliset, joten sekin jo ohjaa puuhaamaan itse. Toisekseen puuveneen täyskunnostuttaminen ammattilaisella on niin työläs juttu, että ihan jo mun taskulaskimen mukaan sen täytyy olla aika kallista puuhaa. Siispä itse tehden ja välillä epäonnistuen tai onnistuen eteenpäin. Mutta kuka ammattilaista työllistääkin, tekee kyllä hienon teon.

Kirjallisuutta löytyy. Suomeksikin jotain. Käy lähimmässä kunnankirjastossa kyselemässä. Ja muuten siellä hyllyissä suunnilleen luokasta 62.544 löytyy yhtä ja toista. Jos ei omassa kirjastossa ole, niin pyydät kaukolainaamaan.

- Ainakin yksi hyvä: Ole-Jacob Broch: Puuvene. Lue siitä erityisesti johdanto, siinä on hyvä teksti sille, joka on sekoamassa vanhaan ihanaan puuveneeseen.. Muuten kirja on hyvä perustietokirja, ei mikään kaiken opettava kuitenkaan.
- Pekka Parikka: Myrskylintu nousee siivilleen (Älä kumminkaan sekoa owatrooliin kirjaa lukiessasi)
- Kirja: Suomalainen puuvene (esitelty erilaisia kauniita ja kestäviä veneitä).

Jos luet ruotsiksi: Stora boken om träbåtsrenovering / Larsson. Kirja jossa kerrotaankin sitten oikeastaan kaikki oleellinen asiasta käytännön tasolla. Tässä on muuten yksi harvoja puuvenekirjoja, joka "jonkun" pitäisi kääntää suomeksi. Toki markkinat ovat pienet, mutta silti..

Tästä kirjapuolesta, jos paikkakuntasi kirjastossa ei tunneta aihetta riittävästi tiedonhakua varten, niin voit kysyä vaikka yv:nä minulta, tulee oltua kirjastossa aika paljon ihan työnkin puolesta.

Niin, voiko löytyä halpa, hyvä ja hieno klassikkovene? Olen samaa mieltä Aleksin ja muiden kanssa, että jonkun nurkan kolmiossa pitää liikkua. Muuten ei taida venettä löytyä. Oikeastaan suurin "game-changer" voisi olla, että katsot esim blocket.se :stä ruotsin venetarjontaa. Siellä on nyt syksyllä(kin) paljon hienoja ja melko edullisia puuveneitä tarjolla. Ylipäätään Ruotsissa ja Ahvenanmaalla on paljon tarjontaa veneissä. Ahvenanmaalaiset kauppaavat veneitään marknaden.ax -palstalla.

Voiko vene löytyä helposti ja nopeasti? Voi varmasti. Toisaalta mun mielestä kannattaa myös miettiä muutama vuosi eteenpäin. Kunnostuksessakin esimerkiksi viisi vuotta on hyvä suunnittelujakso. Eli laskee veneharrastusta pidemmällä syklillä. No, näin laskien voit käyttää etsimiseen huoleti vuoden pari, jolloin löydät hyvän yksilön, ja olet edelleen suunnitellussa aikataulussa kiinni. Tai sitten ostaa täräyttää nyt halvemman riiskan, jota kunnostelee sen pari kolme talvea, jolloin on taas kiinni samassa rytmissä. No, eihän tämä ajatus ehkä sovi jokaisen pirtaan, mutta ihan näkökulmaksi. Vähän sama asia, minkä eräs perinnelaivayhdistyksen vetäjä sanoi: "Kyllä yhdistys saa laivan rakennettua ja vesille. Mutta katsotaan kymmen vuoden kuluttua, missä kunnossa on laiva ja yhdistys. Se vasta ratkaisee onnistuiko projekti" No, sen yhdistyksen laiva seilaa edelleen menestyksekkäästi..!

Konkreettisempi juttu: Kuten Aleksi mainitsi, 80 vuotta on kelpo ikä puuveneelle. En tiedä missä menee ikäraja, tai onko sellaista. Mutta silti, korkea ikä tuo vääjäämättä lisää vaikeustasoa ylläpitoon. Puun hajoamisprosessi kuulemma alkaa kun saha on irroittanut sen kannostaan... :)

Toinen juttu: Tuon linkkaamasi veneen bensakone Volvo B20 on minusta ihan okei kone. Tietty nopeassa veneessä siitä otetaan tehoakin, jolloin menee ainetta. Mutta maltilla ajaen se on tosi kiva peli. Uppoumanopeuksissa fiskarimme Chouan ottaa noin 5 litraa tunnissa bensaa.
Eli nyt etsimään näitä kirjoja ja opiskelemaan :) kiitos.

Jostain olin lukevinani, että Ruotsissa veneet olisivat tyypillisesti paremmassa kunnossa / hoidettuja? Tuntuu erikoiselta, onhan kuitenkin olosuhteet suurin piirtein samat kummassakin maassa..

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja katiska » 18.09.2016 1:08

Aerofinn kirjoitti:Jostain olin lukevinani, että Ruotsissa veneet olisivat tyypillisesti paremmassa kunnossa / hoidettuja? Tuntuu erikoiselta, onhan kuitenkin olosuhteet suurin piirtein samat kummassakin maassa..
Naapurimaan elintaso ja kulttuuri ostaa palveluita on jotain aivan muuta.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja CC » 18.09.2016 1:41

Eikä se märän mahongin muuttuminen pakkasessa "kukkamullaksi" nyt ihan noin yksioikoinen juttu ole, kun edellä annettiin ymmärtää. Jos siitä tulee kukkamultaa, niin syy on kyllä ihan muualla, kuin pakkasessa, noin ensiksi. Mahonkeja on erilaisia, samaten, mikä on liian märkää, on kovin vaihteleva tilanne. Jos haluaa vedättää kautta myöhempään, niin vesien ollessa auki, ei siellä puukaan jäädy. Ja myöhään nostetun ja peitellyn veneen kuivattamiseen riittää aika pieni lämmitin kriittisen vaiheen yli. Jos talvehtimispaikassa ei sellaiseen ole mahdollisuutta, niin silloin toki kannattaa pelata varman päälle.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: aloittelijan kysymyksiä - puuveneen hankinta mielessä

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.09.2016 11:28

Moro

No ei se märkä mahonki tietenkään vuodessa tai kahdessa kukkamullaksi muutu. Mutta jos märkä mahonki jäätyy se rikkoo puun solukon ja lahoaminen alkaa. Lakan tai maalin alla vesi ei pääse haihtumaan ja laho muhiin ja etenee. Lahovaurioita aiheuttaa viallinen pinnoitus tai rakenteet, joista kosteus ei pääse haihtumaan. Itsellä on tullut vastaa esim. vinssipölkky, joka päällisinpuolin näytti ihan ok, mitä nyt muutama pikku halkeama oli lakkapinnassa. Kun pölkky vinsseineen sitten repesi paikoiltaan paljastui kekkilän mustaa multaa, koko pölkyn sisäosa oli silkkaa multaa. Pinnasta muutama milli oli paikoin sinistynyttä, mutta kovaa mahonkia. Vesi oli päässyt ehkä alunperin vinssin kiinnitys ruuvien reistä pölkkyyn ja muhinut siellä. Onneksi pölkky ei irronnut purjehdittaessa, silloin olis voinut koko vinssi lentää mereen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin