Millehän sitä nyt sitten alkais?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 25.08.2016 0:50

Sen verran jo kelit jähtyy että on keksittävä muita ajanvietteitä ja joutuu ne kesän rästihommatkin tekemään pihalla ja metsässä pois. Takana on jotain satakunta pitempää, lyhempää tai yönkin yli kesänyttä reissua Oulun nurkilla ja lähisaarissa. Vene siis nousee ylös ja pihaan kuivumaan noin viikon sisään.

Paatti on jokin ruotsalainen tekele suunnilleen vuodelta 1965. Runko on tammea, kansi jotain oregoonia tms höttöä ja avotilan vehkeet mahonkia. Ei näytä khayalle, mutta joku muu lajike kai? Kansi on pahassa kunnossa. Lakka on paikoitellen kokonaan pois ja musta saumatöhnäkin parista kohti hävinnyt niin että sade tulee hyttiin asti tippa kerrallaan. Myös halkeamia on. Mustaa on jonkin verran sitlooran reunoilla, kannessa ja erityisesti peräsimessä (mahonkia). Paatti ei vuoda ihan hirveästi eikä veden yläpuolisissa osissa rungossa ole ihan hirveitä lahoja. Vähän mustaa mutta ei läpi. Merenkäynti pahentaa vuotoja vähän (pilssipumpun käyntiaikasuhde nousee noin 10-20%)

- Raavinko kaiken paljaaksi ja elokuussa 2018 totean että ei jaksa enää?
- Raavinko vain kannen tälle syksylle/keväälle ja loput toiste?
- Kyllästysaineet tammeen?

Jostain selittämättömästä syystä pidän tästä ahtaasta ja huonosti tuuleen nousevasta kiposta aika paljon, eikä ole ihan heti ajatusta juhannuskokosta. Ei uskoisi vaikka nykyään on kunnolliset lääkkeet ja terapiat.

http://heinola.org/~juhani/uuhooh/paatti2.JPG

Northling
Viestit: 2699
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.08.2016 10:11

Moro Juhanitee

Paattihan on nätti kuin mikä ja erittäin sympaattisen näköinen!

Ehkä kannattaa pilkkoa remontti pienempiin osiin ja aloittaa siitä, mikä on akuutein eli varmaan kannesta.
Täällä on kannen saumauksesta aika monta keskustelua, jotka varmaan löytyy etsi toiminnolla.

lyhyesti:
Lakat pois
saumat puts , mahdollisesti vaatii urien syventämistä
lahojen korjaus
Saumojen primeröinti ja massaus
Odotetaan että massa kuivuu
hionta
odotetaa lisää että massa varmasti on kuivaa
kyllästys
odotetaan että kylläste ja saumat kuivuu lisää
lakkaus (ja koska lakka ei kuitenkaan kuivu saumojen päältä ensimmäisten 4 kerroksen aikana, niin niitä EI SAA välihioa vielä)
Lakkaa 8 kerrosta ja välihionnat viimeisten kerrosten välissä
Valmis

Ei kannata aloittaa liian montaa kohdetta kerralla, ettei tosiaan lopu into/aika/raha kesken projektin ja pääsee kesäisin veneilemään. Se, että kesällä vene on käytössä, lisää kummasti remontti-intoa talvella.

Tuolla on joitain mun remppavideoita, katso jos löydät niistä jotain vinkkejä:
https://www.youtube.com/channel/UC3dOAy ... lyubag2ywA

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1188
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 25.08.2016 10:45

Moi!

Hauska paatti!

Remontin laajuus riippuu tietysti aina omista mahdollisuuksista ja toiveista. Eli jos haluat ensi kesänä veneilläkin (kyseisellä veneellä) niin kannattaa käyttää harkintaa ja pysyä rajallisissa hankkeissa. Ehkäpä niitä kohteita voisivat olla juuri nämä lakattomat kohdat ja sitten mustuneet kohdat. Skrapalla ja kuumailmapuhaltimella lakka pois (jos on). Anna kuivua pressun alla viikkoja, vaikkapa talveen. Sitten aikanaan sivelyä kyllästeellä. Lakkailet keväällä, kun lämpötilaa on riittävästi käyttämällesi lakalle. (Tai ainakin muutama aste plussaa jokseenkin koko vuorokauden).

- Kansi. Kannattaisi pyrkiä saamaan tiiviiksi. Ylhäältä tuleva vuoto on veneelle pahempi. kuin alta tuleva. Ensinnäkin kannen alla pitäisi pystyä olemaan ja säilömään kaikenmaailman tekstiilejä. Varsinkin naisväki voi olla yllättävänkin herkkää näille asioille. Eikä se omaakaan retkitunnelmaa ihan pomppaamalla nosta, kun herää otsaan tippuvaan vesipisaraan aamuyöstä. (Kiinalaiset käyttivät tätä tippuvaa vesipisaraa kidutuskeinonakin, tosin jättivät sen puuveneen pois, olisi kai ollut liian raakaa jopa heille...). Eli kantta tiiviiksi. Se tarkoittaa saumojen tyhjennystä, lakkojen poisto (ks yllä), kyllästystä ja aikanaan saumausta ja lakkausta. Asiasta löytyy täältä keskustelua vaikka millä mitalla. Myös ainakin pari eri tapaa tehdä asia. Oma kokemus: Tähän hommaan menee tuhottomasti aikaa, ja saumauksen teko riittävässä lämpötilassa venauttaa remontin komeasti kesän puolelle. Palkintona on sitten toivottavasti tiivis kansi.

- Tammen kyllästys. En ole kokeillut, kun ei ole tammea.. mutta lukemani perusteella ruotsalaiset ootraavat tammensakin pellavaöljykyllästeellä. Eli pellavaöljy + (sinkkinaftenaatti) + teknos peruskylläste + terva (jos haluaa). Terva ehkä poiskin, kun tammen kanssa puuhaa. Tästä kyllästämisestä löytyy haulla juttua ihan hurjan paljon. Mutta aika perusasia on kolminaisuus pellavaöljy+terva+peruskylläste, 1/3 osa kutakin. Ja sitten sivelee niin pitkään kun viitsii, ja vielä vähän päälle. Tai niin kauan, kunnes aine ei imeydy vaan valuu hukkaan.

- Pohja. Altapäin vuodot on mun mielestä ihan se ja sama, vene ei pitkään aikaan tuhoudu merivettä nielemällä. Raja on siinä, kun elämä veneen kanssa alkaa olla hankalaa. Eli jos pilssipumppu tahkoaa vähän väliä, niin tottakai kannattaa selvittää että miksi. Muutenhan vene kelluu käytännössä pumpun varassa. Onko kaaria poikki tai aina vuotavia halkeamia? Jos löytyy selviä vuotopaikkoja näin loppukesästä, niin muutamalle kannattaa yrittää jotain tehdäkin. Mitä, no se on aina tapauskohtaista, mitä vain venekitistä laudanvaihtoon saakka. Kannattaa kysyä täältä kuvan kanssa, voi saada jopa ammattilaistason vastauksia, ainakin ennen vanhaan täällä pyöri pari ammatikseenkin korjaavaa kaveria kommentoimassa. Ja voi olla, että heiltä saisi kotikäynninkin, kun kauniilla tuohenkappaleella houkuttelee.

- Peräsin. Kannattaa varmistua, että se on kunnossa. Ja tehdä yllämainittuja temppuja mustille kohdille, tai koko palikalle. Nimittäin jos peräsin hajoaa, niin veneily loppuu. Ihan riippumatta kannen tai pohjan tiiveydestä.

Mutta joo. Vaikka isot perusremontit ovat näyttäviä juttuja raportoitaviksi, niin kannattaa miettiä tarkkaan, että saako tämän valmiiksi esim ensi kesäkuuksi. Ja sitten luokitella vaivat sen mukaan, että minkä sietää ja mikä on ehdottomasti korjattava.

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 24.09.2016 16:58

Noniin. Kippo on nostettu ja makaa nyt kotipihassa. Mitään lämmintä tallia ei ole käytettävissä, mutta sateensuoja kuitenkin ja ulko-ovi 20m päässä.

Oli ajatus että sen pahaksi menneen kannen ja peräsimen ainakin korjaisin talven aikana, mutta pohjan pesu toi tarjolle ihan uusiakin ajanvietteitä.

Pieni ja tehoton painepesurikin vie lähes kaiken vesirajan alapuolisen maalin ja alta paljastuu ainakin kolme aiempa värisukupolvea:
Kuva
Kuva
Kuva

Joissain kohdissa tammi on mustaa ja vähän pehmeää, eli lahoakin on. Pääosin alimmainen maali on tiukassa kiinni ja irtoaa vain raapimalla.
Mitä tälle kannattaisi tehdä? Kuitenkin siinä mittakaavassa että varsinainen lahoaminen vähän hidastuisi ja tekisi kunnollisen pohjaremontin vaikka venesepällä joskus myöhemmin.

Nyt oli tosiaan tarkoitus kunnostaa vain päälirakentaita ja peräsin:
Kuva
Kuva
Kuva

Northling
Viestit: 2699
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Northling » 24.09.2016 17:30

Moro

Näyttäis että siinä pohjassa on asiallisesti kaikki maalikerrokset kuten pitääkin:
alimmaisena oranssi lyijymönjä sen päällä hopea primeri ja sen päällä punaruskea eliönesto.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 24.09.2016 23:26

Pesun myötä kerrokset tuli esiin niin että alimmainen on tuo harmaa. Kirkas oranssi on keskimmäinen ja ruskeahko on päälimmäinen. Luulin ensin että tuo ruskea on likaa, mutta kyllä se sekin lastuina lensi.

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 05.10.2016 6:42

Kannessa näyttääkin olevan tekemistä ihan mukavasti:
Kuva

Myös hytin seinässä on tupakkiaskin mentävä reikä:
Kuva

Pesun jälkeen pohjassa on niin vähän maalia että kyllä sekin tulee varmaan raaputettua. Homma etenee huomattavasti nopeammin ja vaivattomammin kuin kuvittelin, mutta pohjan kanssa työasennot ovat välillä aika hankalia. Ajattelin raapia nyt lossin puhtaaksi syksyn aikana ja käyttää jotain veneseppää katsomassa ja arvioimassa ajatuksiani korjaamisesta.

Sanokaas, noin yleisesti, missä vaiheessa tammilauta on vaihtokunnossa? Siis koko lauta. Pitääkö olla läpimätä vai riiittääkö että mustaa on puoleen väliin saakka?

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 07.07.2017 14:22

Vene alkaa olla aika kuiva. Ei ole kauheasti joutanut kun tukikohtakin vaihtui ja on ollut rempat ja muutot. Jollain tavalla piti hyväksyä jo syksyllä ettei vene tule veteen tälle kesälle ja kyllä se kirvelee. Ei se ole perämoottorikipolla ajelu mitään herkkua vaikka matka joutuisammin taittuukin.

Olen nyt raapinut veden yläpuolisen osan rungosta puhtaaksi ja alapuolen kimpussa. Kuivuessa lautojen välit ovat avautuneet ja niistä tursuaa kaikkien vuosikymmenten parhaat tilkkeet kuten tervapahvi, pellavarive ja erilaiset kumimaiset massat.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuo kahden ensimmäisen kuvan makkara on tästä raosta:
Kuva

On tarkoitus että revin kaikki tursottavat riveet ja mämmit pois lautojen välistä. Mitä tilalle? Sikaa?

Avatar
Qubik
Viestit: 916
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.07.2017 21:47

Niittien kiristys ainakin.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 12.07.2017 12:11

Qubik kirjoitti:Niittien kiristys ainakin.
Onko niittien kiristyksessä jotain erityishuomioitavaa? Työpari pitää kirveenhamaraa ulkopuolella niitinkantaa vasten ja toinen naputtelee sisältä? Kannattaako niittien tapit poistaa vai kiristää ainoastaan ne niitit joissa ei ole tappia päällä?

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 21.07.2017 16:23

Olen saanut paatin lähes puhtaaksi yltä ja päältä. Savotta alkaa olla jonkinlaisessa käännekohdassa sen suhteen että rahannmeno alkaa nyt ja sen kannattavuutta on syytä vähän pohtia. Täytyy myöntää että hullua on tätä kai vielä tekohengittää kun montaa vuotta ei ole enää edessä. Harmi, sillä vene on juuri sopivan kokoinen, tapainen ja mallinen tarpeisiimme.

Osa laudoista on siis mustunut ja halki niittien kohdalta. Nämä halkeamat ajattelin vain liimata epoksilla kiinni. Näissä ei näy edes pahimmat kohdat:

Kuva
Kuva
Kuva

Myös sisäpuoli on lähes kokonaan puhdistettu:
Kuva
Kuva
Kuva

Alimman lautarivin ja kölipuun välinen massa lähtee yhtenä pötkönä vetämällä pois. Nenään tulvahtelee paljastuvasta urasta kellarin, homatalon ja kuoleman sävyisiä aromeja. Pitäisikö tämä rakonen muurata kuivattamisen ja kyllästämisen jälkeen sikafleksillä kiinni? Kaavailin rapsutushomman loputtua että ryhdyn tuhrimaan kyllästeellä paikkoja ja kiristän niitä niittejä sitten jos on tarvis. Vai pitäisikö ensin täyttää sikafleksillä, pehmolla tai jollain muulla kitillä lautojen saumat?

Kuva

Nätti oregon-mäntyinen keulakansi oli hytin etuseinän ja alla olevan kaaren kanssa mädäntynyt pahoin. Päätynen liimaamaan vaneriin mäntysiivuja ja laittamaan niistä kannen. Täytyy vähän huomioida veneen lyhyehkö tulevaisuus ja oikoa jossain...

Kuva

Päädyin peräsimen kanssa siihen että saa kelvata vielä. Aurinkokuivattuna se imaisi itseensä 2 litraa kyllästettä, pääasiassa alaosaan, ja saanee päälleen vielä vernissakierroksen. Ei se kaunis ole mutta olkoon mitä on:

Kuva

Elinkaaresta huolimatta perämoottoriaika saa olla ohi. Sähköä on saatava ja liikuttelun pitää olla helppoa, joten vanha putputin pitää asentaa. Olemme nauttineet suunnattomasti sitlooran lattiatilasta ja helposta kulkemisesta. Siitä on nyt luovuttava.

Kuva

Avatar
Qubik
Viestit: 916
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.07.2017 18:39

Siinahan on kunnon metelikartio asennettu ilmasuodattimeksi, jos sulla alkaa korvat jossainkohta silla ajaessa vertaa valumaan, ota yhteyttä. Järjestettään alkuperäinen tilalle, saa ne imuäänetkin kuriin. Tota moottoria ilman kumitassuja asentaessa pitää olla melkoiset kiinikkeet. Se vatkaa niin saatanasti tyhjäkäynnilla. Sen alkupärainen kiinnitystapaa on edesta sellaisen yhdyskaaren ja tassujen avulla runkoon ja takana on tassut suora rungossa.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

matti
Viestit: 2055
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja matti » 22.07.2017 9:00

Itse alottaisin kyllästämisellä, niittien kiristämisellä ja sen jälkeen jotakin sopivaa massaa tarvittaessa.
Se kölin rako ei itse asiassa ole/tarvi olla kitattu, vedenpitävä tulisi olla laudan lappeen ja kölin väli-vrt limisauma, lauta/lauta.
Todnäk kun on vuotanut, niin on se pohja täytetty massalla.
Toiset limisaumasoutuveneentekijät jättävät ko sauman auki jotta laudoitus mahtuu turpoamaan myös kölin suuntaan .

Kuvissa kiinnitti huomiota kaaritus/pohjatukit, osin näyttää, että päättyvät samaan lautaan??? tai limitys on vain kahteen lautaan !!! - nivel-aiheuttaa elämistä ja niinollen vuotoa

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 22.07.2017 23:48

Qubik kirjoitti:Siinahan on kunnon metelikartio asennettu ilmasuodattimeksi, jos sulla alkaa korvat jossainkohta silla ajaessa vertaa valumaan, ota yhteyttä. Järjestettään alkuperäinen tilalle, saa ne imuäänetkin kuriin. Tota moottoria ilman kumitassuja asentaessa pitää olla melkoiset kiinikkeet. Se vatkaa niin saatanasti tyhjäkäynnilla. Sen alkupärainen kiinnitystapaa on edesta sellaisen yhdyskaaren ja tassujen avulla runkoon ja takana on tassut suora rungossa.
Tässähän menee vuosi kun se imuäänestys alkaa olla ajankohtainen. Tälle kaudelle paatti ei tule veteen.

Usotko että tuossa pukissa ja tuolla kiinnityksellä konetta on koekäytetty :)
On mulla siihen oikeat tassut ja kiinnikkeetkin.

Avatar
Qubik
Viestit: 916
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Millehän sitä nyt sitten alkais?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 23.07.2017 12:08

https://youtu.be/LkNHpkQqO40 tossa on hyvä niittikiristystapa
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin