Muottivaha?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
stuuvari
Viestit: 303
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Muottivaha?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 23.07.2016 10:18

Moro

Mikä vaha tai muu aine sopii teräksen pinnalle niin että epoksivalu saadaan siitä irti nätisti. Eli on ahdas paikka mihin pitää valaa terästä vasten epoksi mutta ne pitää saada toisistaan nätisti irti myöhemmin. Ajattelin muoviteippia teräksen pintaan mutta sitäkin pitää vääntää aikalailla irroitusvaiheessa ja sitä vääntöä ei tässä voi sallia. Onko jotain vahaa joka toimii niin että ei estä epoksin kovettumista mutta ei myöskään anna epoksin tarttua juuri ollenkaan teräkseen. Tai jokin rasva siihen väliin valun ajaksi? Ei ole kysymys kovin isosta alueesta.

kaller
Viestit: 268
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Muottivaha?

Viesti Kirjoittaja kaller » 23.07.2016 12:08

Kysäiseppäs Kevralta noista lisää, itse en tunne aineita nin hyvin mutta pieniä liimauksia olen epoksin kanssa tehnyt siten että maalarinteippi on ollut suojana kappaleiden välissä jolloin kappaleen saa hyvin irti. Kevralla näyttäisi olevan tuotteita aiankin valikoimissaan:
https://www.kevytrakentajanverkkokauppa ... uottiaine/

Mile
Viestit: 1176
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Muottivaha?

Viesti Kirjoittaja Mile » 26.07.2016 10:04

Melkein mikä tahansa vaha toimii mikä jättää paksun kalvon. Myös Erikeeper - tyyppiset liimat toimivat irrotuskalvona hyvin ( PVAc liimat) , toinen esimerkki näistä on Kiilto 66. Näillä pärjää kun ei ole suuria muoteissa tehtäviä töitä, vaan pitää suojata pienempi osa, vaikka ruuvin kierteet, tai juurikin joku metalliosa.

Tein valonheittimen muotin vanhasta emalivadista ja muoviämpäristä; irkkarina käytin pelkästään PVAc liimaa jonka sai siveltyä hyvin tasaiseksi kalvoksi muotin pinnalle. Valmis osa irtosi vaivattomasti yhtenä kappaleena eikä kalvon poisto takaisin leipomuskäyttöön palautuneesta kulhostakaan ollut vaikeaa.

Anna erikeeperin kuivua kunnolla ennen laminointia.

Silikonit ; rasvana, kengänkiillokkeena, tai kovettuneena tuubiliimana toimii myös erittäin hyvin, ellei pelkää että tuhrii sillä myöhemmin maalattavia pintoja.

- Mile
Mile

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Muottivaha?

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 26.07.2016 12:40

Isäukko aikoinaan laminoi monenlaista lasikuitujuttua käyttämällä muotissa vahana mäntysuopaa. En muista että ois koskaan mikään tarttunut kiinni.

Avatar
stuuvari
Viestit: 303
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Muottivaha?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 29.07.2016 23:38

Hyviä vinkkejä kerroitte, kiitos. Nyt pääsenkin valamaan laakeria peräsinakselille. Pitää tehdä koketa millä noista saa tasaisimman pinnan jne.

Vastaa Viestiin