Fiskarin uusi omistaja

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Staffe » 19.06.2016 20:55

Terve kaikille,

Olen uusi onnellinen veneen omistaja. Olen selannut sivustoa ja saanut paljon tietoa kerättyä asiantuntevista viestiketjusta. Kiitos siitä! Nyt kaipaisin mielipidettänne/varmistusta eräässä asiassa. Edellisen omistajan mukaan hän on aina ennen vesillelaskua turvottanut veneen märillä säkeillä. Luettuani Foorumia täällä, olen tullut siihen päätelmään, että oikeampi tapa olisi kyllästää vene mielummin pellavaöljyllä, koska se on parempi puun kannalta sekä ehkäisee mahdolliset vauriot puussa pakkaskelien aikana talvella? Onko suositeltavaa myös kyllästää runko ulkopuolelta pellavaöljyllä ennen vesille laskua? Kyseessä on 50 vuotias fiskari joka on maannut viimeiset muutamat vuodet hallissa toimettomana.

T. Staffe

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.06.2016 21:12

Moro ja tervetuloa palstalle!

Jos vene potee kyllästyksen puutetta toki hyvä on sitä pellavaöljyllä kyllästää. Ihan oikeassa olet että se säästää ja suojaa puuta ja vähentää kosteuselämistä.
Ulkoakin jos pinta sitä vaatii. Jos taas ulkopinnassa on ehjä lujassa kiinni oleva lakka/maali niin sisäpuolinen kyllästys riittänee...
Ei venettä kannata turhanpäiten puulle ottaa jos kaikki on kunnossa.

Pellavaöljy ei täysin silti poista vedellä turvottamisen tarvetta varsinkin vanhemmissa veneissä. Kyllä vedellä kostuttaminen on ihan yleinen konsti. Sitten se selviää vaatiiko veneesi sitä, kun ensin koitat pelkällä pellavaöljyllä, mutta varaa kuitenkin käsille pumppuja tai mahdollisuuden jättää vene turpoamaan trailerille ensimmäisen laskun jälkeen. Varsinkin kun vene on ollut kuivilla pidempään kölillään, niin saumat pakkaavat aukeamaan rungon painosta, kun taas vedessä runkolaudat painuvat oikeaan asentoonsa. Tämä tapahtuu usein hyvinkin nopeasti tunneissa tai max parissa vuorokaudessa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Staffe » 19.06.2016 21:22

Terve,

Kiitos Nortti ripeästä vastauksesta. Mukavaa että apua löytyy täältä foorumilta. Mahdollisuus trailerin päällä turpoamisen löytyy. Juhannuksen jälkeen vene saapuu, ja päästään hommiin :)

T. Staffe

Harri Orrenmaa
Viestit: 11
Liittynyt: 14.05.2015 22:01

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Harri Orrenmaa » 27.06.2016 20:49

Moi. Kerrohan sitten miten kävi. Itselle tulossa uusi vene elokuussa ja ilmeisesti ei ole nauttinut muuta kuin vettä viime vuosina.

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Staffe » 25.07.2016 11:10

Morjens,

Puu oli todella kuiva kun sain veneen. Päädyin lopulta turvottamaan veneen pelkästään vedellä tällä kertaa, ja hyvin turposikin kiinni. Ongelmaksi muodostui se, että lähdin matkalle ja olin 9 pvää poissa, ja sitten vain 2 pvää kotona enne veneen laskua. Reissun aikana vene oli päässyt kuivahtamaan ja osa raoista avautunut uudestaan eivätkä ne 2 pvän aikana sulkeutuneet enää kokonaan. (mieluusti olisin turvottanut pidempään reissun jälkeen, mutta venekerholla oli tiukka aikataulu kauan vene sai laiturilla olla.

Kun vene laskettiin veteen (hiiap auto) vettä tuli sen verran, että pilssipumppu ja pieni uppopumppu eivät riittäneet. Ostin sitten yhden uppopumpun lisää (1300ltr/1h) ja näin vene saatiin pysymään pinnalla. Uppopumppu kävi tauotta 2h ja sen jälkeen käytin sitä tasasin väliajoin, noin 8 h jälkeen pelkkä pilssipumppu riitti ja sain muutaman tunnin nukuttuakin. 24 h jälkeen siirsin veneen laskupaikalta laituriin ja kun 30h tuntia oli kulunut oli veden tulo hyvin vähäistä/melkein loppunut.

Opetuksena tästä tuli se, että reissua ei kannata varata lähelle laskua, vaikka olisikin turvonnut ennen sitä kiinni :)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.07.2016 12:31

Moro

Kuulostaa ihan normaalilta.
Onnea veneilyyn!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Juhanitee
Viestit: 50
Liittynyt: 11.05.2016 6:50

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Juhanitee » 25.07.2016 13:26

Perjantaina 13.5, eli onnen ja onnistumisen päivänä, laskin veteen oman puuveneeni. En ollut turvotellut ennakkoon yhtään, mutta oli varautunut kunnon tulvaan etukäteen ämpärillä :) Onneksi lainalaiturissa oli sähköt ja pilssipumppu pysyi ehjänä. Nykyään pilssipumppu surahtaa noin 4 sekunnin pätkän 10min välein.

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Staffe » 26.07.2016 9:29

Kiitos Nortti, eilen illalla ensimmäinen koeajo ja hyvin kulki :)

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Staffe » 03.08.2016 16:12

Northling kirjoitti:Moro ja tervetuloa palstalle!

Jos vene potee kyllästyksen puutetta toki hyvä on sitä pellavaöljyllä kyllästää. Ihan oikeassa olet että se säästää ja suojaa puuta ja vähentää kosteuselämistä.
Ulkoakin jos pinta sitä vaatii. Jos taas ulkopinnassa on ehjä lujassa kiinni oleva lakka/maali niin sisäpuolinen kyllästys riittänee...
Ei venettä kannata turhanpäiten puulle ottaa jos kaikki on kunnossa.

Pellavaöljy ei täysin silti poista vedellä turvottamisen tarvetta varsinkin vanhemmissa veneissä. Kyllä vedellä kostuttaminen on ihan yleinen konsti. Sitten se selviää vaatiiko veneesi sitä, kun ensin koitat pelkällä pellavaöljyllä, mutta varaa kuitenkin käsille pumppuja tai mahdollisuuden jättää vene turpoamaan trailerille ensimmäisen laskun jälkeen. Varsinkin kun vene on ollut kuivilla pidempään kölillään, niin saumat pakkaavat aukeamaan rungon painosta, kun taas vedessä runkolaudat painuvat oikeaan asentoonsa. Tämä tapahtuu usein hyvinkin nopeasti tunneissa tai max parissa vuorokaudessa.

Nortti
Terve

Muutamaa asiaa mietiskelen vielä kyllästämisestä. Lueskelin täältä keskusteluista paljon kyllästämisestä, mutta en saanut suoraa vastausta mietiskelemiini asioihin.

1. Olen ajatellut että kyllästäisin veneen ensi keväänä pellavaöljyseoksella. Lakka on hyvässä kunnossa mutta jostakin luin että puuvene olisi hyvä kyllästää vähintään 10v välein (edelliset omistajat eivät muistaneet milloin ovat kyllästäneet mutta pitkä aika siitä on). Toisaalta tuntuu turhalta kyllästää kun lakka on suurimmaksi osaksi hyvässä kunnossa.

2. Veneessä oli tänä kesänä ennen vedellä turvottamista suhteellisen isot raot (tasasaumainen vene) ja nyt minua on peloteltu sillä, että jos kyllästän pellavaöljyllä, eivät raot mene kiinni ja vedellä turvotus ei enää auta kun puu on imenyt itsenä täyteen pellavaöljyä. Jääkö silloin ainoaksi mahdollisuudeksi vetästä väleihin jotakin massaa, esim tässä veneessä on jämiä vanhasta pellavakitistä rakosissa. Jotakin joudun laittamaan keulaan jokatapauksessa koska nyt kolme viikkoa vedessä ollessaan keulasta vuotaa vettä sisään, hyvin vähän mutta kuitenkin.

3. Jos päätän vetää veneen puulle on marssijärjestys ilmeisesti seuraava.
-kyllästys sisältä ja ulkoa
-pohjamaali/myrkkymaali ulkopuolelle, lyjjymaali pilssiin
-lakkaus muihin alueisiin
-Vedellä turvotus maissa
-jotakin massaa jäljelle jääneisiin rakoihin
-vene vesille ja turvotus

kiitos etukäteen kaikille vinkeistä.

T. Staffe

Avatar
Huovari
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2013 0:00

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Huovari » 03.08.2016 16:58

Tässä vähän omakohtaisia kokemuksia aiheesta. Meidän veneen pohja otettiin puulle ja kyllästettiin muutama vuosi sitten keväällä heti kun kaupat oli veneestä tehty. Edellisestä kerrasta oli aikaa myyjän mukaan vajaat parikymmentä vuotta. Pohja oli hyvässä kunnossa, mutta imi useamman kymmentä litraa pellavaöljyä. Siinä ehti kuitenkin tulla toukokuussa helteet ennen vesillelaskua ja kun sen aika sitten koitti niin venettä piti turvottaa viikko vedessä ennen kuin oli ajokunnossa. Kahdessa viikossa turposi kokonaan kiinni ilman mitään tiivistelyä. Sen jälkeen olen sisäpuolelta joka kesä penslannut kaikki mahdolliset paikat rungosta pellavaöljyllä. Pilssin olen käsitellyt vasta kevään puolella telakalla kun vene on ehtinyt kuivaa kunnolla talven ajan. Nyt vene ei vuoda mistään ja vesillelaskunkin yhteydessä on heti ajokunnossa ilman etukäteen vedellä turvottamista. Ulkopuolelta kylkiä ei ilmeisesti ole koskaan otettu puulle, vaikka veneellä on ikää 50 vuotta. Toki siellä lakkakerrosten alla näkyy vuosikymmenten naarmut arpina ja mäntykyljet ovat auringon patinoimat, mutta ne kuuluvat asiaan. Ei minusta vanhan veneen tarvitse näyttää uudelta vaan riittää, että se on ehjä ja kunnossa. Näin ollen minä en ainakaan lähtisi kylkiä puulle ottamaan, varsinkin jos on hyvässä lakassa ja lakka pysyy kiinni. Ruotsalaisen Thomas Larssonin kirjassa Träbåtsrenovering – Att underhålla och bevara ett kulturarv todetaan, että puuveneen pahin vihollinen on uusi innokas omistaja, joka helposti lähtee hiomaan kaiken puulle ja samalla usein turhan takia ohentaa puuta. Minulle se oli oiva neuvo, koska muuten olisi koko vene jo hiottu joka puolelta ja ehkä ihan turhaan.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.08.2016 9:52

Moi,

Kyllästyksen ei tarvitse välttämättä olla mikään iso kertaluontoinen projekti. Omiin paatteihini sivelen aina talvikuivilla pellava-terva-valtti (sinkkinaftenaatti-) -seosta sisäpuolelle. Ihan riippumatta siitä, että "ottaako puulle" vai ei. Aine kumminkin imeytyy kevääksi aina johonkin, mm pilssin lyijymönjämaalauksen läpi seos menee ihan heilahtamalla. Jos on semmoinen talvi, ettei ole ehtivinään sivellä koko venettä, niin sivelen ainakin kölin ja steevit. Esitöinä tapaan pestä sisäpuolen vedellä ja kidesoodaliuoksella joko veneen ollessa vielä vedessä tai sitten heti noston jälkeen. Painepesuri ja harjat auttavat myös. Erityisesti akkuporakoneeseen kiinnitetty pyörivä (vessa!-)harja on kätevä kolojen putsailuun.

Sitten esimerkiksi ulkopuolen kyllästys on toinen juttu, koska ulkonäölläkin on väliä. Jos lakka ei enää tahdo millään pysyä, vaan alle pääsevä vesi pukkaa syksyllä lakat irti, ja muutenkin lakkapinnat ovat paikkaillut ja likaiset, niin sitten kannattaa harkita kaikkien lakkojen poistoa. Silloin voi sitten ottaa vähän perusteellisemman sively- tai ruiskuttelusession, jotta uusien lakkojen alle saa hyvät kyllästykset.

Pohjaakin voi ottaa osissa, jos työmäärä aiheuttaa hankaluutta. Skrapailee puulle vaikkapa pelkän kölipuun ja ensimmäisestä laudasta alkaen puuta niin paljon kun kykenee. Kyllästää sitten sen osan. Ja miksei vaikka koko vedenalainen osa kerralla. Sitten vaan maalit päälle oman maun mukaan. Lyijymönjää, epoksi.primeria tai vaikka rostexin pohjamaalia. Lopuksi myrkkyvärit, jos merellä seikkailee.

Mielestäni tällainen talvittain toistuva sively on ihan toimiva tapa pitää vene kunnossa pidemmällä tähtäimellä. Ainakin avofiskari on joka kevät kuin uusi, kun se kiiltelee siistinä. Matkafiskarissakin sisäpuolen näkyvät osat ovat kiiltävämmät ja hoidetun öljyiset. Puun turpoiluun en ole tämän toiminnan huomannut suuremmin vaikuttavan. Enemmän vaikuttaa se, mihin aikaan vuodesta venettä alkaa kampeamaan mereen. Jos ehjäksi tiedetty vene on kuivilla vielä kesäkuussa, niin varmana vuotaa. Ennen toukokuun puoliväliä veneet ovat vielä paljon tiiviimpiä. Siis täällä saaristossa. :)

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Staffe » 25.08.2016 16:06

Moi,

Kiitos vinkeistä Huovari ja Mösteri,

Telakkalista alkaa muovautumaan :)

Koska lakka ei ole juurikaan irronnut muutakuin muutamasta kohtaa, keskityn telakoinnin aikana pohjaan joka vuotaa. Suunnitelma on nyt ottaa vedenalainen osa puulle, kyllästää se, ja laittaa uusi myrkkymaali siihen. myös lautojen väliin massaa tiivistämään.

Tähän liittyen mietin vähän työjärjestystä. Onko parempi puulle ottamisen jälkeen laittaa rakoihin massaa (pellavakittiä? tai jotain muuta) ennen kyllästystä vai kyllästää ensin ja vasta sitten laittaa massaa tiivistämään?

Sisäpuolella vedenpinnan rajan alaosa on kauttaaltaan maalattu punaisella maalilla, varmaankin lyijymönjämaalia. Se on suhteellisen hyvässä kunnossa joten tähän kannattanee laittaa suoraan pellavaöljyseosta kuten ylempänä mainitsette, ja muutenkin kyllästää vene kauttaaltaan sisäpuolelta. kyljet ei lakattu veneen sisäpuolelta vedenpinnan rajan yläpuolelta joten ajattelin nämä kyllästää ja laittaa lakkaa myös siihen?

T. Staffe.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.08.2016 16:16

Moro

Onko vene meressä vai järvessä ja missä päin jos merellä?

Miksi lakkaa sisäpuolelle kylkiin?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Staffe » 25.08.2016 16:32

Moro,

Vene on meressä ja Helsingissä.

Lakkaa sisäpuoliin oli ideanpoikanen ihan kosmeettisista syistä. Vai onko turhaa?

T. Staffe

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Fiskarin uusi omistaja

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.08.2016 18:06

Moro

Juu, sit tarvitaan pohjaan myrkyt ja muut.
Tässä linkki mun viimetalviseen operaatioon:
https://www.youtube.com/watch?v=1rIEZwl ... YzFM1wk7e0

No se lakka asia sisäpuolella on makuasia, ruattalaiset tykkää lakata veneen kyljet sisältäkin, mutta sitten ei kyllä kyllästellä sisäpuolelta.
Ite jätin lakkaamatta ja se on helppo sitten sutia ja ruiskia kyllästettä keväisin sisälle.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin