Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Ikävä yllätys löytyi veneestä keväthuollon myötä. Lähdin kaivelemaan vanhoja lakkoja pois, kunnes huomasin että isohko osa kyljestä oli mennyt aivan lahoksi. Vastaavaa ei ole tullut vielä korjailtua tähän mennessä, joten kyselisinkin teiltä, arvoisat puuveneilijät, miten tällaista kannattaisi lähteä korjamaan?
Nakertelin taltalla isohkon alueen pois. Niin että ei ollut enää lahoa. Tietenkin varmaan fiksuinta olisi vaihtaa nuo isommat palat mahonkia kokonaisuudessaan. Tällaista emme kuitenkaan omilla taidoilla lähde tekemään. Kysymys kuuluukin että onko mitään järjeä tehdä tuohon vain paikkaa, jonka ruuvaa ja liimaa paikalleen ja sitten kyllästykset+lakkaukset. Kosmeettinen haittahan tuosta tulee ja sen kanssa voin hyvin elää.
Voisiko ojku kertoa kokemuksian vastaavista paikkauksista? Jos on hyviä vinkkejä mahongin hankkimiseen pääkaupunkiseudulta niin mielelläni kuulisin myös niitä.
Toistaiseksi olen siis ajatellut talttailla tuon alueen siistiksi (niin että saumassa on ns. viilu), sahata mahongista muotin mukaisen palan. Viilata sen sopimaan nätisti. Laittaa sen kiinni ruuveilla ja liimalla. Onko tässä suunnitelmassa järkeä? Jos on niin minkälaista liimaa suosittelisitte käytettävän?
Kiitos etukäteen vastauksista!
Nakertelin taltalla isohkon alueen pois. Niin että ei ollut enää lahoa. Tietenkin varmaan fiksuinta olisi vaihtaa nuo isommat palat mahonkia kokonaisuudessaan. Tällaista emme kuitenkaan omilla taidoilla lähde tekemään. Kysymys kuuluukin että onko mitään järjeä tehdä tuohon vain paikkaa, jonka ruuvaa ja liimaa paikalleen ja sitten kyllästykset+lakkaukset. Kosmeettinen haittahan tuosta tulee ja sen kanssa voin hyvin elää.
Voisiko ojku kertoa kokemuksian vastaavista paikkauksista? Jos on hyviä vinkkejä mahongin hankkimiseen pääkaupunkiseudulta niin mielelläni kuulisin myös niitä.
Toistaiseksi olen siis ajatellut talttailla tuon alueen siistiksi (niin että saumassa on ns. viilu), sahata mahongista muotin mukaisen palan. Viilata sen sopimaan nätisti. Laittaa sen kiinni ruuveilla ja liimalla. Onko tässä suunnitelmassa järkeä? Jos on niin minkälaista liimaa suosittelisitte käytettävän?
Kiitos etukäteen vastauksista!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Moro
Sullahan on ihan hyvä suunnitelma.
Reunat siistiksi ja paikkapala siihen. Sillai ammattilaisetkin noita korjaa.
Scrollaa vähän alas tosta niin löytyy samantapainen paikkaus...
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-kajuutta
Nortti
Sullahan on ihan hyvä suunnitelma.
Reunat siistiksi ja paikkapala siihen. Sillai ammattilaisetkin noita korjaa.
Scrollaa vähän alas tosta niin löytyy samantapainen paikkaus...
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/a ... n-kajuutta
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30.04.2012 9:18
- Paikkakunta: Outokumpu
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Moi!
Minustakin kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, kun vaurio on noinkin paikallinen. Epoksi voisi hyvin toimia liimana, jos saa tehtyä tarkasti sopivat kappaleet - se ei siis täytä koloja juurikaan. Uretaaniliimalla saa vähän rosoisemmatkin pinnat tarttumaan.
Itsellä oli vähän samannäköinen vaurio veneessä jonka ostin projektiksi puolitoista vuotta sitten. Koskapa vesi oli uinut saumassa vähän pidemmän matkan, valitsin hankalamman tien, ja päädyin uusimaan sivu- ja etusarjat sekä etuhytin katon kaarineen. Ehkäpä sitten tänä kesänä jo vesille. Tällä ymmärryksellä saattaisin vaan korjata vaurion tuohon tapaan, ja lykätä perusteellisempaa korjausta tuonnemmas nauttien veneilyn riemusta. Toisaalta, viime kesä oli täällä Itä-Suomessa niin huono, että jouti olla rannallakin, ja toisaalta on taas monta kokemusta rikkaampana
Askartelun ja veneilyn iloa, hyvä siitä tulee!
Eeppo
Minustakin kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, kun vaurio on noinkin paikallinen. Epoksi voisi hyvin toimia liimana, jos saa tehtyä tarkasti sopivat kappaleet - se ei siis täytä koloja juurikaan. Uretaaniliimalla saa vähän rosoisemmatkin pinnat tarttumaan.
Itsellä oli vähän samannäköinen vaurio veneessä jonka ostin projektiksi puolitoista vuotta sitten. Koskapa vesi oli uinut saumassa vähän pidemmän matkan, valitsin hankalamman tien, ja päädyin uusimaan sivu- ja etusarjat sekä etuhytin katon kaarineen. Ehkäpä sitten tänä kesänä jo vesille. Tällä ymmärryksellä saattaisin vaan korjata vaurion tuohon tapaan, ja lykätä perusteellisempaa korjausta tuonnemmas nauttien veneilyn riemusta. Toisaalta, viime kesä oli täällä Itä-Suomessa niin huono, että jouti olla rannallakin, ja toisaalta on taas monta kokemusta rikkaampana
Askartelun ja veneilyn iloa, hyvä siitä tulee!
Eeppo
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Kiitos vastauksista. Niistä rohkaistuneena kävin ostamassa palan mahonkia. Sain myös naapuriveneeltä hieman vinkkiä vaihdettavan palan muodosta ja viisteistä. Eiköhän tästä vielä iham hyvä saada. Tosim hieman epäilyttää myös tuon kansipalan paikkaaminen. Tosin sen voi varmaan ihan vanerilla tehdä.
Maanantaina jatkuu kova sahailu ja viilaaminen. Koitan laittaa tänne myös lisää kuvia homman edetessä.
Maanantaina jatkuu kova sahailu ja viilaaminen. Koitan laittaa tänne myös lisää kuvia homman edetessä.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Ja vastoinkäymiset jatkuu. Näköjään tuo aikaisempi laho kohta onkin pienempiä murheita.
Oli tiedossa että kölissä on yksi pehmeä kohta jota lähdimme paikkaamaan. Näyttäisi kuitenkin siltä että tilanne on hieman ikävämpi kuin luulimme. Kokonaisuudessaanhan tässä on kölin vaihto edessä. Haluaisimme kuitenkin tämän kesän mennä niin että isketään väliaikaisia paikkoja ja ensi talvena sitten remppaa.
Onko ideoita miten tämän kanssa kannattaisi edetä? Kannattaako tuossa esimerkiksi porailla reikiä pidemmälle ja katsoa että mihin saakka on pehmeää puuta? Näettekö että on edes mahdollista korjailla noita väliaikaisilla paikoilla? Kaikki vinki erittäin tervetulleita
Oli tiedossa että kölissä on yksi pehmeä kohta jota lähdimme paikkaamaan. Näyttäisi kuitenkin siltä että tilanne on hieman ikävämpi kuin luulimme. Kokonaisuudessaanhan tässä on kölin vaihto edessä. Haluaisimme kuitenkin tämän kesän mennä niin että isketään väliaikaisia paikkoja ja ensi talvena sitten remppaa.
Onko ideoita miten tämän kanssa kannattaisi edetä? Kannattaako tuossa esimerkiksi porailla reikiä pidemmälle ja katsoa että mihin saakka on pehmeää puuta? Näettekö että on edes mahdollista korjailla noita väliaikaisilla paikoilla? Kaikki vinki erittäin tervetulleita
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Reiluilla, siis yli 1/8 viistoliitoksilla paikka lahon tilalle,(edellyttää, että laho ei yletä juurikaan laudan alareunaa ylemmäksi) liitoksiin pari läpipulttia pystyyn köliraudasta läpi sisälle asti, liimaksi epoksia.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Kiitos vielä vastauksista!
Kyljen laho-ongelmat:
Pala sahattu pois ja jonkinmoiset viilut saatu aikaiseksi. Tänään jatkuu paikkapalan työstäminen. Yllättävän pitkään tuossa menee kun taltalla naputtelee. Eräästä liikkeestä minulle suositeltiin japsisahaa ja se on kyllä ollut oikein loistava työkalu tähän hommaan: http://plektratrading.fi/kataba-super-h ... t-180.html
Aivan loistosaha! Ja mahtuu kohtuu pienessä tilassa sahaamaan.
Katselin Norttin linkin ja siellä oli tosiaan aikalailla samanlainen pala paikattu. Toisin kuin meillä, tuossa oli tilaa laitta hyvin puristimia. Hieman huolestuttaa meidän tapauksessa kun siinä on tilaa puristimille ainoastaan toisella puolella. Toki tuosta keskeltä saa paikkapalan ruuveilla kiristettyä, mutta mahtaako olla riittävästi? Tuleeko mieleen jotain muita tapoja puristaa liimapinnat yhteen kuin puristimiet?
Köli-ongelmat
Köli on kyllä harmillisen huonossa kunnossa. Nakuttelin siitä eilen hieman pehmeää puuta pois. Hioin jonkun verran pintaa puulle muualtakin että pääsee kuivamaan. Oli vaan pakko suht nopeasti lopettaa hiominen kun en ollut ihan varma että onko minulla riittävä hengityssuojain. Ymmärtääkseni pohjassa kuitenkin on vanhaa kunnon lyijymönjää, joka nimensä mukaisesti sisältää lyijyä. Luin hieman ristiriitaista tietoa lyijymönjän poistamisesta. Jotkut sanoo että lähtee kuumailmapuhaltimella ja skraballa ja jotkut ei. Osaatteko tarkentaa?
Sitten kun on otettu tuota köliä siistiksi ja on paikkaamisen aika, niin tuleeko paikkapala kyllästää jotenkin?
Tällä hetkellä vene on niin matalalla että kölin remppaaminen on yhtä tuskaa selälle. Harkitsemme että laitamme paatin muuten kuntoon, jotta voi purkaa katoksen ja sen jälkeen nostaisimme venettä puoli metriä ylöspäin.
Kyljen laho-ongelmat:
Pala sahattu pois ja jonkinmoiset viilut saatu aikaiseksi. Tänään jatkuu paikkapalan työstäminen. Yllättävän pitkään tuossa menee kun taltalla naputtelee. Eräästä liikkeestä minulle suositeltiin japsisahaa ja se on kyllä ollut oikein loistava työkalu tähän hommaan: http://plektratrading.fi/kataba-super-h ... t-180.html
Aivan loistosaha! Ja mahtuu kohtuu pienessä tilassa sahaamaan.
Katselin Norttin linkin ja siellä oli tosiaan aikalailla samanlainen pala paikattu. Toisin kuin meillä, tuossa oli tilaa laitta hyvin puristimia. Hieman huolestuttaa meidän tapauksessa kun siinä on tilaa puristimille ainoastaan toisella puolella. Toki tuosta keskeltä saa paikkapalan ruuveilla kiristettyä, mutta mahtaako olla riittävästi? Tuleeko mieleen jotain muita tapoja puristaa liimapinnat yhteen kuin puristimiet?
Köli-ongelmat
Köli on kyllä harmillisen huonossa kunnossa. Nakuttelin siitä eilen hieman pehmeää puuta pois. Hioin jonkun verran pintaa puulle muualtakin että pääsee kuivamaan. Oli vaan pakko suht nopeasti lopettaa hiominen kun en ollut ihan varma että onko minulla riittävä hengityssuojain. Ymmärtääkseni pohjassa kuitenkin on vanhaa kunnon lyijymönjää, joka nimensä mukaisesti sisältää lyijyä. Luin hieman ristiriitaista tietoa lyijymönjän poistamisesta. Jotkut sanoo että lähtee kuumailmapuhaltimella ja skraballa ja jotkut ei. Osaatteko tarkentaa?
Sitten kun on otettu tuota köliä siistiksi ja on paikkaamisen aika, niin tuleeko paikkapala kyllästää jotenkin?
Tällä hetkellä vene on niin matalalla että kölin remppaaminen on yhtä tuskaa selälle. Harkitsemme että laitamme paatin muuten kuntoon, jotta voi purkaa katoksen ja sen jälkeen nostaisimme venettä puoli metriä ylöspäin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Moro
Liimauksesta: Epoksilla liimatessa ei saa liian kovaa puristaa ettei kaikki liima puristu saumasta pois.
Ensin pinnat kostutetaan paksentamattomalla epoksilla ja annetaan hieman imeytyä. Sitten paksennettu epoksi väliin ja puritukseen. Epoksi pitää olla hitaalla kovettajalla että liima ehtii imeytyä puuhun.
Kyllästykset vasta liimausten kuivuttua.
Puristukseksi voi pahassa paikassa laittaa pari ruuvia, jotka sitten poistetaan ja tulpataan reiät. Ruuvit voi vetää vaikka sisäpuolelta ja alle joku ripa tai isot prikat. Tai sitten jos on seinä tms. rakenne lähellä niin pönkällä seinästä. Tässä pohjan halkeaman rimoituksesta mun versio:
https://youtu.be/jIboG5tFnQc
Lyijymönjä pehmenee hyvin kuumailmapuhaltimella, mutta tosiaan kemikaali (aktiivihiili) hengityssuojan on tarpeen.
Kölipuu kannattaa ehdottomasti kyllästää.
Nortti
Liimauksesta: Epoksilla liimatessa ei saa liian kovaa puristaa ettei kaikki liima puristu saumasta pois.
Ensin pinnat kostutetaan paksentamattomalla epoksilla ja annetaan hieman imeytyä. Sitten paksennettu epoksi väliin ja puritukseen. Epoksi pitää olla hitaalla kovettajalla että liima ehtii imeytyä puuhun.
Kyllästykset vasta liimausten kuivuttua.
Puristukseksi voi pahassa paikassa laittaa pari ruuvia, jotka sitten poistetaan ja tulpataan reiät. Ruuvit voi vetää vaikka sisäpuolelta ja alle joku ripa tai isot prikat. Tai sitten jos on seinä tms. rakenne lähellä niin pönkällä seinästä. Tässä pohjan halkeaman rimoituksesta mun versio:
https://youtu.be/jIboG5tFnQc
Lyijymönjä pehmenee hyvin kuumailmapuhaltimella, mutta tosiaan kemikaali (aktiivihiili) hengityssuojan on tarpeen.
Kölipuu kannattaa ehdottomasti kyllästää.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Kiitos jälleen kerran Nortti! Näillä pääsen eteepäin. Infoilen taas kuvien kanssa kuinka homma etenee
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Remppa etenee. Muutamia kuvia ja ajatuksia. Lähinnä haen ajatuksilleni vahvistusta tai täydellistä hylkäystä teiltä kokeneemmilta guruilta. Jos ei tule mitään kommentteja niin oletan että näillä voi jatkaa
Kansi/kylkiremppa:
Sain mahongin sahattua muottiinsa. Onneksi sain kaverilta nauhahiomakoneen lainaan, muuten olisi kyllä mennyt täysin hermot muottipalan muokkaamisessa. Pala istuu nyt kohdilleen, mutta jonkin verran rajoja sinne jää. Ajattelin laittaa väliin runsaasti epoxia, johon laitan mahongin sahausjauhoa sekaan jotta se ei valu. Viisteet koitan saada suht hyvään puristukseen, mutta alareunan en saa kovin isoa puristusta. Luultavasti laitan toiselle puolelle viisteen kohdalle vielä ruuvilla puristusta. Muotti tulee jäämään muusta puupinnasta noin 1-2m korkeammalle. Hion tämän liimauksen jälkeen tasaiseksi.
En ole vielä liimannut palaa kiinni, sillä minulla ei ole vielä selvää suunnitelmaa kansipaikan tekemiseen ja en ole varma että tarvitseeko tuon isomman paikan yläreunaa vielä muotoilla ennen kiinnitystä. Laho puu venee tuonne tuulilasin alle ja näkyy osittain vielä kun on ohjaamossa sisällä. Eli hieman haasteellinen paikka saada sopivaa palaa sopimaan. Osaatteko lonkalta sanoa että kannattaisiko tuossa purkaa enemmän tavaraa jotta saisi tehtyä paremman paikan? Kannessa on siis aivan päällimmäisenä vaneri, josta en ole niin huolissani. Sen alapouolella on jotain täyspuuta oleva panelointi (?). Tähän ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan tököteistä mitä tulisi käyttää. Hapunkestävillä nauloilla/ruuveilla tietenkin paikat kiinni ja jotain tiivistemössöä paljon jokaiseen saumaan.
Köli
Sitten Köliin.. Joka olikin huonommassa kunnossa kuin luulimme. Nakersimme siitä kuvan mukaisen alueen auki. Pehmeähkö puu olisi jatkunut vielä pidemmällekin, mutta päätimme lopettaa tuohon. Puun ollessa pehmeää, en usko että saamme kovin pitävää liimausta siihen. Näyttäisi myös siltä että Köliä on "jatkettu" jossain vaiheessa alaspäin. Eli kölin alaosassa on täysin tervettä puuta ennen kölirautaa. Pultit jotka kökin pitää paikallaa, ei mene tuonne kölirautaan saakka vaan ne loppuu tuohon mihin laho puu loppuu. Eli vaikuttaisi siltä että veneeseen on jälkikätee köliin lisätty jollain kumimassalla ylimääräinen kölinjatke, johon on sitten kölirauta kiinnitetty.
Joka tapauksessa. Veneilykuume on kova, ja ajattelimme kuitenkin vielä tämän kesän veneellä ajaa. mietimme että teemme tuohon nakertamaamme koloon paikan jonkinsortin viisteillä. Sen lisäksi laittaisimme täksi kesäksi kölin kummallekin puolelle painekyllästetystä laudasta tai kakkosnelosesta tukipuut, jotka pulttaisimme kölin läpi toisiinsa. Näin ollen kölin pitäisi ainakin tämä kesä kestää. Onko teillä kommentteja tällaisesta ideasta?
Näinollen itse köli on hieman heikko ja laho, mutta lankut molemmin puolin tukisivat köliä. Varmaan tuo jotenkin ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa, mutta siitä en ole niin huolissani. Hitaasti tuolla mennään joka tapauksessa.
Mielelläni vastaanotan arvoisilta forumin jäseniltä kommentteja vastaan kumpaankin remppaan liittyen. Ja mikäli kommentteja tulee niin nöyrä kumarrus ja kiitos niistä jo etukäteen!
Kansi/kylkiremppa:
Sain mahongin sahattua muottiinsa. Onneksi sain kaverilta nauhahiomakoneen lainaan, muuten olisi kyllä mennyt täysin hermot muottipalan muokkaamisessa. Pala istuu nyt kohdilleen, mutta jonkin verran rajoja sinne jää. Ajattelin laittaa väliin runsaasti epoxia, johon laitan mahongin sahausjauhoa sekaan jotta se ei valu. Viisteet koitan saada suht hyvään puristukseen, mutta alareunan en saa kovin isoa puristusta. Luultavasti laitan toiselle puolelle viisteen kohdalle vielä ruuvilla puristusta. Muotti tulee jäämään muusta puupinnasta noin 1-2m korkeammalle. Hion tämän liimauksen jälkeen tasaiseksi.
En ole vielä liimannut palaa kiinni, sillä minulla ei ole vielä selvää suunnitelmaa kansipaikan tekemiseen ja en ole varma että tarvitseeko tuon isomman paikan yläreunaa vielä muotoilla ennen kiinnitystä. Laho puu venee tuonne tuulilasin alle ja näkyy osittain vielä kun on ohjaamossa sisällä. Eli hieman haasteellinen paikka saada sopivaa palaa sopimaan. Osaatteko lonkalta sanoa että kannattaisiko tuossa purkaa enemmän tavaraa jotta saisi tehtyä paremman paikan? Kannessa on siis aivan päällimmäisenä vaneri, josta en ole niin huolissani. Sen alapouolella on jotain täyspuuta oleva panelointi (?). Tähän ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan tököteistä mitä tulisi käyttää. Hapunkestävillä nauloilla/ruuveilla tietenkin paikat kiinni ja jotain tiivistemössöä paljon jokaiseen saumaan.
Köli
Sitten Köliin.. Joka olikin huonommassa kunnossa kuin luulimme. Nakersimme siitä kuvan mukaisen alueen auki. Pehmeähkö puu olisi jatkunut vielä pidemmällekin, mutta päätimme lopettaa tuohon. Puun ollessa pehmeää, en usko että saamme kovin pitävää liimausta siihen. Näyttäisi myös siltä että Köliä on "jatkettu" jossain vaiheessa alaspäin. Eli kölin alaosassa on täysin tervettä puuta ennen kölirautaa. Pultit jotka kökin pitää paikallaa, ei mene tuonne kölirautaan saakka vaan ne loppuu tuohon mihin laho puu loppuu. Eli vaikuttaisi siltä että veneeseen on jälkikätee köliin lisätty jollain kumimassalla ylimääräinen kölinjatke, johon on sitten kölirauta kiinnitetty.
Joka tapauksessa. Veneilykuume on kova, ja ajattelimme kuitenkin vielä tämän kesän veneellä ajaa. mietimme että teemme tuohon nakertamaamme koloon paikan jonkinsortin viisteillä. Sen lisäksi laittaisimme täksi kesäksi kölin kummallekin puolelle painekyllästetystä laudasta tai kakkosnelosesta tukipuut, jotka pulttaisimme kölin läpi toisiinsa. Näin ollen kölin pitäisi ainakin tämä kesä kestää. Onko teillä kommentteja tällaisesta ideasta?
Näinollen itse köli on hieman heikko ja laho, mutta lankut molemmin puolin tukisivat köliä. Varmaan tuo jotenkin ajo-ominaisuuksiin vaikuttaa, mutta siitä en ole niin huolissani. Hitaasti tuolla mennään joka tapauksessa.
Mielelläni vastaanotan arvoisilta forumin jäseniltä kommentteja vastaan kumpaankin remppaan liittyen. Ja mikäli kommentteja tulee niin nöyrä kumarrus ja kiitos niistä jo etukäteen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Tässä vielä hahmotelma siitä miten ajattelimme kölin paikata täksi kesäksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Remppahommat etenee hitaasti ja epävarmasti
Kyljen palasen sain liimattua ja hieman siistittyä. Mielenkiintoista ainetta tuo epoksiliima. Ehkä joku olisi tuon nätimminkin tehnyt, mutta itse olen näin ensikertalaisena tyytyväinen lopputulokseen. Sain kansivanerin alapuolelle myös laitettua liimauksen. vielä vanerista kansipala liimaukseen ja kyllästykseen ja sittenhän sitä voi jo jatkaa muihin kunnostushommiin.
Köli on kyllä huolestuttava. Lahoa löytyi niin pirusti. Onneksi näytti kuitenkin rajoittuvan köliin eikä alimpiin lankkuihin. Joka tapauksessa kyllä se vesille tänä vuonna vielä lasketaan.
Yksi kysymys kuitenkin heräsi mieleeni... Jos veneessä on tiedossa köliremppa niin mitä vaihtoehtoja teillä tulee mieleen? Meillä ei ole varaa lähteä sitä teetättämään esimerkiksi veneenveistäjällä. Onko veneellä lainkaan myyntiarvoa köliremppaisena? Onhan siinä paljon muutakin laitettavaa, kuten kattolevy: Tuo on kuitenkin ihan itse korjattavissa, vaikka hieman aikaa vaatisikin.
Mahtaako olla kokkokamaa, vai mitä on yleensä köliremppaisille paateille tehty? Muutenhan tuo on (ainakin omasta mielestä) yksi Helsingin kauneimmista paateista
Kyljen palasen sain liimattua ja hieman siistittyä. Mielenkiintoista ainetta tuo epoksiliima. Ehkä joku olisi tuon nätimminkin tehnyt, mutta itse olen näin ensikertalaisena tyytyväinen lopputulokseen. Sain kansivanerin alapuolelle myös laitettua liimauksen. vielä vanerista kansipala liimaukseen ja kyllästykseen ja sittenhän sitä voi jo jatkaa muihin kunnostushommiin.
Köli on kyllä huolestuttava. Lahoa löytyi niin pirusti. Onneksi näytti kuitenkin rajoittuvan köliin eikä alimpiin lankkuihin. Joka tapauksessa kyllä se vesille tänä vuonna vielä lasketaan.
Yksi kysymys kuitenkin heräsi mieleeni... Jos veneessä on tiedossa köliremppa niin mitä vaihtoehtoja teillä tulee mieleen? Meillä ei ole varaa lähteä sitä teetättämään esimerkiksi veneenveistäjällä. Onko veneellä lainkaan myyntiarvoa köliremppaisena? Onhan siinä paljon muutakin laitettavaa, kuten kattolevy: Tuo on kuitenkin ihan itse korjattavissa, vaikka hieman aikaa vaatisikin.
Mahtaako olla kokkokamaa, vai mitä on yleensä köliremppaisille paateille tehty? Muutenhan tuo on (ainakin omasta mielestä) yksi Helsingin kauneimmista paateista
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 23.04.2013 8:42
Re: Miten kannattaisi lähteä korjaamaan?
Hitaasti edennyt remppa. Kylkipaikkaan tuli yhteensä neljä eri paikkapalaa, koska etukajuutan kannen tukirakenteet oli päässyt sisältä myös hieman lahoamaan.
Ammattilaiset olisivat ehkä tehneet paremmin, mutta ensikertalaisena olen oikein tyytyväinen jälkeen. Kuvassa on kyllästykset tehty ja kaksi lakkakerrosta laitettu. Vielä 4-5 kerrosta lisää ja ylipäätään koko paatin lakkaus. Sävyeroja tuosta tuli jonkin verran, mutta se ei meitä pahemmin haittaa.
Itse kölin paikasta ei tullut ihan niin nätti. Siinä vaiheessa kun oli epoksit paikallaan ja puristimet kiristettiin, huomattiin että puristimien kanssa paikka ei niin hyvin asettunutkaan paikalleen. Noh.. Hätäratkaisuna tupattiin sitten vielä lisää epoksia ja yksi rako tukittiin sikaflexillä. Eiköhän sillä tämän kesän ajele.
Nyt kun alkaa olemaan paikkaukset tehty, pääsee vihdoinkin vuosittaisiin huoltoihin. Pohjan tiivisteet pois + uudet tilalle. Lyijymönjät paikkakohtiin + primerit + myrkyt. Sitten vielä koko komeuden loppulakkaus. Melkoisesti on mennyt kyllä työtunteja taas tähänkin. Osittain siitä johtuen että ei ole välillä ollut harmainta hajuakaan siitä mitä on tekemässä.
Nyt kuitenkin jo voiton puolella. Mikäli säät ja onni suosii, sunnuntaina katoksen purku ja alkuviikosta vesille!
Ammattilaiset olisivat ehkä tehneet paremmin, mutta ensikertalaisena olen oikein tyytyväinen jälkeen. Kuvassa on kyllästykset tehty ja kaksi lakkakerrosta laitettu. Vielä 4-5 kerrosta lisää ja ylipäätään koko paatin lakkaus. Sävyeroja tuosta tuli jonkin verran, mutta se ei meitä pahemmin haittaa.
Itse kölin paikasta ei tullut ihan niin nätti. Siinä vaiheessa kun oli epoksit paikallaan ja puristimet kiristettiin, huomattiin että puristimien kanssa paikka ei niin hyvin asettunutkaan paikalleen. Noh.. Hätäratkaisuna tupattiin sitten vielä lisää epoksia ja yksi rako tukittiin sikaflexillä. Eiköhän sillä tämän kesän ajele.
Nyt kun alkaa olemaan paikkaukset tehty, pääsee vihdoinkin vuosittaisiin huoltoihin. Pohjan tiivisteet pois + uudet tilalle. Lyijymönjät paikkakohtiin + primerit + myrkyt. Sitten vielä koko komeuden loppulakkaus. Melkoisesti on mennyt kyllä työtunteja taas tähänkin. Osittain siitä johtuen että ei ole välillä ollut harmainta hajuakaan siitä mitä on tekemässä.
Nyt kuitenkin jo voiton puolella. Mikäli säät ja onni suosii, sunnuntaina katoksen purku ja alkuviikosta vesille!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.