Sivu 1/2

"Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 18 Huhti 2016 23:49
Kirjoittaja antero vipunen
Iltaa,

Ajattelin aloittaa aiheen ensimmäisestä veneprojektistani. Heti alkuun voin kertoa, että miltein kaikki on minulle uutta, mitä veneen rakentamiseen/kunnostukseen/huoltoon tulee. Opiskelijana piti pitkään etsiä ja pohtia kohdetta, kunnes kolahti. Löytyi valmiiksi veistetty 9x2,7m mäntyrunkoinen puuvene, joka ei ole koskaan ollut vedessä. Vene on seissyt ladossa vuodesta -78, jolloin se veistettiin nykyiseen kuosiinsa. Veneen veistivät entiset Laatokan ammattikalastajat, jotka taistelivat Suomen puolesta ja jos oikein muistan, olivat tarinan mukaan päättäneet, että kun sota on ohi, niin vielä kerran lähdetään kalaan uudella paatilla. Paatti tuli miltein valmiiksi ja oli siinä jo moottorikin ollut kiinni, mutta se lahjoitettiin kylän pastorille. Aika korjasi ystävykset ja paatti jäi latoon.

Ajatuksena on tehdä veneestä varustukseltaan vaatimaton ja perinnehenkinen. Runko on terve ja kuiva eikä lahoa ole löytynyt mistään. Pinnassa on mustumia ja pientä laikkua siellä täällä, mutta se ei haittaa minua. Tummahko kevyt terva-öljy tulee kuitenkin peittämään ja elävöittämään paattia muutenkin. Viime syksynä ruiskutettiin Uulan homemyrkkyä koko paattiin ja se jäi odottelemaan kevättä, sillä talvella kunnostin moottorin(Bukh DV20). Moottori sai ensistartin viime sunnuntaina, joten nyt on paatin vuoro. Paattia ei ole vielä kyllästetty ja se onkin seuraavana listalla.

Vinkkejä ja neuvoja otan mielelläni vastaan.

Tässä kuvia projektista:
20151028_155516.jpg
20151028_155259.jpg
20160417_154045.jpg

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 18 Huhti 2016 23:52
Kirjoittaja antero vipunen
Lisää kuvia:
20151026_152935.jpg
20151026_152904.jpg
20151026_152835.jpg

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 18 Huhti 2016 23:56
Kirjoittaja antero vipunen
20160417_144156.jpg
20160417_143755.jpg
20160417_143858.jpg

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 19 Huhti 2016 00:01
Kirjoittaja antero vipunen
Kajuutan pohja on kertaalleen tervattu.. Tämä lienee ongelma kyllästäessä? Tervan läpi tuo pellavaöljy ei vissiin niin kovin helposti imeydy...
Olisiko tähän jotain apuvaisia vinkkejä ?
20160417_151233.jpg
20160417_144237.jpg

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 19 Huhti 2016 07:46
Kirjoittaja vehkasalo
Onneksi olkoon! Mainio kunnostuskohde! Mielenkiinnolla jään seuraamaan. :)

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 19 Huhti 2016 08:15
Kirjoittaja aparaatti
Komia paatti ja hienoa kun tuollainenkin historia tiedossa. On sitte erikoisjuhlallinen hetki kun saat sen ekaa kertaa veteen!

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 24 Huhti 2016 10:48
Kirjoittaja antero vipunen
Kiitos kannustavista sanoista!

Nyt olen vähän ristiriitaisessa tilanteessa. Asia koskee pilssiä, joka mun paatissa on tervattu. Olen kaapinut kuumailmapuhaltimella ja lastalla vanhaa kopottunutta tervaa pois, jotta kyllästettä imeytyisi paremmin pilssiin ja alimpiin lautoihin. Avotilassa tervaa on niukemmin, mutta kajuutassa tervaa on vähän enemmän. Nyt mietityttää, että miten pilssi tässä tilanteessa kannattaa käsitellä? olen paukuttanut haku -toimintoa, mutten löytänyt kunnon vastausta. Rautamönjää laitan ulkopuolelle venettä, mutta koska pilssissä on tervaa kaapimisen jälkeenkin, niin kannattaako suojata pilssi tervalla vai maalata yli mönjällä ? Mitä tässä tilanteessa tekisitte ?

kuva kajuutasta
20160423_182511.jpg

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 24 Huhti 2016 16:13
Kirjoittaja matti
Kiinnitti kuvissa huomion tuo melko olemattoman näköinen painelaakerin kiinnitys!
Mitenköhän se on kiinni veneen pohjassa!! vain ruuvein??
Eihän siinä pukissa ole paljoa työntövoimaa, mutta... ruvikiinnitykseen en luottaisi

Jos olis minun, niin jatkaisin konepetiä taapäin (tekemällä uudet pitemmät tai vaan jatko liitoksella)siten, että sen painelaakerin sais siihen kiinni.
Tällöin olis varmaa, ettei potkuri työntyisi eteenpäin perälaakeria vasten- siis jos se kiinnitys pettäisi

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 24 Huhti 2016 17:19
Kirjoittaja antero vipunen
Jep elikkä moottoripeti menee uusiksi ja samoin nivelyksikön kiinnikkeet. On vähän turhan köykästä tekoa. Vielä kun moottori painaa 220kg, niin ajatus on saada sen paino jakautumaan laajemmalle alalle. Samalla tulee tukevammat kiinnikeet painelaakerille. Kiitti neuvosta, jotakin sellaista petiä olen suunnitellut.

Kyllästelyä ja talkoita.

Lähetetty: 17 Touko 2016 22:56
Kirjoittaja antero vipunen
Kyllästystä on nyt jatkunut toista viikkoa ja vielä tuntuu imevän pellavaöljyä tervasinkkinaftentaatti -twistillä höystettynä. Pidettiin myös talkoot ja pääasia on, että yhdessä tehdään ja hauskaa on.
20160507_144019.jpg
20160507_165026.jpg
20160514_115159.jpg
Kun kylläste alkoi tulla läpi, niin aloitin läträämisen ulkopuoleltakin.

Kyllästelyä ja talkoita.

Lähetetty: 17 Touko 2016 23:00
Kirjoittaja antero vipunen
20160517_192225.jpg
20160517_191956_Richtone(HDR).jpg
20160517_192010_Richtone(HDR).jpg

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 17 Touko 2016 23:10
Kirjoittaja aparaatti
Hyvältä näyttää!. Ja ennenkaikkea terveeltä puulta ;)

Kyllästelyä ja talkoita.

Lähetetty: 17 Touko 2016 23:11
Kirjoittaja antero vipunen
Sisältä uitto jatkuu. . .
20160507_155641.jpg
Tässä kuva rempatusta moottorista. . .
20160327_191115.jpg

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 17 Touko 2016 23:17
Kirjoittaja antero vipunen
aparaatti kirjoitti:Hyvältä näyttää!. Ja ennenkaikkea terveeltä puulta ;)
Joo, kyllä se tervettä on.. mutta tuo auringonpuoleinen laita on päässyt vähän kelottumaan/harmaantumaan/pilkkuuntumaan. En tiedä voiko se olla vaarallista? varsinkaan kun on myrkkyä lykätty nyt sisuksiin. :))

Re: "Laatokan Fiskari"

Lähetetty: 18 Touko 2016 23:05
Kirjoittaja vehkasalo
Hienoo että homma etenee hyvin. Eihän sun vene uusi ole, joten pieni ajan patina kuuluu siihen. :)