Pakkeli

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Pakkeli

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 07.04.2016 14:31

Epoksipakkelia pintaan ennen maalia, mistä hienojakoinen täyteaine?

Käykö: kipsijauhe, kalkkijauhe vai onko nuo sama asia. Entä jos sekoitan normaalin seinätasoitteen epoksiin enkä veteen. Mitä muita vaihtoehtoja hienojakoiseen tasoitteeseen (täyteaineeseen) tavallisesta rautakaupasta. En halua käyttää vehnäjauhoa ja talkkia ei näytä saavan mistään.

Vaihtoehtoja?

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Pakkeli

Viesti Kirjoittaja CC » 07.04.2016 16:22

Tuolta sivun ylälinkistä vaikka pienpakkaus valkoisia mikropalloja, tulee vielä hiottavaakin kittiä. Ainakin ennen on saanut.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Pakkeli

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 07.04.2016 22:49

Tulis tasoitteeksi eli siksi pitää olla hienojakoista ja hyvin levittyvää.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Pakkeli

Viesti Kirjoittaja CC » 08.04.2016 1:54

stuuvari kirjoitti:Tulis tasoitteeksi eli siksi pitää olla hienojakoista ja hyvin levittyvää.
Juu, siihen juuri. Hyvin levittyvä on tosin itse sekoittamalla epoksista vähän suhteellinen käsite, autopakkelin tasolle ei hevin pääse.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pakkeli

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.04.2016 11:10

Moro

CC on ihan oikeassa. Mikropallot tekee epoksi pakkelista helposti hiottavaa. Talkki tai kipsi yms tekee epoksista kivikovaa hiottavaa!
Lasikuitufirmoilla on sellasta halpaa vähemmän puhdasta lasipalloa joka käy hyvin täyteaineeksi. Maksaa 1/10 verrattuna westin omaan mikrolasipallo täytteeseen.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Pakkeli

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 08.04.2016 11:29

Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Pakkeli

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 08.04.2016 11:57

Hyväähän noistakin tulee ja on kokemustakin monesta täytteestä, mutta..

Tyhjäksi käytetty 25 kg säkki talkkia on nyt kokemusta takana epoksin kanssa. Erinomaista levitettävää hyvin ohuet kerrokset, mutta myös paksummat muutaman millin kerrokset. Ja miksi olen niin mielissään tästä, koska se on erinomaista levitettävää ja hiottavaa suurilla pinnoilla, ja tulos ei ollenkaan kivikovaa. Hiottavissa jo seuraavana päivänä (huom. lämpötila). Seuraavana päivänä pakkeloinnista myös törsteet ja kokkareet mitä aina tahtoo tulla lähtevät helposti taltalla, kipsihöylällä ja tavallisella höylällä lastuna. Verrattuna muihin talkki on minulla ollut paras täyte tasotteena suurille kokonaisille ylihiottaville pinnoille. Muita käytän enemmän muissa työstöissä.

Talkkia ja jonkinverran olen laittanut sekaan mikroselluloosakuitua (kevran), sekä hieman pigmenttiä. Aika löysä seos, ei kuitenkaan valuva ja levitys pintaan. On minulla muitakin täytteitä mutta tämä on kaikissa työstövaiheissa ollut paras. Siksi etsin talkkia tai vastaavaa. Mutta koska en löytänyt pikaisesti niin tasoitetyöt siirtyy nyt ensiviikkoon koska tilasin Arsalilta uuden talkkisäkin, pitää nyt vain odotella. Ajatus oli että jos jostain rautakaupasta löytäis nopeammin vastaavaa jauhetta heti. Nyt odotellaan.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Pakkeli

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 08.04.2016 19:15

Laiskana ihmisenä käytin aikoinaan omassa tekeleessäni valmista epoksipakkelia, koska halusin varmistaa tasalaatuisen lopputuloksen. Tuote tarjosi kaikkiaan miellyttävän käyttökokemuksen. Löysin pakkelin länsinaapurista, mutta en muista mistä tilasin. Nyt näkyy löytyvän http://lamipro.fi/tuotteet/taytteet/ valikoimista, ja itse aineesta enemmän valmistajan sivuilta http://www.nilsmalmgren.com/products/co ... nge/putty/. Aine siis NM 205.

Ja edelleen vailla mitään kytköksiä...
Viinamäenmiäs

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pakkeli

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 08.04.2016 21:16

Moi.
Ajatteletko täyttää puun solukon pakkeloimalla ennen maalausta että saat tasaisen pinnan kuin autossa ?
Vai ihan ruuvinkantoja pakkeloida ?

Aleksi

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Pakkeli

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 09.04.2016 22:59

En ajattele täyttäväni tässä solukkoa. Kyseessä on jo pinnoitettu levypinta joka nyt ylitasoitetaan. Ei se pakkeli puun solukkoa voi täyttää jos paljaalle puupinnalle laittaa, tietysti jos se on hurjan löysää (eli märkää) niin ehkä siitä siihen aivan pintasolukkoon jotain aavistuksen verran vois imeytyä pakkelin kosteudesta. En ole kenenkään kuullut solukkoa pakkelilla täyttävän, koloja kyllä.

Vastaa Viestiin