Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21.04.2016 11:50

Nin, ja sitten oli vielä ratti joka on ärsyttävän äänekäs ja keskiö on löysä tai irti. Otin lyijykynän käteen ja merkkasin keskiöön molemmat ääriasennot, ja mittasin eroksi melkein 1/2 senttiä....
Muuten kaikki puuosat ovat keskenään tiukasti yhdessä eikä minkäänlaista nitinää tai natinaa niissä. Se on pelkästään se keskiö joka pyörii ilman että ympärilläolevat puuosat pyörii.
Tuo 1/2 cm kuulostaa aika vähältä, mutta efektihän kasvaa ulospäin keskiöstäpäin mennessä, joten ratin ulkolaidassa se 1/2 cm on jo melkein 3-5 cm löysää jolloin joudut kääntämään sen verran ennenkuin keskiö ottaa kiinni ja vaijeri vetää tai työntää venettä johonkin suuntaan. Ja jos yrittää pitää suunta suoraan eteenpäin, ratti heiluu edes takaisin sen 3-5 cm.

Ja tosiaan, uusissa kaupassa myytävien rattien puolat jotka lähtevät keskiöstä ulospäin, niin niille on keskiössä tehty upotukset jolloin ne eivät liiku mihinkään....

Tässä on muutama ehdotus tullut aikaisemmin, mutta en vieläkään oikein tiedä mitä tälle olisi parasta tehdä ja missä järjestyksessä.... Sen vaan tiedän, etten kestäisi veneillä tällaisella ratilla! :-(
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.04.2016 12:02

Moro

Onko se messinkikeskiö ihan umpi kappale?
Ettei sitä saa purettua mitenkään?

Kyllä ne puolat on varmasti siihen keskiöön upotettu, se on vaan kavennettu se tappi, joka uppoaa sinne keskiöön.

Kaveri, joka entisöi huonekaluja, korjasi tuoleja purkamatta niin, että porasi pienen reiän löystyneeseen liimaukseen jostain takapuolelta ja ruiskutti injektioruiskulla PU-liimaa sinne löysään liitokseen tikku reikään ja kosteutta ympärille. PU-liima turpoaa saumassa ja kohta tuolit oli tukevampia kuin uutena.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.04.2016 12:20

Tonmalliseen minäkin ruiskulla laittaisin epoksia vaan, jos muut osat ovat tiukkoja. Ton jos tukee johonkin asentoon ettei liiku ja sitten teipilla suojaukset ja sitten ruiskusta vaan epoksia sinne rakoihin.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21.04.2016 17:42

Moi,
Se ei voi olla upotettu koska se liikkuu 1/2 cm jolloin upotuksen pitäis olla sen verran molemmin puolin yli sen pinnan. Se messinkikeskiö on mielestäni ihan umpi. Näissä kuvissa on ensiksi motonetin ratti jossa näkyy miten upotuksen reunat ovat terävät ja näkyvät selvästi. Kaksi seuraavaa ovat minun rattini jossa ei näy mitään muuta kuin vaaleat jäljet siinä kohtaa missä pinnan pitäisi osua keskiöön. Kun ottaa keskiöstä otteen, voi sitä liikutella edes takaisin sen 1/2 cm ilman että iso ratti liikkuu sen mukana....

Nyt on ollut todella paljon juttua, vinkkejä, suosituksia ja ohjeita joissa pu, epoksi, kaksikomponenttijuttuja ym ihmeaineita ovat osana ratkaisuja. En ole lainkaan perehtynyt tällaisiin aineisiin ja täytyy myöntää että vähän pelottaa koko ajatus. Ja kun kaupan hyllyssä ihmettelee tarjontaa, voi vain todeta että en ymmärrä mistään mitään. On fillereitä, sealereitä, epoxeja, hartseja, pu liimoja, muita liimoja, massoja, liimamassoja, massaliimoja, ja monenmoisia eri komponenttijuttuja, on tuubeja, on laatikoita, on purkkeja ja on pulloja ja jokaisesta löytyy miljoonaa eri merkkistä tuotetta.
Olis kiva jos jossain olis puuveneilijän opas ihmeaineisiin jossa tuotekirjo selvittäisiin ja eri tuotteiden käyttökohteita ja tuotemerkkien suosituksia ym....

Sellainen joka myös tällainen täysin kädetön heppu ymmärtäisi.... Nyt en tietenkään puhu itsestäni, hahah! :-)
Vaikka tällaiselle sopiva opas on kyllä aika paljon vaadittu :-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 21.04.2016 20:04

onhan siellä sisällä varmaan ohkasemmat tapit jotka menee keskiön sisälle. Nekun on kuivunu ja kutistunu ja kulunu 2,5 milliä "kummmaltakin syrjältään" niin sehän jo tuon liikkeen tekee!?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 21.04.2016 20:14

Eli varmaan tarttis saaha ruiskulla tms tuon puolan ja messingin väliin joku liima joka sen pitää. Tai sitte porata toho messinkiin tai puuhun reiät jista ujuttaa liimaa tai ruuvi pitämään ne kapulat paikallaan.. Tai kyllästää se niin että turpoo sopivammaks.. Ehkä,en tiiä, mutta ajatuksena
Viimeksi muokannut aparaatti, 21.04.2016 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.04.2016 20:17

moro

Pakkohan siellä upotus on olla muuten se keskiö putois pois.
Siinä puussa vaan on sellaset olkapäät ja se tappi, joka on upotettu on pienempi kuin se näkyvä osa.

Se on katos hienompi ruori kuin toi motonetin halpis, siin on siistimmin tehty se puolien istutus.

Liimaa se tällä:
http://www.kiilto.com/fi/rakentaminen/t ... &prod=1294
(huom PU-vaatii kosteutta kovettuakseen eli puuta on syytä kastella jotta reaktio toimii, vedenkestävä liima! Helppokäyttöinen!)

Tai vaikka tällä:
http://www.kevytrakentajanverkkokauppa. ... si/liimat/

Poraa reikä vaikka sen messinkikeskiön takapuolelta sinne puutappiin, josta sitten ujutat ruiskulla sitä liimaa sinne rakoseen, samalla heiluttelet ruorin puolia että liima leviää sinne rakosiin.


Kaksi on nyt antanut suurin piirtein saman ohjeen, mut jos et usko neuvoja niin mitäs sit kyselet :))

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21.04.2016 20:55

[quote="Northling"

Kaksi on nyt antanut suurin piirtein saman ohjeen, mut jos et usko neuvoja niin mitäs sit kyselet :))

Nortti[/quote]
No mutta katsos kun en ole vääntänyt rattia niin paljon kuin te olette. Itse asiassa, en ole tätä rattia vääntänyt ikinä :)

Kyllä minä kuuntelen ja yritän parhaani mukaan ymmärtää ja suorittaa. Olen vain huomannut että tässä tulee koko ajan niin paljon uutta että kun esim lähdin kauppaan etsimään ja vertailemaan liimoja, massoja, epoxit ym, niin olin kauppaan saavuttua jo unohtanut mitä niiden tuotteiden nimet oli mitä piti käydä ihmettelemässä...

Ei tullut mieleenkään että keskiö ei pysyisi paikalla ilman upotusta :-) voi minua hassua! Olen nyt siis vakuuttunut että minunkin ratissa on upotukset 8|

Ja onhan se kiva kuulla että paatissani on ihka oikea luxusratti :-)

Mietin tässä että kun sanoit että liima vaatii että on kosteutta, niin onko niin että pö ei ole sopiva kostutus tähän tehtävään? Mietin myös sitä, että olisi upeeta saada tuo ratti uudenveroiseksi, mutta luulen että se tietäisi liian paljon työtunteja pois niistä aivan välttämättömistä työvaiheista. Eli jos en lakkaa rattia en myöskään hio vanhat lakat pois, ja jos en hio vanhat lakat pois niin en myöskään voi kyllästää rattia. Mutta vaikka nämä ei toteutuisikaan niin liimaaminen teidän korkeasti arvostettujen ehdotustenne mukaan on kuitenkin mahdollista ja jopa suositeltavaa. Olenko oikeassa? :)

Tiedättekös, käsin hiominen on ihan hirveetä, siihen jää ihan täydellisesti koukkuun! Minä näen jopa unta hiomisesta ja kun tulen kotiin hallista löydän aina miljoonaa juttua mitä kotona voisi hioa....

Ainiin, kaikki bilteman hiomapaperini loppuivat tänään, onneksi. Joten kävin ostamassa lisää. Tällä kertaa ostin Mirkan paperia. Eli tyytyväisenä tulin takaisin hallille ja otin hiomapaperirullanpaketin esille ja avasin sen. Hämmästyksekseni huomasin että tämä ei ollut hiomapaperia, vaan pikemminkin hiomakartonkia! En ole ikinä käyttänyt näin tuhtia hiomapaperia. ( vaikka se nyt ei oikeastaan sano mitään kun kerran hiomakokemukseni muutenkn on hyvin vaatimaton :). Oikeastaan tosi kivaa että paperi pysyy hyvin kädessä eikä ikinä mene rullalle tai ruttuun hiotessa.

Toinen yllätys oli se että samalla pienellä paperinpalalla hioin 15-20 minuuttia ennenkuin oli aika vaihtaa uuteen palaan. Ja paperin karkeus oli 240. Biltemaan ruttuisella paperipalalla tämä aika oli max 2 min kun karkeus oli 120-180.
Mielestäni aika hämmästyttävä suoritus. Tai sanotaanpa näin että minun kokemukseni perusteella tämä uusi paperi on vallankumouksellinen!

Kiitos taas kaikille kaikista vastauksistanne! Ilman teitä en olisi päässyt mihnkään projektini kanssa. Toisaalta se olisi ehkä tullut halvemmaksi :-)

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 21.04.2016 21:06

Mulle tulee nää puunkäsittely aineet ihan yhtä
Uutuutena, mutta paljon on oppinu jo tässä kahden kesän puuveneen omistajana ;)

Pääasia kai on että on yritystä ja jaksamista tehdä. Sutta tulee sanomattakin välillä ja pakko välillä oikoa kun ei aika, rahat ja jaksaminen anna periks. Mutta senkin todennäköisesti oppii tekemään järkevämmin kun tässä kokoajan oppii ;)

P.s. Se pyhän pietarin venekittin sulle olikin jo tuttu?.. Se on jumalan lahja näissä hommissa;) sillä et saa tuhottua mitään ja saa monenmoista vuotoo tukittua :-)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.04.2016 23:07

Moro

Näissä venehommissakin pätee se yleismaailmallinen totuus jos haluaa halpaa ja hyvää pitää ostaa kaksi. Ensin se halpa ja sitten se hyvä. Pätee myös hiomapapereihin.

Se kostutus pätee sitten vain PU-liimaan ja kosteus tarkoittaa vettä eli H2O. Puuta liimatessa liimattavista pinnoista kastellaan (siis vedellä) ainakin toinen.

Epoksilla liimatessa sitten taas ei saa olla kosteutta (siis vettä) eikä öljyjä läsnä.

Onko se sun ratti ulkona?
Jos se on sisällä niin ei kait sitä nyt kyllästää tarvi? Ellet aio upottaa paatias?

Liimaat sen nyt vaan jollain ja sitten sutaset suojaks kerroksen lakkaa ja palaat asian sitten kun ei ole mitään muuta tekemistä. Voin kertoa että ratin hiomiseen saa kulumaan mooooonta monituista tuntia
32461_1137284249948_5211711_n.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 27.04.2016 17:27

Moi,
Satuin tänään näkemään kuvanmukaisen ratin, mallia vähän isompi :) taitaa olla jostan vähän isommasta purkista...

Kuten taisin aikaisemmin mainita, ostin abranettiä joku aika sitten ja olen vähän säästellyt jännitystä tähän päivään asti jolloin vihdoin kyllästyin käsinhiomiseen. Otin juhlavasti epäkeskon laatikostaan ja kytkin sen kaverilta lainaamani imuriin. Laitoin abranetin kiinni ja aloin hiomaan. Imuri lähti kiltisti käyntiin ja epäkesko niinikään. Mutta abranetti i millään pysynyt kiinni! Tämä siis on, aivan kuten mainoksessakin sanotaan, täysin pölytön hionta :-)

Yleensä kaikki vastoinkäymiseni ja mokani johtuvat suurilta osin itsestäni, mutta tämä?
Onko niin että olen ymmärtänyt jotain väärin vai puuttuuko minulta jokin kriittinen osa joka saisi abranetin pysymään kiinni?

No, tästä harmistuneena heitin tavallisen 180 paperin kiinni. Se pysyi hyvin kiinni. Mutta tällä kertaa epäkesko oli todella levoton. Tuntui ihan kuin olisin yrittämässä juosta kiinni villiä strutsilaumaa :-(
Epäkesko hyppäsi ja veti ja työnsi joka suuntaan ja oli lähes mahdoton ohjata haluamaani suuntaan. Ikään kuin imurin imu jotenkin veti koneen niin kovin hiottavaan palaan kiinni että koneen oma voima ja liike sai imun katkeamaan hetkeksi jollon kone ampautui millon mihinkin suuntaan kunnes taas imu otti kiinni.....
Jo, siis tämäkin täysin todeksitoeteamaton teoriani perustuu kokonaan epäpäteviin ajatusmaailmoihin ilman minkäänlaista todellista tietoa, kokemusta tai järkevää näkökulmaa. Toisin sanoen, minut on varmasti helppo todistaa vääräksi :-)


Tässä on välillä ollut mietintämyssy päässä. Olen tehnyt listaa kaikista hommista mitä jäljellä ja sitten olen vielä pilkonnut ne pienempiin osiin ja yrittänyt maksimoida ja minimoida ja aikatauluttaa hommat niin että tulisi mahd vähän katkoja ja tyhjänpanttinaolemista. Mutta vitsi tällainen hommien ketjuttaminen on vaikeeta kun ei ole koskaan joutunut miettimään näin moniulotteisesti!
Esimerkkinä voisin mainita esim että haluaisin hioa, kyllästää ja lakata hyttirakennelmaa sisäpuolelta. Mutta kokemukseni osoittaa että ei kannata hioa sisäpuolella kyllästeen aina noustessa pintaan. Eli pitäisi ensin maalata pilssi jotta olisi helpompi pitää kajuutta puhtaana ilman mömmönnousua pintaan. Ja ennen kuin sitten voin kyllästää tätä yllämainittua, pitää korjata/paikata/massata kaikki avoimet saumat, halkeamat ja raot koska massat/kitit/liimat eivät ottane kiinni juurikyllästettyyn pintaan.... Ja mites on ikkunoiden asentamisen laita? Nihinkintullee jotain maasaa tai jotain, ja ei kai sekään pysy juurikyllästetyssä pinnassa kiinni, eli täytyykö ikkunat asentaa ennen kajuutan sisäpuolten kyllästämistä?

Tämä pilkottu listani on niin pitkä että netti menisi ihan tukkoon jos laittaisin edes pulet siitä tähän luettavaksenne :-) Ja ei kukaan sitä kuitenkaan lukisi nukahtamatta ennen puoltaväliä...
Taisi olla 5 kpl A4 sivua aika pienellä präntillä, ja vene on kuitenkin vaan puukengän kokoinen....Onneksi en ole Titanicia korjaamassa 8}

Ennen uuden katon kiinnittämistä pitää kattokaaret hioa, kyllästää ja kuivua. Sitten pitää katon reunat epoxoida, katto kyllästää ja maalata sisältä. Sitten asennus ja maalaus ulkopuolelta...

Minä varmaan toistan itseni toistamiseen tässä näillä jutuilla mutta toivottavasti jaksatte nukahtamatta tai raivostumatta :P
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 27.04.2016 17:58

Seesell kirjoitti:Moi,
Satuin tänään näkemään kuvanmukaisen ratin, mallia vähän isompi :) taitaa olla jostan vähän isommasta purkista...

Kuten taisin aikaisemmin mainita, ostin abranettiä joku aika sitten ja olen vähän säästellyt jännitystä tähän päivään asti jolloin vihdoin kyllästyin käsinhiomiseen. Otin juhlavasti epäkeskon laatikostaan ja kytkin sen kaverilta lainaamani imuriin. Laitoin abranetin kiinni ja aloin hiomaan. Imuri lähti kiltisti käyntiin ja epäkesko niinikään. Mutta abranetti i millään pysynyt kiinni! Tämä siis on, aivan kuten mainoksessakin sanotaan, täysin pölytön hionta :-)

Yleensä kaikki vastoinkäymiseni ja mokani johtuvat suurilta osin itsestäni, mutta tämä?
Onko niin että olen ymmärtänyt jotain väärin vai puuttuuko minulta jokin kriittinen osa joka saisi abranetin pysymään kiinni?
:P



puuttuu, tämä; http://www.ikh.fi/MIR1482_ABRANET_SUOJALAIPPA_125MM_33R

Niitä on myös 150mmm, tulee abranetin alle, abranet ei kestä kiinni tavallisessa tarra-alustassa kuten jo huomasit.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 29.04.2016 18:57

Moikka!
Juoksin läpi seuraavat paikat ennen kuin löytyi tuo ihmevälikappale:
Hng kong, Tokmanni, Wyrth, Rtv, Atv, Motonet, ja sitten vihdoin ja vimein löysin K-raudasta missä oli vain yksi kappale hyllyssä ja sen minä sitten ostin.

Kun sillä sitten aloin hiomaan, huomasin että minun oli vaikeeta nähdä ja havaita miten hiominen sujui kun olen tottumaton. Tavallisella paperilla näkee aina kun muodostuu hiontapölyä missä hion. Mutta nyt en samalla tavalla nähnyt missä menin... Ja se välikappale johon se abranetti jää kiinni, siitä tuli aika nopeasti löysä eikä halunut pysyä epäkeskossa kunnolla kiinni... Varmaan tekniikan puute...

Nyt olen mielestäni hionut irtonaiset osat valmiiksi ja nyt pitäisi kai sitten korjata/massata/liimata ne osat jotka ovat sen tarpeessa. Kun tämä sitten on suoritettu, on kai sitten irto-osien kyllästyskylvyn aika. Mitenköhän pitkään niitä kannattaa uittaa ja miten kauan ne kuivivat?

Olen tehnyt Excel-taulukon jossa olen kirjoittanut ylös kaikki ne työvaiheet ja jutut mitä mieleeni tulee että pitää suorittaa ennen kuin vene on valmis. Olen varmaan unohtanut paljon tärkeitä ja vähemmän tärkeitä työvaiheita, mutta tähän mennessä niitä on yhteensä melkein 150! Kun lista oli valmis, tulostin sen ja sitten otin sakset ja leikkasin joka työvaiheen omaksi lapuksi. Nyt ajattelin sitten ottaa nämä laput ja lajitella ne sellaiseen järjestykseen että mahdollisimman moni asia tulee tehdyksi oikeassa järjestyksessä suhteessa kaikkiin muihin lappuihin. Olen varmaan vainoharhainen ja liioittelen näitä juttuja kauhiasti, mutta haluan vain tehdä asiat kerran ja niin ettei jälkeenpäin harmita ja niin ettei tule liikaa hetkiä jolloin pitää odottaa kuivumista tms ilman että olisi muuta tekemistä sillä välin...


Tiedätteks te mistä tietää että kevät on tullut?
Siitä että Puuvenepalsta hiljenee täysin :-)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 30.04.2016 11:35

Tässä projektini levitettynä ja osittain järjestettynä ruokapöydällä.... Tämä oli ainoa tapa jonka keksin jolla saisin järjestystä ajatuksiini. Ja tämä järjestys säilyy valitettavasti vain siihen saakka kunnes on ruoka-aika, ja silloin palaan taas sumuiseen epäloogiseen ja epäjäejestelmälliseen arkeeni....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 30.04.2016 11:42

Löysin muuten vanhan hernepyssyni ja lähdin metsästämään. Sainkin aika saaliin. Ainoa vaikeus oli saada riista kotiin. Aikamoinen peura, vai olisko kyseessä hirvi.... :-)
Täytyy kyllä muuttaa isompaan kotiin kun ajattelin ripustaa tuon pään seinälle.... Nuo syöksyhampaat voisivat toimia vaikka telkkaritelineenä ja kärsä ilmastointilaiteena jos,siihen laittaisi imuletkun vaikka sisään ...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin