Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
stuuvari
Viestit: 303
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 12.04.2016 23:20

Voihan sitä hiomista kokeilla mutta kyllä se on nurinkurinen järjestys työvaiheille. Ensin pitäis hioskella kakki ennekuin mitään sillä seudullakyllästää. Kylläste tukkii paperin ja pöly sotkee kyllästetyt alueet, luulen ainakin, en ole vasta kyllästettyä puuta hionut. Kaikkea voi kokeilla, niistähän sitä oppii mitä tapahtuu missäkin vaiheessa.

kaller
Viestit: 268
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 13.04.2016 8:27

Minä itse tein kevyen hionnan mahonkirungolle kyllästyksen jälkeen. Tosin kuivamisaikaa välissä oli noin puoli vuotta ja hyvin se onnistui. Syynä tähän oli että lyijysikkatiivi kuivatti pintaa joistakin kohdista ja muutamaan kohtaan jäi kevyt kalvo.

Seeseli: auttaa paljon kun teet itsellesi listan asioista mitä pitää tehdä. Nämä on hyvä jaotella vielä niihin välttämättömiin hommiin ja niihin mitkä voi tehdä myöhemmin. Sen minkä tekee kannattaa tehdä kerralla kunnolla, muuten sen saa olla kohta tekemässä uudelleen.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 13.04.2016 21:10

Tarkoitatko pehmokitillä siis sitä mehiläisvaha/terva/mitälie muovailuvahaa jolla saa väliaikaisesti halkeamat tukittua?
Itse ainakin laittanut tätä (pyhäpietari) siis ihan viimeiseksi. Sitten kun on lakat sun muut paikoillaan. Se sieltä tosiaan tursuu pois jos on tursuakseen. Olishan se ikävä jos se lähtee pois eikä ole mitään puun pinnassa sitte suojaamassa

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.04.2016 21:47

aparaatti kirjoitti:Tarkoitatko pehmokitillä siis sitä mehiläisvaha/terva/mitälie muovailuvahaa jolla saa väliaikaisesti halkeamat tukittua?
Itse ainakin laittanut tätä (pyhäpietari) siis ihan viimeiseksi. Sitten kun on lakat sun muut paikoillaan. Se sieltä tosiaan tursuu pois jos on tursuakseen. Olishan se ikävä jos se lähtee pois eikä ole mitään puun pinnassa sitte suojaamassa
Joo, juuri sitä. Mutta entä jos laittaa sitä niinkun lakan alle, eli ensin kittiä vaikka kattoluukun halkeamiin ja sitten monta kerrosta lakkaa päälle. Vai meneekö kaikki pipariksi jos niin tekis?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 13.04.2016 22:49

Ilman sen suurempaa tietämystä vähän epäilen ettei se oikein lakka pysy siinä kiinni. Varsinkaan sitte jos puu pääsee turpoamaan ja se pullistelee.

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.04.2016 11:56

Moi taas!
Mun täytyy kyllä sanoa että tämä hiominen on ihan tajuttoman vaiekaa! En vaan ymmärrä miten saisin nämä osat kauneiksi ja naarmuttomiksi ja tasavärisiksi sekä muutenkin tasaisia ilman kuoppia ym paikoissa missä olen hinkannut enemmän.
Totesin aikaisemmin että epäkeskon kanssa ei tule mitään. Saan vain naarmuja aikaiseksi ja paperi kuluu alta aikayksikön ja joutuu jatkuvasti vaihtamaan uuteen. Feinin kanssa on tosi vaikeeta saada tasaista hiontaa aikaiseksi. Sopii hyvin jos hankalista pienistä paikoista ottaa pahimmat epätasaisuudet pois. Ja ainoa mikä mielestäni antaa jonkunlaisen suht tyydyttävän tuloksen on käsihionta. Ja sekin on ihan saakelin vaikeeta enkä meinaa silläkään saavuttaa tyydyttävää tulosta ennen kuin 3cm osan paksuudesta on hiottu pois (katsottuna läpi hyvin likaisten ja puupölynpeittämien silmälasien) :-)
Pitääkö hioa edestakaisin liikkein vai pelkästään meno- tai pelkästään paluu-liikkein? Ja miten kummassa tarttis hioa ettei paperi heti mene tukkoon(en tiedä onko tämä fakta että se menee tukkoon, mutta siltä se ainakin tuntuu kun se ei enää ota kunnolla), ja voiko asialle jotain tehdä vai onko ainoa ratkaisu paperinvaihto?

Hitsi soikoon, jonkun pitäisi järjestää hiomiskurssi missä oppii tuntemaan, näkemään, haistamaan ja kuulemaan milloin puu on mitäkin mieltä, mitäkin vailla ja mistäkin jo ylirasittunut. Mistä kannattaa hioa ja miten paljon ja mitä ei kannata koske ja, ja ,ja ,ja....
Niin ja opinnäytetyönä jokainen osallistuja voisi hioa minun paattia jotta sekin joskus valmistuisi 8]

Niin ja sitten tietenkin täytyy saada 1m x 1m diplomi jonka naulata seinään. Ja kun on sitten väärällä naulalla iskenyt seinän halki, voisi heti osallistua nalua/ruuvi-kurssille missä eri käyttötarkoituksiin tarkoitetut ruuvit, niitit, koukut ja naulat käytäisiin läpi ja mihin ja milloin mitäkin kannattaa kiinnittää tai jättää kiinnittämättä.
Joo, ja tästäkin kurssista täytyy tietenkn myös saada diplomi, mutta ehkä vain 0,75 x 0,75 ettei tarvitse niin isoa naulaa lyödä kun viimeksi, ettei seinä taas halkea.
Aijuu, ennen kuin tämä naula/ruuvi-diplomi voi kiinnittää seinään pitää tietenkin käydä seuraava kurssi, eli liimaus, massaus, tasoitus, proppaus, kittaus, laastaus, muuraus, spacklaus, teippaaminen, epoxaus, botoxaus, hartsaus, vuoraus, eristys, ja lihapullien laitto- kurssi. Unohdin varmaan jonkun tärkeän osa-alueen, mutta mielestäni kuitenkin aika kattava, ainakin sen verran että haljennut diplomiseinä saadaan kuntoon ja kaikki kolme uutta diplomia nätisti riviin kaikkien nähtäväksi ja ihailtavaksi.

Olen tosiaan tehnyt parhaani ja käsin hionnut aika paljon. Moottorin suojakansi on vaikea. Se on muodoltaan neliskulmainen. Kun sen reunoja aloin hiomaan, aloitin tietysti yhdestä reunasta. Kun se oli mielestäni suht hyvä, käänsin yhden askeleen eteenpäin ja näin seuraava reuna sai käsittelyn, ja kun olin neljättä reunaa hionut valmiiksi ja käänsin vielä yhden kerran, tuli eteeni taas ensimmäinen hiomani reuna. Se oli ikäänkuin de ja vu ilmiö, mutta petyin pahemman kerran kun mielestäni se oli vieläkin karmean näköinen vaikka olin jo hionut sen. Joten hioin uudestaan ja sitten käänsin taas eteenpäin. Ja taas sama ilmiö. Reuna oli tutun näköinen mutta näytti karmealta vaikka olin sen hionnut jo. Tämä jatkuin kierros kierroksen jälkeen enkä ikinä päässyt haluttuun tulokseen. En vaan ymmärrä...

No joo, kesken kansiosan kantta on läpimenevä halkeama, tai rotko se oikeastaan on :-) Se on koko matkaltaan 0,5cm leveä. Se on ollut täytetty jollain valkoisella suht venyvällä tavaralla. Tässä kuvia. Osaatteko sanoa mitä se on ollut. Ja mitä laittaisitte näin leveään rakoon? Moottorihan on sitten suoraan melkein kiinni kannessa joten miten paljon lämpö vaikuttaa siihen mitä siihen kannattaa laittaa? Käykö tuollainen Yanmar 2gm20 kuinka kuumana? Onko moottoritilassa kovin kuumaa?
Eli onko se jotain, kittiä, kattia, fixiä, faxia, massa, sikaa, kovakitti, pehmeäkatti, liimaa, lamaa....

Ai niin, ja ensimmäisessä kuvassa näkyy kaksi kostee länttiä kannessa. Mitä ihmettä se on ja miten ihmeessä se on mahdollista. Kansi ei ole ollut missään lähellä kosteuslähdettä. Se ei ole kyllästetty. Se on otettu puulle ennen joulua ja hiottu kaksi päivää ennen kuvan ottamista jolloin siinä ei ollut läikkiä. Eikä mielestäni hallissa ole kovin kosteaa... Enkä ole sylkenyt enkä ole hikoillut sen päälle. Enkä ole ollut sille ilkeä, eli ei mitään syytä itkeäkään... :-)
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (93.45 KiB) Katsottu 1900 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (115.92 KiB) Katsottu 1900 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (113.55 KiB) Katsottu 1900 kertaa

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 16.04.2016 12:09

Santapapru menee tukkoon ainakin liiasta painamisesta. Myös epäkesko/tärinä konetta pitää liikutella kokoajan. Eli niinkuin käsin hioisit.
Lähettyville voi myös ottaa teräsharjan niin sillä saa rapsuteltua välillä lisäaikaa santapaperiin.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 16.04.2016 16:00

Eikös tuo ole aika loogista, että jos yhdestä kohtaa hioo enemmän, niin se menee kuopalle?
Millä karkeudella hiot? Mitä hienompi paperi, sitä nopeammin yleensä tukkeutuu.
Alkuhionta olisi ehkä hyvä tehdä P80 karkeudella, jos on paljon poishiottavaa materiaalia, P40 tekee jo selkeitä naarmuja.
Jos on vain pinnan puhdistus kyseessä, niin P120 on ihan passeli. Oikein siistin pinnan jos haluaa, niin sitten lopuksi P180 paperilla. P240 on mielestäni jo liian hienoa paperia puupinnalle?
Jos epäkeskolla saa puupintaan yksittäisiä naarmuja, niin yleensä se johtuu jostain kovemmasta kakkakikkareesta, joka on joutunut hiomapaperin alle.
Ja epäkeskokoneen pitää olla liikkeessä kokoajan, kuten muutenkin hiomisessa. Myöskin halpishiomapaperit menevät tukkoon paljon helpommin, kuin laadukkaammat paperit, Mirka on hyväksi koettu merkki.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.04.2016 18:35

Kiitos hyvistä vinkeistä! Kävin tänään motonetissä ostamassa hiomapaperia epäkeskolle, ja jostain syystä koriini eksyi myös yksi paketti abranettiä. Kotona iski ajatus että onko se lainkaan tarkoitettu tällaiseen käyttöön? Miten se eroaa tavallisesta paperista käytännössä? Kannattaako ollenkaan käyttää?

Avatar
Northling
Viestit: 2640
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.04.2016 19:09

Moro

Abranet on paikassaan ihan yliveto. Kun halutaan pölytöntä hiomista niin imuriliitäntähiomakoneen kanssa toi toimii parhaiten eikä tukkeudu läheskään niin nopeasti kuin paperiset.

Yleensäkin imun käyttö vähentää paperien tukkeutumista.

Hionnan vaiheista: aloitetaan tietenkin karkeamalla ja siirrytään asteittain hienompaan. Viimeistely 320 ja sitten käsin syynsuuntaan.
Karkeuden vaihto tehdään aina seuraavaan grit karkeuteen, ei kannata hypätä karkeasta suoraan liian hienoon sillä silloin karkeamman jäljet jäävät näkyviin.

Kyllästetyn puun hionta on TODELLA hankalaa, koska PÖ tukkii paperin hetkessä.
Tässä vinkki siihen:
https://youtu.be/WB7tHeZYfqo

Tuo moottorikopan halkeama on aikamoinen. Vosiko sen rimoittaa? jyrsimellä vaikka 8 mm ura ja siihen 8 mm lista epoksilla?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Maa
Viestit: 93
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Maa » 17.04.2016 12:25

Moi !
Motonetissä myydään abranettiä myös rullassa josta voi leikata sopivia paloja myös muihin koneisiin .
Sisustusta ei ole pakko tehdä kerralla vaan pikkuhiljaa joka talvi , edetessä vaikka keulasta perään !
Tsemppiä !
Liitteet
image.jpeg

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.04.2016 15:58

Northling kirjoitti:
Tuo moottorikopan halkeama on aikamoinen. Vosiko sen rimoittaa? jyrsimellä vaikka 8 mm ura ja siihen 8 mm lista epoksilla?

Nortti
Moi,
Luulen että tuo rako on ihan alkuperäinen ja en tiedä onko se voinut laajeta vuosien saatossa. En vaan ymmärrä miksi veistäjä on jättänyt tuollaista halkeamaa tahallaan sinne jo tekovaiheessa. Tuo rimoittaminen vähän pelottaa. Silloin pitäisi Taas oppia uusi asia/tekniikka ja saada se onnistumaan ensimmäisellä yrityksellä.... Mahdoton yhtälö :-)

Voiko siinä olla joku sellainen ajatuš takana että kun siinä on rako jossa sitkeää jotain sikamaista niin niin se jotenkin estää kannen värähtelyn palasiksi, tai jotain 8|

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 17.04.2016 17:18

Vaikeatahan se on saada vanhoista pinnoista kauttaaltaan tasaisen värisiä. Väri kyllä tasoittuukin ajan mittaan, ja sävyttämällä kyllästettä sitä saa myös tasaisemmaksi.

Kyllä tuohon kannen rakoon rimoitus olisi siistein ratkaisu. Ei siinä taustalla ole mitään värinänestoja, leveät laudat ovat vain eläneet ilmankosteuden mukaan sen verran, että siihen on muodostunut rako. Sika-massallakin tuon saa tehtyä siististi.

Maa
Viestit: 93
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Maa » 17.04.2016 18:12

Moi.
Vanhat Lakkaukset kannattaa poistaa teroitettavalla silkillä/skraballa kuumailmapuhallinta varovasti käyttäen .
Skrabaa voi teroittaa hienolla metalliviilalla
Epäkeskon kuuluu pyöriä ja värähdellä yhtäaikaisesti , samalla itse liikuttaen järjestelmällisesti reunasta reunaan konetta kevyesti painaen .aloita 120 karkeudella jne...
Myös ohuemmalla letkulla imuriin kytkeminen kannattaa , koska paperi pysyy puhtaampana , kuten myös itsekin sekä ympäristö .radiokuulosuojaimet päähän niin työnteko on lähes kuin tanssia !
Tasohiomakoneeseen voi leikata abranettiä itsekin rullalta.
Imurointi , pyhintä tahmaliinalla ,kyllästys ja lakkaus ja aina imurointi , tahmaliina pyyhintä sekä puhtaat vaatteet ( ei samat joilla hiot)

Avatar
Northling
Viestit: 2640
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.04.2016 18:24

Moro

Tuli mieleen sellanenkin että jotkut epäkeskot lähtevät värinän sijasta pyörittämään laikkaa, jos ei ole vastusta ja jos sitten lasket täydestä vauhdista laikan puuhun niin puolikuun mallinen kolo tulee. Eli sellaisen koneen käynnistys tulee suorittaa ainoastaan niin, että laikka on puussa kiinni jo.

Joissain koneissa on säädettävä värinän ja pyörimisen suhde.

Paras kone, jolla olen hionut on toi Mirka Deros, jonka laikka ei pyöri ollenkaan, mutta on silti todella tehokas.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin