Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 13.06.2017 9:08

Moro,

Kaikuanturille kannattaa tehdä suht kunnollinen pohjaläpivienti. Ei mitään peräantureita törröttämään pohjassa muoviklipsin päässä. Eikä myökään mitään johtoja laidan ulkoreunaa kiertelemään.. Vääjämättä jonain päivänä napsuvat vaan irti ja sitten on vähintään kaiku pois käytöstä, pahimmillaan jotain muuta.

Tee tai osta oikea läpivienti anturille. Niitä saa kaupasta tai sitten noista läpivientiosista tekemällä. Anturi on lähtökohta, eli pitää löytää anturi, joka mahtuu tuollaisen pronssisen läpiviennin sisälle. Peräpeilianturi ei yleensä ole sellainen, vaan kyse on semmoisesta yksinkertaisemmasta pyöreästä tötteröstä. Esim Nasan perusanturi mahtuu 1 1/2" pronssisen läpiviennin sisään, siitä on melko helppoa tehdä tiivis läpivienti. (Tosin sulla ei ole Nasaa, mutta siis tämä ihan mallina, että miten on tehty.)

Noita tatinan likaamia kulkuvalon metallikuoria voi liuotella asetonilla, bensalla tai vaikka sillä polttoöljyllä, mitä saat koneestasi kun huollat sen. Panet sinkkiämpäriin osat, ja liemet päälle. Annat jonkun aikaa liota, ja sitten vaan rätillä ja puutikulla sekä vanhalla hammasharjalla mömmöt pois. Jäljelle jää puhdas metallikuori naarmuttomana. Äläkä liottele kulkuvalojen muoviosia tai edes laseja, jos ne ei olekaan laseja. Lasinen kuuppa kyllä kestää liottaa, tietty. Kannattaa oman maun käyttää kumihanskoja jne, kun puuhaa pesun kanssa. Ja tulen kanssa ei sitten tuhrata siinä... :))

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 13.06.2017 18:46

Maikki maali yms jämät kannattaa ekaksi kokeilla poistaa ksyleenilla. Sen jälkeen voi kokeia atsetoonia. Ton kaiun anturin kanssa virittely menee oikein ikäväksi. Jos lahjan antaja on oikeesti sen verran oleellinen henkilö, niin kyllä se ymmärtää, jos lahja sellaisena ei ole käytettävissä ja sa vaihdat sen sopivammaksi. Noi halpiskaiut-eli alle 200 eur maksavat on oikeesti melko heikkolaadusta tavaraa. Ne varmaasti sopii pieneen busteriin ja peräpeiliin uistelukäyttöön, mutta on siinäkin melko hitaita ja epätarkkoja. Vanhempaa ja käytettyä pohjanläpi anturilla mallia on myynissä melko hyvään hintaan monessa paikassa. Tai vaihtoehtoisesti odottaa ens rakentelukauden saakka ja sitten on aikaa pohtii sitä uudestaan. Kaiku ei ole välttämätön väline veneilyyn. Merikartta syvyyskäyrien on melko hyvä väline ja ajon aikana enne kun kaiku näyttää, on jo kolahtanut ja et ehtii väistää kuitenkaan. Jos ihan pakosta aiot mennää matalaan rantaan, niin gasti keulaan tähystämään. Silla tavalla itse purjeveneilen ja koluan pikkusaaria jo kolmatta kesä. Ei oo vielä kolahtanut. Tankki putsaa, huuhtele puhtaalla diiselilla ja vaihda letkut tankilta esisuodattieen ja sieltä moottorille jos ne suinkaan on haljennut tai kovettunut. Hanki ETRAsta kunnon rosteriklemmarit. Kirista maltillisesti, jos letku ei enää nipan päällä pyörii ja sitten vartti lisää. Tuplaklemmarit laita vaan silloin, kun letkunipassa on oikeesti tilaa niille. Jos ennen asennusta mittamalla selviä, että klemmarit menee melkein päällekkäin tai toinen jää reunalle, niin laita yksi klemmari vaan, kunhan on oikeesti asialliset klemmarit. Turhan usein vierekkäin laitettuna letkun puoleisella klemmarilla vaan puristettaan letkua kasaan ja rikotaan enemmän, kun siitä on hyötyä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.06.2017 0:13

Kiitos taas avusta ja hyvistä vinkeistä!
Mä huolestuin jo että ovatko kaikki kesälomalla tai jotain muuta kamalaa :-)

Joo, siis itse asiassa minulla on asennettuna ennestään nasan antura ja nasan kaiku alkuperäisasennettuna. Ainoa ongelma on että se ei taida toimia. Ja anturan päälle oli maalattu lyijymönjä, primeri ja eliönestomaali kun se minulle tuli. Eli siitä vedin johtopäätökset että siitä ei tuu enää toimivaa...

Kamalasti olisi taas kysyttävää... :P
-Mietin mitä tehdä sille reijälle mistä sähköpiuha tulee ulos kulkuvaloille sivuilla, katossa ja perässä. Se on varmaan joku tuollainen 10mm reikä. Laitanko piuhan läpi ja täytän sen jälkeen sialla?
- entä katossaoleva ilmaventtiili, siihen ei kuulu mitään tivistettä katon ja venttiilin väliin. Kannattaakomsiihen lyödä sikaa väliin?
- entä kaikki muut kansivarusteet kuten keulakaiteet, pulpitti, masto ym. Laitanki niiden alle sikaa?
- luin jostain että akku ja pääsulake ei saa olla samassa tilassa. Entä js akku on sellaisessa siihen tarkoitetussa boksissa mitä biltemastakin saa, ja sitten pääsulake on samassa tilassa kuin se boksi, mutta siis sen ulkopuolella. Tai siis jos akku on boksissa ja boksi on laatikossa. Ja sitten samassa laatikossa olisi sitten sulake. Olisk se tarpeeksi turvallista?
- missä teillä n päävirtakatkaisija? Mietin laittaisinko sen ulkotilaan, kajuuttaan kaappiin piiloon tai kajuuttaan näkyvään paikkaan?

Olen vetänyt vähän sähköjä tänään. Kiinnitin johdotkin, mutta teipillä. Sillä nyt hommat ei vielä ole kveen tai puhun hakattuja vaan muutoksia voin vielä tehdä. Koska olen aivan varma että olen aikalailla sählännyt :-)
Olen asentanut muutaman valaisimen, ja täytyy sanoa että on todella ärsyttävää kun valaisinten omat piuhan ovat niin pirskatin lyhyet että liitos piuhaan tulee juuri valaisimen viereen, mikä siis ei ollenkaan ole kaunista katseltavaa! Onneksi en laittanut sokeripaloja niihn, se olisi ollut vielä rumempaa :-) Mutta olis se kvaa jos sais vekottimet asennettua niin että piuhat ja liittimet jäisivät mahdollisimman hyvin piiloon. Mutta taitaa olla toiveajattelua :(

Paperilla nämä sähköhommat ovat suht hyvin hallussani, mkä tarkoittaa ertä ymmärrään mitä haluan saada aikaiseksi ja about miten se kuuluu tehdä. Mutta nyt kun olen niin sanotusti ruohojuuri tasolla ja pitää miettiä ja pohtia mistä ja miten ne johdot aikuisten oikeesti olisi paras vetää. Mitä pitkn ja mistä reiästä ja missä kohtaa kannattaa yhdistää tai liittää että säästyy kaapelia ja tilaa ja ettei liittimet jäisi liian näkyvään tai alttiiseen paikkaan... Onpa tämä kuitenkn hiukan haastavampaa ja enemmän aikaavievää puuha kun olisn ajatellut... Mutta palkitsevaa on nähdä kun valot syttyy 8]

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.06.2017 10:56

En ole mikään asiantuntija mutta liimaisin sialla vain kaikki pakolliset paikat.
Eli tuollaiset johtojen läpiviennit ym niin miksi ne liimata tarttis? on sitte vaa enemmän repimistä jos ja kun tarttee tulevaisuudessa niille jotain tehdä.
Eikö niissä vain voi olla reikä? suljet ne reikien sisäpinnat vaikka lakalla ja johdot läpi!? tai jos pelkää johtojen hiertymistä tms. niin laitta niihin vaikka jonkun läpivientikumin.
Muutoinkin joku kumimatto vois olla hyvi noihin venttiilien ym. asennukseen. Eli kulkuvalojen ym mastojen alle jos leikkais kumimatosta (Etra, mp sisäkumi tms.) sopivat käikäleet ja niiden avulla tiivistäis. Eikös ne kuitenkin tule lakattujen pintojen päälle.
..tuli vain mieleeni

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.06.2017 11:00

..vielä tuli mieleeni että kun niitä sähköjä nyt vetelet niin muista johdottaa niin että pilssipumput saa virtaa vaikka pääkatkaisija on off asennossa.
Tuli sellainenkin johtotus vastaan jossa näin ei ollut 8-|

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 14.06.2017 18:44

Seesell kirjoitti:
Olen vetänyt vähän sähköjä tänään. Kiinnitin johdotkin, mutta teipillä. Sillä nyt hommat ei vielä ole kveen tai puhun hakattuja vaan muutoksia voin vielä tehdä. Koska olen aivan varma että olen aikalailla sählännyt :-)
Olen asentanut muutaman valaisimen, ja täytyy sanoa että on todella ärsyttävää kun valaisinten omat piuhan ovat niin pirskatin lyhyet että liitos piuhaan tulee juuri valaisimen viereen, mikä siis ei ollenkaan ole kaunista katseltavaa! Onneksi en laittanut sokeripaloja niihn, se olisi ollut vielä rumempaa :-) Mutta olis se kvaa jos sais vekottimet asennettua niin että piuhat ja liittimet jäisivät mahdollisimman hyvin piiloon. Mutta taitaa olla toiveajattelua :(

Paperilla nämä sähköhommat ovat suht hyvin hallussani, mkä tarkoittaa ertä ymmärrään mitä haluan saada aikaiseksi ja about miten se kuuluu tehdä. Mutta nyt kun olen niin sanotusti ruohojuuri tasolla ja pitää miettiä ja pohtia mistä ja miten ne johdot aikuisten oikeesti olisi paras vetää. Mitä pitkn ja mistä reiästä ja missä kohtaa kannattaa yhdistää tai liittää että säästyy kaapelia ja tilaa ja ettei liittimet jäisi liian näkyvään tai alttiiseen paikkaan... Onpa tämä kuitenkn hiukan haastavampaa ja enemmän aikaavievää puuha kun olisn ajatellut... Mutta palkitsevaa on nähdä kun valot syttyy 8]
Minä olen tehnyt valaisimien johtoliitokset valaisimen alle/sisään, riippuen valaisimen tyypistä, sieltä ne ei näy.
Ulkopintoihin tulevien härpäkkeiden alle, ainakin kiiinnitysruuvien kohdalle laittaisin sikaa, ettei vesi pääse tunkeutumaan puuhun, samoin johtojen läpivienteihin, jos ei, niin sateella huomaat miksi olisi kannattanut. :-)

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 15.06.2017 10:18

Useimmissa valaisimissa pääsee asentamaan nuo liitokset suoraan valaisimen alle tai sisään piiloon esim sokeripalan avulla. Näitä missä valaisimesta lähtee johto voi purkaa sitä sen verran että näkee mihin johdot siellä tulee kiinni. Varsin usein siitä voi irroittaa lyhyt liitosjohdot ja laittaa siihen oman johdon tilalle. Taas on yksi liitos/vikakohta mikä voi mennä rikki vähemmän.

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja katiska » 15.06.2017 13:29

Jos ja kun käytätte "sokeripaloja" tai muita vastaavia ruuvipuristeisia liitoksia, muistakaa käyttää pääteholkkeja johdoissa.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnossa

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.06.2017 23:26

Moi!
Hain eilen moottorin huollosta. Projekti etenee pelottavalla vauhdilla ja on paljon mitä pitäisi tehdä vielä.
Katto on asennettu, ruuvireijät packlattu ja katto maalattu, huomenna vielä yksi maalikerros. Sisustaa olen osittain ruuvannut paikoilleen ja dieselsäiliö asentanut. Bensaletkut vetänyt moottoripetiin asti ja pilssipumput asentanut.mosan sähköistä olen vetänyt ja pakoputken olen yrittänyt asentaa, mutta takapytty on niin pirskatin vaikeassa paikassa että en millään saanut sitä kiinni siihen viimeiseen kumiputkipätkään joka menee pakoputken päähään.

Huomenna poraan pilssipumppujen uudet läpimenot. Toinen reikä 22mm ja toinen 30mm. Nyt tuli tässä mieleen että uudet läpiviennit ovat aika isot ja kömpelöt ja vaikeita sijoittaa niin että veneen sisäpuolella ei häiritsisi elämää. Veneen kylki josta läpivienti lutee ulos on aika kaponen, olisko sentti tai jotain. Mutta läpivienti on varmaan 15 senttinen ja siihen tulee sitten kulma ja sitten se toinen pala mihin pilssiletkumtulee kiinni (sori etten osaa sanastoa!). Kysymykseni on että voinko surutta lyhentää tuota läpivientiä sahaamalla se poikki siitä missä sitä jenkaa on niin pirusti liikaa? Jos , niin millä parhaiten, onko riski että sahaan jotenkin hasssti niin ettei enää muut osat sovi siihen kiinni?
Ja sitten toinen pilssipumppuun liittyvä kysymys. Tofinen pumpuista tulee noin keskelle paattia. Ainoa järkevä paikka läpiviennille on mielestäni aika keulassa, toinen lauta ylhäältä. Elikä lauta on siinä kohtaan jo aika vinossa (ehkä joku 310 astetta jos katsoo kompassia... ). Onko keulassa sijaitseva pilssipumpun läpimeno hyvä ajatus vai onko sillä huonoja seuraamuksia?

Sitten taas kaikuun liittyvä kysymys. Eli vanha kaikuni on Nasan stingray vai mikä se olikaan. Luulin että se oli sökö. Laitoin tänään virtaa siihen ja anturin kiinni. Anturista kuului sellainen "tiktiktiktik" aika nopealla vauhdilla ja itse mittarissa tuo valo pyöri kauheeta vauhtia ympäri ja joku piipittävä ääni tuli samalla. Anturan pää joka tulee pohjasta läpi on maalattu yli. Yritin poistaa monet maalikerrokset mutta siitä huolimatta sama juttu. Mahtaako härveli olla kunnossa? Olisi kiva tietää että kannattaako laittaa se takaisin paikoilleen vai jättää pois.

Sitten tankin huohotukseen. Tankin lähtö taitaa olla luokkaa 8mm mutta huohotusjutskan läpimeno mihin letku tulee kiinni on ehkä joku 13mm. Onko tähän olemassa ratkaisuja?

Pakoputkeni on täyttä rautaa ja jossain mutkassa on kumia. Ymmärsin että voisi olla alusta loppuun kumia. Kevyempää ja helpompi vetää? Kun nyt tuo vanha on hyvässä kunnossa ja varta vasten tehty muotoon sopivaksi niin ei kai sitä kannata vaihtaa modernisempaan?

Tämän enempää hassuja kysymyksiä ei tänään ollut :-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.06.2017 23:33

Ainiin,
Haluaisin kierroslukumittarin ja pyysin moottorin huoltajaa asentamaan w-jutun siihen että voisi siihen laittaa mittari kiinni, mutta hän sanoi että tässä laturissani oli niin heikonnäköinen kohta että,olisi liian suuri riski että koko laturi pitäisi vaihtaa jos sen yrittää tehdä. Sanoi että Yanmarinilla on oma paikka missä sen anturi tulee ja siihen sen oma mittari. Mutta etsin netistä enkä löydä kistään! Mistä saa Yanmar 2gm20 kierroslukumittari ja siihen anturi? Niin ja ilmasuodatinkin olisi saatava. Maksaa joku €50 orkkis huoltoliikkeestä. Turhauttavan kallista? Vaikka niin on tämä veneily muutenkin, jopa kuivalla maalla :-)

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 18.06.2017 11:30

Kyllähän noita läpivientejä voi lyhentää. Rautasahalla vain poikki ja sitten pikkaisen näyttää viilaa kierteille että tulevat kuntoon. Asentamisesta annan sellaisen vinkin että tiukkaa ensin tuo 90 mutka, ennekuin rupeat kiristämään tuota mutteria laudoitukseen. Näin sinulla on joku mistä pitää kiinni kun kiristät tuota mutteria laudoitusta vasten. Samalla sat tuon letkulähdön haluttuun asentoon. Väliin sitten vielä kierteisiin hamppua/kierretiivistetä/putkimiehen teippiä niin liitokset ei vuoda.

Pakokaasuletkua saa kumista, mutta jos vanha on toimiva ei sitä kannata lähteä vaihtamaan. Letku on myös kohtuullisen kallista ja sitä saa etrasta. Muistelisin että 50mm letku itsellä maksoi luokkaa 40€/metri.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g14923552/ma ... aatimukset

Tankikiin pitäisi tulla kolme letkua: Polloaine lähtö dieselpumpulle, Polttoaineen paluuletku ja sitten vielä huohotusletku erikseen. Itsellellä taitaa olla 100mm letkut kaikissa kiinni, mutta sinähän voit liattaa siihen vain 13mm letkun huohotukselle.

Löysin ohjekirjan jossa on varsin hyvät manuaalit ihan Suomeksi tuolle koneelle. Varmista vielä että tuo on oikea:
https://j109.org/docs/Yanmar_3GM30F3.pdf

Tuolla sivuilla 129-130 on kuvattu sähköjärjestelmä ja tuossa on kaksi erillistä kaaviota siihen. Noista pitäisi osata nyt katsoa kumpi sinulla on käytössä.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 20.06.2017 23:51

Miten ihmeessä saan ikkunat laitettua paikoilleen? itse ikkunat ovat pienemmät kuin niihin tarkoitetut reijät ja ennestään ikkunoiden ympärillä oli jotain kittiä tai massaa täyttämässä ikkunoiden ympärystää ettei hölskyisi vapaasti. Mitä käytän ja miten? Entä miten iso pitää sinkki olla ja miten iso pääsulake?

Tässä ollaan jo aika pitkällä, vihdoinkin tuntuu että ehkä sittenkin... Mutta jos saan rauhassa puuhailla pari päivää/vuorokautta niin ehkä pääsisi vesille pian!
Vuokraako kukaan trailereita johon tällainen uppomaru koinen vene sopisi turvallisesti? Oletan että ongelmaksi voi olla liian lyhyet sivutuet jne...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 21.06.2017 6:53

Ikkunat voi liimata Sika 295:llä (uv-suojattua), entiset rähmät ensin pois ja primeri puuhun ensin, lasipintaan tulee oma primeri.
Kahta väriä valk. ja musta, lasin primeri on musta.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21.06.2017 22:27

Moi!
Luin juuri netistä että tuo 295 on tarkoitettu "plastic glazing" eli muovi-ikkunoille. Minulla on lasi-lasia. Mutta mitä mieltä olette sikaflexin 220+ tuotteesta? sopiiko so puu-lasi väliseksi?

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja katiska » 21.06.2017 23:06

Pääsulakkeen maksimikoon määrittää siitä lähtevän kaapelin koko.
Toki voi aina käyttää pienempää (jos kuorma sallii) mitä seuraava taulukko tarjoaa.

Cable thickness (mm2) Fuse rating (amps)
0.75 5
1.5 10
2.5 20
4 30
6 40
8 50
16 80
25 100
35 150
50 200

Vastaa Viestiin