Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.07.2017 0:10

APUAAAAAAA!!!!
Poika tuli juosten ovesta sisään huutaen että veneessä paljon vettä. 22sekuntia myöhemmin oli jo croksit jalassa, vara-akku kädessä, äyskäri toisessa kädessä ja suunta kohti katastrofialuetta. Kun saavuin paikalle en tiennyt mitä oikein tehdä. Vene oli niin syvällä etten ollut varma mitä tapahtuisi kun 100kg lihasta :P astuu laivaan ja sivukantta pitkin veneeseen. Ajatukseni oli että akku oli tyhjä, pilssipumppu tukossa tai hajalla taikohokytkin jumissa. Otin riskin ja astuin laivaan akku kädessä. Eli 120 kg painoa. Se tuntui todella inhottavalta ja pelottavalta. En tiennyt kantaako vene enää kaiken vesimassan ja minut. Mutta muutakaan en voinut sillä laiturilta en paljon olis saanut aikaiseksi...

No, kun vihdoin pääsin hyttiin totesin että työkalupakkini joka seisoi lattialla, oli aivan täynnä vettä. Eli vesi oli noussut ainakin 20 cm lattian yli. Moottori oli osittain veden alla. Ainakin tassuihin asti vesi nousi, tai siis vesi peitti tassut. Koska kohollatoimiva pilssipumppu ei toiminut kokeilin laittaa virrat päälle. Tällöin molemmat pilssipumput lähtivät käyntiin. Täten totesin että vika on pakko olla siinä sähkökytkennässä joka toimii kohopuolella. Tarkistin sulakkeen joka oli 10A ja se näytti hiukan oudolta, joten vaihdoin toiseen, isompaan 20A. Ja heti rupesi myös kohopuoli toi imaan kun kokeilin sulkemalla pääkatkaisijan hetkeksi. Eli 10A sulake oli palanut. Mutta miksi? Oliko se liian pieni sulake alkujaan?

Ilmeisesti sulake on jostai syystä mennyt. Sitten on satanut ja kun besi on noussut on vene joutunut syvemmälle jolloin ylemmät laudat jotka eivät tähän mennessä ole olleet vedenpitävät ovat joutuneet veden alle ja tätä kautta vedentulo on suuresti lisääntynyt jne. Tämä siis vain minun teoriani...

No nyt kun molemmat pumput oli täydessä touhussa, vene tyhjentyi mielestäni supervauhtia. 4-5 minuuttia ja homma oli hoidettu. Sitten vaan räsymatot, viltit ja muut tekstiilit ulos kuivumaan ja niinikään työkalupakki tyhjäkis jamtavarat kuivumaan.

Nyt minua huolestuttaa valtavasti mitä moottori tykkäsi tästä koko hommasta. Uskallanko käynnistää? Joku sanoi minulle joskus että vesi ei saa nousta yli moottorin alapuolta. Ja nyt se nousi aika paljonkin tämän yli. Otin öljytikun ulos ja tarkistin öljyt. En osaa oikein sanoa oliko öljy harmaa vai musta. Otin muutamia kuvia jotta joku täällä ehkä voisi auttaa analyysissä...

Onko siis vaara että vettä on tullut moottorin sisään tai öljyn sekaan tai jotain sellaista? Ja jos niin, niin mitä pitäisi tehdä asialle? Ei ole varaa ostaa toista konetta eikä tehdä paljon remppaakaan. En tiedä mitä oikein tehdä. Haluaisin nopsaa veneen taas ajokuntoon...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.07.2017 0:15

Tässä vielä muutama kuva...

Varmaan vaikeeta nähdä minkävärinen öljy on näistä kuvista, mutta niin oli mielestäni ihan livenäkin. En ole ikinä ollut hyvä öljyntarkistaja kun aina ollut vaikeeta erottaa hyvän ja huono toisistaan silmämääräisesti ja muillakin konstein...

Nämä Öljyt on ollut käytössä vain noin 2h. Pitäiskö ne nyt vaihtaa? Miten ihmeessä sekin sitten tapahtuisi? Ääääk!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 13.07.2017 0:19

Moottoriöljyt vaihtoon ja sitten alimmaisen hihnapyörän mutterista pyöräytä moottria ympäri hitasti. Jos jyrkkä vastusta ei tuntuu, niin virrat päälle na käynnistys. Anna käytä kunnolla lämpimäksi. Jos on tosihuono tuuri, on startti uinut pahasti ja kuollut.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.07.2017 0:24

Tässä vielä before/after kuvat.

Sitten huomasin toissa päivänä mielenkiintoisen jutun. Naulalistat ikkunoiden ympärillä olen kiinnittänyt messinkinauloilla. Nämä pirskatin messinkinaulat näyttävät ruostuvan!!!! Miten ihmeessä tämä on mahdollista? Katsokaa kuva!

Huhuh, nyt väsyttää! Jännitystä tihkuva päivä pulkassa ja nyt nukkumaan? Toivottavasti joku ehtii auttamaan mahd pian että huomenna tietäisin miten asennoitua asian suhteen ja mitä tehdä asialle...

Öitä vaan kaikill!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.07.2017 0:28

Ahaa, eli öljyt vaihtoon. Kiitos paljon avusta! Nyt täytyy vain miettiä miten ihmeessä se oikein tapahtuu.... Ja millaista öljyä laitan tilalle? Tämä on siis yanmar 2gm20...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.07.2017 0:40

Pitääkö silloin myös öljysuodatin vaihtaa? Onko siihen voinut tulla vettä kun moottori ei ole ollut käynnissä?

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 13.07.2017 7:53

Hommaat tuollaisen;
https://www.google.fi/search?q=%C3%B6lj ... 2GZ45TtdZM:
Imupilli öljyn mittatikun reijästä öljypohjaan ja pumppausta
uudet öljyt sisään, öljynsuotimeen ei ole päässyt vettä koska konetta ei ole pyöritetty.

Tarkasta/ vaihda myös kytkimen öljyt, kuvasta ei näy kytkintä mihin korkeuteen vesi oli noussut, mutta jos oli mahdollisesti niin ylhäällä, että on ollut mahdollista, että vesi olisi päässyt huohottimen(pikkunen tötsä kytkimen pällä)kautta kytkimen öljyihin.
(vois huomata pinnan korkeudesta, jos lisääntynyt niin vettä-tosin öljytilavuus jotain 0,1l, niin ei kustanna vaihtokaan)

Jos startti pyörittää huonosti, niin se on vettä täys, kuten Qubik totes, täytyy avata ja kuivata paineilmalla

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.07.2017 1:03

Moi!
Sain lainaksi kunnollisen öljytyhjennysimujutun ja tyhjensin öljyt. Tarkistin myös kytkimen öljyt, onks se muuten se mötikkä joosa lukee km-2? Minä luulin että se oli vaihdelaatikko tai jotain :P
Joka tapauksessa, öly oli niin vaaleaa ettei se edes erottunut öljytikusta. Öljytikku oli siis vaaleaa metallia... Joo, näin siinä käy kun ei tiedä mistään mitään ja yrittää selittää mitä on tapahtunut, mitä on tekemässä ja mitä on asialle tehnyt :-)

Huomenna laitan sitten uudet öljyt joka paikkaan!
Yritin muuten sitä ali maista pyörää vääntää. Se kyllä meni ympäri mutta hihna ei liikkunut. Eli voisko sanoa että pyörä veti tyhjää... Onko tämä huono asia?

Entä sitten tuo öljyfiltteri? Periaatteessahan sen voisi kuvitella olevan kunnossa, mutta entä jos sekin oli veden alla? Onko se voinut ottaa bertä sisään vai vaatiiko se tosiaan että kone on käynnissä?

Entä sitten diesel puoli? Onko siinä mitään riskiä että koneen polttoainesysteemi on "kastunut" tai jotain? Mielestäni vedenpinta nousi aina dieselpumppuun asti...
Vai onkomse asia joka selviää vasta kun yritän käynnistää?

Uskallanko käynnistää sen jälkeen kun kytkimen ja moottorin öljyt on lisätty vai pitäiskö,vielä avata öljyfiltteri ja tarkistaa öljyn värin tai jotain? Niin, ja entä se dieselpuoli?

Kaikkimtämä yhden pirun sulakkeen takia... No, mutta onneksi selvisi pinnalla kuotenkin!

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.07.2017 2:17

Moi. Ja oho, hyvä ettei vene uponnut :)

Jos öljyssä on vettä, niin se näyttää maitokahvilta. Siis teemamukillinen normisumppia, mihin kaadat viimeisen sentin maitoa. Just siltä näyttää vettä saanut öljy. Moottori ei sinänsä kuole vetiseen öljyyn ihan just ja heti. Mutta yleinen moottorioppi kehoittaa vahvasti vaihtamaan öljyt, jos öljy on em väristä. Jos kone on oikeasti saanut vettä sisäänsä, niin voit jopa joutua vaihtamaan öljyt pariinkin kertaan, sillä öljy voi mennä uudestaan kermaiseksi lyhyen käytön jälkeen.

Vesi menee sisään alimmista rei'istä, eli esim öljytikusta. Oliko se veden alla? Moottorin pyörittely liittyy siihen, että onko sylinterissä vettä? No, ensinnäkin jos sylinteri ei ollut veden alla, niin tuskin vesi on sinne ylämäkeen noussut. Toisekseen voit pyörittää konettasi käsin vauhtipyörästö. Jos saat koneen ympäri kierroksen, toisen, kolmannenkin, niin eiköhän homma ole ihan ns Halal. Polttoainepuolen pitäisi olla yhtä tiivis vedelle, kuin ilmallekin. Eli tuskin siine vesi pääsisi.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.07.2017 2:21

Niin, sun öljytikkus oli kuvassa musta. Se nyt ei kovin vetiseltö just tuossa kuvassa näytä. Keitä aamulla ne kahvit, ja lorauta maitoa sekaan. Vertaa siihen...

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 14.07.2017 8:05

Olisin hieman eri mieltä Mösterin kanssa;
Jos ja kun konetta ei ole käytetty, niin öljyn väri ei muutu, painovoiman vaikutuksesta vesi on pohjalla ja öljy sen päällä.
Öljyn mittatikusta näkee jos määrä on lisääntynyt, silloin on jotain mennyt öljyn joukkoon
(vrt kupla ja automaattiryyppy, jos jäi päälle, niin bensaa meni öljyjen joukkoon ja pinta nous mittatikussa, siis yleisellä tasolla; jos öljyn määrä mittatikussa nousee, tällöin tulee olla huolissaan)

Veneen "vaihdelaatikkoa" kutsutaan yleisesti kytkimeksi koska sillä nimensä mukaisesti kytketään veto eteen/taakse
Se kytkimen öljyn pinnan korkeuden tarkastus tuottaa just em syystä, ainakin minulla, vaikeuksia, kun ei tahdo nähdä tikusta sitä missä on öljyä, paperin kulmalla voi kokeilla.

Kokeilitkohan todellakin kääntää konetta kampiakselin päästä???? jos tällöin hihna luistaa, niin vesipumppu tai laturi on jumissa. 8-|

Jospa ne messinkinaulat ovatkin messingöityä terästä?? mistä ostit? oliko halpoja??? kaikki ei ole miltä näyttää :-(

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.07.2017 12:02

Jes, hyvä Matti, hyvä huomio. Mäski menee sekaisin vasta konetta käyttämällä. Määrä on nyt se mitä kannattaa tosiaan tarkkailla. Ja se, että onko jokin jumissa. Hihnoja varmaan voi nostella pois pyörältä ja tunnustella onko mikään liikkuvaa. Mun volvossa kun startti ui, niin se oli parin päivän päästä ihan jumissa. Piti purkaa kokonaan höyläpenkille öljyttäväksi..

Aika varmaan on ollut messingöityjä nauloja. Chouanin ikkunoita on joku naulannut kans niillä, ja ruosteessa kaikki. Älytön keksintö myydä tuommoisia kaupassa. Magneetilla kannattaa aina koettaa, yleensä veneeseen ei kannata viedä magneettiin tarttuvia metalleja.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja seppo » 14.07.2017 22:26

Tarkista myös että öljy sopii kytkimeen, yleensä (poikkeuksia lukuunottamatta) tulee eri öljy moottoriin ja vaihteeseen.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 14.07.2017 22:33

Moi!
Öljyt vaihdettu ja kone käynnistyi helpommin kuin koskaan ennen! Tänään kun toisen kerran tulin veneelle oli taas vettä kertynyt mutta onneksi vain vähän yli normaalin. Mutta pilssipumppu oli taas lakannut käynnistymästä. Vaihdoin sulakkeen mutta se ei auttanut.mruuvasin uppokytkimenmirti ja ravisteli ja kääntelin sitä ympäri ämpäri mutta mikään ei saanut pumppua käynnistymään. Sitten laitoin sähköt päälle jolloin tämä pumppu käynnistyi kun konsolikytkmestä kytkn. Eli pumpussa ei vikaa vaan uppokytkimessä jokin ihmejuttu. Sitten yhtäkkiä se taas alkoi toimimaan. En ymmärrä! Sen pitäis olla tosi hyvä uppokytkin sellaisessa suojatussa kotelossa, Rule model 40A. Eli pitäis olla ihan laatupeli...

No, tästä huoletuneena rupesin virirtämään toista pilssipumppuani uudestaan sillä tavalla ettämsekin toimii ilman pääsähkön kytkemistä, joten jos ykköspumppu ei reagoi niin sitten viimeistään toinen pumppu hoitaa hommat. Aikaisemmin toinen pumppu oli vain manualikäytössä...

Kyllä olis helpompaa tehdä näitä sähkö ja muita hommia jos vene olisi hiukan isompi! Nyg on koko hytti täynnä työkaluja ja veneenosia, jamheti kun haluaa päästä läsiksi johonki paikkaan pitää aina ensin siirtää kaiken maailman tavaroita pois alta ja sitten ne on seuraavaksi taas tiellä kun seuraavaan paikkaan olet menossa... Ja sitten tämä on niin pirun kiikkerä! Pitäis aina olla kaveri mukana vastapainona kun kiipeää sivukantta potkin takaosaan...
Voi kun olisi prikulleen samanlainen vene mutta tuplasti isompi, 12m! Sitten sillä vois ihan kunnolla mennä johonkin jopa vähän kauemmas, se olisi ihanas...

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 15.07.2017 0:47

Moi,

Hae motonetistä Saharan pumppu, jossa on koho integroitu samaan toosaan pumpun kanssa. Kytket suoraan akkuun ja plussa johtoon paat 10 A tai jonkun sulakkeen. Sillä pysyy vesi poissa. Kun sulla on noi erilliset kohot jne, niin sulla on monta liitosta johdoissa, ja ne pitää olla kunnossa..

Vastaa Viestiin