Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 30.04.2016 15:58

Ei ihme että pudjetti paukkuu ;). Aivan mahtavaa

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja late53 » 30.04.2016 17:16

Nyt täytyy hetki ihmetellä ääneen. Mitä, miksi ja minkä vuoksi? :-)
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.04.2016 21:18

Moro

Joo mää tiärä, sää olet hankkinu paattiis vähä kommeemma keulakuva!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 01.05.2016 9:19

Moro Seesell!

Ronsukin on hieno (bongasin samanmoisen torillamme joitakin vuosia sitten), mutta tuohon lappusirkukseen sellainen ilmainen vinkki, jota ei ruokailut sotke, on ohjelma / sovellus nimeltä Trello. Siinä pystyy tekemään juuri tuollaisia lappulistoja virtuaalisesti, toimii tietokoneella ja kännykällä, voi liittää valokuviakin, ja on niin absolut helppo käyttää, että jopa minä opin sen hetkessä ilman opastusta...

Suosittelen muillekin, eikä tämä ole maksettu mainos. Ohjelma on siis ilmainen :))

Eeppo

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.05.2016 12:31

Eeppo kirjoitti:Moro Seesell!
tuohon lappusirkukseen sellainen ilmainen vinkki, jota ei ruokailut sotke, on ohjelma / sovellus nimeltä Trello. Siinä pystyy tekemään juuri tuollaisia lappulistoja virtuaalisesti, toimii tietokoneella ja kännykällä, voi liittää valokuviakin, ja on niin absolut helppo käyttää, että jopa minä opin sen hetkessä ilman opastusta...

Suosittelen muillekin, eikä tämä ole maksettu mainos. Ohjelma on siis ilmainen :))

Eeppo
Tarkoitatko siis että maailmassa on joku muu joka ajattelee ja toimii yhtä hajamielisesti ja irrationaalisesti kuin minä :-)
Täytyy heti tutustua siihen ohjelmaan! Se voisi olla life saver! Olisi siistiä myös jos ulkopuoliset näkisivät suunnitelmani, siis lappurumbani, ja voisi kommentoida, ehdottaa muutoksia ja haukkua suunnitelmani aivottomiksi mammuttimaisiksi epäloogisiksi virhelaskelmiksi...

Tuo mammutti on muuten erään talotehtaan mainos jotka ymmärtääkseni rakentavat hirsitaloja, ja kun tämän lauseen faktat yhdistetään saadaan firman nimi... Eli mammuttiHi....

Näin mammutin ensimmäisen kerran kun ajoin yhden Shellin ohitse ja olin ajaa sillalta alas kun katse jäi mammuttiin kiinni kun auto kuitenkin eteni siltaa kohti. Oli sellainen yllätys nähdä tuonkokoinen mammutti bensiksen parkkipaikalla. Jäi harmittamaan niin vietävästi että en hoksannut silloin tehdä uukkari ja mennä kuvaamaan otusta...

Seuraavalla kerralla mammutti odotti minua Motonetin pihalla. Oli niin kutkuttavan hauska/yllättynyt/iloinen tunne vihdoin päästä tutustumaan tähän petoon ihan lähietäisyydeltä. Ja napsin paljon kuvia joissa oma petoni poseeraa mammuttipedon kanssa yhteiskuvissa... :-) Tuli aika pieni olo mammutin vieressä...

Tuosta kyllä saisi todella hienon ja erikoisen keulakuvan, mutta pahoin pelkään että minun paatissani näkyvyys eteen saattaisi aika paljon KÄRSIÄ (!!! Hahahah) vähän liikaa. Tarttis paatin koko suhteuttaa mammutin pään, kärsän ja syöksyhampaiden mukaan. Ehkä joku tuollainen höyrylaiva Ukkopekka voisi olla kooltaan sopiva :-)

Ja kun nyt budjetista oli puhetta, niin voin kertoa että budjetista Olisi jo heti pitänyt ymmärtää tehdä mammuttimainen. Ja jos olisin tiennyt miten tämä projekti etenisi ja miten kalliiksi tästä tulisi, niin....en tiedä olisinko tehnyt mitään toisin 8} . Ja tämä fakta kai viimeistään todistaa että olen aivan täysin "Star Starring Bonkers" eli suomennettuna aivan täysin järjiltäni :-)

Budjetti siis paukkui jo siinä vaiheessa kun totesin että 10 sivulautaa täyty vaihtaa ja että hankintahetkellä suunnittelemani remppa johon sisältyi ainoastaan seuraavat työvaiheet, ei riitä mihinkään: puulle otto, kyllästys, lakkaus/maalaus, uusi akku, löpöä tankkiin ja sitten vesille. Alkubudjetti on ylittynyt noin 800% ja olen luultavasti vasta projektin puolivälissä :(
Ja nyt olen jo masennuksissani yrittänyt totutella ajatukseen että saattaa mennä ensi kesään ennenkuin se on valmis :( ei oliei enää varaa pitää vene hallissa vielä yksi vuosin eikä myöskään tehdä kaikkia tarvittavia hankintoja kuten lakat ja maalit ja kaikki sähköjohdot ym....


Hohhoijaa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.05.2016 18:35

Tää on niin tätä! Murphyn laki! Jos jokin voi mennä pieleen, se myös suurella todennäköisyydellä menee pieleen...
Tää kuttu taitaa olla hiukan off topic...
Tässä vähän taustaa...
Vuonna 2010(muistaakseni) chevyni kattokorotusosa lähti talvimyrskyssä irti ja mäsähti kahden vierelläolevan auton pälle aiheuttaen suuria vaurioita. Kaikki autot olivat minun omistuksessani. Myrskytuulet, lumi, loska ja vesi tekivät suuria vaurioita myös ilman kattoajääneeseen chevyyn ja tämän sisälläolevaan muuttokuormaan.
Vakuutusyhtiö ei tietenkään uskonut kertomustani ja päätti olla korvaamatta koko homma siitä huolimatta että kaikssa autoissa oli sekä liikennevakuutus että kaskovakuutus...
Joka tapauksessa, heti tapaturman seuranneena päivänä soitin vakuutusyhtiölle ja kysyin jos saan siirtää auto ja aloittaa sisätilojen purkamista ja valmistaa sitä maalaamokäyntiä varten. Sain tähän luvan ja revin kaiken sisustuksen pois ja jäljelle jäi pelkkä kuori ilman ikkunoitakaan. No, olin sopinut maalaamon kanssa maalauksesta ja vein vanin sinne. Jostain syystä maalari ei vaan saanut maalaamisen käyntiin ja vuosi myöhemmin hän vihdoin ilmoitti että työ oli hänelle liian iso ja vaativa. No, löysin onneksi toisen maalarin ja vein sen sinne. Työ alkoi lupaavasti ja oli valmistua. Jäljellä oli vain viimeinen lakkakerros, mutta sitten maalari muutti uuteen hienoon halliin. Valitettavasti mun vani jäi vanhaan halliin koska siirto oli vaikea talven takia ja maalarille tuli miin paljon uusia kiireellisiä töitä. Eli homma vähän jäi hiukan kuin unholaan ja monta vuotta vani odotti valmistumista. Sillä välin meidän taloon tuli kaksi uutta saabia ja viimeisenä vielä tämä puuvene, ja koko ajan ajattelin että se vani valmistuu sitten joskus, sillä ei ole kiire ja niin posipäin...

No, nyt just ennen vappua maalari soitti että vani on valmis hänen osaltaan ja jos voisin hakea pois ensi viikonloppuna.... Sinänsä tosi kiva yllästus, mutta pitikö sen tulla just NYT kun tämä venekin on kaikkea muuta kuin valmis. Vani pitää saada sisätiloihin koska kattokorotusosa on irti ja vanin saaminen valmiiksi vaati ihan sairaasti työtä ja kaikenlaista osahankintaa ja vaikka mitä.
Vani on ollut maalaamossa vuodeta 2010 ja juuri nyt kun ei millään olisi aikaa tai rahaa sille, se yhtäkkiä onkin valmis ilman minkäänlaista varoitusta...

Olen ollut huolissani jo pelkästä veneestäni, tämän budjetista ja mahdollisuuksistani pitää kiinni hallipaikasta tälle. Ja nyt tämä vielä lisäksi... Mä en kestä! En oikein tiedä mitä ajatella ja miten suunnitella kesäni. Kumpikaan projekti ei valmistu nopeasti tai edullisesti. Kumpi tahansa projekti jos valmistuisi, olisin hyvin onnellinen, väsynyt, köyhä, harmistunut siitä että toinen projekti ei olisi etenyt ollenkaan...

Omistamisen iloja....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 01.05.2016 20:59

Aiaka fakiiri sie kyllä oot kun sulla vasta tässä vaiheessa alkaa sakkaamaan - mie saan kyllä talouden ja hermot kuralle jo paljon pienemmällä projektimäärällä :-)

Mutta ainahan sitä täytyy koittaa auttaa kaveria mäessä (eli käyttää hädänalaista tilaa hyväkseen) niin olishan mulla tähän semmonen helpotus tarjota, että myyt mulle halvalla sen ysivitosen farkkusaabin. Kas sitten sulla olisi yksi puolimoottorinen projekti vähemmän, näennäinen kohennus projektikassassa ja taas yksi vertaistukihenkilö astetta syvemmässä suossa räpiköimässä :)) :-) :))

Joskus nää asiat vaan kasaantuu, se on kyllä tosi tympeetä! Silloin täytyy vaan koittaa (vaikeata se kyllä on) ottaa pari askelta etäämmäksi noista ahdistuksen kohteista, hengitellä muutaman kerran syvään, ja miettiä mikä omassa elämässä oikeasti on välttämätöntä ja tärkeätä. Listan ykkössijoilla tuskin kuitenkaan on nämä ah niin auvoisat lahoavat aarteet. Sit kun niihin saa hitusen etäisyyttä, niin voi löytää taas myös ilon niiden tekemiseen - sitähän varten ne on kai hankittukin, tuomaan iloa elämään.

Tsemppiä säätöön, asioilla on tapana järjestyä! 8]

Eeppo

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.05.2016 22:45

Helou,

Tsemppiä vaan harrastamiseen. Huvin vuoksihan näitä tehdään. Toisaalta se tekee myös sen, että voi itse määrittää omat aika- ja onnistumisrajansa. Mulla meni nyt auton kanssa pitkäksi. Katsastusremontti laajenee, auto törröttää kohta kolmatta viikkoa telineellä perä pystyssä. Chouan on vielä rannalla, peräkansi ilman saumoja. Noo.. toisaalta sain taas monen vuoden tauon jälkeen moottorpyörän liikkeelle, kun jollain pitää kulkea. Tai no, onhan mulla Föli-korttikin, mutta, no, ymmärtänet. Mutta kyllä tää tästä. Ens syksy on jo lähempänä kun koskaan :))

Torstaina oli Forum Marinumissa hieno iltama, jossa sukeltajaryhmä esitteli käyntiään panssarilaiva Ilmarisen hylylle dokumentoimaan hylyn tilaa. Tilaisuudessa oli hieno, meri-isänmaallinen tunnelma, ja anti on toidella kiintoissaa. Mutta sukellusryhmällä oli hieno kiteytys harrastuksesta:
"Ei harrastus ole mikään, jos siihen ei mene kaikki aika ja kaikki rahat."
Herrojen hengittely 80 metrin syvyydessä seoskaasulla maksoi aika monen puuveneen kevätkunnostuksen hinnan.

Että kaikilla meillä on hullutuksemme.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.05.2016 10:03

MÖsteri kirjoitti: Ei harrastus ole mikään, jos siihen ei mene kaikki aika ja kaikki rahat.
täytyy myös muistaa että siinä vaiheessa kannattaa huilata kun alkaa tuntuu että on itse projektia varten eikä toisinpäin.

Eilen oli juur näitä hetkiä. Ensin hinkkasin venettä, sitten vaihtelin sähköosia yhteen motskariin jos mystinen kipinän katoamis vika. Ei selvinny. Tulin muutenkin siihen tulokseen että siitä on avattava ja kunnostettava koko motti ennenkuin sillä oikein kannattaa enempää ajella. Nyt ei siis ainuttakaan ajokuntoista (tieeliikenne) vehjettä ja projektikuntoisia ainakin 6.
Alko ahdistaa ja vituttaa. No onneks luotto Wickströmiin on kova =)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02.05.2016 12:08

Heh, kuule... Mulla on se Wickströmkin nyt mäsänä. Pakosarja on ruostunut puhki, edellinen paikkaus kesti tänne saakka. Mutta yksi kerrallaan vaan :)

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.05.2016 12:15

kyllä se omakin on niin umpiruosteessa et sa nähdä millo puhkee. On mulla toi varaosakone tuossa mutta noi on vähän sellasia osia ettei viittis turhaa yrittää edes irroittaa pultteja

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 04.05.2016 15:47

Moikka!
Sain tänään kuulla että kipu mikä on jatkunut tammikuusta asti lonkassani on ruston repeämä (???) ja että se voi olla ihan mielettömän kipeä.... Joo, ihan niin pal kipeä että välillä kiroiluttaa... Ei riittänyt että olkapää juuri leikattiin ja on vieläkin kuntoutuksessa. Olen siis rehkinyt venettä koko ajan yhden lonkan ja yhden olkapään turvin :-)

No joo, off topic...
Olen vähitellen yrittänyt hio paikkoja sisältä sillä seurauksella että pölyä om joka paikassa. Olen hionut ahraita paikkoja ja vaikeita kulmia mihin koneet eivät pääse. Kyllä se vaan on hankalaa 8} Ja imuri on kyllä ollut vieressä mutta siitä huolimatta on hienoa pölyä joko kolossa ja paikassa. Kansi ja hyttirakennelman ulkopuoli ovat kyllästettyjä ja siihen lakeutunut pöly jättää ikävän jäljen. Kysyisin nyt että voiko esimerkikis kyllästetty kansi pyyhkiä jollain muulla kuin paperilla jotta saisi tehokkaasti pölyt ja mömmöt pois. Käviskö esim oulu a1, tai pelkkä vesi tai jokin muu? Vai olisko hyvä vetää vaan uutta pö+sinkkinaftaa päälle, vai jääkö pölyt ja mömmöt silloin uuden pön sekaan.
Tässä kuvassa paperilla olen pyyhkinyt kantta. Paperi on kuiva ja puupölyinen, luulen... Mutta kanteen jäi mielestäni vielä jotain pintaan mitä en paperilla saamut pois koska se oli ikään kuin oudolla tavalla imeytnyt kanteen. Vaikea selittää...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 05.05.2016 18:27

Siklaa.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 05.05.2016 22:06

matti kirjoitti:Siklaa.
Voisin sen kyllä tehdä, mutta voisko joku kertoa mitä se pitää sisällään ja miten se tehdään... :P

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 05.05.2016 23:13

Käytännössä raavit sen metallin palalla 8}
= ylimääräistä työtä.
Ei se sitte tärpätti rätillä lähtis?
kantapään kautta alkaa iteki oppii et miettii tarkkaan noi työjärjestykset ja ajankohdat.
Esim lakkaakoensin ulkoa tai maalaako pohjan vai vetääkö ensin sisään tervamömmöt jotka valuu sitte lautojen raoista just maalattuun/lakattuun pintaan. Toisaalta se tervamömmö vaatii auringon vslon kuivuakseen, mikä tarkoittaa että täytyy ottaa katoksesta pressu pois. Kun sitte taas lakatessa se sais olla päällä esim vesisateen yllättäessä ja ettei kaikki tuon vieressä olevsn koivun siitepölyt oo lakassa kiinni. Näistäkin on kokemusta ;)
Se pressu sitte taas painaa sen verta ettei viittis turhaa sitäkään nostella.
Päätin kuitenkin lakata/maalata ulkoo ensin

Tänään viimeksi hioin ulkoa paattia. Laitoin kuomun päälle ettei taas ole turhaa siivoamista sisätiloissa
Viimeksi muokannut aparaatti, 05.05.2016 23:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Vastaa Viestiin