Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.04.2016 0:52

Moi taas =)
Mietin miten parhaiten saisin kaikki "irtonaiset" ja muutkin pienemmät puuosat sen näköisiksi että olisi ylpeä joka kerta kun astun laivaan =)

Ensiajatukseni oli että riittää kun hion puhtaiksi ja uutta lakkaa päälle monta kerrosta. Mutta sitten tuili mieleen että pitäisikö nämä puuosat myös kyllästää??PÖ tä löytyy vielä runsaasti että riittäisi...

Niin, ja sitten muutamat osista ovat pahassa kunnossa. Kattoluukussa on 3-4 ppahaa rakoa, moottorin kansluukussa yksi tosi iso, moottorin ympärille rakennettu hökötys/suoja/aitaus on paikon lahonnut läpi. Ovi ja ulkotilan penkit kaiopaavat hiontaa ja lakkausta (kyllästys myuöös??)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.04.2016 0:58

muuta lisäkuva =)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.04.2016 1:08

Joo mä tiedän, näitä kuvia on mumlla jo monta tuatta :))

Sen kunniaksi tääs muutama vielä 8]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.04.2016 9:17

Kyllähän niitä varmaan samalla kannattais kyllästää. Ite tein sen virheen että tuon veneen ostessa myös hioskelin paikkoja siistimmäks ja jostain kohti puulle, mutten kyllästänyt. Nyt siihen lakkaan pn johonkin kohti (lähinnä ikkunan pielissä) tullut vaaleita laikkuja. Eli lakka irronnut puusta.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.04.2016 11:24

Moro

Näin minä tein:
https://youtu.be/cgT5IvP9K9Q

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 04.04.2016 22:37

Voi hitsin vimpulat!!!
Sähän oot täysin Proffessional!!! :)
Ja millä vauhdilla hommat sujui, mä en ehtis edes tiskikonetta tyhjentämään ja sä olit jo valmis!

Vitsi soikoon, mä lähetän postissa sulle koko paattini irto-osineen päivineen ja saan ne varmaan kyllästettyinä ja lakattuina ja koottuina takaisin tällä viikolla :-)

Vitsit mitkä hienot puitteet ja pelit ja vehkeet! Ja vene!!! Mä kun alan hiomaan niin mulla on pölyä lattiasta kattoon sellainen pilvi ettei meinaa tunnistaa kenen käsi on omassa taskussa...

Eli sellainen kevyt hionta epäkeskolla 180paperilla tai jotain? Ja sitten kyllästys ja lakkaus?

Kaverini teki minulle uudet trallit, mutta hän käytti rosteri ruuveja, muistaakseni. Tuleeko tästä ongelma? Pitäiskö ne vaihtaa esim haponkestäviin, vai onko trallien ruuveissa niin väliä?
Tuossa muutama kuva...

Hoksasin juuri miltä minusta tuntuu. Kuvitelkaa että ette ole ikinä nähneet rubikin kuutiota. Jos sellaisen jossain näkisitte ohimennen niin ajattelisitte että onpa hauska ja värikäs pieni kuutio. Sitten eräänä päivänä saatte sellaisen käsiinne ja huomaatte että herranen aika sentään, jokaikinen pala kuutiossa liikkuu suhteessa ympäröiviin paloihin. Koko kuutio saa aivan uuden merkityksen.

Tiesin aina että puuvene on puuvene ja että niitä täytyy hoitaa ja korjata välillä.
Nyt kun minulla sellainen on, olenkin oppinut että niitä pitää korjata ja hoitaa ja hoitaa ja korjata ja purkaa, ja rakentaa, ja hoitaa ja lakata ja ottaa puulle ja lakata ja lakata ja lakata ja irroittaa kaikki osat ja korjata moottori ja uusia sähköt ja ....... Lopulta ne kuitenkin uppoaa, lahoaa, palaa poroksi, ulosmitataan, takavarikoidaan, joutuvat vakuutuspetoksen uhriksi tai varastetaan :))

Tämä koko yhteinen matka on tähän mennessä ollut aikamoista shokkihoitoa ja yllätyksiä täynnä. Olen oppinut mielettömästi kiitos kaikkien teidän. Kysymyksiä on ollut mieletön määrä ja vieläkin olisi kysyttävää vähintään saman verran...

Just nyt tuntuu siltä että tämä projekti on vaan pakko saada eteenpäin, ja se tekemisen ilo puuttuu. Koko homma masentaa. Mutta toisaalta haluan todella saada vene vesille viimeistään kesäkuussa. Ellei tämä onnistu, tiedän että tämäkin projekti jää taas yhdeksi keskeneräiseksi projekteistani joka jää unholaan kun keksin taas uusia asioita mihin kiinnostua... Kiinnostus häviää jos näin pitkän työn jälkeen en jossain vaiheessa koe että olisin onnistunut tai että pääsisin vesille...
Myönnän nolona että projekti on aivan liian iso minulle ja koitan nyt vaan saada edes jonkunlaisen kelluvan lopputuloksen aikaiseksi. Mutta ne asiat joita minä teen, ne haluaisin tehdä hyvin ja sitten ajan ja rahan säästäminen mielummin jättämällä tekemättä kaikki joka ei ole täysin pakollisia kuten suurin osa sähköistä. Mutta haluan kuitenkin vetää sähköt niin että on varaus monelle hauskalle vempaimelle ja valaistukselle ym. Eli tarpeeksi paksut johdot jo nyt ettei myöhemmin tarvi vetää peruslinjat taas uudestaan....

Jäljellä on niin paljon tekemistä etten voi ottaa taukoa jos tähän aikatauluun haluan ehtiä. Ja koska budjetti paukkui noin 900%, niin kaikki herkut sisävalaistusta mukaanlukien saa luultavasti jäädä toistaiseksi ja taskulampulla pelataan jos valoa tarvitaan... Sekin masentaa että ei tule saamaan aikaiseksi sellaista mistä oli unelmoinut vaan koko homma on vain "sinne päin"...

Joo, sorry tämä tunteidenpurkaus taisi olla hivenen off topic... :P
Tää oli vaan taas yksi tällainen päivä....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 04.04.2016 22:54

Kuulostaa hyvin tutulta tuo kuvaus itsestäsi;)
Itellä myös niinkuin varmaan monella muullakin krooninen rahan ja ajan puute.
Harrastuksia on monia muttei yhtään niin säännöllistä että osais jotenki varautua niin ettei kaikki paukkuis päälle yhtä aikaa.
Kaiken lisäks kaikissa menossa se vaihe kun vasta rakennetaan, opetellaan ja valmistellaan toimintoa niin että joskus pääsis nauttiinki;)

P.s. Eik noi 3 pikku ihmisen alkua ainakaan lisää sitä "vapaa-aikaa" suo;)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.04.2016 0:05

Moro Seesell

Mun täytyy tunnustaa että tota mun videoo oli pikkasen nopeutettu ja leikattu ;-)

Kyllä mä ihan harrastupohjalta tätä teen, mutta tykkään tuosta näpräämisestä, se on olennainen osa veneilyä mulle.
Harjoitusta on kertynyt muutaman vuoden. 7 vuotiaana sain ekan vaneri optarin, joka oli kunnostettava, siitä lähtien on aina joku puuvene ollut huollettavana. eli 45 vuotta sitten alkoi mun puuveneen hoitajan harjoittelu ja vielä jatkuu...

Kyllä ne RST ruuvit tralleissa on ihan riittävät.

Tuosta hionnasta: pohja on a ja o siistin lopputuloksen kannalta. Mä hion alkaen karkeudesta 60, 80, 120, 240, 320:een viimiset käsin ja kapulalla syyn suuntaisesti. Lakatessa välihionnat ensin 320 ja sitten 400:lla

Ymmärrän tuskasi, itekin oon tällänen täydellisyyden tavoittelija ja haluaisin kaiken tehdä heti oikein ja parhaalla mahdollisella tavalla. Sen verran elämä on opettanut että ei kannata itteään tappaa työllä, vaan pitää muistaa nauttia välillä. Koskaan ei tiedä milloin lähtö tulee. Tärkeintä ei ole päämäärä vaan se matka.

Venehommissa pitää touhuta vähän niin kuin oravat. Talvea varten niiden pitää kerätä valtava varasto käpyjä evääksi ja se saattaisi tuntua ylivoimaiselta, kun ajattelee sitä kaikkea työtä yhdellä kerralla. Mutta käpy kerrallaan se talvivarastokin kartutetaan.
Kuten olen jo aiemmin sanonut; ei sun kannata kaikkea yrittää kerralla tehdä. Ens kesäksi laitat paatin kellumaan ja pitämään sadevettä kannelta, moottori ja hallintalaitteet kuntoon, pilssipumppu akusta kaapelilla ja muut pienet välttämättömyydet. Sisätiloja ja sähköjä voit sipistellä kauniimmiksi sitten taas ens talvena.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 05.04.2016 13:20

Huokaus, kyllä te oikeassa olette!
Kävin juuri veneessä, piti jotain tehdä että projekti etenee. Lopulta huomasin että olin vain istunut kaksi tuntia kajuutassa katsomassa ympärilleni mitä kaikkea pitää vielä saada aikaiseksi ennen vesillelaskua. Masentuneena palasin kotiin mieli maassa. Koko homma tuntuu mahdottomalta, en taida ikinä ehtiä saamaan kaikki valmiiksi tälle kesälle. Mikään työvaihe tai projektin osa ei ole minulle ihan täysin selvä miten se pitäisi tehdä tai missä järjestyksessä pitäisi edetä.

Jos nyt esim lähden putsaamaan noita ikkunakarmeja niin kaikki mömmöt, liat ja pölyt putoavat juuri kyllästetylle pohjalle. Tämä ilmeisesti on huono asia sitten kun pohja pitää maalata. Kaikki mömmöt ja roskat liimaantuu tahmeaan juurikyllästettyyn pilssiin ym.

Kattokaarissa, etuhytin katossa ja kajuutan takaseinässä on homeetta, eli ne pitäisi varmaan putsata lohkeileva lakka pois ja uutta lakkaa päälle, siitä huolimatta että projekti pitäisi minimoida....

Entä miten on veneen ulkopuoli, nyt kun kyllästys on tehty ja odottaa että on lakkauksen ja maalauksen vuoro, voiko/pitääkö/kannattaako ulkopuoli vielä hiota ennen lakkausta? Olis ainakin pari kohraa keulassa jotka jäi hiomatta kun loput hiosin, kun kiinnitysköydet olivat silloin tiellä. Vai onko niin että kyllästyksen jälkeen ei enää saa hiottua kunnolla?

Ja mikä nolointa, minulla on paljon kysymyksiä joihin olen jo saanut hyviä vastauksia mutta kun on niin monta eri työvaihetta ja ajatukset tukossa niin olen unohtanut että olenkin jo kysynyt... :P

Sitten olis törmäyslistakysymys. Ne otettiin irti kun ylimmät laudat vaihdettiin. Sitten asennettiin takaisin sikalla ja ruuveilla vanhoihin reikiin. Nyt kun sika on kuivunut huomasin että sika listan takana ei täyttänyt koko listan leveyden, vaan paikoin jää listan yläreunan ja rungon väliin jopa 1/2-1cm rako ja monessa paikassa rako joka on tästä pienempi. Mutta onko tämä paha juttu, eikö siihe keräänny vettä seisomaan?
Tuo minun selitykseni oli aika huono mutta vitsit on vaikeaa selittää tällaisia juttuja :))
Tässä muutama kuva...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 05.04.2016 13:26

Ja tässä
1. keulatilan hilseilevä katto.
2. Se osa keulasta jota haluaisin hioa tai saada siistimmäksi siitä huolimatta että on jo kyllästetty.
3. Kajuutan hilseilevä takaseinä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

late53
Viestit: 98
Liittynyt: 13.05.2015 23:08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja late53 » 05.04.2016 13:39

Laita sikaa rakoihin ja vedä sormella yli, kai se sinne nätisti menee? Tietenkin ensin saippuavedellä märäksi se sika, kun sormella yli. Itse ratkaisin omassa veneessä vähän ruman kajuutan katto-dilemman maalaamalla sen valkoiseksi. Valaistu koko kajuutta ja tuli tosi siistin näköiseksi.
Voin olla väärässäkin, kun ei ole muutakaan tekemistä.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05.04.2016 14:16

Moi,

Jep, samaa mieltä, lisää sikaa jotta rako on kiinni. Ei haluta vettä sinne rakoon, se pehmentää ensin törmäyslistan ja pahimmillaan myös laudan.

Itseasiassa Chouanissa tein viime talvena törmäyslistaremotin, keskustelua löytyy tuosta alemaa omasta ketjustaan. Vanhat listat olivat pehmenneet 10 vuodessa ihan mullaksi. Osasyyllinen oli sika-kiinnitys, koska ainetta oli sipaistu vain ohuelti väriksi. Kun puu elää, niin ei siinä ohut kerros pysy ehjänä millään. Sitten kun rako on auki, niin vesi menee sisään. Ja törmäyslista on aika kovilla, kun siitä valuu koko kesän sadevedet ylitse, on vielä makeaa vettä, jonka sanotaan olevan merivettä hanakampaa mädättämään.
Käytin kiinnityksessä massana ikkunakittiä, eli liitu+pellavaöljyä, jatkettuna tervaliemellä kunnolla notkeaksi. Sitten lakka yli moneen kertaan sen sauman, listan ja lautojen. Tällä pelillä lista on ainakin tähän saakka pysynyt hyvin paikallaan, ja ehkä yhdessä kohdassa on näkyvissä rako, johon on helppo laania lisää kittiä ja kyllästettä kevätkunnostuksen yhteydessä.

Muutenkin koitan muistaa tuon liitukitin puu-puu liitoksissa ihan hyvin toimivana täytteenä.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 06.04.2016 21:02

Moi taas! Kiitos kaikista vastauksistanne! Kiva kuulla että ei ole yksin näiden ajatusten kanssa vaikka toisaalta ikävä että joku muukin kärsii :)

Suunnitelmani oli "töihin" lähtiessä että hioisin kaikki irto-osat ym. Mutta muutin mieleni koska ajattelin että ne osat voi hioa myöhemminkin kun muu vene on valmis. Ajattelin että on parempi saada itse vene valmiiksi ensin että olisi valmis kun moottori valmistuu.

Tänään vedin 7 tuntia putkeen tauotta. En huomannut ajankulua lainkaan. Lopussa kroppa oli niin väsynyt ettei mikään enään pysynyt kädessä. Hioin sisätilat niiltä osin kuin epäkeskon kanssa pääsin käsiksi. Myös kattaokaaret. Seuraavalla kerralla ajattelin jatkaa feinillä tai jollai muulla pienemmällä hiomakoneella ja sitten käsin...

Kun olin hionut valmiiksi totesin että koko halli oli aivan pilvessä. Muut veneenomistajat vamaan kiittävät tästä kevätyllätyksestä kun hakevat pois omat lasikuituveneensä :))

Juuri kun oli lähdössä kotiin silmääni osui muutama kohta sivulaudoituksen sisäpuolella. Näytti ihan siltä kun lauta olisi itkenyt. Laudat olivat kuivat ennen kun aloitin hiomisen ja nyt monessa paikassa rupesi nestettä tulemaan pintaan. Ilmeisesti pellavaöljyä???
Sitten iski paniikki!!!
Sydämen läpi iski salama ja ajattelin että ei helkkari soikoon. Eikö Pö olekin itsestään syttyvää ja tässä seison täysin kyllästetyssä puuveneessä joka on täysin puutomun peittämä ja nyt tulee mehut ulos tomun sekaan... Tästä tulee pommi jos en tee jotain. Viimeisillä voimillani imuroin suurimman osan tomusta pois ja toivon että tein riittävästi tai että huolestuin aivan turhaan...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08.04.2016 17:16

Voi hitsi soikoon, tuo tomupöly hiomisesta sai tosiaan kyllästysöljyn tulemaan takaisn puun pinnalle ja täten aheutti sen että hankalasti puhdistettava mömmö on joka paikassa. Kannella ja kajuutan rakenteiden ulkopinta varsinkn jäivät mielestäni kauhean näköisiksi! Ja näissä paikoissa sen huomaa parhaiten kun ovat niin kaunit ja tummat....
Imuroin sen minkä pystyin ja yritin myös paineilmalla, mutta kuitenkn mielestäni jäi näkyviä jälkiä.... Kyllä saa olla idiootti kun koko ajan tapahtuu ja sattuu...

Kun yllämainituista syistä en halua enää toistaiseksi hioa veneen sisäpuolta tai ulkopuolta, päätin perustaa hionta-aseman hallin ulkopuolelle. Sinne vein kaikki tarvittavat tavarat ja aloin hiomaan kattoluukkua. Siitä tuli paljon parempi, mutta siinä on edelleen monta pahaa halkeamaa sekä kehys on toisella puolella rikki.
Sitten seurasi ulkotilan istuinosia. Totesin pettymyksekseni että osa niistä olivat aika pehmeät vaikka olin aikaisemmin ymmärtänyt niiden olevan vain hionnan ja lakkauksen puutteessea. Mutta luulen että sadevesi on tehnyt tehtävänsä ja myös kannatinrima niiden alla oli täysin mätä ja poikki. Luulen kuitenkin että nyt ei auta muu kuin hiominen, lakkaaminen ja myöhemmin takaisin asentaminen. En lähde uusimaan tai remppaamaan niitä.... Ainakaan tänä vuonna. Ehkä olen kuitenkin oppinut jotain :)
Toisaalta nämä mädät osat sekä myös rungon sisälaudoissa näkyvät kuluneemmat laudat olettaisin johtuvan siitä että takaistuintilassa ei ole koskaan ollut kuomua ja näin sade ym on tehnyt ikävää jälkeä. Ja nyt mietin että pitäisikö sittenkin tilata se kuomu jota olin jo ajatellut siirtäväni ensi vuoteen. Harmittaisi vietävästi jos juuri rempattu vene ottaisi turpaansa heti uudestaan kun ei kuomua ole...

Kuinkakohan kauan täytyy odottaa että tuo pö kuivuu? Ymmärrän hyvin että rungossa tulee tavaraa ulos koska siihen sitä meni niin paljon sisään, mutta kansi ja ylärakenteisiin meni vain yksi varoivainen kerros kyllästettä ja siinäkin on sama ilmiö...

Vielä jäi paljon irto-osia hiomatta joten jos voi ulkna olla niin ehkä jatkan niiden hiomista ensi kerralla. Sen jälkeen täytyy oikein miettiä että ,itä seuraavaksi kun ei veneelle voi toistaiseksi tehdä mitään...
Ehkä uusi katto voisi maalata sisäpuolelta? Mitä muuta visi keksiä, paitsi veneen ympäristön siivoaminen ja työkalujen etsiminen ja järjestely.... Uusien trallien kyllästys ehkä, riittääköhän yksi kerros. En haluaisi että niitä ei voisi maalata aika pian...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 08.04.2016 22:34

Moi Seesell!

Mie niin kyllä samaistun noihin siun fiiliksiin ja monelta osin haasteisiinkin - niin tässä projektissa kuin mitä ilmeisimmin monissa muissakin. Repesin empatiansekaisesti nauramaan viimeistään siinä vaiheessa, kun trallikuvaa katsoessani en nähnyt tralleja vaan kauniisti vierekkäin lepäävät pitkä- ja lyhytnokkasaabin. En tiedä tosin oliko ne sinun vai trallintekokaverin, mutta kun itellä on pihassa yksi ja kaverin pihassa toinen veenelkku, ja lisäksi krooninen viippakuume vaikkei oikein ole valuuttaa (ajasta nyt puhumattakaan) edistää edes näitä nykyisiä projekteja... No joo, tämä oli totaalisen OT, mutta pakko oli jakaa. :-)
Sulla toi homma etenee koko ajan, koska teet sitä koko ajan. Oikeita vai "vääriä" asioita ei niinkään merkitse, koska kaikki vie kohti maalia. Kyllä se vielä vesille pääsee! Kyllästämisestä ajattelin heittää omaa mielipidettä sen verran (itsehän en ole vielä selvinnyt edes kyllästämään ja silti mieluilen kesäksi vesille), että älä säästele siinä - kyllä se ajallaan kuivaa, ja kuivamisajaksi on vaikka ja mitä muuta puuhaa kun maalausta ja lakkausta. Vaikka koko tralleja ei olisi, veneellä voi jopa ajaa, niinpä ne on mielestäni yksi vähiten kiireisiä asioita. Tekisinkin niille muutamasta lankusta ja pressusta matalan altaan, johon laittaisin ne viikoksi uimaan. Sillä aikaa edistäisin korjattavia kohteita, katon maalausta jne. Viikon päästä nostaisin trallit ulos kuivumaan (vissiin auringonvalokin nopeuttaa pellavaöljyn kuivumista), jatkaisin muita hommia ja maalaisin trallit sitten kun ne ovat kuivat, vaikka sitten elokuussa. ;-) Niiden sutimiseen kyllästeellä ei kannata hirveästi tunteja uhrata.

Muuten kyllä näkisin järkeväksi ajaa kaikkeen puuhun niin paljon kyllästettä kuin se imee. Kertasively on öljyämistä, kyllästäminen tarkoittaa läpi-imeyttämistä. Se on taatusti helpoin tapa pidentää aukihiontojen välillä olevien vuosien määrää. Viisaammat korjatkoon jos olen ymmärtänyt väärin.

Itse en muuten usko oikein tuohon hampaat irvessä tekemiseen (vaikka sekin vaihe on itsellä taas taatusti edessä, useammankin kerran), vaan enempi siihen että kivoja asioita pitäs tehdä niin että se on kivaa. Toisin sanoen, pidä vaikka vapaapäivä veneestä, tee jotain muuta kivaa välillä, ja nauti puuntuoksusta taas kun se kutsuu. Ei se vene tosta nyt mihinkään karkaa. Mutta se kesä ulee kyllä, tiedän 8}

Aurinkoa kaikille!

Eeppo

Vastaa Viestiin