Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 02.05.2017 23:20

Kerranki selkeä kuva sähköistä.
Eikö kuitenki radionki muisti pitäs lähtä vasta pääsulakkeen jälkeen?
Lasketaanko pääsulakkeen koko yksinkertaisesti kaikkien laitteiden sulakekkoot yhteenlaskien, vai mikä sen koon määrää?
Pitääpä laittaa oma piirros tänne joku päivä ni saatte ihmetellä onko kaikki niinku olla pitää.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 03.05.2017 9:15

Wau! Mahtavaa! Kiitos!
Palaan asiaan paremmalla ajalla. Jääkaappi ja juokseva vesi jää pois ja yhdellä akulla toivon pärjääväni. Kaiku on suunnitelmissa ja sitten ehkä jokin muu pieni late vielä.... Niin juu, valaistus takapään ulkoistuinalueelle. Mutta saattaa olla että se jää laittamatta tälle kesälle ja laitan varauksen niin että kaikki valmiina kun sitten tahat siihen riittävät...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 03.05.2017 10:54

Joo, eli kuvanmukaiset sulakerasiat/jaot minulla on valmiina.
Niiden lisäksi olin ajatellut hankkia seuraavat osat:
Blue sea 6007 pääkatkaisija 2akulle. Mullahannon nyt suunnitelmissa vain yksi akku, mutta harmittaisi vaihtaa pääkytkin jos suunnitelmat laajenisivat...
Blue sea 7720 pääsulakerasia
Joku sopiva akku

Seuraavat asiat olin myös suunnitellut:
Ulkovaloille varaus
Karttavalo
Seuraavat mittarit ja näille yövalokytkin:
Amp
Rev
Volt
Tuntimittari
Kaiku
Log
Plotter (kun rahaa on liikaa)

Olen mitannut akulta matkan paikkaan jossa sähkökeskus voisi olla(rattipulpetin takana) . Matka on m/p n.7m. Akku joka on takaistuintilassa on moottorin vieressä ja sieltä pilsseille on m/p 3,2m ja 3,6 m.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 03.05.2017 11:15

En kylläkään tiedä mihin tunkisin kaikkia noita mittareita, niin ja vielä karvanopat :-)
Mittaritaulu on ihan täynnä eikä ole oikein muitakaan paikkoja mihin niitä voisi upottaa. Enkä ole löytänyt sellaisia siistejä koteloita mihin saisi mahtumaan. Enkä oikein osaa rakentaakaan... Voltti ja ampi haluaisin sellaiset siistit digitaaliset ja muut sitten sellaiset pienet pyöreät...
Tiedän ettei ne auta pitämään vene pinnalla mutta onpahan ainakin jotain katseltavaa kun juutun pohjaan kiinni, lapsetkin kiittävät 8}

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 03.05.2017 21:05

Noista tavaroista tarvitset siis oikeastaan vain seuraavat:
- Iso sulakerasia missä sulakepaikat 12 sulakkeelle ja miinustkisko
- Pääkytkin
- Pääsulakekotelo

Näiden lisäksi hankittavaksi tulisi nyt:
- Kytkimet
- Painonappi töötille
- Johdot ja liittimet

Unohtaisin alkuvaiheessa kokonaan turhat mittarit, yksi digitaalinen volttimittari riittää akkujen tarkkauiluun ja muita voit lisäillä myöhemmin. Tämäkään ei ole välttämätön, sillä yleismittarilla voi akun navoista aina tarkistaa tilanteen. Alla päivitettyä kuvaa noiden lisätietojen jälkeen miten tuota rakentaisin. Nuo ylläolevat palikat siis riittäisi tuon tekemiseen.
Veneen-s-hk-piirrustus-Seesel.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 03.05.2017 22:58

Mahtavaa!
Suuret kiitokset! Mitä ajattelet päälaapelin paksuudesta? Se joka menee akusta sähkökeskukseen. Veto on m/p 7m ja luulen että puhutaan 30A tai jotain sellaista tällä hetkellä. Mutta jos tarpeet kasvavat ja jääkaapit ym tulee mukaan niin ei tekisi mieli vaihtaa kaapeleita... En tiedä mikä onjärkevä tapa ajatella asiaa. Eihän tästä kuitenkaan Viking Gracea saa vaikka kuinka paljon kaapelia laittaisi...
Riittääkä 16mm2 vai onko parempi laittaa 25mm2?

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja katiska » 04.05.2017 11:06

Seesell kirjoitti: Riittääkä 16mm2 vai onko parempi laittaa 25mm2?
Kun etäisyyttä on kuitenkin tuon verran, laittaisin 25mm2 tai järeämmänkin. Suojaputki ja kunnolliset, kunnolla prässätyt kaapelikengät rasvoineen ja sukkineen niin ei tarvitse koskaan enää palata asialle.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 04.05.2017 19:01

Kaikki laitteiden virrankulutukset kun laskee yhteen niin siitä saisi kokonaisuudessaan tuon tiedon kaapelin mitoittamista varten. Itse olen aina mieluummin laittanut pykälää suurremman kuin tarpeen olisi. Lähinnä siksi että sitten on myös varaa laajentaa tulevaisuudessa.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 06.05.2017 23:56

Moi!
Eilen lakkasin viidennen kerrksen ja välihionnan jälkeen. Heti tuli parempi mieli kun lakkaa olimtaas päällä. Tänään bedin sitten kuudennen kerroksen. Huomenna jos ehdin ajattelin vetää seitsemännen. Vai onko se liian aikaista? Pitäiskö,antaa kuivua kunnolla muutama päivä? Seitsemännen kerroksen jälkeen ajattelin viimeisen välihionnan tehdä ja sitten viimeinen, eli kahdeksas lakkakerros kehiin. Sitten on kai irto-osien lakkaus ja kattojen maalaus.
Olin aika yllättyny kun tajusin että yhden lakkakierroksen vetäminen kajuutassa ja koko ulkopuoli vaatii kokonaisen 0,75 Spinnalerin vihreää lakkapurkin. Nyt on neljäs purkki menossa, melkein loppu ja vielä kaksi kerrosta tulossa. Kuulostaa jotenkn niin paljolta. Vene on vaan 6,2m pitkä...

Mistä olette hankkineet 25mm2 tinattua johtoa? Löysin netistä muutama ulkomainen nettikauppa mutta en ole löytänyt yhtään kotimaista netti tai tavallista kauppaa mistä tinattua myydään...

Niin, ja millä olette trallit maalanneet? Mikä olis sellainen kulutusta hyvin kestävä maali? Ja mitä,ruuveja olette niihin käyttäneet? Ostin kiireissäni motonetista ihan tavallisia kiloruuveja vaikka olen aika varma että pitäisi olla haponkestävää-A4 tavaraa.
Lähdin ruuvaamaan niitä uusiin tralleihin(olivat tilapäisesti niiteillä kiinni) ja kun kerran olen ihan tompelo, huomasin että kun ruuvaan ne sisään koko lauta on haljeta jos ruuvaan tarpeeksi syvälle, ja tämä johtaa siihen että en uskalla vetää niitä pohjaan asti vaan hattu jää seisomaan ilmassa. Miten sais ne paremmin? Pitääkö porata hatulle joku upotus pinnalle ja esiporata reikä ruuville vai miten te toimitte tällaisissa hommissa?

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.05.2017 0:14

Moro

Juu esireikä pitää olla ja mitä kovempi puulaji sitä suurempi. Senkkaus kannattaa kannalle kans tehdä. Mittaa mauserilla ruuvin rungon paksuus kierteiden välistä, mäntyyn riittää vähän alle ruuvin ruodon paksuus, mahogille, irokolle, tammelle sitten vähän yli ruuvin ruodon paksuus.
Tällasella saa molemmat kerralla:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/786126/M ... pora-10-mm

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 11.05.2017 23:39

Moi taas !
Taas pari kysymystä...
Eli löysin netistä tosikivan kierros/tuntimittarin. Ainoa vaan että,siinä luki että sopii käytännössä kaikille bensakoneille. No, mullahan on Yanmarin 2gm20 dieseli. Mahtaisko se kuitenkin sopia, vai mikä,siinä on että diesel ja bensoille on eri mittarit? Se on mielestäni niin kiva kun siinä on hyvä taustavalaistus, sitä ei tarvitse upottaa mihinkään eikä vaadi ulkopuolista virtaa kun se toimii patterilla...

Tässä tuo mittari, aika pitkä osoite 8}

https://www.aliexpress.com/item/Free-sh ... 7315&tpp=1


Ja sitten ruuvikysymys. Uusiin tralleihin laitoin tavalliset kilotavararuuvit. Ajattelin että ovat irto-osia ja maalaan päälle miranolia pariin kertaan. Oliko tyhmästi tehty? Pitäiskö,ne kuitenkin olla haponkestäviä? Alkuperäiset trallit oli nauloilla kiinni, mikä oli minulle yllätys...

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 12.05.2017 5:35

Mittari ottaa kierrosnopeussignaalin tulpanjohdosta, hieman haastava kytkeä dieseliin.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.05.2017 10:56

Ööh, ahaa. Mitään kun en asiasta ymmärrä niin täytyy vielä kysyä että onko kuitenkin mahdollista dieseliin jollai kytkeä vaikka haastavaa olosikin? :P

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.05.2017 12:46

Moro
Ja sitten ruuvikysymys. Uusiin tralleihin laitoin tavalliset kilotavararuuvit. Ajattelin että ovat irto-osia ja maalaan päälle miranolia pariin kertaan. Oliko tyhmästi tehty? Pitäiskö,ne kuitenkin olla haponkestäviä? Alkuperäiset trallit oli nauloilla kiinni, mikä oli minulle yllätys...
No makuasia, kait ne sentään galvanoituja on tai keltapassivoituja? Rst tai Hst kestää tietenkin märissä paikoissa paremmin. Mut jos on suht kuiva, ettei vedessä makaa ja maali päällä, niin ei kait se mikään kardinaalimoka ole. Ja jos ruoste värjää puuta niin ei se sen maalin alta näy.

Mulla on sellanen periaate että mun veneeseen ei mustaa rautaa tuoda. Veistämöllekin sanoin että yhtään ruostuvaa naulaa ei sitten tuoda Ottilianan lähellekään, kun Nallella oli ennen tapana koppuloida esim. sitloodan rakenteita ensin nauloilla kasaan. No, olen kuitenkin pari mustaa pitonaulaa kaivanut Ottilianasta kun on alkanut puu mustumaan...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 12.05.2017 16:30

Seesell kirjoitti:Ööh, ahaa. Mitään kun en asiasta ymmärrä niin täytyy vielä kysyä että onko kuitenkin mahdollista dieseliin jollai kytkeä vaikka haastavaa olosikin? :P
Helpommaksi ja halvemmaksi tulee luultavasti dieselille tarkoitettu kierrosnopeusmittari.
Senkin asentaminen yleensä edellyttää, että laturista löytyy W-liitin. W-navan voi toki rakentaa itsekkin sellaiseen laturiin, jossa sitä ei ole, laturi purkaen ja tekee kytkennän W-navalle.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Vastaa Viestiin