Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 16.04.2017 17:52

Kyllä tästä teksti ja kaaviomäärästä yksi kirja syntyy ku kiikutat kustantajalle materiaalin sitten kun vene on vesillä.

Ja tosissaan tätä on hauska seurata. :)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.04.2017 12:31

Tänään heräsin aikaisin ja lähdin hallille. Lämpötila hallissa kauhiat 5 astetta eikä sormet oikein toiminut kunnolla. Piti odottaa tunti kunnes lämpötila oli noussut 10 asteeseen ja sitten alkoi taas veneen lakkaaminen, 2 kerros 60/40 plantrinkilla. Oli ihan mukavaa tällä kertaa ja tulos tyydytti, vaikka huomenna on taas mieliala toinen kun näkee miksi se on kuivunut...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 17.04.2017 13:42

Sähkötöihin hyvää opastusta:

http://www.imps.fi/arkisto/Kotisatama/Venesahkt.pdf

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 22.04.2017 0:37

Moi,
Nyt olen lakannut kolme kerrosta.
1 krs 50/50
2 krs 60/40
3krs 60/40 myös.
Vieläkin tuntuu siltä että vene imee epätasaisesti niin että joissakin paikoissa puu näyttää ihan kuivalta ja taas ihan vieressä voi näyttää ihan kauniilta lakatulta pinnalta.
Milloin tulee ajankohtaiseksi välihioa koko höskä? Onko se vaan joku periaate että niin monennen kerroksen jälkeen vai onko siinä joku asia mikä pitäisi tunnistaa että kun se on tietyn näköinen tai tuntuinen niin silloin on oikea hetki hiota?

Ja sitten ajattelin vielä kysyä mistä ihmiset hankkivat sähköjohtoa, sellaista tinattua. Biltemasta ostin twin 1,5mm2 ja 2,5mm2 tinattuna mutta en ole mistään löytänyt 10 ja 16mm2 tinattuna.
Vuosi sitten tein mahtavan sähkösuunnitelman missä oli vaikka mitä jännää suunnitelmaa. Kun nyt vuoden tauon jälkeen katson niitä, olen vetänyt henkseleitä suuren osan yli. Nyt vaan minimi kehiin ja loput joskus myöhemmin. Mutta tämä tarkoittaa kai kuitenkin sen että mitoitus täytyy tehdä nyt jo mahdollisia tulevia lisäyksiä huomioon ottaen.

Onko kellään ideoita miten asentaa erilaisia mittareita jos ne ei halua upottaa mihinkään? Minulla on tuo kojelauta todella pieni ja ruuhkainen eikä ole muuallakaan oikein paikkaa mihin asentaa. Yksi mahdollisuus voisi olla ns hattuhyllyllä/ikkunalaudalla ohjaamon edessä. Jossain olen nähnyt sellaisia asennusjalustoja joilla joskus nuoret huimapääteinit joskus täyttävät Corollansa kojalautaa... Onko muita variaatioita?
Amp ja volttimittarit ajattelin etsiä käsiini sellaiset pienet digitaliser mittarit. Tämän lisäksi haluaisin kierroslukumittarin dieselille ja vielä tuntimittarin.en tiedä iskaltaisinko tuntimittarin ostaa digitaalisena, koska eikö sen lukema nollaannu pitkän talven aikana?
Biltemasta löytyy kaikki nämä mittarit mutta en tiedä onko ne hyvät. Eikä ne niin edulliset mielestäni ole että ne noin vain ostaisi...
Onko kellään kokemuksia?

Tuo toinen kuva osoittaa minne uusi sähkökeskus pitäisi saada sovitettua...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 23.04.2017 19:38

Mihin sa tarviit polttoaine ja kierroslukumittariin lisäksi muita? Lämpötila? Ehkä, mutta sen sijan voi yhtä hyvin ollaa vaan pakolämpöhälytin. Öljypainelle riitta merkivalo ja summeri, koska jos siinä jotain vaarallista vikaa tulee, niin on vaalit pitetty jo jälyttäessa ja harvoin kukaan on onnistunut mittarista humamaan, että nyt loppui voitelu. Latauksellekin riittaa merkkivalo. Ajonaikana voltteja ei tarvii varmaasti kyttää kokoaikaa ja käynnistessa voi sen latauksen kunnon kurkkaa vaikka akkukoteloon laitetusta mittarista.
Vanha kunnon : keep it simple! On erittäin toimiva ja turvallinen vaihtoehto
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 26.04.2017 12:29

Moi!
Kävin tänään pikakäynnillä hallissa. Voi himputti toi vene oli hienon näköinen nyt kun 4 kerrosta lakkaa on päällä!!!
Seuraava toimenpide ajattelin olevan välihionta. Nyt kun olen odottanut lakan kuivuvan olen miettinyt vähän sähköjä. Muistin ostaneeni kaksi pilssipumppua mutta löydän vain yhden. Johnssonin ultima combo 750. Pumppu on siis L550 ja sen letkukoko on 19mm. Muistaakseni ajattelin aikoinaan tämän ikäänkuin varapumpuksi ja ykköspumpuksi ajattelin Johnsonin L750 tai joku Rhulen vastaava ja molemmissa tapauksissa siis isompi letkukoko ja siihen uimurikytkin kun täällä kerran on ollut puhetta siitä että nuo combo sähköiset eivät paljon tahdo toimia kun on pellavaölyllä käsitelty pilssi....
Sitten näin jossain kirjoitteluja siitä miten johnssonin uimurikytkin on aivan susi ja ruostuu ja että niitä myydään piraattiversioitakin... Eli paketti minulla ihan sekaisin 8} Hyvä sais olla, halpa ja tehokas myös... Ja hyvännäköinenkin että sopii hyvin hionosti maalattuun pilssiin asennettavaksi :-)

Yhtä sähköjuttua olen miettinyt, osaiskohan joku vastata vaikka tämä on hiukan off topic.... Taikka tässähän ollaan jo käsitelty käytännössä ihan kaikkea... Paitsi naisia 8o no, ehkä sekin päivä tässä joskus koittaa :-)

Eli, kun vedetään plussaa ja miinusta niin niiden tulisi olla yhtä paksuja kaapeleita, sen ymmärrän. Mutta pitääkö nämä vedot olla yhtä pitkiä? Tarkoitan siis että jos akusta vetää pilssipumpulle plussan uimurikytkimen kautta ja pilssin jälkeen jatkuu plussa ohjaamoon jossa kytkin ja ledi ja sen jälkeen se vois vaikka mennä ensimmäiseen jakoon joka on vedetty akusta ohjaamoon. Noh tässä tapauksessa plussan pituus on n 120 cm akusta pilssipumpulle ja pilssipumpusta ohjaamoon 350cm ja ohjaamosta jakoon 50cm. Ja jakorasiasta akkuun 16mm2 n 350cm akkuun takaisin. Eli plussan pituus olisi tällöin 870cm jos laskin oikein, ja kaapelipaksuus vaihtelee pilssipumpun vakiokaapeleista aina jako-akun 16mm2 kaapeliin.
Joo, mutta sitten miinus johto, se on vain ihan lyhyt pätkä, pilssipumpusta akkuun 120cm. Voiko se siis olla näin että plussa 870cm ja vaihtelevat kaapelipaksuudet ja miinus vain 120cm ja periaatteessa pumpun vakkarikaapelit, eli onko 1,5mm2 tai 2,5mm2?

Onko kellään kokemuksia eri erkkisistä uimurikytkimistä? Niitä näyttää löytyvän ihan Biltemasta Rhuleen ja Johnssoniin ja seaflo ja jotain mitä Honkkatissa ja Tokmanissa myydään....

Näitäkin on varmaan kirjoitettu miljoonaa kertaa mutta kun päässä pyörii niin paljon ajatuksia että ne pitää saada tänne kirjoitettua koska muuten unohdan kaikki pohdiskeluni ennen kuin artikkeleiden etsiminen edes on alkanut.... Olenkohan saanut lakkamyrkytyksen tai jotain kun ei pää toimi :))

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 26.04.2017 14:52

Laita vain ne pumput sinne ja seuraa tilannetta, kun hajoaa niin vaihdat sitten uuteen. Unohda myös ne jakorasiat kokonaan, laitahan lista tänne mitä sähkövärkkejä sinulle tulee niin voin piirtää sinulle kuvan niistä mistä johdotukset näkyisivät miten ne itse vetäisin. Laita samalla tieto että jos sinulla on jo jokin sulakerasia/pääkytkin hankittuna.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 26.04.2017 18:08

Ei kait sillä ole merkitystä onko miinusjohto paljon tai vähän lyhyempi kuin plusjohto kunhan on samaa paksuutta molemmat. Korjatkaa jos oon käsittäny väärin.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 26.04.2017 19:23

Seesell kirjoitti:Moi!

Eli, kun vedetään plussaa ja miinusta niin niiden tulisi olla yhtä paksuja kaapeleita, sen ymmärrän. Mutta pitääkö nämä vedot olla yhtä pitkiä?
Ei tarvitse olla yhtä pitkiä. Kaikki johdot mahdollisimman lyhyinä, niin plussa kuin miinus, ilman ylimääräisiä lenkkejä.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.04.2017 19:31

Moro

Ihan käytännön vinkkinä antaisin, että molempiin päihin kaapeleita kannattaa jättää pikkasen joutovaraa. Vaikka 10 cm kieppi siististi nipulle.
Kun muutaman vuoden päästä vaihdat laitetta tai valaisinta ja kytkentä onkin erilainen, niin ei tarvitse koko kaapelia vetää uudelleen, vaan riittää pikkasen paremmin uuteen kytkentään. Tai jos joku johdon pää pääsee hapettumaan niin on varaa pätkäistä muutama sentti pois.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.05.2017 22:32

Voi huhhuh!
Tämä välihiominen on ihan kamalaa!!! En tiedä miten raskaasti tai kevyesti ottaa ja joskus kun tulee hius tai nyppy vastaan pelkään että vahingossa vedän taas paatin puulle. Enkä enää tiedä milloin pinta on tarpeeksi sileä ja kun hioo tulee koko ajan tavaraa pinnoille ettei oikein kädellä osaa enää erottaa mitään enää... Ja tää on sitten hidasta puuhaa! Mulla on nyt mennyt tähän hiivatin hiomiseen paljon enemmän aikaa kuin neljän kerroksenmlakkaaminen, ja kaiken kukkuraksi en ole edes päässyt vielä puoliväliin!

Olen hionut käsin 240 hiekkapaperilla ja välillä sellaisilla hiomatyynyillä jotka 180. Mutta ne muuttuu pöperöksi kun tarpeeksi jynssää. En oikein voisi kuvitella ottavani koneella mitään koska minun tuurillani ja taidoillani tekisin kuitekin kylkeen joka palojäljet tai reijän kylkeen, tai sitten loukkaisin itseni jollain aivan ihmeellisellä tavalla...

Nyt alan miettiä että täytyy keksiä oikoteitä kun tässä ajankäytössä ei ole järkeä. Ei vene ehdi mitenkään veteen jos hiominen on näin hidasta ja lakan kuivumiset kestää neljä päivää per kerros kun hallissa alle 10 C. Olen aloittanut hytin ulkopuolisten osien ja kannen kanssa ja voisin olettaa että näissä osissa on tärkeämpää että on tarkkana ja lopputulos mahd hyvä kun ne kerran ovat aina näkyvillä kun taas runko jää useimmilta näkemättä kovin läheltä.
Jos vetäisin rungon vähän vähemmällä huolella ja vain nopsaa ottaa pahimmat valumat pois. Silloin ehkä voittaisin muutaman päivän... Tai mitä tapahtuu jos laittaa 8 kerrosta ilman yhtään välihiontaa? Kehtaakomsellaisella purkilla purjehtiä meriä?
Sitten vielä sisäpuoli, sielä on ihan tajuton määrä valumia ja on todella huolimattomasti vedetty. Sain kerran seuraa tuttavalta joka halusi lakata sisäpuolen ja lopputulos oli vielä astetta pahempi kuin minun lakkaukset :P

Ja kaiken kukkuraksi, ajattelin ennen välihionnan alkua että pitäisi pyytää kaikki tuttavat katsomaan hienoamvenettä kun se kiiltää niin kauniisti neljän kerroksenmjälkeen. Ja nyt se näyttää enemmän joltai Jalapagogsen kilpikonnalta kuin puuveneeltä... Tiedän että tämä työvaihe on edistysaskel, mutta kun vene näyttää ravistuneelta liiteriltä. 8o

Ja kun tänään kerran aurinko paistoi ja lämmitti niin kivasti, kannoin kaikki kyllästetyt ja yhden kerroksen lakatut irto-osat ulos pihalle kuivumaan. Kun kerran kylmässä,hallissa eivät mitenkään niin tee... No, kun illlalla kannoin ne takaisin kylmään halliin, oli joissakin osissa joissai kohdin noussut pinnalle pellavaöljy/lakkapisara. Hieman tahmainen. En ehtinyt niille enään mitään tekemään, ja vaikka olisin ehtinytkin, olisin varmaan tapani mukaan tehnyt juuri väärän toimenpiteen. Eihän tuollaiset osat edes mahtuisi oksasilppuriin...

Ja nyt on muuten liian myöhäistä tehdä härvelistä kukkapenkkä kun on jo lyijymönjät vedetty pohjaan. Sehän myrkyttäisi kaikki kasvit ja kasvimaat koko pihamaassa... Eli tää vene on siis nyt ongelmajäte!!! :-)

Nyt on sen verran kamalaa juttua että taidan sammutta valot... (ja sekö muka tähän ongelmaan Auttaisi... ) :-)
Ehkä huomenna on parempi päivä tai jospa vaikka saisin hiomiset valmiiksi...

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.05.2017 16:42

Moro

Tässä esimerkiksi meidän kevätlakkauksesta video. Kyllähän se niin on että hionta ottaa 5 kertaa enempi aikaa kuin lakkaus.
https://youtu.be/3xdHWKb_6m0
Toi on suuripyörtein sama kuin välihionta.
Voihan sen välihionnan jättää kevyemmäksikin, jos pinta ei ole liian kuiva. Jos on kuiva, niin uusi kerros irtoaa kalvona.
Ei sitä kukaan huomaa jos lakkapinta on pikkasen nyppysempi. Kyllä se sitten tulevien vuosien huoltolakkauksissa tasottuu vähän kerrassaan.
Valumat on hankalimpia hioa, kun tipan sisällä on nahkeata lakkaa, joka ei sitten millään tasoitu. Sikli on suorilla pinnoilla siihen paras työkalu.
Mutta, valumia tulee aina, ei niiltä voi välttyä. Tää veneenhoito on vähän sellasta tasapainoilua käytettävissä olevan ajan ja tarmon suhteen haluttuun lopputulokseen. Pitää muistaa että kuitenkin tarkoitus on päästä vesillekin.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 02.05.2017 22:25

Piirtelin hyvin karkeaa kuvaa siitä miten sähköt voisivat sinulla mennä. Oletuksena että sinulla olisi laitteina:
- Kaksi pilssipumppua joista toinen kohokytkimellä
- Töötti
- Kaksi sisävaloa
- Yksi lasinpyyhin
- Ajovalot Vihreä/Punainen
- Ankkurivalo
- 1x usb ulostulo
- 1x 12v virran ulosotto
- Radio
- Makeavesipumppu
- Jääkaappi

Nämä oli puhtaasti arvailuja, mutta jos saat tuollaisen listan tehtyä mitä sinulla tulee ja etenkin tiedot laitteiden kulutuksesta Watit tai Amppeerit mitä laite kuluttaa niin voin laskea paljonko mikäkin veisi virtaa ja mikä olisi kokonaiskulutus. Nämä yleensä löytyy laiteiden teknisistä tiedoista/käyttöohjeista/valmistajan nettisivulta.

Oletuksena tuossa oli yhden akun systeemi ja koneen sähköt puuttuu hommasta täysin. Jätetään ne siten kun ne on ja tässä on siis vain hupipuolen sähköt. Voin tarkentaa tuota kuvaa kun saat hiukan speksejä tänne noista:
Veneen-s-hk-piirrustus-Seesel.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02.05.2017 22:36

Halleluujaa! Onpa hieno sähkökaavio. Ja näyttää olevan lähes yksiyhteen meidän Chouanin vastaavan kanssa. Meillä vaan on kaksi akkua manuaalisella erotuskytkimellä. Jos on kylmälaite, niin kannattaa olla kaksi akkua.

Mihin minuskiskon johdin nr 2 eli maa kytketään? Koneen runkoon?

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 02.05.2017 22:39

Muokkailin tuon nopeasti omastani ja virheita saattaa olla. Johdin kakkonen on tuossa koneen runkoon, kuten arvelitkin.

Vastaa Viestiin