Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.04.2017 12:23

Moro

Jos tavallisella puuliimalla tarkotat jotain erikeeperintapasta, niin älä edes yritä. Tulee sellasta purukumia ettei sitä hio vanha erkkikään.
PU-liima taas pursuu sellaseksi hötöksi, ettei siitä ole mitään iloa.

Usko nyt vaan, että epoksi on puuvenekorjaajan paras kaveri. Sillä: liimataan ja täytetään, paklataan ja korjataan virheitä.
Jos itelle laittasin niin ulos epoksipakkeli ja sisälle lakkakitti. (tai siis niin Ottilianassa juuri tein)

Lakkauksesta: Kaikkiin ulkopintoihin olisi hyvä saada se n 8 kerrosta. UV on lakan ja puun pahin vihollinen. Ajattele paikkoja joihin Aurinko kesällä pahiten räköttää. Kaikki vaakapinnat ja listat. Lisäksi paikkoihin joista kuljetaan, astutaan tai hangataan köysillä tms. kannattaa laittaa ekstra kierroksia.

Lakausjärjestyksellä ei kait ole sun tapauksessa väliä kunhan et lakkaa itteäs nurkkaan. Aloitat jostain, kunhan alotat!

Periaatteessa kerroksia saa 1 per päivä, mutta jossain välissä on hyvä pinnan antaa kuivua pikkasen pidempään, niin välihionta on helpompi.
Eikä alemmat kerrokset ala liikaa pehmenemään ja reagoimaan uuden kerroksen kanssa.

Kyllä työ tekijäänsä opettaa!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.04.2017 13:03

Loistavaa! Nyt tiedän miltei täysin mitää minun pitää tehdä! Kiiiiitos!
Ai niin, taas hölmö kysymys 8}
Epoksipakkeli, onko se sama kuin epoxiliima johon hiontapölyä sekaan?
Ja jos sisäpuolelle lakkakittiä, niin vedänkö ensin sillä otepohjaprimerillä? :P

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.04.2017 14:19

Moro

Juu, epoksista voi tehdä pakkelia erilaisilla täyteaineilla.
Colloidial silica tekee ehkä helpoimalla epoksista pakkelia. Muita ovat: puun hiomapöly, talkki, mikropallot, jauhot, yms.
Jos tehdään suuria hiottavia pintoja, niin lasipallotäyte (mikropallot) on helposti hiottava ja kevyt pakkeli, joka myös säästää epoksia eniten.
Puulla alkukostutus paksentamattomalla ja sitten "peanut butter" pähkinävoi-koostumuksella paklaus.
https://youtu.be/cH5vMiNBCsU?t=3m10s

Miten aiot pinnoittaa katon ulkopuolelta?
Ohut rovinki epoksoituna tekisi erittäin säänkestävän pinnan.
Mutta sitten kuten aiemmin olen sanonut epoksille kannattaa laittaa (pesun ja karhennuksen jälkeen) 2-komponenttimaali

Liian suuria eriä (yli 250 cl) ei kannata kerrallaan sekottaa. Purkissa saattaa reaktio lähteä eskaloitumaan ja kuumenee ja kiehuu satsi pilalle.
(Testattu on sekin)

Mä laittasin ensin otepohjan ja siihen päälle pakkelin ja sitten hionta ja ehkä ohut kerros otepohjaa ja sitten pintamaali. Jehu on tosi nopeasti kuivuvaa. Siitä saa päivässäkin pari kerrosta. Jehu myös täyttää pikku halkeamia, se on ikään kuin hiontapohjamaali automaaleissa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.04.2017 23:31

Moi,
Pintaväriksi olin ajatellut Miranolin öljy emaliväri. Sopiiko se otepohjan ym kanssa? Mutta onko niin ettei se sovi epoksipakkelin päälle? Onko Tuo Jehu siis pohjamaali eikä pintamaali?
Ai niin, ja missä välissä pitäisi kyllästää kattovanerit? Ensimmäiseksi? Jääkö pakkeli kiinni jos on kyllästetty? Otepohjan läpi kyllästys ei varmaan mene?

Laitoin eilen pensselillä hiukan pötä törmäyslistoille ja se kaunisti ja tasoitti tosi hyvin värin hiottujen tappien ympäriltä!

Nostin yhden laseista paikoilleen ja otin kuvia että näkis kuinka syvä karmi on ja voiko sitä asentaa pelkällä massalla. Oikeastaan, mullahan on uutta naulalistaa niin miksei käyttää sitä sitten. Ehkä listan voi asentaa massalla ettei tarttis naulata kiinni....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.04.2017 0:22

Moro
Seesell kirjoitti:1. Miranolin öljy emaliväri. Sopiiko se otepohjan ym kanssa?
2. Mutta onko niin ettei se sovi epoksipakkelin päälle?
3.Onko Tuo Jehu siis pohjamaali eikä pintamaali?
4. missä välissä pitäisi kyllästää kattovanerit?
5. Jääkö pakkeli kiinni jos on kyllästetty? Otepohjan läpi kyllästys ei varmaan mene?
1. sopii
2. sopii hiotun pakkelin päälle jos et koko vaneria epoksoi.
3. Otepohja ja Jehu on nimenomaan pohjamaali.
4. Paklauksen jälkeen ennen otepohjaa/Jehua
5. Epoksipakkeli mielummin ennen öljyä. Lakkakitti mielummin kyllästyksen ja pohjamaalin (Otepohja/Jehu) jälkeen

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 13.04.2017 21:27

Moikka!
Tänään kävin maalikaupassa katsomassa kaikenlaista. Sadolinin otepohjaa ei löytynyt mutta jehua kyllä. Mutta myyjä oli sitä mieltä että ulkokäyttöön ja varsinkin merellisiin maisemiin ehdottomasti kannattaa käyttää alkydipohjaista tartuntapohjamaalia. Joten ostin Tikkurilan Otexia. Ostin myös lakkakittiä, pensseleitä. Olen miettinyt sitä, että kun Spinnakerin vihreässä lakkapurkissa sanotaan että pitää käyttää ohenteena 811. Minä olin laskenut sen varaan että Oulun A1 olisi ollut sopiva tähän. Nyt en enää tiedä uskallanko sitä käyttää 8}

Sitten kysyin Miranolin emaliväriä. Minä en näistä mitään ymmärrä, vaan luulin että se emaliväri on niinkuin joku värikartassa oleva sävy joka on....ninkuin....emalinen. Mutta myyjä ei ollut kuullutkaan eikä värikartoistakaan oikein löytynyt vastaavaa. Heidän tietokannassaan oli joku värisävy sillä nimellä (F435), mutta tämä oli ikäänkuin sinertävänsävyinen. Onko kellään tietoa mitä väriä yleensä käytetään kattoihin? Onko joku standardiväri tai sävy tai sortti?

No, kun tulin hallille miksasin epoxit ja täytin kaikki vanerissaolevat reijät ja raot. Sitten asetin vanerit seisomaan seinää vastaan. Tuntia myöhemmin huomasin että reijissäoleva epoxi oli alkanut valumaan ulos reijistä. Kuinka tyhmä voi olla :P

Mittasin että ikkunalasit ovat 4mm ja ikkunasyvennykset n 12mm,

Huomenna aloitan lakkausurakan. Lakkapurkissa sanotaan errä ylimaalaus vähintään 24 jälkeen. Miten nuukaa on että seuraa näitä ohjeita? Tuossa aikaisemmin oli puhetta ertä seuraavana päivänä vois vetää uudestaan...
Mitä kaikkea kannattaa tehdä ennen ensimmäistä kerrosta? Ajattelin aloittaa imuroimalla lakattavat pinnat. Pitäiskö myös vetää tärpättirätillä pinnat puhtaiksi? Onko väliä kun runkoa lakkaa että aloittaakomylhäältä vai alhaalta?
Tuli sellainenkin mieleen että eikö ole hyvä että esim kansi on lakattu siinä vauheessa kun sähkötyötmtai moottorinasennus alkaa ja tulee paljon liikkumista edestakaisin veneessä?meikö lakka suojaisi hyvinmpintoja ja helpottaa puhtaanapitoa?

Jännittää vähän tämä koko lakkausprojekti! Mitä muuten tuollaiset vaahtomuovipensselimäiset jutskat tekevät? Milloin niitä käytetään?

Lakataanko pakoputken ulostuloreän päälle vai jääkö metalli paljaaksi?

Mulla on vaikki kuinka paljon tyhmiä kysymyksiä kun ei ole koskaan tullut lakattua oikeastaan mitään aikaisemmin.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 14.04.2017 1:38

Ennen lakkausta pinnan pyyhkimiseen paras on tahmaliina. Helsingistä niitä saa ainakin Kalliosta Decoväristä. Ja vastaavia liinoja saa Biltemasta paljon halvemmalla, nimellä imukangas.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.04.2017 9:21

Jos et ole lakannut kauheasti ennen noita pystysdä olevia pintoja niin voisin suositella konkun pienen mohair telan tai vastaavan käyttöä myös lakan levittämiseen. Itse kokeilin viime keväänä ekaa kertaa telaa ja valumat jäi paljon vähemmälle / kokonaan pois. Eli vaikka niin että ensin levitys telalla ja sitten pensselillä kevyt veto laudansuuntaisesti niin tasoittaa vähän. Pääasia on tietysti että sitä pinnoitetta on.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.04.2017 10:56

Miten toi telaus menee käytännössä? Taitaa olla pensseliä nopeampi?

Olen uskollisesti kiskonut 80-100 mm leveällä pensselillä tyyliin vasemmalta oikealle, kaksi vetoa ristiin vinottain ja lopuksi vaakasuuntaan tasoitusveto yli. Jälki on tonkinosilla yms pöölakoilla mielestäni ihan okei. Ei toki mikään piironkipinta.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 14.04.2017 18:20

MÖsteri kirjoitti:Miten toi telaus menee käytännössä? Taitaa olla pensseliä nopeampi?

Olen uskollisesti kiskonut 80-100 mm leveällä pensselillä tyyliin vasemmalta oikealle, kaksi vetoa ristiin vinottain ja lopuksi vaakasuuntaan tasoitusveto yli. Jälki on tonkinosilla yms pöölakoilla mielestäni ihan okei. Ei toki mikään piironkipinta.
On se pensselöintiä nopeampaa, mikä tärkeintä, saa, ainakin vain vähän lakannut, paljon tasaisempaa jälkeä!
Telaan pystysuunnassa jotain puolisen metriä, vasemmalta oikealle, vasenkätisenä tuntuu luontevalta, sit heti perään laudan suuntaisesti pensselillä vaakaan märkää kohti.
Valaistus on tärkeää, käytän tuplahalogeeniä suht lähellä pintaa vasemmalla sivussa, että näen pinnan sivuvalossa, ettei jää telan reunan jättämää "pattia" tai pekkasia= kuivia tai ohuita kohtia.
Ei kannata telata liian pitkää settiä vain senverran kun helposti paikaltaan ylettää tasoittaa.

Avatar
jtp
Viestit: 78
Liittynyt: 31.08.2006 11:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja jtp » 14.04.2017 20:03

Mä olen limisaumaista runkoa lakannut kanssa mohair -telalla ja (laadukkaalla) pensselillä. Ensin telalla levitän lakkaa parin metrin matkalle ja sitten pensselillä kevyesti laudan suuntaisesti yhteen suuntaan tasoittaen. Ja oon edennyt aina lauta kerrallaan keulasta perään ja ylhäältä alaspäin. Näin on pysynyt valumat kohtuu hyvin kurissa ja jälki on riittävää. Tuo pensselillä tasoitus kannattaa tehdä aina samaan suuntaan kuin lakkaus etenee, eli mun tapauksessa keulasta perään. Tää menetelmä tuntuu toimivan ainakin puuöljypohjaisilla lakoilla, itse oon käyttäny Internationalin Schnooneria.
Uuden kerroksen oon vetäny edellisen päälle n. vuorokauden kuluttua edellisestä kerrasta (käytännössä seuraavana päivänä aloittaen suunnilleen samaan aikaan kuin edellisenäkin).

Älä sitten pihtaile turhaan pensseleiden ja telojen kanssa, irronneita karvoja ja höytyviä on kettumainen poistaa muuten niin kauniilta lakkapinnalta.

-Jukka-

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 15.04.2017 0:58

Moi,
Tänään tuli lakattua koko runko, koko kansi, koko hytin ulkopuoli ja koko hytin sisäpuoli. Ohensin 50/50 litkuksi ja se imeytyi tosi nopeasti runkoon. Ylärakenteisiin vähän hitaammin. Huomenna on varmaan kuivunut niin hyvin että otan seuraavan kerroksen huomenna...

Irto-osat kyllästin 10 pvä sitten. Tänään kun kokeilin kädellä ne tuntuivat kuivilta mutta käteen jäi ihan pieni öljyinen kohta. Uskaltaako tällaisen päälle aloittaa lakkaamaan vai pitäiskö antaa kuivua lisää? Pitää vielä mainita että irto-osat on kyllästetty yhdellä lerroksella joka on levitetty pensselillä. Siksi olettaisin että kovin paljon kyllästettä ei ole imeytynyt penkkeihin... Mikä sinänsä on harmillista! Mutta jos meinaan saada tämän romun vesille vielä tänä kesänä, niin...

Minä yritin tänään telalla, mutta jostain syystä se veti koko ajan jotenkin vinosti niin että se haittasi koko verämistä ja tuli epätasaisesti lakkaa pinnoille eikä pystynyt suoria vetoja pinnoilla vetämään.
Mahtaako telassani olla vika vai onko käyttäjävirhe?

Mitä virkaa on siivilällä kun jotkut kaatavat lakkaa paperisiivilän läpi. Onko se kuplien takia? Mutta enrä sittenmkunmon lakka kaadettu siivilän läpi ja sitten ohennetaan lakka, niin silloin joutuu sekoittamaan uuden satsin, ja eikö sekoitus aiheuta uusia kuplia? Eikö?

Huh, nyt nukkumaan että jaksaa heiluttaa pensseliä taas aamulla :)

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.04.2017 11:41

Moro

Se siivilöinti on siksi että joskus on lakoissa kokkareita. Mullakin oli viime keväänä pari purkkia, joissa oli jotain hyytymiä. Ja sen huomas vasta kun siveltyä pintaa katseli valoa vasten. Onneks ei ollut viimeinen kerron niin ne sai välihionnalla pois. Ei ollut yhtään hienoa siivilää silloin kotona, että olis saanut sen satsin siivilöityä. Liekö ollut maalikaupan vanhaa varastoa. Sain kyllä tilalle uuden purkin.

Toinen syy siivilöintiin on, että jo avatuissa purkeissa pidempään säilyttäessä kun tulee nahka päälle, niin lakan voi vielä käyttää kun ottaa nahan tikulla pois ja siivilöi pois loput riekaleet. Nahan syntymistä saa hidastettua sillä että sulkee kannen huolellisesti ja kääntää purkin hetkeksi ylösalaisin niin lakka tiivistää kannen. Tai siten että kaataa lopun lakan pienempään tiiviiseen lasipurkkiin, johon ei mahdu ilmaa.
Avattuihin purkkeihin myös saattaa kertyä sudista roskaa, karvoja ja pölyä jos sutii suoraan purkista.

Kuplia tulee puusta sisältä kun ekoja kertoja vetelee ja lakka imeytyy puuhun ja ilma työntyy ulos niin näyttää lakkapinta kuplivan. Se on normaalia ja ei jätä jälkiä koska sitä tapahtuu vain ensimmäisten kerrosten kanssa.

Niiden 10 vrk kuivuneiden kyllästysten kanssa odottelisin kyllä vielä, kuivuminen kun loppuu siihen kun vetää lakan päälle. Mielummin 20 vrkta.
Kyllä sulle varmaan riittää muutakin tekemistä.
Tässä kuva liian aikaisin lakatusta mahonkiluukusta yhden kesän jälkeen. Auringon lämmittämä kostea pellavaöljy puskee läpi 9 lakkakerroksen.
Lakkaus.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 15.04.2017 23:32

Moi taas!
Uskomatonta että 9 kerroksen läpi tekee tuollaista jälkeä!
Tänään lähdin hallille ja pettymyksekseni totesin että eilinen 50/50 kerros ei ollut vielä kuivunut. Ja mielestäni tulos näytti suorastaan kaamealta :-( todella epätasaista. Jossai oli ihan kuivunut ja jossai todella kiiltävä ja kosteanoloinen jälki. Hallissa on ehkä 12-14 astetta mikä ei tietenkään varmaan kovi nopeasti kuivaa mitään.

Eli en viitsinyt vielä vetää seuraavaa kerrosta kun tämäkään ei ollut kuivunut kunnolla. Sen sijaan otin ja lakkasin samalla 50/50 seoksella muutamia irto-osia joita olin kyllästänyt jo kauan sitten. Jätin ne juuri kyllästetyt kuivumaan, jos nyt nekään tässä hallissa kuivuu kunolla...

Tässä vähän kuvia joissa näkyy mm hytin takaseinä joka on ihan epätasaisesti kuivunut ja sivukansi niin ikään.

Seuraavan kerran ehdin lakkaamaan vasta maanantaina. Toivon todella että se olisi kuivinut siihen mennessä!!!

Aloitin taas sähköpuolen suunnittelua pitkästä aikaan. Hermothan tässä menee kun ei muista yhtään mistään mitään. Minulla oli suht valmis ajatus mitä laitetaaan ja mihin ja minkä paksuista kaapeli minne ja millainen määrä. Mutta nyt en enää muista mistään suunitelmistani. Ja pahemmaksi asian tekee sen että löysin kolmessa eri vihossa yhteensä noin 30 piirustusta/kaaviota ja monta sivua laskelmia, mutta kun ei oli hajuakaan enää mikä näistä oli se lopullinen ja "hyväksytty" versioni sähkövedosta. Nyt täytyy siis aloittaa koko homma alusta ja laskelmoida ja miettiä ja pohtia ja kiroilla ... Niin, ja kaikki mitä olin oppinut ja ottanut selvää sähkönvedosta, se on puts vek. En muista miksi olen laskenut ja ajatellut sillä tavalla mitä kaikissa muistiinpanoissa lukee.
Ärsyttävää, mutta pakko vaan oppia uudestaan!
Haluaisin vaan mennä ostamaan kaapelit ym valmiiksi mutta ensin täytyy ymmärtää koknaisuus...
Ei siis taaskaan ihan niin kuin Strömsöössä...
Vähän niin kuin Murphyn lakia seurataan.

No niin, tarpeeksi valituksia tältä päivältä!

Hyvää Pääsiäistä kaikille!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 16.04.2017 11:26

Tuo kuullostaa aivan normaalilta lakkaukselta. Lakka kuivaa aina hiukan epätasaisesti ja kun saat muutamia kerroksia lisää niin erot tasoittuu.

Sähköihin liittien suosittelen lukemaan tämän oppaan:
https://www.stek.fi/Veneilijalle/fi_FI/ ... vene_opas/

Sen mukaan kun menee niin aika hyvä tulee, suosittelen vahvasti dokumentoimaan kaikki sähkökuvaan. Itse merkitsin joka ikisen johdon pään numerolla jolloin vian sattuessa on helppo tutkia johdot kun siitä löytyy vastaava numerot.

Vastaa Viestiin