Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Qubik
Viestit: 1062
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.04.2017 21:31

Noi jos uskaltaa niin voi terävällä taltalla leikkaa matalammaksi ja sitten esmes 240 hiomapaperi puupalaseen kiinitettynä. sillä hiot sitten varovaisesti loput. Moneti käy niin, että puun syyt joksevat ns sisään ja jos taltalla nykäiset, niin irtoo liian iso palanen ja jää tulppa kuoppaalle. Turvallisin on heti hiomapaperilla kuluttaa se yli oleva osaa.

Primerin sotkuja voit kokeilla poistaa samalla tinnerillamilla sitä laimennettaan. Purkin päällä kirjoitettu myös. Jos sitä ei sattuu olemaan, niin ksyleeni ja jos se ei tehoa, niin vanupuikko ja atsetooni. Varovaisesti, ettei vartti venettä sotkee atsetoonilla.

ja jos on esimerkiksi ohimeno hyvän lakan päällä, niin voit kokeilla raapi sitä mattoveitsen terällä. Ota paketista ihan uusi terä ja pintaan nähten melkein ristiin liuta sen maalipisaran yli. Sä huomaat, kun se alkaa * skrapamaan* . Ja niin montakymmentä kertaa, kunnes maali on poistunut ohueina suikaleina ;-)
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Qubik
Viestit: 1062
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.04.2017 21:40

https://www.youtube.com/watch?v=bv3iyZO34Fg sillä näkyy se varsinainen tekniikka.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.04.2017 23:38

Moro

Tappien tasoittamisesta:
https://youtu.be/abFJwA4XQUs?t=3m14s
Ja tosiaan eka taltalla vähän irti pinnasta ja katsoo miten syyt kulkee ja sitten matalammalta puolelta tasoon ja hiomalla loput.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 07.04.2017 8:48

Jep, ja taltta kannattaa sipaista teräväksi. Muutaman väärin lohjenneen tapin jälkeen pelisilmä kehittyy, ja löytyy oikea tapa. Kannattaa huomioida hiukan, että mistä suunnasta tappia talttailee, sekin voi vaikuttaa lohkeamisalttiuteen. Ja loput hiomalla. mitä hitaammalla työstöllä tuon tekee, sitä siistimpi tulee. (Kuten ylläriylläri aina...)

Hatunnosto muuten sulle tuosta törmäyslistan tapituksesta. Toissatalvena kun tein Chouaniin uudet listat, niin en viitsinyt tapittaa ruuveja. Pellavakitillä olen sitten useampia ruuveja muuten peitellyt.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 07.04.2017 22:44

Hohhoijaaa....
Törmäyslistan tappeja löytyy 40 per puoli. Nyt olen taltalla vetänyt toisen kyljen 40 kpl. Ja sen jälkeen aloitin hiomisen. Nyt vaan pännii se että jälki tulee niin ikävän näköiseksi kun hion tappeja. Se menee joka kerta niin että tapin molemmin puolin tulee ikävät hiontajäljet ja loput listasta on kuin ennen hiomista, eli listasta tulee ikäänkuin laikukas. Miten saan sen rasaiseksi tai miten estän nämiden jälkien synnyn jatkossa?

Voi minua, olen ihan käsi! :P

Ai niin, huomasin että nuo Jehu ja Otepohja maalit ovat sisäkäyttöön tarkoitettuja. Onko se kuitenkin ok käyttää tähän käyttöön?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.04.2017 0:07

Moro

Kyllä noi listan värierot tasoittuu kun sipaset kyllästettä pintaan.
Jehu on sisämaali eikä se sinänään kestäis ulko-oloja, mutta siihen kun tulee pintamaaliksi ulkomaali niin se määrittää sen säänkeston.
Eihän se jää viimeiseksi kerrokseksi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08.04.2017 9:52

Mielenkiintoista! Sopiiko nämä mainitsemasi maalit lmiranolin öljyvärin kamssa ?

Voinhitsi, en haluaisi enää laittaa lisää kyllästettä mihinkään kun haluaisin pikimmiten ruveta lakkaamaan enkä haluaisi odottaa kyllästeen kuivumista se 3vko. Katto ja sen kyllästys on asia erikseen koska se on irto-osa ja se voi kuivua rauhassa kun taas tämä lista on osa runkoa ja pitäisi lakata mahd pian.
Vai mahtaako kuivua nopeammin jos vaan sipaisee vähän kyllästettä pintaaan että väri tasottuisi?

Ai hei, tuli vaan mieleen että mitä jos teippaan tappien ympäri niin kun hion se ottaa ensin teippiin ennnen kuin se kuluu puhki ja rupeaa ottamaan puuta. Mahtaisko toimia? Vaikka onhan siinä aikamoinen homma jos lähtee teippaamaan 80 tappia 8}
Vaikein homma on se hiominen kun se törmäyslista on kaareva tapit eivät ole, kai minä ehdin jonkun tekniikan tässä kehittää.... Niin että,tapissa nro 74 rupee homma näyttämään siltä että tulos vois olla tyydyttävä :-)

Ymmärsinkö muuten oikein, että tuon havuvanerin epoksoidut osat pitää pestä saippuavedellä mutta että,se,pitää tehdä vasta juuri ennen maalaamista. Koska sitä amiinivahaa tulee jatkuvasti lisää kunnes se on maalattu. Eli nyt voin vaan hioa näitä reunoja ja itse ylä ja alapinnat ja kastaa ja hioa uudestaan niin kuin kerroit ja itse saippuavesipesu sitten vasta kun olen alkamassa maalaamaan...

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 08.04.2017 10:26

Kyllähän ne puiset tapitkin saman kyllästyksen vaatis ku muutkin puuosat veneessäs, mutta luulempa että kun vetäset nyt heti niihin pensselillä pari kertaa vähän öljyä ja pyyhit mahdolliset valumat pois niin viikkoakaan ei mene kun voit jo lakata. Itse ainakin toimin näin kun korjasin pätkän törmäyslistaa ja toistaiseksi pysynyt lakka kiinni.
Tietysti mitä enemmän sitä kyllästettä aina paikkoihin saa imeytettyä, sen parempi

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 08.04.2017 10:33

Sitäpaitti ne tapit imasee sen kyllästeen sisäänsä ennekuin ehdit kahta tappia pitemmälle kun syysuunta on niinkuin on.
Varmaan niissä törmäyslistoissa kuitenkin on jo vanhastaankin kyllästettä.
Ja tämmöset kohdat jotka on myöhemminkin helppo ottaa esiin ja kyllästää/korjata kannattaa ehkä nyt jättää vähemmälle huomiolle kuin ne kohdat jotka oikeesti kannattaa tehdä kerralla kuntoon, niinkuin noi vanerien päät jne.

.. Että pääset vielä vesillekin sen kanssa. Mukavsmpi sitte taas ensi keväänä touhuta kun on saanu nauttia veneilystäkin välillä;)

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 08.04.2017 11:31

Moro
Seesell kirjoitti: 1. Sopiiko nämä mainitsemasi maalit miranolin öljyvärin kamssa ?
2. Vai mahtaako kuivua nopeammin jos vaan sipaisee vähän kyllästettä pintaaan että väri tasottuisi?
3. tuli vaan mieleen että mitä jos teippaan tappien ympäri niin kun hion se ottaa ensin teippiin ennen kuin se kuluu puhki ?
4.Ymmärsinkö muuten oikein, että tuon havuvanerin epoksoidut osat pitää pestä saippuavedellä mutta että,se,pitää tehdä vasta juuri ennen maalaamista. Koska sitä amiinivahaa tulee jatkuvasti lisää kunnes se on maalattu.
1. Sopii nimenomaan.
2. kyllä
3. ei kannata
4. peset reunat samalla kun kastelet pinnan, ei sitä vahaa sieltä erity paljoakaan alkukovettumisen jälkeen, kun sulla varmaankaan ole sitä epoksia paksulti missään. Saat samalla hiottua kantit.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.04.2017 0:04

Moi,
Tänään olen kastanut ja hionut ja kastanut ja hionut nuo vanerikattopalat. Toisessa palassa oli aikamoinen halkeama joka meni läpi koko ensimmäisen puukerroksen. Pitäiskö siitä olla huolissaan? Pitäiskö sille tehdä jotain? Kuvissa ehkä näkee mistä puhun jos vähän pystyy suurentamaan niitä.
Toivottavasti ei ole vakava ongelma niin että pääsisin vihdoin kyllästämään vanereita niin että maalaamisen ajankohta ei veny niin kauhiasti. Se pön 3 vko kuivuminen tuntuu niin kauhian kaukana tulevaisuudessa... Vaikka eihän tässä tarvitse tyhjän panttina olla kun on niin monta muuta osaa jotka tarvitsevat huomiota :-)
Tässä kuvat!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.04.2017 20:53

Moi taas!
Minulla on taas muutama hassu kysymys, jos joku teistä ehtii/jaksaa niitä luke 8}
1) tuo vanerikatossa oleva rako vai pitäiskö sanoa rotko :-) Pitääkö se packlata tai jotain ja siinä tapauksessa milloin? Ennen kylläastyksen? Ennen maalausta?
2) tuulilasin ja sen edessäoleva kattovaneri. Katto maalataan ja tuulilasikarmit lakataan. Miten pitäisi käsitellä kohta jossa karmit kotaavat kattovanerin. Pitääkö maali ja lakka jotenkin vetää toistensa päälle niin että ei synny saumaa josta vesi pääsisi sisään? Vai onko sikamassa paikallaan? Tai joku kitti?
3) ikkunakarmit. Eli olen jotenkin saanut päähäni että ikkuna asennetaan karmiin jonkunlaisen silikonin kera ja sitten naulalistat päälle. Mutta nyt kun lakkaus on kohta edessä niin mitä teen karmin kanssa, lakkaanko myös karmin ja siinä oleva syvennys mihin lasi tulee? Eli tuleeko syvennys olla kunnolla lakattu ja sitten sen päälle silikoni, lasi ja naulalista? En tiedä tulinko nyt ymmärretyksi kun termonologia on mitä on, siis minun päässäni :-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 10.04.2017 22:26

Moi!

1. Itse paklaisin halkeaman ennen kyllästystä ja maalausta. Esim epokai/hiomapölyseoksella kittaus, hionta tasalle, ja tarvittaessa näiden työvaiheiden toisto. Sen jälkeen kyllästys ja maalaus. Itse tosin maalaisin irrallaan vaan alapuolen, koska yläpuolelle joka tapauksessa jäänee ruuvinkoloja ym kitattavaa. Sisäpuolella rosot ovat lähinnä estetiikkaa, ulkopuolella vaikuttavat myös hieman pinnan kestävyyteen pitkässä juoksussa - jokainen kolo kun kerää vettä seisomaan. Itse tein vastaavan kattolevyn koivuvanerista, kun se on siistimpää pinnaltaan. Siihen päälle aion vielä epoksoida kudotun lasikankaan ja sitten maali. Kankaan laittaisin kyllä tuohon havuvanerinkin päälle jos omani olisi. Lisää hitusen työmäärää, mutta lisää kestävyyttä luultavasti hyvällä panostus/tulos-suhteella. ;-)

2. Ajohytin ja etuhytin katon väliin laitan itse sikatyyppisen massan. Liimana jäykistää rakennetta, ja elastisena pitää sauman tiiviinä, vaikka elämistä vähän tapahtuisikin. Ainakin teoriassa :-)

3. Kaikissa puuosissa, mitkä ovat kosketuksissa "ulko-olosuhteiden" kanssa kannattaa suosia kyllästettä ja lakkaa. Eli ehdottomasti kannattaa lakata karmit urineen hyvin ennen ikkuna-asennusta. Naulalistan sijaan lasit saa aika nätisti kiinni myös ihan liimamassalla jos ura on sopivan syvä. Kyseisestä työtavasta hyvä selvitys esimerkiksi tämän Japekin projektikertomuksen loppupuolella http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/nikolai.htm

Siitä voi muutenkin hakea tsemppiä siihen, että aika pikkurojekteja nämä meidän jutut kuitenkin on, Seesell. Silti niissä menee ikä ja terveys, mutta vielä me joku päivä kättemme hedelmistä nautitaan! :-)

Tsemppiä loppukiriin!

Eeppo

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 10.04.2017 22:30

Ja epokai on siis oikeasti epoksi - kirotusvire... 8}

Eeppo

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.04.2017 11:12

Mietin tässä tuota rakoa vanerissa. Epoxihan olisi yksi mahdollisuus mutta haluaisin kiertää epoxit kaukaa aina kun mahdollista. Sopisiko tuo lakkakitti tähän ratkaisuksi? Ja siinä tapauksessa pitäiskö vetää se otepohjaprimeri ensin? Vai onko joku muu pakkeli tai kitti joka vois toimia? Tai entä jos laittaa tavallista puuliimaa ja siihen vähän hiontapölyä sekaan?

Tuo oli mielenkiintoinen tuo lasienasennus ilman naulalistaa? Miten se kaäytännössä tapahtuu? Nuo kuvat eivät ihan saaneet ahaa-elämyksen aikaiseksi päässäni. Mitä laitetaan lasin alle ja mikä se valkoinen massa listan tilalle on? Ja pysyykö,tosiaan lasi pelkän tällaisen massan turvin?
Ja miten paksu karmin pitää olla että se toimii? Tai siis kun lasi on paikoillaan, kuinka paljon pitää olla lasin päällä tilaa massalle?
Ai niin, :-) puhun siis tuosta puuvenekorjaamon Nikolaista josta oli linkki Eeppon viestissä...

Mietin myös missä järjestyksessä lakkaisin paatin. Kun ei ole minkäänlaista tajua, kokemusta tai näkemystä asiasta..... Ajattelin että runko ehkä olis tärkein saada mahd monta kerrosta vedettyä ja sen jälkeen ehkä kansi ja hytin ulkopuoli. Ja ehkä viimeiseksi sisätilat.
Miten te muut tekisitte tai teette? Tässä ei siis korjauslakkaus eikä täydennyslakkaus van tässä lähdetään nollasta ja tavoite olisi sata, ennen juhannusta.... Ja odotusajat voin maalata katot ja lakata irto-osia ym.
Niin, ja sitten ehkä olisi mielenkiintoista osata ajoittaa kaiken niin että sähkötyötkin voisivat alkaa joskus ....

Jos nyt aloitan lakkaamisen, vihreää spinnua, niin jos onnistuisin esim rungon lakkaamaan maanantaina, niin milloin on järkevää jatkaa seuraavalla kierroksella? Ja siitä seuraavat kerrokset, onko odotusaika aina suurinpiirtein sama? Ja sitten välihionnat viimeisten kerrosten jälkeen... Eli jos olisi optimiviikko, kuinka monta kierrosta saisi vedettyä? Tiedän että varmaan lukee purkin kyljessä mutta kun ei ole nyt purkki kädessä enkä tiedä seuraako kukaan näitä ohjeita :)

Niin ja sitten tällainen kysymys: eli kannattaako runko, kansi ja hytinrakennelmat ja sisätilat ja ulkopenkit ja kattoluukut ja kaikki muut osat lakata yhtä monella kierroksella vai onko joku näkemys missä ei kannattaisi tai missä ei olisi hyötyä yhtä paljon kierroksia vetää?

Vastaa Viestiin