Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 06.03.2017 16:34

Moi,

Ja mukava kuulla sun projektista taas :)

Jännät pölyt onkin tehnyt. No, liekkö niin, että pöö on jo saanut rauhassa imeytyä ja kuivua? Ja pölyt on jumittaneet siihen päälle?

Melkein kokeilisin kumminkin ensin ihan rättiä ja liuotinta. Eli rättiin vaikkapa Oulu A1:n mäntytärpättiä niin, että rätti on märkä. Sitten koittaa, josko pyyhkimällä pöly lähtisi. Muutenkin samalla näkee, miltä puu näyttäisi käsiteltynä. Vanha konsti - oliko Japekilta näiltä sivuilta - on kokeilla puun ulkonäköä tärpättisivelyllä. Eli silloin puu näyttää hetken siltä, miltä se tulee öljyttynä ja myöhemmin lakattuna ehkä näyttämään. Ja nyt sun tapauksessa siitä voisi lähteä pahimmat kokkareet pois. Ja jos ei näillä konstein onnistu, niin sitten mekaanista poistoa, sikli, skrapa tai hiekkapaperi. Kannattaa kumminkin varoa, ettei naarmuttele puuta ihan miten sattuu.

Kovasti kannustusta! Ja kirjoittele tänne miten etenee.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.03.2017 19:13

Mitäs mahtaa käytää, kun lämmittäis hiukan sitä pintaa ja sitten pyyhkis tärpättiliinalla? Vaikkapa lämpöpuhaltimella. 8}
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 06.03.2017 19:14

Yksi ääni siklille lisää!

http://www.kolumbus.fi/~mirian77/puumet ... roitus.pdf

Olen käyttänyt tyssäämiseen venttiilin vartta, se on ainakin riittävän kova. 8|

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kimsir » 06.03.2017 19:34

Oliskohan toi siklin hinta markoissa tuossa Huhdan ohjeessa? Itse ostin mielestäni "hyvän" ja "kalliin" ja se maksoi reilut kymmenen euroa.



Kimmo
HELMIIDA

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.03.2017 22:29

Yliopistossa yksi ekoista työnäytteistä oli siklin teroitusväline, elikkä männäntappi missä oli kahva perässä. Toimii!
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Staffe » 07.03.2017 13:45

Moro Seesell! On ollut ilo seurata projektisi etenemistä tässä, ja muutamassa muussakin viestiketjussa jotka olet tänne perustanut. Niistä on ollut todella paljon apua, kun olen uutena omistajana ensimmäistä puuvenettäni kunnostanut. ja samoihin kysymyksiin saanut vastauksia mitä olet aprikoinut. Hieno paatti sinulla ja siitä tulee vielä hieno kun saat sen vesille ja sitten hurautat turkuun Tall ship raceen. :)

T. Staffe

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08.03.2017 14:15

Kiitos Staffe!
On tosi kiva kuulla että minusta on joskus hyötyäkin :)
Koen itseni olevan vahvasti ottava osapuoli tässä hienossa foorumissa kun ei ole oikein omaa osaamista tai kokemusta mutta jos siitä on muille hyötyä niin olen hyvin iloinen! Oikeastaan aika outoa, että minä pystyn antamaan jotain mitä minulla ei ole.... Noh, ehkä parasta olla miettimättä liikaa ja laittaa se energia veneremppaan :-)

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 08.03.2017 16:40

On myös hyödyllinen taito osata tehdä oikeita kysymyksiä ;-)

Eeppo

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.03.2017 21:48

Siikliksi käy aivan hyvin katkojapuukonterä - katkaisee uuden pätkän, kun tuntuu, että terä olisi menettänyt otteensa. Halpa ja hyvä. Mutta, jos välttämättä haluaa fiilistellä, niin eihän tämä siihen käy. Lopputulos on kuitenkin sama.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 09.03.2017 23:51

Moikka!
Äääks! Pitäkää siiklinne! 8o Mä en kestä! Eihän siitä tullut yhtään mitään muuta kuin naarmuja. Näitä yritin sitten paperilla hioa näteiksi mutta sekään ei onnistunut. Joten pitäkää paperinnekin. Jos teillä on moottorisaha ja tulitikkuja lainata niin otan mielelläni vastaan :-) Noi siklit ovat vaaralliset ja pitäisi olla käyttökielto ilman sopeutumiskoulutusta!

Yritin todisteeksi ottaa miljoonaa kuvaa, mutta nekään eivät onnistuneet. Sävyerot siinä kohtaa missä siklasin ja paperoin ei näy kuvissa. Eivätkä kunnolla muutkaan naarmut kannessa. Miten hyvin lakan läpi näkyy naarmut kun on 7-8 kerrosta vlihionneilla? Tässä vähän kuvia. Saattaa jotain erottua hieman mutta oikeassa elämässä näkyvät ikävemmin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.03.2017 0:16

Olen nyt puhdistanut koko kannen ja hytin ulkopuolen oululla ja imuroinut koko veneen sisältä ja olkoa. Onneksi vene ei ole valtavan kokoinen 8}
Huomenna ajattelin että,vetäisin hytin sisäpuolelle pö kerroksen. Ainiin, olen aikaisemmin muistaakseni kysynyt epoxista. Mitä se oikein on ja miten sitä käytetään? Olen ollut näkevinäni tuhat erilaista pakettia missä lukee epokis sitä ja epoksi tätä. Vanerireunoihin sitä kaipaisin ja pitäisi kauppaan lähteä että huomenna myös vanerikaton reunat sais vedetty sillä ja loput katosta sitten pö:llä.

Tuli yhtäkkiä mieleen että kun pitäisi ehkä kitata muutama sauma ikkunoiden kohdalla, niin pitäiskö se tehdä ennen vai jälkeen kyllästyksen? Niin ja sitten on tuo vähän isompi auennut sauma, olisko ollut niin että joku suositteli ri oitusta, joku toinen kittiä ja joku sikaa. En oikein enää muista enkä myöskään mihin päätelmään itse tulin asiassa. Ehkä joku voi ystävällisesti muostuttaa mitä olis fiksua ja helppoa, jos nyt kerrankin tällainen ratkaisu olis olemassa :P

Tässä saumakuvosia :)

Eli huomenna on taas veneremppapäivä, tämän viikon viimeinen 8\ Ja olis hyvä olla vähän teidän ajatuksia minun ideoista. Hullujahan ne ovat aina olleet, mutta tykkään siitä että tiedän tarkalleen mitä pitää tehdä ja miten 8-|

Kiitollisena otan vataan kaikki ajatuksenne!

Kun hytin sisäosat on kyllästetty ajattelin että olisi vaikka pilssin maalaaminen seuraavaksi.

Ainiin,,tuli tässä mieleen että käytetäänkö,tosiaan lyijymönjä veneen ulkopuolelle, pohjassa , kun se on niin myrkkyä?

Jooo, hyvää yötä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Staffe » 10.03.2017 10:49

Ainiin,,tuli tässä mieleen että käytetäänkö,tosiaan lyijymönjä veneen ulkopuolelle, pohjassa , kun se on niin myrkkyä?
Moro, Itse ajattelin käyttää pohjaan tätä lyijymönjää (http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa ... .php?p=179) ,on aika kallista mutta kuulemma hyvää.

Itse olen aprikoinut että kuinka laajalle alueelle sisälle kannattaa laittaa lyijymönjää, luulisi että pilssiin vain? mutta omassa veneessäni sitä on aiempin omistajien toimesta sivelty koko alueelle joka on vedenpinnan alapuolelle, (melko suuri alue siis)..

T. Staffe

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 10.03.2017 14:09

Moro

Nätin näköistä!
Lähtikö se pöly irti pelkällä tärpätillä?

Lyijymönjä on just sen takia puulle hyvä kun se on myrkkyä. Se estää tehokkaasti lahon ja sinistymisen.

Kajuutan ja ohjailuhytin sarjojen saumoissa on hyviä just noi kaikki mitä luettelit.
Riippuu tietenkin saumasta mikä milloinkin on parasta?
Suomen oloissa kun puu kostuu ja kuivuu, niin jos on sellaisia saumoja että on puun syyt 90 asteen kulmassa, niin niissä voisi olla joku joustava kitti paras. Toisaalta hyvin kyllästetty puu kuivassa kopissa elää vähemmän...

Kokeiles epoksista etsi toimintoa ihan tältä palstalta.

Epoksi siis on 2-komponenttinen muovi, joka kovettuu lähes lasinkovaksi. Tarttuu karhennettuun puupintaan todella tiukasti ja paksennettuna täyttää koloja. Siitä voi eri täyteaineiden kanssa tehdä myös erilaisia pakkeleita ja tasoitteita. Epoksin tarttuvuutta heikentää kaikki öljyt. Puun kanssa pelatessa kannattaa käyttää hitaalla kovettajalla olevaa epoksia. Ja ensin pinnat pitää sivellä paksentamattomalla ja sitten hetken päästä väliin paksennettu.
Mä käytin West Epoxy systemiä noihin: https://youtu.be/jYt2_EJEo-I
Mielestäni epoksi on venehommissa paras puuliima.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.03.2017 20:21

Jälleen kerran Nortti on nähnyt vaivaa pienen "opetuselokuvan tekemisessä", siinä sivussa korjannut oman veneensä lautojen jatkot. Jos näillä eväillä ei osaa epoksiliimausta tehdä, niin voi katsoa peiliin. Muutenkin, kannattaa katsoa Nortin You Tube pätkät, sillä sen kaltaista opetusta ei maallikko saa kuin menemällä opiskelemaan veneen veistoa. Kannustan Sinua Nortti jatkossakin näihin veneilytekoihin. !!!
Tietysti kannattaa jatkossakin käydä Suomen Puuveneilijöiden puuveneenhoitokursseilla. Niitäkään kun ei järjestetä turhaan. Tarkoituksena on opettaa veneilijää hoitamaan rakkaimman harrastuksena säilymisen toimintakuntoisena ja kauniina vuosia. Parin päivän kurssit useammasta aiheesta ovat sen verran nopeatempoisia, että juuri tällaisia videopätkiä, mitä Nortti tekee, tarvitaan, vaikka osaisikin, muistin virkistämiseksi !!!
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 11.03.2017 17:31

Moikka!
Eilen vedin sisäpuolen seinät ja kaapit ja muut sisäosat pö:llä. Ja myös hytin takaseinä sisältä ja ulkoa... Aika kivannäköistä jälkeä, ainakin heti jälkeen. En tiedä minkä näköistä tänään olis jos menisin katsomaan...

Mitin tässä mitä seuraavaksi... Ehkä se pilssin maalaaminen... Tai se epoxi katon reunoihin, vaikka se kyllä vähän pelottaa se homma vaikka vinkit olivatkin hyvät....

Vähän väsynyt joten ei mitään kauniita runoja tällä kertaa :-)
Mutta muutama kuva kyllästetystä sisätilasta kyllä irtoaa 8]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin