Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.05.2016 23:13

PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 07.05.2016 23:20

Moi taas!
Olen pidemmän aikaa miettinyt tätä projektiani ja miten se on tähän asti sujunut sekä mitä kaikkea on vielä edessä ennen kuin vene on valmis. Olen puurtanut tasan vuoden erilaisten ongelmien ja korjausten kanssa. Vene tuli minulle toukokuussa 2015 ja suunnitelma oli että lakka ja maali pois, kyllästys, uutta lakkaa ja maalia ja sitten veteen ensimmäistä kertaa 7-10 vuoteen. Mutta niin ei käynyt koska kun otin puulle koko veneen, löytyi monta ongelmaa mitä piti korjata ja jotta nämä voisi korjata oli pakko irroittaa ja poistaa kaikenlaisia osia ja homma vaan kasvoi kasvamistaan...

Vaikka nyt olen periaatteessa voiton puolella, tiedän että jos meinaan tälle kesälle saada veteen, vaatii se minulta tosi paljon työtä lyhyessä ajassa ilman minkäänlaisia vastoinkäymisiä ja niin että keksin tavan maksimoida työjärjestys ja hyödyntää kaikki kuivumisajat jne. Tämä tarkoittaisi myös sen, että en koko kesänä tekisi mitään muuta ja en näkisi perhettäni w. Ja kaiken kukkuraksi vene valmistuisi niin myöhään kesällä tai alkusyksyllä että ei ehdittäisi käyttämään sitä kun muutama päivä ennen syksyn alkamista ja mökkikauden päätyttyä...

Ammattilaiselta ei varmaan menisi kauan saada valmiiksi, mutta minulle kaikki on mysteeri ja epäselvää ja ottaminen selvää asioista kestää paljon akaa.

Viime kesäni meni niin paljon veneeni kimpussa kun yritin saada samalle kesälle veteen. Tänä kesänä en halua tehdä samaa virhettä. Haluan tehdä myös muita kesäisiä juttuja :)

Pitkän ja vaikean harkinnan jälkeen olen siis tullut siihen päätökseen, että suosiolla hyväksyn sen tosiasian että vene ei millään voisi valmistua tälle kesälle. En halua tehdä asioita ase ohimolla juosten kustu. Haluan tehdä mahd. Vähän kompromissejä ja haluan tehdä asiat kerralla kunnolla. Haluan tehdä asat niin että tuntuu kivalta tehdä eikä niin että pakosta aikataulullisten uhkien pakottamana...

Tällä tavalla minulla ei ole stressiä lainkaan projektin valmistumisesta aijallaan. Minulla on nyt tasan vuosi aikaa saada kaikki valmiiksi ja voin nyt tehdä myös kaikki vähemmän tärkeät asiat huolella. Ainioa huoleni on nyt se että joudun maksamaan hallivuokraa ylimääräisen vuoden :(

Tuli myös sellainen mieleen, että olen niin kovasti keskittynyt tähän veneen valmistumiseen, että en ole periaatteessa ollenkaan ehtinyt miettiä miten venettä säilyttäisin kun se on valmis ja vedessä. Ei ole venepaikkaa, ei ole poijua, ei ole laituria mihin voisi kiinnittää.... Ihana ranta jonne tulee ehkä liian isot aallot ja tuuli poijusäilytykseen???

Tuli heti helpottumut ja keveämpi olo kun myönsin itselleni että se ei valmistu tänä vuonna. Harmittaa tietenkin kovasti kun on koko ajan ollut tähtäimessä että veneillään tänä kesänä mutta tuntuu samalla järkevältä ja ainoalta mahdollisesta ratkaisulta ja vaihtoehdolta.

Mutta en tietenkään häviä tältä palstalta mihinkään, jatkan myös tulevana vuonna hassujen ja naurettavien kysymysten esittämisen :-)

Tässä vielä muutama kuva miltä vene näytti kun se minulle tuli...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja CC » 08.05.2016 1:00

Hyvä valinta. Yleensä heti kun lopettaa hätäilyn, kaikki alkaa sujua paremmin. Hikoileekin vähemmän :)
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 08.05.2016 10:48

Moi!

Peukkua täältäkin ratkaisulle! Vaikka se on toisaalta ennen päätöksen tekoa tosi masentava ja ylivoimaisen oloinen ratkaisu, niin kun sen saa tehtyä, on kyllä huojennuksen tunne huomattavasti kaikkea negatiivista voimakkaampi.

Itsellä oli sama tilanne viime kesäkuussa. Olin haaveillut seilaavani veneelläni Puuveneen Vuoksi-tapahtumaan, joka järjestettiin Rantasalmella heinäkuun puolivälissä. Siihen tähdäten suunnittelin, että veneen täytyisi olla vesillä mielellään juhannuksena, viimeistää heinäkuun alussa, jotta se ehtisi hieman turvota ja ehtisi tehdä muutaman koereissunkin ennen tuota pidempää pätkää. Täältä Juojärveltä Rantasalmelle kun on tuollaisella vitaalla paatilla kahden, mielummin kolmen päivän siiirtymä. Kesäkuun puolivälissä, kun kaikki korjaukset olivat vielä paremmikin aluillaan kuin kesken, jouduin saman puntaroinnin ääreen: Jos laistaisin töistä (yrittäjä) ja painaisin yötä myöten hulluna, saattaisin EHKÄ ennättää laskea veneen viime hetkillä veteen niin, että ehtisin ajaa Rantasalmelle, ilman koeajoja. Tuumasin, että ei oo kivaa enkä sitä halua, joten jätin kanssa aikataululta takarajan pois. No venepaikka oli mulla optimistilla maksettuna ja meni siis hukkaan, mutta se oli mun mielestä pieni hinta siitä, että kotona on edelleen mielenterveys, vaimo ja kaikki neljä lasta :-)

Tänä vuonna en ole vielä muistanut varmistaa venepaikkaa, Puuveneen Vuokseen en edes haaveile ainakaan veneellä koska se on vielä kauempana tänä vuonna, mutta TEKEMISEN ILO on taas löytynyt, enkä pidä ollenkaan mahdottomana, että saisin veneen tänä kesänä jopa järveen. Sitä odotellessa aion nauttia puun tuoksusta ja haaveista, toivottavasti ilman stressiä.

Parhainta kesää sullekin Seesell - meri on kaunis rannaltakin katsottuna, ja aina jollain kipolla pääsee laineillekin. Itse ajan vaikka lossilla jos en muuten pääse vesille :-)

Niin, ja jos haluat tulla tutustumaan toiseen iisakinkirkkoon, niin tervetuloa perhematkalle tänne kotosuomen vastakkaiselle laidalle! Täällä on perheellekin hauskaa nähtävää tuossa Vanhalla Kaivoksella, ja me voisimme pitää sellaiden vertaistuellisen ADHD saabismus träbåtus -oireyhtymäisille suunnatun miitinkin... :))

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 08.05.2016 12:12

Oikean päätöksen olet tehnyt, itsekkin tuli joskus asetettua tiukkoja aikarajoja kunnes huomasi että niistä saa vaan itselleen stressiä. Helpottaa kummasti aikataulullisesti sekä taloudellisesti kun aikataulu ei ole niin tiukka. Tekee paloissa sen mitä ehtii ja katsoo sitten että milloin se valmistuu.

Mutta nyt lähden sovittelemaan lattiatralleja paikoilleen.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.05.2016 21:33

Kiitos kannustavista sanoista!
Tuntuu todella ikävältä huomata että mielenkiintoni ja ajatukseni ovat siirtyneet jo seuraavaan projektiin, chevy vanin kasaaminen. Pelkään että tämä vene, niin kuin niin monta projektia ennen tätä, tulee jäämään unholaan. Mitä enemmän aikaa menee siitä kun viimeksi väsäsin venettä, sitä kaukaisemmaksi veneprojekti siirtyy taka-alaan....

Nyt olisi yksi kysymys puosista sisustusosista. Ne ovat ymmärtääkseni keltatammea. Kun kuvia katsoo, luulisi että kyseessä on veneen osia, mutta nämä ovatkin autonosia. Eli onneksi tämän chevy projektini kautta pääsen ainakin hiukan venemäiseen miljööseen :-)

Nämä listat ovat todella kuivanoloiset ja kun katsoo lähemmin on joissakin oikein kunnon halkeamat. Mitä näille voisi tehdä? Ajattelin hioa ja sitten lakata, mutta pelkään että kun pääsen niin pitlälle että on aika kiinnittää listat paikoilleen, ne halkeavat tai menevät poikki tai eivät enää sovi vahoihin asennusruuvireikiin...

Ei kai autoonmeneviä osia kyllästetä??

Tässä on aikamoinen homma löytää kaikki irtonaiset sisustusosat mitkä irroitin n 6 vuotta sitten. Osia on neljässä eri osoitteessa ja jokaisessa paikassa joku on silloin tällöin nähnyt tarpeelliseksi siirtää tavarani jolloin todennäköisyys löytää kaikki ruuvit, mutterit, pienet osat ja kaikki muu mitä autossa voi kuvitella löytyvän
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 05.03.2017 1:26

Seesell kirjoitti:Kiitos kannustavista sanoista!
Tuntuu todella ikävältä huomata että mielenkiintoni ja ajatukseni ovat siirtyneet jo seuraavaan projektiin, chevy vanin kasaaminen. Pelkään että tämä vene, niin kuin niin monta projektia ennen tätä, tulee jäämään unholaan. Mitä enemmän aikaa menee siitä kun viimeksi väsäsin venettä, sitä kaukaisemmaksi veneprojekti siirtyy taka-alaan....
Moi taas pitkästä aikaa! Toivottavasti kellään ei tullut ikävä :)
Taisi tulla hieman liikaa stressiä ja paineita saada asiat valmiiksi viime kesäksi, ja nyt kun on kulunut melkein vuosi siitä, on nyt taas hinku päästä merellä kova. Tässä tavoitteeni: heinäkuun lopussa Turussa on Tall ships race! Sinne haluan mennä ihmettelemään muita kauniita veneitä tällä omalla veneelläni! Se niinkuin sopii miljööseen aika hyvin!
Eli siinä Tavoite. Ja jotta se toteutuisi, pitää vene olla vesillä hyvissä ajoin että se pysyy pinnalla ja että saa koeajettua moottorin ja mitä kaikkea muutakin pitää saada tehtyä että voi tyrvallisesti lähteä seikkailemaan. Niin ja venepaikat tai poijut tai mikä sitten onkaan järkevin tapa säilyttää vene....
Ja sitten ettei realiteetit unohdu: kesäkuuhun on ehkä joku 4kk!!!! Iiik, siinä ne paineet ja stressi tuli taas pinnalle....

No ellen yritä niin en ainakaan pääse tavoitteeseeni :)
Nyt kun olen pitänyt taukoa, on suurin osa jutuista ja ongelmista jäänyt unholaan ja joudun tavallaan alkamaan alusta. Koska olen hyvin tietoinen miten vähän aikaa ja paljn tekemistä minulla on edessä, yritänkin nyt suunnitella asiat niin että aina on jotain tekemistä, eli kun esim rungon lakkaukset kuivuu voin väsätä jotain veneen sisällä ja kun ne kuivuu voin taas väsätä ulkopuolella... Yritän myös seurata niitä hyviä vinkkejä mitä teiltä olen saanut ja esim. Tehdä kaikki asiat kerralla kuntoon niin että ei joudu esim heti avamaan paikkoja uudestaan, ja samalla yritän suunnitella niin että vain kaikkein tarpeellisimmat jutut tehdään nyt niin että bene pääsee vesille ja kun se on vesillä voin sitten esim. lisätä stereot, lasipyyhkimet, sisävalaistukset ja paljon paljon muuta....

Jätin viime vuonna veneen seisomaan hallissa kyllästettynä ilman lakkaa tai maalia. Minulla oli yksi ongelma johon en saanut vinkkejä ja se oli tämä seuraava:
Eli, kun olin kyllästänyt rungon sisältä ja ulkoa, vedin myös kannelle ja hyttirakennelman ulkopuolet pö-sekoituksella. Tämän jälkeen tein muita hommia ja pö:t sai rauhassa kuivua. Sitten aloitin hytin sisäiset hiomiset. Kun nyt tuli hiontapölyä joka paikkaan huomasin että esim kannella alkoi syntyä ihmeellisiä kuvioita kun pö rupesi tulemaan pinnalle ja sekoittui hiontapölyn kanssa. Sama tapahtui hytin sisällä rungon lauteiden sisäpuolella. Nyt kansi ja kaikki ulkopuoliset rakennelmat ovat tosi ikävän näköisiä enkä tiedä miten saada taas hienoiksi. Jos kädellä pyyhin kantta tämä pöly-pö sekoitus joka periaatteessa on kuiva, imeytyy puuhun ja jää näkyville.
Eli miten tän voisi korjata? Koitanko kostealla tai märällä rätillä veden kanssa, vai olisko parempi ottaa ja pyyhkiä oulu tärpätillä vai sitten lisätä pö:tä? Vai keksiikö joku muita ehdotuksia?

Haluaisin joka tapauksessa vielä vetää kanteen ja ylärakennelmiin muutaman kerroksen pö:tä ennen lakkausta.

Yritin toissa päivän isossa viisaudessani (joopajoo, niin kai :) laatia listan asioista mitkä pitäisi tehdä,ja missä järjestyksessä.
1) hion valmiiksi kaikki pinnat hytin sisällä
2) imuroin ja siivoan hytin ja koko sisäpuolen rungosta
3) laitan epoxia kaikkiin vanerilevyreunoihin, mm katto ja sisäkaapistot
4) laitan kaikki irto-osat ym lillumaan pö-sekoitukseen, penkit, kattoluukku, katto ym.
5) pyyhin/putsaan tms kannen ja hyttirakennelman ulkopuolen
6) kittaan tai muulla tavalla täytän tai hoidan kuntoon halkeamat, saumat ja raot esim hytin yläosissa, ikkunakarmit ym
7) Kyllästän pö:2llä hytin sisäpuolella hytin sisäseinät, kaapit, kattokaaret ym
8) Maalaan pilssin lyijymönjällä 1kerros?
9) Törmäyslistan yläreunaan lisään sikaa jotta rako ei kerää vettä
10 Kyllästän kannen ja hytin rakennelman ulkopuolen 2-3krs??
11 Vesilinja teippaus
12 Rungon lyijymönjämaalaus.
13 Rungon lakkaus 7-8 krt + välihionnat
14) Etukaton reunat epoxilla, maalaus jollai Miranol öljyvärilöä ja sitten Miranol öljy-emalivärillä maalaus
15) Valmiiksi kyllästetyt ja kuivuneet irto-osat lakattava
16) Moottorin asennus
17) Sähkönvedot ja pakolliset varusteet, pilssipumput, nav valot ym
18) Irto-osien asennus
19) Ison uuden katon asennus
20) Masto, kattokaiteet ja kattoluukku asennus
21) Ikkunoiden asennus

Ainiin, ja jossain välissä pitäisi keksiä miten korjata kattoluukku ja moottorin laatikko jotka ovat rikki. Miten ihmeessä sen nyt sitten vielä teen...

Kun nämä ovat tehty, taitaa paatti olla aika hyvässä jamassa. Sitten ehkä olisi aika aloittaa sähkönvedot, moottorin asennus ja kaikkien irto-osien kokoaminen, tankin asennus jne.

Kysymyksiä (taas tää alkaa :)
- Milloin asennan ikkunat? Ennen vai jälkeen hyttin kyllästyksen? Ennen vai jälkeen hytin lakkauksen?
- kuinka monta kerrosta lyijymönjää pohjaan? Entä sisälle?
- sisäpuolen kaapisto on osittain vanerilevystä. Pitäiskö tämän reunat myös vetää epoxilla kuten kattovanerit?
- millä kannattaa kitata tai liimata tms ikkunakarmeissa olevat saumat joista on aikaisemmin tullut vettä läpi?
- millaista epoksia kannattaa laittaa vanerireunoihin? En ole ikinä käyttänyt epoxia ja ajatus vähän pelottaa, mutta... Olen joskus nähnyt miljoonaa eri sorttia ja eri nimikkeillä ja merkeill ja vaikka mitä...

Moottori on tällä hetkellä huoltofirman hyllyllä ja ajattelin että minun on jelpompi viedä bene moottorin luo missä ammattilainen voi sen takaisin asentaa, kuin että minä haen moottorin veneen luo missä minä yritän tehdä kuperkeikkoja jotta saisin sen oikeaoppisesti paikoilleen. Ja näin voittaisin myös rutkasti aikaa kun ei tarvitse itse epäonnistua ja pystyttää telineitä ja ties mitä...

Ja sitten pohjaan primeriä ja sitten eliöestoa....

Joo, eiköhän tuossa ollut tarpeeksi sekavia ajatuksi :)

Otan todella kiitollisena vastaan kommentteja, ideoita, ehdotuksia, suosituksia, rahaa ja talkooapua :D tai muuta palautetta...

Tästä se lähtee käyntiin taas, kuin vanha dieseli ( toivon mukaan!!!)

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.03.2017 12:23

Moro

Mulla o tapana tehdä kaikki hionnat valmiiksi ja siivota pölyt pois ennen kuin alan kyllästää tai lakkaamaan mitään.
PÖ:hön tarttunut hiomapöly pitää kaapia tai hioa pois ennen lisäkyllästystä tai lakkausta. Vedellä pesu ei auta yhtään jos kyse on öljyyn tarttuneesta pölystä. ja jos se on puolivuotta kuivunut ei taida lähteä enää tärpätillä tai pellavaöjylläkään.

Muista antaa PÖ kylästysten kuivua 3 viikkoa ennen lakkauksen aloittamista muuten lykkää PÖ läpi lakasta.

Mä laitoin pohjaan sekä sisä- että ulko-puolelle kaksi kerrosta lyijymönjää. Sisälle saattaa riittää 1 kerros. Ei haittaa jos ulkopuolelle vetäisi kolmannenkin kerroksen.
Muista ylimaalausajat tarttuvuuden säilyttämiseksi. Olisi tylsää jos primeri ja myrkyt kuoriutuis nahkana mönjän päältä eka kesänä.
Eli eka primeri olisi hyvä vetää viimeisen mönjäsivelyn päälle vuorokauden sisään. Jos ylimaalausaika ylittyy tulee pinta hioa karheaksi tarttuvuuden takaamiseksi.

Tässä video mun pohjan maalauksesta.
https://youtu.be/XIh5K1YrHyI

Ikkunakehysten alle olisi hyvä saada useampi lakkakerros, se estää veden imeytymisen puuhun sieltä kehyksen alta. Tiivisteenä ikkunakehyksiin minä käytin marine silikonia. (Ilman sitä pissalle haisevaa etikkahappoa) Mihinkään muualle veneessä ei silikonia sitten sovi laittaakaan.

Sisustuksen osiin minä en laittanut epoksia, levynreunat on vain lakattu tai listoitettu ja lakattu.

Tsemppiä!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 05.03.2017 16:40

Moro SeeSell ja welcome back!

Minulla ei taida tähän hätään olla lisättävää noihin Nortin kelpo neuvoihin, tosin aikaa säästääkseen sisäpuolen mönjäykaen voi jättää tekemättäkin. Uudelleen kyllästys on jatkossa helpompi tehdä niin. Toki sebon siistimmän näköinen maalattuna, mutta omassa vm 1976 Summalaisessani pilssi on ollut nyt sen reilun 40 vuotta maalaamattomana, eikähän tuo ole miksikään mennyt. Makuasia lienee siis tuo.

Ennenkaikkea halusin kirjoittaa tsempatakseni vertaistuella - mulla on nyt kolmas kevät kun kuvittelen saavani veneen kuntoon ja järveen. No, eka tosin pitää vaihtaa ysikutoseen moottori ja viippaan (jonka viimein löysin) vesipumppu ja ja ja... 8}

Mutta ehkäpä otan ensi hätään sinusta mallia ja teen tehtävistä asioista listan, jonka sijoittelen kalenteriin, ja lähden sitä kautta etenemään.

Tsemppiä, kyllä me vielä neitsytmatkoja ajellaan! 8]

Eeppo

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 06.03.2017 0:40

Northling kirjoitti:Moro

Mulla o tapana tehdä kaikki hionnat valmiiksi ja siivota pölyt pois ennen kuin alan kyllästää tai lakkaamaan mitään.
PÖ:hön tarttunut hiomapöly pitää kaapia tai hioa pois ennen lisäkyllästystä tai lakkausta. Vedellä pesu ei auta yhtään jos kyse on öljyyn tarttuneesta pölystä. ja jos se on puolivuotta kuivunut ei taida lähteä enää tärpätillä tai pellavaöjylläkään.
Joo, minäkin tein yhtä fiksusti ja siivosin pois kaikki pölyt hiomisen jälkeen ja sitten vasta aloitin kyllästämisen. Mutta sitten minuun iski vastustamaton pakkomielle hioa hytin sisäosia että niitäkin sitten vois kyllästää. Ja vaikka uuden hiomisen ja kyllästämisen välissä oli toista kuukautta, tuli kuitenkin tällainen tulos....

Millä tavalla lähtisit hiomaan nyo pölyt pois? Eikö,paperi mene ihan tukkoon jos se on sellaista sitkeää kosteaa öljymäistä mömmöä? Voi hitsi, tämähän tarkoittaa että kompirskatin paatti pitäisi hioa vielä viimeisen kerran :( En jaksaisi, on niin paljon muutakin. Onks se niin että tuollaiseksi jos jättää niin ei lakkakaan "peitä" ongelmaa?

Tässä kuvat siitä miltä kansi näytti kyllästämisen jälkeen. Mielestäni todella kaunis sävy!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 06.03.2017 0:43

Ja tässä heti sisätilojen hiomisen jälkeen kun pölyä oli tullut jo kuivuneelle kyllästetylle kannelle. Myös kajuutan ulkoseinämon aivan pölyssä, se niinkuin tarrautuu seinään kiinni kun hiomapöly vetää kpö:ulos puusta...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 06.03.2017 0:50

Ja tältä kansi näyttää tänään.
Nuo tummemmat kohdat/läiskät olen kädelle vähän hinkannut ja putsannut mutta siitä huolimatta pintaan jäi tuollaine valkea ja "lasittunut" look. En osaa oikein selittää, mutta haluaisn takaisin sen pinnan mikä oli ennen kun menin mokaamaan hiomalla sisäpuolta :(


Jos nyt lähtisn hiomaan kantta ym iudestaan, onko silloin välttämätöntä vetää uutta pö pntaan tän jälkeen? Entä miten monta kerrosta kannelle ja hytin ulkopuolelle pö sekoitusta kannattaisi vetää? Nyt on vain yksi kerros...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.03.2017 1:07

Moro

Näyttäs että siihen on ollut jo muodostumassa Pö:stä nahka päälle eli solukko on täynnä, tuskin tarvitsee enää lisäkyllästystä.
Mä kokeilisin terävällä kovapala skraballa ja sitten hiomalla ja siihen vois sitten alkaa rakentamaan lakkakerroksia. Mut älä sit ainakaan samana päivänä innostu taas hiomaan kun lakkaat.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kimsir » 06.03.2017 9:22

Terve

Hyvässä terässä oleva sikli vois toimia tuon kannen pöly/pö-mössön poistossa. Se on leveämpi ja sillä saa tasaisemman jäljen, kuin skraballa. Sikli on hieno työväline ja sen käyttöön kannattaa tutustua venehommissa yleensäkin. Sen pitää kuitenkin olla terässä, jotta se toimii hyvin, eli teroitus kannattaa opetella siklinkäyttöön liittyen.

kimmo
HELMIIDA

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kimsir » 06.03.2017 9:27

....Niin ja omaan kokemukseen liittyen, tehtyäni ison tammipöydän, jonka pinnan yritin tehdä pellavaöljyvernissalla, koska sitä oli hyllyssä ja pyrin edulliseen materiaalin käyttöön, no laitoinpa liikaa vernissaa kerralla ja vernissa nahoittui tammen pintaan, koska se ei ime öljyä kovinkaan hyvin, tuloksena surkea nihkeä nahkainen lopputulos. Annoin vernissan kuivahtaa sen minkä kuivuu ja siklasin pinnat puhtaksi ja nyt tilanne on se, että kevyt hionta ja uusi pintakäsittely paremmilla aineilla. Eli kokeile sikliä.


Kimmo
HELMIIDA

Vastaa Viestiin