Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 08.04.2016 22:38

Tarkennuksena trallien allasuittoon, että PÖöhön siis, ei veteen :))

Toiminee kaikille muillekin irto-osille.

Eeppo

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 09.04.2016 18:11

Eeppo kirjoitti:Moi Seesell!

Mie niin kyllä samaistun noihin siun fiiliksiin ja monelta osin haasteisiinkin - niin tässä projektissa kuin mitä ilmeisimmin monissa muissakin. Repesin empatiansekaisesti nauramaan viimeistään siinä vaiheessa, kun trallikuvaa katsoessani en nähnyt tralleja vaan kauniisti vierekkäin lepäävät pitkä- ja lyhytnokkasaabin. En tiedä tosin oliko ne sinun vai trallintekokaverin, mutta kun itellä on pihassa yksi ja kaverin pihassa toinen veenelkku, ja lisäksi krooninen viippakuume vaikkei oikein ole valuuttaa (ajasta nyt puhumattakaan) edistää edes näitä nykyisiä projekteja... No joo, tämä oli totaalisen OT, mutta pakko oli jakaa. :-)
Eeppo
Oho, katos vaan! En huomannutkaan että ne oli kuvassa mukana :) keltainen pitkänokka on vm 1965 ja punainen lyhytnokka vm 1963. Sitten löytyy vielä tummansininen "team Ahma"-Saabi, eli Saab 95 vm 1975, eli V4. Ne on kaikki vähän kesken kun yritys on ollut kova saada ne museorekisterikuntoon, mutta kun oma osaaminen on vajaavainen ja kaveri joka on auttanut niiden kanssa on myös Saabisti omine Saabeineen ja kiireinen, niin ne seisoo odottamassa että hänen aikataulunsa antaisi vähän periksi. Keltaisella ajoin muutama kesä sitten ja sinisellä muutamat kesäkaudet ennen tätä. Periaatteessa nuo kaksi toimivat mutta olen repinyt paikkoja auki ja purkanut paikkoja jotta sais viimeisteltyä niitä ja museorekisteriin. Punainen ei ole ollut käynnissä 30 vuoteen ja nyt odottaa että bensatankki vaihdetaan ja uusi laturi paikoilleen. Sen jälkeen ehkä jotain pientä jarrufiksausta ym että katsastus huolis...
Projekteja oli ihan liika jo ennen kuin "jouduin" puuveneen nielemäksi :)
Mutta myös sen takia minulle olisi niin tärkeää saada edes tämä yksi projekti valmiiksi kun en muita onnistumisia ole pitkään aikaan kokenut näin harrastepuolella.

Ehkä tää oli hiukan off topic, mutta toisaalta Saabismi on sairaus ihan samalla tavalla kuin puuveneilykin :-)
Vai onko joku eri mieltä 8]

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja katiska » 09.04.2016 19:02

Sulla on tauti sentään jotenkin vielä hallussa. "autoprojekteja" on jotain 20++ ja käyttöautotkin vaatii harrastamista. Siihen mp:t ja mp-projektit plus pari puuvenettä. Ai niin talossakin on aina jotain tekemist..

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.04.2016 23:38

Eeppo kirjoitti:Moi Seesell!

Tekisinkin niille muutamasta lankusta ja pressusta matalan altaan, johon laittaisin ne viikoksi uimaan. Sillä aikaa edistäisin korjattavia kohteita, katon maalausta jne. Viikon päästä nostaisin trallit ulos kuivumaan (vissiin auringonvalokin nopeuttaa pellavaöljyn kuivumista), jatkaisin muita hommia ja maalaisin trallit sitten kun ne ovat kuivat, vaikka sitten elokuussa. ;-) Niiden sutimiseen kyllästeellä ei kannata hirveästi tunteja

Eeppo
Miten tuollaisen altaan saisi parhaiten tehty? En ole kovin kätevä käsistäni enkä haluaisi kauheasti vaivautua kun on niin pirskatin paljon muuta mikä pitää saada valmiiksi ennen laivanupotusta :-)
Irtinaiset puuosat ovat osin aika kookkaat...ja en missään mimessä halua että se alkaisi vuotamaan pitkin hallin lattiaa....

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 11.04.2016 8:53

Kyllä sen pitäisi läjässä pysyä, kun laittaa vaikka neljä kakkosnelosta vaan lattialle lappeelleen riittävän isoksi neliöksi, ja niitten päälle vähän reunojen yli tulevan EHJÄN pressun (raksamuovikin on hyvä) niin siinähän se on. Tuo "allas" on ehkä hieman mahtipontinen ilmaisu. :-) Eihän se haittaa vaikka ne lankunnurkat vähän ruuvilla sitoisi toisiinsakin, mutta pitäisi pysyä ilmankin. Kakkosnelonen kun on viisi senttiä korkea särmältään, niin se helposti pitää pressun kanssa ainakin sen pari-kolme senttiä pöötä sisällään. Kääntää vaikka jossain vaiheessa viikkoa osat toisin päin, niin ei edes haittaa vaikka ne ei peittyisi - uskon että öljy kyllä löytää tiensä läpi kun saavat siellä killua.

Niin, ja ehkä päälle laittaisin kanssa pressun suojaksi (jos on tarpeeksi iso, eli noin tuplakokoinen pressu niin kääntää vaan sen ylijäävän liepeen siihen päälle) niin on sitten siistimpää se ylijäämäöljy jonka lopuksi äyskäröi siitä talteen. Vähemmän hiomapölyä ja karkkipapereita ynnä muuta seassa :-)

Tollei mie tekisin, heleppoo ku mieki ossaisin 8| :))

Eeppo

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.04.2016 8:34

Moi,
Juttelin hallinomistajan kanssa ja hän ei ollenkaan lämmennyt ajatukseen että väsäisin tuollaista rakennelmaa. Ilmaisesti koska on seurannut vierestä kun väsään venettä ja ajattelee että ne öljyt olisi kuitenkin sitten pitkin lattiaa ja muiden veneiden seassa 8}
Kävin myös vaimon kanssa pitkiä neuvotteluja läpi yön siitä että käyttäisin kylpyampeemme tähän projektiin, mutta kuten arvata saattaa, hävisin neuvottelun 6-0.
Joten täytynee miettiä miten voisin toisella tavalla tehdä kyllästyksen. Yksi mikä tuli mieleen oli peräkärry, jos siihen laittaa muovit sisäpuolelle ja reunojen yli niin siinä olisi makia aallas! Vaikka sehän vaatisi että pihalla löytyisi ylimääräinen traileri, eli sekn on poissuljettu...Tai miten olisi jos ostaisi halvan kumijollan mallia citymarket ja 20€. Sekin kyllä taitaa olla vähän liian pieni isoille tralleilli ja penkeille....niin, ja miten muovi ja kumi muuten kestää pö+tärpätti+sinkkinaftenaatti-sekoituksen? Sulaako muovi ja kumi käteen?

En oikein keksi tällä jetkellä mitään mistä voisin tehdä altaan joka olisi helppo ja halliomistajan hyväksyttämä.....

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.04.2016 8:40

Suksiboxi olisi täydellnen mutta kun ei sellaisra ole...

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.04.2016 8:41

Ainiin, sekin on hiukan kapea tralleille, mutta muut osat sopisi kyllä...

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 12.04.2016 9:32

http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Suks ... ?ca=16&w=1 60cm leveä, 20€

Halvempi kuin ite tehty :D mutta miten tiivis se on sitä en tiedä...

Leveämpi:
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Suks ... ?ca=16&w=1 80cm leveä, 50€

Näistähän saa kaksi allasta, kansi ainakin näyttää tiiviiltä...
Viimeksi muokannut CMK77, 12.04.2016 9:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Northling
Viestit: 2636
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.04.2016 9:34

Moro

Sellanen pointti tuli upotus kyllästyksestä mieleen, että ehkä ainakaan mahonkiosia ei kannata upotuskyllästää.
Mahoki on sellainen "avopillinen" puulaatu ja imee nopeasti PÖn läpi ja sitä jää sinne solukkoon aika paljon (liikaa). Sitten pitäsi ainakin 3 vko kuivua.
Mulla kävi niin, kun testasin mahongin PÖ kyllästystä runsaalla lotraamisella ja liian lyhyellä kuivumisajalla, niin kesällä auringossa PÖ puski lakasta läpi. Se tuli pintaan ikäänkuin pieniksi helmiksi. No toisaalta pinta oli sitten sopivan karhea ettei luista tossun alla ;-)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1159
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.04.2016 10:00

Moi,

Noin voi käydä, ja voi käydä niinkin, että lakkaan tulee paisteella isoja "kelloja". Näyttävät ihan samalta kun vesirokossa ne vesikellot, muistanette lapsuudesta. (Syyhysikin ihan hitosti...)

Mutta mutta. Jos mööpelit on sisätiloissa, tai edes osin varjossa, niin ei välttämättä tule mitään ongelmaa. Toinen konsti on, että ei lakkaa niitä ihan heti, vaan antaa olla sen muutaman viikon. Jos intoa piisaa, niin vernissaa voi sivellä vielä sulkijaksi, keitetty pellavaöljy kuivuu jonkin verran nopeammin ilman ja auringon vaikutuksesta. Jos nyt upottelee muutamaksi päiväksi, sitten ottaa kuiville ja lakkaa joskus äitienpäivän aikoihin, niin eiköhän ole hyvä. Ja pitkässä juoksussa on ainakin sitten kyllästetyt osat.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 12.04.2016 16:48

Ja voihan sen altaan tehä niistä lankuista kotipihaankin, jos ei halliin saa tehä. Sanoo vaan vaimolle ettei kylve siinä :))

Eeppo

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.04.2016 19:25

Voi hitsi! Kaikki noi irtonaiset osat ovat mielestäni juuri mahonngista. Aikataulusta en tiedä tässä vaiheessa enää mitään kun olen ihan päästä sekaisin.... Joten en osaa ollenkaan ottaa kantaa siihen että onko 3vko kuivuminen liikaa tai sopivaa. Tiedän vaan että moottori valmistunee kesäkuun ensimmäisellä viikolla ja sen jälkeen en ole vielä varma miten saan sen moottorin asennettua ja sihdattua ja mitä tapahtuu noiden tassjen kanssa kun vanhat on tuunattu juuri tähän paattiin enkä uusiin tassuihin välttämättä haluaisi kajota jne. Eli mitä tapahtuu ja milloin, on ihan auki, harmi kyllä.

Oletan että moottorin asennus on helpompi jos istuintilan penkit eivät ole asennettuna. Eli siinä mielessä penkit ei tarvitse olla valmiita ennen moottorin asennusta, mikä tarkoittaa, jos lasketaan taaksepäin siitä, että vaikka sanotaan että penkit olisivat esim valmiit 6.6 niin meneekö niihin 7-8 kerrosta lakkaa sekä välihiontoja ja sitten kuivumiset. Eli yhteensä..... Niin, kunika kauan siinä menis? No sanotaan vaikka että lakkaukseen menisi kaksi viikkoa, koska en kuitenkaan pääse joka päivä hallille... Ainiin, ja sitten noita osia on sen verran että tuplataan se aika, eli 1kk osien lakkaukseen. Jolloin ollaan ehkä jossain 9. toukokuuta. Ja siihen on joku 4 viikkoa. Ja jos uppokyllästyksen kuivumiseen menisi 3vko niin silloinhan se voisi toimia.

Toisaalta tässä en huomioinut sitä että täytyy hioa kaikki osat valmiiksi ja korjata moottoritilan kansi sekä pahasti kärsinyt kattoluukku ennen kuin kyllästys voisi alkaa

Mutta jos on pientäkin vaaraa että lakkaus alkaisi kuplimaan tai että venerokko :-) sikisa ja mitä muita kauhuskenarioita niitä olikaan, niin itkisin krokotiilikyyneliä! Kaikki osat tulevat ulkopuolelle eli ei missään suojassa.

Tuli yhtäkkiä mieleen että tuo veneen rungon kyllästin sivelemällä, ja se on kuitenkin 24/7 veden kosketuksessa. Olishan se venekylpy tietenkin ideaalinen ratkaisu, mutta ei varmaan kellään mahdollista. Miten paljon huonompi ratkaisu on sivellä myös nämä irto-osat? Tottakai haluan vain parasta jne. mutta en osaa oikein arvioida eri menetelmien hyöty/kustannus/ajankesto/kannattavuus/paremmuus ym. Eli kuten aina ennenkin näissä veneasioissa, olen aivan hukassa! :P

Aaargh! Tämä kyvyttömyys tehdä päätöksiä ja myös yleinen kyvyttömyys ottaa niin aivoon, en pysty edes epäkeskolla hiomaan lautaa ilman että se tulee täyteen naarmuja! Pankaapa paremmaksi!
Tuossa niistä vähän kuviakin, ja sitten moottorikannen saumassa jotain mömmöä, mitäköhän se mahtaa olla, ja mitä tilalle kannattaisi laittaa kun olen saanut vanhat pois? Pitäisi ehkä kestää vähän kuumuutta, vai mitenköhän kuumana tuollainen Yanmarin oikein käy? Niin ja entä onko pelkkä lakkaus hyvä vaihtoehto moottorikannen sisäpuolelle?
Nuo suksiboxit ei kyllä kovin kalliita näytä olevan....

Mä meen lakkoon! En osaa päättää mistään mitään, hyvä kun osaan aamulla valita joku paita päälle.... :P
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (113.45 KiB) Katsottu 1380 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (124.8 KiB) Katsottu 1380 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (134.17 KiB) Katsottu 1380 kertaa

Seesell
Viestit: 469
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 12.04.2016 20:45

Moi taas!
Aiemmin tässä ketjussa kyselin siitä että voiko kyllästyksen jälkeen vielä hioa pintoja ennen lakkausta? Keula on jäänyt hiomatta kunnolla ja on mielestäni aika ruma, ja sitten sisäpuolella on sivulaudat tulleet ikävännäköisiksi sen seurauksena kun menin hiomaan kajuutan sisäosia ja niistä tullut tomu ja pöly sai kyllästysaineen nousemaan lautojen pintaan ja mömmöinen pintahan siitä tuli :-(
Eli voiko hioa kyllästyksen kuivattua, ja mistä näkee kun paikat ovat tarpeeksi kuivuneet?

Niin, ja tapani mukaan, tässä asioista muutama kuva :)

Ainiin, se pehmokitti, pystyykö sen laittamaan ennen lakkausta vai onko sen tarkoitus nimenomaan että se häviää kun puu paisuu? Mietin vaan näitä irto-osia, esim kattoluukku joka on täynnä enemmän tai vähemmän vakavia halkeamia. Paisuuko sen kummemmin kun se on katon päällä eikä vedessä? Voik pehmokittiä laittaa kattoluukun rakoihin ja sitten lakkaa päälle? Eikö se tavallaan sulje sitä kittiä sinne niin että kosteus ei pääse puuhun ja näinollen puu ei paisu???
Olen hiukan peloissani noita epoxeja ja mitä kaikkea täällä on tullut puheeksi aineista joita pitää kuumentaa ja imeyttää ym.
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (97.67 KiB) Katsottu 1374 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (107.83 KiB) Katsottu 1374 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (127.79 KiB) Katsottu 1374 kertaa

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 12.04.2016 22:34

Moi!

En usko että tuo keula tuosta hiomalla kauheasti muuttuu. Ja hyvältähän se näyttää! Ei venekään ole uusi, joten patina saa jossain vähän näkyäkin. Näin ainakin omassani olen päättänyt, kun en kaikkea tummaa jaksa uusia :-)

Eeppo

Vastaa Viestiin