Loppukesällä -14 katselin venettäni sillä silmällä ja tulokseksi tuli, että jotain on pakko tehdä. Koska itse en osaa, viitsi ja ei olisi aikaakaan eikä paikkaa tehdä mitään

, otin yhteyttä veneenveiston ammattilaiseen. Aikansa raaputeltuaan hän oli sitä mieltä, että viisainta olisi hioa ja uudelleen viiluttaa koko hytti. Vanerin pintaviilu olisi pelkällä hionnalla mennyt joistain kohdin puhki ja seuraavan viilun suuntahan on toinen ja se näkyisi lopputuloksessa. Syksyllä vene vesiltä ja pukeille. Alkoi armoton raaputus, kaikki vanhat lakat pois. Ja kun kerta aloitettiin, vedettiin myös runko puupuhtaaksi

. Talvisydän vedettiin henkeä ja keväällä aloitettiin uudestaan. Raaputusta ja hiontaa. Ja taas uudelleen. Sitten rungon kyllästystä (ja hiontaa), rungon maalausta (ja hiontaa).
Hyttirakennelmat hiottiin suoraksi ja sitten liimattiin pintaan mahonkiviilua. Omaan veneeseeni sitä meni noin 10m2. Ja taas hiottiin. Kun pinta saatiin tasaiseksi, vedettiin siihen mahonkipetsi. Aluksi näytti tumma petsi miltei liiankin tummalta, mutta mestari rauhoitteli minua sanoen, että lakkauksen jälkeen se on paremman näköinen. Hytti lakattiin kaksikomponentti uretaanilakalla, runko tavallisella venelakalla ja pohja maalattiin lyijymönjällä.
Rungon putsaaminen tuli miltei pakolliseksi, kun jouduimme uusimaan siihen pari lautaa keulasta. Kaiteiden kiinnityksistä oli vuotanut vettä kanteen ja runkoon. "Näkymättömän" työn (raaputukset, hionnat sun muut) määrä hieman yllätti, mutta kuten rakentamisessa yleensäkin, pohjatyöt ovat kunnollisen jäljen perusta. Ja pienenä varoituksesn sanana: suuniteltujen töiden määrä tuplaantuu helposti. "Kun nyt on paikat auki, niin laitetaan samalla kuntoon tuokin paikka (ja tuo ja tuo...)" Vene oli suhteellisen siistin näköinen sisältä ennen remonttia, mutta ulkopuolen remontin jälkeen kaikki näytti enemmän tai vähemmän rispantuneelta, joten on tässä vielä tekemistä tulevinakin talvina.
Tässä ei varmaankaan tullut varsinaista vastausta tai neuvoja kysymysiisi, mutta halusin kertoa oman kokemukseni veneen laitosta. Vera-veneen kunnostuksesta löytyy juttu VeneenVeistäjä-lehden tämän vuoden numerosta. Lehteä kustantaa Puuveneenveistäjät ry ja nettisivuilta löytyy muutakin tietoa (
http://www.veneenveistajat.fi).
Antoisaa remonttiaikaa
Krisu