Todella mielenkiintoista lukemista! Kiitos!
Mutta mielestäni tuo paatti oli paljon pahemmassa kunnossa kuin mun puukenkä =)
Kun kysyit mitä haluan, on vastaus että täydellinen =) mutta todellisuus ja konkurssi on jo lähellä joten olen miettinyt asioita uudella tavalla. Joku täällä palstalla neuvoi minua projektin alussa jo fixusti että ei tarvitse tehdä kaikki kerralla. Ja vaikka tekee kipeää myöntää ettei aika eikä rahat riitä helmitulokseksi tälle kesälle, niin se on vaan hyväksyttävä!
Kun vene minulle tuli vuosi sitten ajattelin että selvä peli, lakat/maalit pois, uudet tilalle ja eiku meoksi, ajatuksena nauttia jo edellinen kesä puuveneen omistamisen hurmasta =) Mutta toisin kävi ja tässä sitä ollaan....
Tähän mennessä olen tehnyt seuraavat:
-Ottanut koko paatin puulle sisältä ja ulkoa
-Rakentanut kelkan veneelle
-Kannen saumat putsattu massasta ja uudet massat vedetty!!!
-Ärsyttänyt koko perhettäni
-Repinyt ikkunat ulos listoineen
-Poistanut dieseltankin
-Kaikki kaasuunliittyvät revitty veks, jodot, liesi, muut
-Poistanut koko sähkösysteemin
-Kaikki kulkuvalot ym veks
-Poistanut "mittaritaulun" ja ruorin ja kaasujutun vaijereineen
-Poistanut mädän katon ja teettänyt uuden (ei vielä asennettu)
-Kaikki sisusta veke
- Istuinosassa kaikki veks
- Pilssipumppu härpäkkeineen veks
-Moottori veks, odottelee vieressä että löytyy suht edullinen ja hyvä huoltopaikka
-Pakoputki veks
-Hytin ovi veks, uusi lukko hankittu ja asennetaan kunhan ovi kunnostettu...
-Kaikki trallit veks ja mädät paikat uusitaan
-10 lautaa rungossa vaihdettu ja muutam kaari
-Törmäyslistat irroitettu, putsattu ja asennettu takaisin
-Stereot ja kaiuttimet revitty veks
-Kaapistot irroitettu osittain
Täytyy tässä todeta puolustuksekseni että osa tästä isosta määrästä oli pakko ottaa irtii jotta lautojen ja kaarien vaihto onnistuisi...
Ja nämä hommat on pakko tehdä että sais kesäksi käyttöön: (ei välttämättä tässä järjestyksessä=)
-Katto asentaa, maalata ja siihen kattokaiteet, masto valoineen, kattoluukku karmeineen ym, katon takalista perävaloineen
-Runko kyllästää valmiiksi,
-hiota runko ja ylärakenteet sekä kannet ym,
- Lakata kaikki yllämainitut 1000 kertaa
-Lakata/maalata sisältä/ulkoa,
-Kajuutan yläosien rakojen fiksaus, kylläastys, lakkaus
-Ikkunoiden asentaminen takaisin ja uudet listat myös,
-Oven hiominen, lakkaaminen ja lukon asennus sekä itse oven asennus
-Kokonaan uuden sähkösysteemin asentaminen ja uudet läpiviennit ja putket sähkövedoille
- Uudet pilssipumput, mittarit, katkaisimet, akku, sulakepesät, pääkatkaisijat ym ym
-Uudet läpiviennit/ulostulot pilssipumpuille
-Uudet pilssien letkut, uppokytkimet ja tilpehöörit...
-Uuden valaistuksen asennus sisään ja ulos
-Tuulilasinpyyhinmekanismin fiksaus, huolto ja asennus
-Kajuutan sisustuksen uudelleensuunnittelu ja toteutus sekä kaappien kunnostus ja fiksaus ja lakkaus/maalaus
-Istuintilan osien hiominen, kyllästäminen, korjaaminen ja asentaminen
-Moottorin täysihuolto ja asennus uusine tassuineen, uudet remmit, filtterit, suotimet, letkut ja oliko vielä muuta? vesifiltteri...
-Pakoputken takaisinasennus
-Dieseltankin tyhjennys, puhdistus ja asennus
-Uuden kaikuluotaimen asennus
-Kaasu- ja vaihdevaijereiden takaisinasentaminen ja uusiminen jos tarve sekä kaasukahvan asennus
-Loput hytin sisäseinien lakkojen poisto ja kylläastys ja uudelleen lakkaus
-Sisäkaton lakkaus tai maalaus
-kapteenin ja apukuskin penkkien korjaus/uusiminen ?
-Kaikkien trallien asennus kun ne ovat korjatut/maalatut
-etukannen tuuletusaukon asennus
-Pulpetin asennus, täytyy keksi parempi tapa kiinnittää tämä!
-Uuden kuomun tilaus, asennus (ja maksaminen, iik!)
-Uudet fendertit, ankkuri, köydet
-Miten säilytän venettä kesällä? Oma ranta vaikea ja lähistöllä saattaa onnistua poijussa.
-Eli ehkä uusi poijusysteemi kaikkine osineen (iiiks!)
-Katasastusvarustusten hankinta
-Veneen katsastus? vai riittääkö rekisteröiminen? 6,3m ja 16hv
-Venekelkan parannustöitä että se kestäisi siirtoja paremmin, kulmarautoja ja muita vahvistuksia
-Vesillelasku
-Pelastuslaitoksen kutsuminen kun laivaa ei pinnalla enää näy
Koska tosiaan aika ja raha loppu ja kauhia kasa vielä hankittava ennen kuin pääse kelkalta veteen, niin olen ainakin näissä seuraavissa asioissa ajatellut tehdä kompromisseja niin että teen hommat nyt sillä tavalla että nillä elää muutaman vuoden ja parantelen niitä sitten taas kun into, aika, raha ja tarve iskee päälle.
Ajattelin siis että säästän tulevaisuuteen seuraavat, ellei suunitelmat muutu, vene uppoa tai lottovoitto iskee =)
-Kajuutan ylärakenteiden saumat (mistä nyt ollaan puhuttu tässä) joita teen niin että ei karkkia vaan käyttökunnostusta.
Oho, olipa pitkä kompromissilista
Voi olla että kun olen repinyt niin paljon tavaraa ulos niin niissä asioissa ei oikein voi tehdä kompromissejä. Moottorin on oltava kunnossa ja asennettuna, dieseltankin myös, ja ilman sähköjä ei pitkälle soudeta...
-ehkä sisävalaistus ja osa sähkötöistä kuten mittareiden hankinta/asennus voi odottaa
-ehkä en tälle kesälle suunnittele/toteuta uutta sisutaa kajuuttaan vaan laitan vanhat penkit ym takaisin
-Ehkä pidän myös vanhat kauhian näköiset kapupenkki ja apuksiskin penkki (YÖK!!!)
-Ehkä fendareiden ei tarvitse näyttää niin hienoilta ja uusilta, koitan etsiä jostain vanhoja jos jollai olis lahjottaa...
-Sama koskee ankkurit, köydet ja oikeastaan kaikki muukin =)
-Onko poijunhankinta/asennus välttämätön? Löytyskö toinen vaihtoehto?? Vähän vaikeeta on ehkä...
- pystyykö vanhan NASA kaikuluotaimen korjaamaan (antura jotenkin menny vinksusti kajuutan lattiassa, joku isokenkäinen huolimaton astunut päälle 8\ Uusi kaiku löytyy jo kotona että kustannuksena se ei aiheuta ongelmaa mutta jos asennus on vaikea ja mutkikas niin ehkä saa odottaa jos vanhan saa kuntoon.
Minusta kuulosti fiksulta tuo ehdotus pehmo pohjakitistä (onko joku merkki/malli mikä on hyvä ja mistä sitä saa???)
Kysyisin vielä että jos ensin lakkaan yli 6-8 kertaa, niin eikö raon ylitse muodustu lakkakalvo jolloin rakoon ei saa tungettua mitään kittiä? Siis tämä ihan oman aivoni ajatuksia asiasta (ilman minkäänlaista laivallista tietämystä =)
Nyt ei pidä nauraa liian lujaa, koska naapurit saattavat pillastua, mutta sanoit että vanerissa näkyy aika reilua lahoa....okei, valmistaudu, tässä se tulee: Missä minulla on vaneria

Siis pokissako? Ja jos niin, niin miten poistan pokista vanerit ja miten vaihdan ne? Tässä nyt on se onkelma että minun käsitykseni mukaan paikat on nyt täysin auki kun ikkunat ja listat ovat veks ja täytyy nyt joka tapauksessa saada ikkunat, ikkunatiivisteet ja listat paikoilleen, enkä mielellään tekisi tätä hommaa uudestaan ensi vuonna tai edes 10 vuoden päästä...
Olisiko siis kuitenkin fiksumpi poistaa myös ne vanerit, missä liekään, myös nyt kun paikat on auki?
-Miten paljon hommaa siinä olisi
-Miten vaativaa se olisi, pystyisikö puutarhuri , geologi, tai pelastuslautanpohjasiiviläntiivistemassanasennusteknikko siihen ilman monen vuoden valmistautumista hommaan?
-Mitä maksaisi teettää homma?
_Tarvitsisiko vielä repiä paljon muutakin irti sen onnistumiseksi?
-Miten puhdistan parhaiten ne rakojen välit kunnolla kovista esteistä, ja mikä on kova este?
-Yritänkö aukaista saumaa enemmän puhdistamisen helpottamiseks esim jollai taltalla vai onko vaara että kaikki tippuu niskaan tai räjähtää tuhkapilveksi?
-Jos päädyn pelkkään käyttökunnostukseen, pitääkö silloin myös putsata välit?
Kävin nopsaa yhdessä liikkeessä jossa suositeltiin "International Tät:iä", joko pursottimesta tai purkista ja tuulilasitiivistämiseen Wurthin tuulilasin tiivistysmassa...
Olipa aikamoinen kirjoitelma
Sorry että jouduitte viettämään puolet päivänne tämän lukemiseen =)
Eikö sanonta mene niin että "Porukassa tyhmyys tiivistyy", Minä toivon että porukassa tämä veneeni tiivistyy
Enkä nyt tietenkään tarkoittanut että palstalaiset ovat tyhmiä!!!
Pikemminkin valtavan osaavia, auttavaisia ja ajattelevaisia kun jaksavat näitä mun juttuja kuunnella ja jopa vastata niihin!!! =)
Niin että kiitos taas kaikille, toivottaa onnettoman kokematon puuveneinnostunut =)
Hitsi soikoon, mulla olis niin paljon kuvia mitä haluaisin laittaa tänne tästä aiheesta (ja monesta muustakin =) mutta kun voi laittaa vain 3 kuvaa kerrallaan niin siitä tulee jotenkin kauhia läjäys kun lyö viisi viestiä peräjälkeen täynnä kuvia. Tuntuu jotenkin hölmöltä

Onko kukaan keksinyt ratkaisun tähän? Onko olemassa tapa jolla saa enemmän kuvia vähemmällä viestimäärällä? Ja minulla ei ole mitään kotisivua tai poutapilvipalvelua eikä mitäänmuutakaan fiiniä...
Tässä kuitenkin kolme kuvaa yhdestä ja samasta saumasta Paapurin puolella hytin peräpäässä