Saumat auki, millä kii?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.03.2016 19:03

Moi taas =)
Mulla on miljoona saumaa kajuutan rakenteissa ja ikkunoisen ympäri jotka ovat ajan saatossa auenneet ja näistä on tullu vettä sisään. Joku vinkkasi että joku kova puukitti olisi paras tapa hoitaa homma ja sitten vaan lakkaa päälle. Onko muita ehdotuksia ideoita ta muuta?
Tässä "before" kuvia ja myöhemmin kesken projwektin kuvia...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.03.2016 19:06

ja lisää...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.03.2016 19:11

ja vielä muutama jos jaksatte ja jos ette niin nukkumaan siitä :-)'


HUOM!

Nyt on vene seissyt syksystä asti viileässä 10-12 C hallissa ja kuivunut jonkin verran ja kaikki näissä kuvissaolevat saumat ovat aika paljon auenneet mielestäni. Joten pitäiskö saumat ensin kaapia puhtaiksi jollain ihmeellä ja vaikka pakottaa ne auki jollain työkalulla että saa varmasti vanhat kuivuneet mömmöt pois vai raavinko vaan päällimmäiset mitkä helposti irtoaa ja sitten vaan uutta tavaraa kehään???

Ja mikä tämä uusi tavara olisi? Olen etsinyt kovaa puukittiä mutta en mistään löytänyt!

Onko vinkkeja, työohjeita, varoituksia, kannustuksia tai ilkeetä palautetta antaa? Kaikki otetaan kiitollisesti vastaan =)

Ehkä pitäisi ottaa uusia kuvia että näkis tän päivän tilanteen omin silmin...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 16.03.2016 20:03

Sisäpuolelta otetuista kuvista näkyy, että saumoissa puu on lahonnutta. Jos lähdet liimalla, puukitillä tai sikamassalla korjaamaan, saumat aukeavat ja lakka korkkaa viimeistään ensi talvena uudelleen.

Jos haluat pitkän aikaa kestävän korjauksen, poistat lahon puun ja tilalle korjauspalat terveellä puulla. Liimana epoksi- tai uretaaniliima.

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 16.03.2016 20:29

Millaisessa kunnossa nämä nurkat oikeasti on, minun "veneessä" näytti samanlaiselta ja ruuvarin kanssa poistin kaikki muutama sentti kerralla. Oli siis mennyt aivan pehmeäksi.

Kuva

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.03.2016 21:14

Moro

Nää on näitä ikuisuuskysymyksiä, joihin on kymmenen "oikeaa" vastausta vastaajasta riippuen...
"Panskaa" ei kannata eikä voi liimata, eli ne täytyy poistaa ja lahot vaihtaa.

Eniten ongelmia aiheuttaa sellainen rakenne jossa puusyysuunnat on 90 asteen kulmassa toisiinsa, ne tahtoo aueta aina. Niissä ehkä kunnon massarako ja joustava PU-massa (Sika) kunnolla primeroituna tuottaa kestävimmän tuloksen.

Tässä alempana linkki YouTube videoon, jossa kunnostelen peräluukkua. Siinä kohdassa 0:26 näkyy tuo oskilloiva Fein Multimaster ja ohut sahaterä ( https://fein.com/en_us/accessories/sawi ... -113-21-0/ )
https://youtu.be/cgT5IvP9K9Q

Mä liimasin noi nyt paksennetulla epoksilla. Värinä käytin mahokihiomapölyä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja CC » 17.03.2016 1:27

Kuvissa kyllä näkyy paikkoja, jossa puun vaihto on ainoa toimiva vaihtoehto. Mutta yleisemmin, jos jossain on hyvin pientä pistemäistä lahoa, niin lämmitetyn epoksin imeyttämisellä saa varsin hyvän tuloksen. Samoin joissain saumoissa, mutta ei sovi paikkoihin, joissa tulee isoa liikettä veneen kosteus- tai muun elämisen takia. Paikat pitää olla puhtaita ja ehdottoman kuivia, mielellään valmiiksi jo aika viimeisteltyjä, muuten epoksi tekee vain lisää vaikeusastetta viimeistelyyn. Ohjeita hommaan löytyy kyllä vaikka kuin, mutta pääsääntönä, kohde ja liima lämmitettynä annostelu niin kauan kuin imee, sitten annetaan jäähtyä enää lisää lämmittämättä.

Edit: sen verran noista saumoista, että ne kyllä takuulla kestää lämmitettynä epoksilla imeytettynä. Ja sitten se mutta. Jos sauma on esim. sellainen jossa vaakapuussa on upotus pystypuun sisään, niin siitä tulee ns. lopullinen. Jos siis paikan täytyisi vähän joustaa jostain, niin oletettavasti pystypuuhun tulee tässä esimerkissä uusi "sauma". Siinä mielessä sauman avaus, puhdistus, myrkytys ja pohjustus sika-tyyppiselle massalle voi olla hyvä lähestymistapa. Kuiva sen pitää näinkin olla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 17.03.2016 8:28

Tuossa on tullut jo paljon hyviä vinkkejä.

Kauankos vene on ollut kuivilla ?
Osa rakosista näyttää siltä että alkuperäinen liimaus/ruuvi liitos on antanut myöden ja rako on syntynyt kuivumisesta.
Osan kuivumisrakoja on tukittu jo aikaisemmin jollain.

Kovien kittien ongelmana on että ne irtoavat ja murenevat veneen kuivuessa. Ja painavat puuta kasaan taas turvotessa.
Uudelleen liimaus epoksilla ja samalla täyttö tosiaan toimii jos puu on tervettä ja liimaus saa otetta.
Muutoin se aukeaa taas kuivuessaan.

Kestävämpi operaatio olisi:
- Lahot pois
- Puulleotto
- Saumojen liimaus
- Kyllästys
- Pintakäsittely

Kyllästyksellä saat pienennettyä puun kosteuselämistä joten liitoskin alkaa pysyyn kiinni.

Aleksi

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.03.2016 10:16

Moi,
Vene ollut kuivilla 5-10vuotta jonka aikana seissyt ulkona katoksen alla. Nyt seissyt hallissa viime syksystä jossa n.10-12 C.
Kaikki pinnat olen ottanut puulle ja kyllästänyt (runko n 6 kertaa ja ylärakenteet vain kerran ja rungon sisäpuli n. 3 kertaa). Aleksi, kun puhuit puulle ottamisesta, tarkoititko rakojen välit, niin että vanhat roinat pois vai tarkoititko "ulkopinnat" jotka jo olen tehnyt? Ja onko homma mennyt mönkään nyt kun olen jo kerran hyttikonstruktion kyllästänyt ennen liimaamista???

Missä olette havainneet lahoa? Kehtaako joku kutsua helmeäni lahoksi :-) En ole itse vielä miin tarkasti syynännyt näitä paikkoja kun olen keskittynyt enemmän runkkoon, mutta nyt alkaa kiinostuksen kohde siirtyä ylärakenteisiin ...

Missä näette vaihtovalmiita osia? Kaikki tuo lämmittäminen ja imettäminen jne kuulostaa enemmän äidin hommilta :-) , eli luulen että taitoni eivät riitä. Tarvitaan nainen paikalle 8o
Epoxikin kuulostaa vähän Botoxilta, uskaltaako sitä käyttää vai alkaako saumat nauraa entistä enemmän ;-)

Taidan tänään kuvata noita paikkoja tän päivän perspektiiviltä niin on helpompi miettiä, pohtia, keskustella, neuvoa, kadehtia :) , kiroilla, tapella, jne.... asioista....

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 17.03.2016 16:30

Eli raot on kuivumisesta.
Korjaustapa riippuu oikeestaan siittä millaista kunnostusta teet. Karkkia ilman kompromisseja vai käyttökunnostusta.

Kannattaa nyt puhdistaa ne välit kunnolla kovista esteistä.
Alkuperäiset liimaukset ja ruuvikiinnitykset on aikalailla auki joten puhdistamisen jälkeen voit joko
täyttöliimata niitä kasaan tai irrotella osat ja koota uudestaan.
Tai vaan estää veden pääsy rakoseen.

Jos olet jo kyllästänyt puutavaran niin riippuen kyllästeestä ja kyllästysajasta liimaukset tulee oleen melko hankalia kun puunpinta voi olla öljyinen.

Käyttökunnostuksessa joustava massa olisi minusta tässä tapauksessa parempi tai jopa poispursuava massa. ( Vinkki Pehmo Pohjakitti :) )
Estät sillä veden ja kosteuden kulkeutumisen sinne rakoon ja annat puulle mahdollisuuden turvota kiinni kesän aikana.
Mutta laita massa vasta lakkauken jälkeen ettei massa pullistuessaan irroita lakkaa.

Olettaen tietysti että rakenne on muuten tukeva ?

Aleksi
PS: Kyllä siinä vanerissa ainakin on aika reilua lahoa. Joten isoa remppaa ikkunan pokiin ei kannata tehdä ellet sitten poista niitä ja vaihda vaneria ensin.
Katso tuosta pari vinkkiä siittä mitä sieltä voi löytyä.
http://www.apyachting.fi/index.php/fi/h ... n-kajuutta

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.03.2016 23:00

Todella mielenkiintoista lukemista! Kiitos!
Mutta mielestäni tuo paatti oli paljon pahemmassa kunnossa kuin mun puukenkä =)

Kun kysyit mitä haluan, on vastaus että täydellinen =) mutta todellisuus ja konkurssi on jo lähellä joten olen miettinyt asioita uudella tavalla. Joku täällä palstalla neuvoi minua projektin alussa jo fixusti että ei tarvitse tehdä kaikki kerralla. Ja vaikka tekee kipeää myöntää ettei aika eikä rahat riitä helmitulokseksi tälle kesälle, niin se on vaan hyväksyttävä!

Kun vene minulle tuli vuosi sitten ajattelin että selvä peli, lakat/maalit pois, uudet tilalle ja eiku meoksi, ajatuksena nauttia jo edellinen kesä puuveneen omistamisen hurmasta =) Mutta toisin kävi ja tässä sitä ollaan....


Tähän mennessä olen tehnyt seuraavat:
-Ottanut koko paatin puulle sisältä ja ulkoa
-Rakentanut kelkan veneelle
-Kannen saumat putsattu massasta ja uudet massat vedetty!!!
-Ärsyttänyt koko perhettäni
-Repinyt ikkunat ulos listoineen
-Poistanut dieseltankin
-Kaikki kaasuunliittyvät revitty veks, jodot, liesi, muut
-Poistanut koko sähkösysteemin
-Kaikki kulkuvalot ym veks
-Poistanut "mittaritaulun" ja ruorin ja kaasujutun vaijereineen
-Poistanut mädän katon ja teettänyt uuden (ei vielä asennettu)
-Kaikki sisusta veke
- Istuinosassa kaikki veks
- Pilssipumppu härpäkkeineen veks
-Moottori veks, odottelee vieressä että löytyy suht edullinen ja hyvä huoltopaikka
-Pakoputki veks
-Hytin ovi veks, uusi lukko hankittu ja asennetaan kunhan ovi kunnostettu...
-Kaikki trallit veks ja mädät paikat uusitaan
-10 lautaa rungossa vaihdettu ja muutam kaari
-Törmäyslistat irroitettu, putsattu ja asennettu takaisin
-Stereot ja kaiuttimet revitty veks
-Kaapistot irroitettu osittain

Täytyy tässä todeta puolustuksekseni että osa tästä isosta määrästä oli pakko ottaa irtii jotta lautojen ja kaarien vaihto onnistuisi...

Ja nämä hommat on pakko tehdä että sais kesäksi käyttöön: (ei välttämättä tässä järjestyksessä=)
-Katto asentaa, maalata ja siihen kattokaiteet, masto valoineen, kattoluukku karmeineen ym, katon takalista perävaloineen
-Runko kyllästää valmiiksi,
-hiota runko ja ylärakenteet sekä kannet ym,
- Lakata kaikki yllämainitut 1000 kertaa
-Lakata/maalata sisältä/ulkoa,
-Kajuutan yläosien rakojen fiksaus, kylläastys, lakkaus
-Ikkunoiden asentaminen takaisin ja uudet listat myös,
-Oven hiominen, lakkaaminen ja lukon asennus sekä itse oven asennus
-Kokonaan uuden sähkösysteemin asentaminen ja uudet läpiviennit ja putket sähkövedoille
- Uudet pilssipumput, mittarit, katkaisimet, akku, sulakepesät, pääkatkaisijat ym ym
-Uudet läpiviennit/ulostulot pilssipumpuille
-Uudet pilssien letkut, uppokytkimet ja tilpehöörit...
-Uuden valaistuksen asennus sisään ja ulos
-Tuulilasinpyyhinmekanismin fiksaus, huolto ja asennus
-Kajuutan sisustuksen uudelleensuunnittelu ja toteutus sekä kaappien kunnostus ja fiksaus ja lakkaus/maalaus
-Istuintilan osien hiominen, kyllästäminen, korjaaminen ja asentaminen
-Moottorin täysihuolto ja asennus uusine tassuineen, uudet remmit, filtterit, suotimet, letkut ja oliko vielä muuta? vesifiltteri...
-Pakoputken takaisinasennus
-Dieseltankin tyhjennys, puhdistus ja asennus
-Uuden kaikuluotaimen asennus
-Kaasu- ja vaihdevaijereiden takaisinasentaminen ja uusiminen jos tarve sekä kaasukahvan asennus
-Loput hytin sisäseinien lakkojen poisto ja kylläastys ja uudelleen lakkaus
-Sisäkaton lakkaus tai maalaus
-kapteenin ja apukuskin penkkien korjaus/uusiminen ?
-Kaikkien trallien asennus kun ne ovat korjatut/maalatut
-etukannen tuuletusaukon asennus
-Pulpetin asennus, täytyy keksi parempi tapa kiinnittää tämä!
-Uuden kuomun tilaus, asennus (ja maksaminen, iik!)
-Uudet fendertit, ankkuri, köydet
-Miten säilytän venettä kesällä? Oma ranta vaikea ja lähistöllä saattaa onnistua poijussa.
-Eli ehkä uusi poijusysteemi kaikkine osineen (iiiks!)
-Katasastusvarustusten hankinta
-Veneen katsastus? vai riittääkö rekisteröiminen? 6,3m ja 16hv
-Venekelkan parannustöitä että se kestäisi siirtoja paremmin, kulmarautoja ja muita vahvistuksia
-Vesillelasku
-Pelastuslaitoksen kutsuminen kun laivaa ei pinnalla enää näy 8o


Koska tosiaan aika ja raha loppu ja kauhia kasa vielä hankittava ennen kuin pääse kelkalta veteen, niin olen ainakin näissä seuraavissa asioissa ajatellut tehdä kompromisseja niin että teen hommat nyt sillä tavalla että nillä elää muutaman vuoden ja parantelen niitä sitten taas kun into, aika, raha ja tarve iskee päälle.
Ajattelin siis että säästän tulevaisuuteen seuraavat, ellei suunitelmat muutu, vene uppoa tai lottovoitto iskee =)

-Kajuutan ylärakenteiden saumat (mistä nyt ollaan puhuttu tässä) joita teen niin että ei karkkia vaan käyttökunnostusta.

Oho, olipa pitkä kompromissilista :-)

Voi olla että kun olen repinyt niin paljon tavaraa ulos niin niissä asioissa ei oikein voi tehdä kompromissejä. Moottorin on oltava kunnossa ja asennettuna, dieseltankin myös, ja ilman sähköjä ei pitkälle soudeta...

-ehkä sisävalaistus ja osa sähkötöistä kuten mittareiden hankinta/asennus voi odottaa
-ehkä en tälle kesälle suunnittele/toteuta uutta sisutaa kajuuttaan vaan laitan vanhat penkit ym takaisin
-Ehkä pidän myös vanhat kauhian näköiset kapupenkki ja apuksiskin penkki (YÖK!!!)
-Ehkä fendareiden ei tarvitse näyttää niin hienoilta ja uusilta, koitan etsiä jostain vanhoja jos jollai olis lahjottaa...
-Sama koskee ankkurit, köydet ja oikeastaan kaikki muukin =)
-Onko poijunhankinta/asennus välttämätön? Löytyskö toinen vaihtoehto?? Vähän vaikeeta on ehkä...
- pystyykö vanhan NASA kaikuluotaimen korjaamaan (antura jotenkin menny vinksusti kajuutan lattiassa, joku isokenkäinen huolimaton astunut päälle 8\ Uusi kaiku löytyy jo kotona että kustannuksena se ei aiheuta ongelmaa mutta jos asennus on vaikea ja mutkikas niin ehkä saa odottaa jos vanhan saa kuntoon.

Minusta kuulosti fiksulta tuo ehdotus pehmo pohjakitistä (onko joku merkki/malli mikä on hyvä ja mistä sitä saa???)
Kysyisin vielä että jos ensin lakkaan yli 6-8 kertaa, niin eikö raon ylitse muodustu lakkakalvo jolloin rakoon ei saa tungettua mitään kittiä? Siis tämä ihan oman aivoni ajatuksia asiasta (ilman minkäänlaista laivallista tietämystä =)

Nyt ei pidä nauraa liian lujaa, koska naapurit saattavat pillastua, mutta sanoit että vanerissa näkyy aika reilua lahoa....okei, valmistaudu, tässä se tulee: Missä minulla on vaneria :P Siis pokissako? Ja jos niin, niin miten poistan pokista vanerit ja miten vaihdan ne? Tässä nyt on se onkelma että minun käsitykseni mukaan paikat on nyt täysin auki kun ikkunat ja listat ovat veks ja täytyy nyt joka tapauksessa saada ikkunat, ikkunatiivisteet ja listat paikoilleen, enkä mielellään tekisi tätä hommaa uudestaan ensi vuonna tai edes 10 vuoden päästä...
Olisiko siis kuitenkin fiksumpi poistaa myös ne vanerit, missä liekään, myös nyt kun paikat on auki?
-Miten paljon hommaa siinä olisi
-Miten vaativaa se olisi, pystyisikö puutarhuri , geologi, tai pelastuslautanpohjasiiviläntiivistemassanasennusteknikko siihen ilman monen vuoden valmistautumista hommaan?
-Mitä maksaisi teettää homma?
_Tarvitsisiko vielä repiä paljon muutakin irti sen onnistumiseksi?

-Miten puhdistan parhaiten ne rakojen välit kunnolla kovista esteistä, ja mikä on kova este? :P
-Yritänkö aukaista saumaa enemmän puhdistamisen helpottamiseks esim jollai taltalla vai onko vaara että kaikki tippuu niskaan tai räjähtää tuhkapilveksi?
-Jos päädyn pelkkään käyttökunnostukseen, pitääkö silloin myös putsata välit?

Kävin nopsaa yhdessä liikkeessä jossa suositeltiin "International Tät:iä", joko pursottimesta tai purkista ja tuulilasitiivistämiseen Wurthin tuulilasin tiivistysmassa...


Olipa aikamoinen kirjoitelma 8o

Sorry että jouduitte viettämään puolet päivänne tämän lukemiseen =)

Eikö sanonta mene niin että "Porukassa tyhmyys tiivistyy", Minä toivon että porukassa tämä veneeni tiivistyy :-)
Enkä nyt tietenkään tarkoittanut että palstalaiset ovat tyhmiä!!!
Pikemminkin valtavan osaavia, auttavaisia ja ajattelevaisia kun jaksavat näitä mun juttuja kuunnella ja jopa vastata niihin!!! =)
Niin että kiitos taas kaikille, toivottaa onnettoman kokematon puuveneinnostunut =)


Hitsi soikoon, mulla olis niin paljon kuvia mitä haluaisin laittaa tänne tästä aiheesta (ja monesta muustakin =) mutta kun voi laittaa vain 3 kuvaa kerrallaan niin siitä tulee jotenkin kauhia läjäys kun lyö viisi viestiä peräjälkeen täynnä kuvia. Tuntuu jotenkin hölmöltä :P Onko kukaan keksinyt ratkaisun tähän? Onko olemassa tapa jolla saa enemmän kuvia vähemmällä viestimäärällä? Ja minulla ei ole mitään kotisivua tai poutapilvipalvelua eikä mitäänmuutakaan fiiniä...

Tässä kuitenkin kolme kuvaa yhdestä ja samasta saumasta Paapurin puolella hytin peräpäässä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 17.03.2016 23:32

"mulla olis niin paljon kuvia mitä haluaisin laittaa tänne tästä aiheesta (ja monesta muustakin =) mutta kun voi laittaa vain 3 kuvaa kerrallaan niin siitä tulee jotenkin kauhia läjäys kun lyö viisi viestiä peräjälkeen täynnä kuvia. Tuntuu jotenkin hölmöltä :P Onko kukaan keksinyt ratkaisun tähän?"

Tee kuvakollaasi kuvankäsittelyohjelmalla, vaikka niin että yhdessä kuvassa on 10 kuvaa, eli kolmella kuvalla saat kolmekymmentä kuvaa esille |+| :))
Tuli mieleen että aikamoinen urakka sulla tulee niissä kollaaseissakin. :) No mutta tuo kollaasi oli sellaista vitsikevennystä urakan keskelle minkä toki voi toteuttaakin. 8}

Saumojen liimauksista, terveet saumat puhdistaisin ja imeyttäisin ensin nestemäisen epoksin, vaikka jopa lämmittämälläkin, ja sitten niihin saumoihin mihin saa paksunnettua epoksia "tungettua" niin sitä perään ennen kuin nestemäinen kovettuu.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18.03.2016 0:10

Moi,

Muutama samannäköinen rako löytyy Chouanin ylärakenteista, joskin alla ei ole (vielä) pehmeää. Mutta kyllä sieltä jo kuivien kesäkelien jälkeen sade ja roiskevesi holisee sisään.

Epoksista puhutaan, ja lienee hyvä. Mutta olen viehtynyt noihin vanhoihin mömmöihin. Siksipä haluaisin kysyä, että entä esim pellavaöljy+mehiläisvaha -tyyppinen joustava kitti? Olen ajatellut tekeväni näin:

- Lakka pois + hionta
- raosta pois kaikki irtoava töhnnä ja tarkastus, onko lahoa
- kyllästettä (pöö+valtti+salaiset aineet) niin paljon kun viitsii läträtä
- lastan kanssa yllä mainittu gegga rakoon ja tasaiseksi
- Lakkaus tonkinosilla yli riittävän moneen kertaan.
- Jatkoseuranta kesällä ja ensi talvena
- Uusintakäsittely kun vuotaa / tarvittaessa.

Olen ajatellut asiaa siitä näkökulmasta, että jotenkin ne puupalat on silloin 1960-luvullakin siihen saatu paikalleen ja vettä sietämään. Ja silloin ei ollut epoksia eikä sikaa käytössä. Senssijaan oli puuruuveja, kyllästettä, liitukittiä ja muita kittejä sekä lakkaa. Näillä eväillä on vene pysynyt koossa vuosikymmenet. Siksi haluan etsiä ratkaisua noista aineista.

Epoksi on taatusti hyvä aine, ja monen jutun kätevä ratkaisu. Itse olen käyttänyt sitä erinäisissä pienoismalleihin liittyvissä askarteluissa. Näissä vanhemmissa laitteissa vaan vierastan...

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja kaller » 18.03.2016 9:48

Iso tsemppaus pitää antaa Seesellille. Omat lähtökohdat oli hyvin samanalaiset kun aloin remonttia veneelle tekemään. kymppimetrinen fiskari ja minulla hirveä into päällä. Ajatuksena korjata kaikki kerralla kuntoon muutamassa vuodessa.

Lähtökohta silloin oli että puran hytin, vaihdan moottorin, teen sisustat uusiksi, sähköt uusiksi ja että runko otetaan puulle jonka jälkeen se kyllästetään lakataan ja maalataan. Kerroin samalla telakalla oleville puuveneilijöille silloin suunnitelmistani ja yksi vanhempi herra totesi tuolloin että "Tuohon urakkaan sinulla menee samanverran aikaa kun remontoisit rintamamiestalon perustuksista kattoon". Toinen taisi todeta että hänellä meni siinä yksi avioliitto. Ajattelin silloin mielessäni että eihän tähän nyt niin kauan mene. Nyt olen samaa mieltä että kyllä siihen menee kun on aikataulut paukkunut.

Purkuvaiheessa totuus paljastui, Perästeevi oli entinen, osa kölistä piti vaihtaa ja kaikkea muutakin yllätystä löytyi. Epätoivo meinaisi iskeä useampaan otteeseenkin. Etenkin silloin kun mietin että millä hitolla veistän samanlaisen steevin. Siinä vaiheessa heitin alkuperäiset aikataulut romukoppaan.

Nyt ollaan jo voiton puolella ja hytti alkaa olla kasassa. Ensimmäisen kerran tuli ajatus että tästä tulee vielä jotain kun olin saanut ekat kyllästykset aluilleen. Olen koko ajan suunnitellut asiat tarkasti ja arvioinut hiukan kuinka paljon aikaa menee mihinkin työvaiheeseen, samalla on saanut kuvan siitä paljonko rahaa menee milloinkin tarvikkeisiin ja hankintoja on voinut jaksottaa.

Tänä kesänä olisi 4 viikkoa aikaa tehdä hommia ja muutama asia on ulkoistettukkin. Tavoitteena siintää 2017 kesä jolloin koko projektin pitäisi olla valmis. En kuitenkaan halua sitä että teen asioita kiireessä puolivalmiiksi ja hätäisesti vaan teen asiat kerralla kunnolla ja lasken veneen veteen sitten kun se on valmis.

Puuveneen korjaus on pitkänmatkan juoksua ja ajoittain hyvin yksinäistä kun telakalla puurtaa. Paras neuvo jonka olen saanut on se että telakan tärkein työkalu on tuoli johon istahtaa ja miettiä asiaa rauhassa hetken aikaa kun uusia asioita tulee eteen.

Jos kesällä olet Lappeenrannan suunnalla niin tervetuloa telakalle käymään. Minä vietän kesälomani siellä, kuten viime kesälomanikin.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Saumat auki, millä kii?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 18.03.2016 11:12

Tsemppiä Seesell projektiin, samankaltaista säätöä on täälläkin! Itsellä vaan homma etenee niin hitaasti, ettei oikeastaan edes etene, joten enpä ole tännekään juuri kirjoitellut :P

Niin ikään minäkin haaveilin seilaavani jo viime kesänä kun ei ollut kun pikkusen lahoa etuhytin sivusarjan ja katon nurkassa... Pehmeää ei sinänsä juuri enempää löytynytkään, mutta työmäärä ja ennen kaikkea allekirjoittaneen työteho ovat osoittautuneet täydellisen väärinarvioiduiksi :-) Siitä huolimatta haaveilen taas ensi kesänä seilaavani, kenties vailla realismin häivää. Vaan loppukesästähän ne parhaat kelit on 8}

Vanerilla uskoisin Aleksin viittaavan tuohon etuhytin katonosaan, joka näkyy ikään kuin "kojelaudan" reunassa, ajohytin etunurkassa. Niin ja tuo "Pehmo" taitaa olla Aleksin oma tuotemerkki, mikä ei toki sitä lainkaan huononna ;-)

Ilontäyteistä tekemistä ja aurinkoista viikonloppua!

Eeppo

Vastaa Viestiin