Kansiluukkujen saranat

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Terppa
Viestit: 11
Liittynyt: 03.03.2016 11:47
Paikkakunta: Tampere

Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja Terppa » 08.03.2016 9:23

Katselin tuossa...
Kansiluukun avaamista pohdiskelin pirtupaatin suunnittelun ohessa.
Systeemejä nyt on useampia ja mietin liukuluukun sekä saranoidun luukun välillä.

Hakusessa olisi kansiluukun sarana, joka asennetaan kannen alle ja kiinnitetään luukkuun alapuolelta (eli piiloraranointi)
Sattuuko joku valmiiksi tietämään mistä tällaisia voisi etsiä?

Tämä kun ei oikein aja asiaa
- Juomaveteen lisätään kemikaaleja, jotka pistää kelaamaan et juomaveteen lisätään kemikaaleja -

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja kaller » 08.03.2016 11:16

Samat pohdinnat on itsellä mielessä. Olen pohtinut jopa sitä jos laittaisi irroitettavat luukut ja ne voisi aina ajossa nostaa pois tieltä kun venettä käytännössä ajetaan kattoluukussa istuen. Vielä en ole hyviä löytänyt joten vinkkejä otetaan vastaan. Minulla kehys tulee kannen tasosta noin 40milliä ylöspäin ja se aiheuttaa ongelman sillä useimmat saranat mitä olen löytänyt sopivat vain noin 20-30mm tasoerolle.

Täältä olen itse katsellut, mutta en tiedä löytyykö valikoimasta sinulle sopivia: http://www.toplicht.de/en/shop/innenbes ... /scharnier

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja matti » 08.03.2016 13:05

Toi Terpan esimerkkisaranahan on pienten sisäkaappien sarana, ei todellakaan sovi mihinkään kansiluukkuun!

Kallerin ongelma ratkeaa ostamalla saranan jossa toinen puoli on pitkä, taivuttamalla siihen pitkään puoliskoon 90 asteen kulma sopivaan kohtaan-esim 50mm , niin sopii ko korkuiseen luukkuun. Miinuksena tosin, että ei luukku ei avannu kuin 90 astetta.
Vaihtoehtoisesti kiinnittää lyhyen saranan luukun pystysivuun, sama rajoitus.
Jos on tarvetta, että luukku kääntyy yli kannelle vaakasuoraan, niin korokepala saranan kanteen tulevan osan alla ratkaisee ongelman.

Sopivat saranat voi tehdä myös itse. 8o
Itse tein puomituen saranat, senverran jäykät, että saranatappi on muistaaksani 8mm; https://dl.dropboxusercontent.com/u/324 ... jestys.JPG

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja kaller » 08.03.2016 14:40

Hyviä vinkkejä Matilta. Kiitos!

Tuota itse saranoiden taivuttamista olen pohtinut myös. Voi olla että päädyn kuitenkin siihen että luukut olisivat kokonaan irroitettavat tai tappisaranoilla olevat jotka saisi aina tarvittessa irti. TÄllöin olisi kaikki optiot käytettävissä miten niitä sitten haluaakin käyttää.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja matti » 08.03.2016 17:36

http://www.toplicht.de/en/shop/fenster- ... re-teilbar

Tollaiset meinasin laittaa aikoinaan veneen keulimmaiseen kattoluukkuun, mutta sitten ei olis enää kannattanut ovia lukita kun noista voi ottaa tapin pois käden käänteessä, jonka varmaan vorokin huomaa.

jani
Viestit: 29
Liittynyt: 04.06.2006 17:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja jani » 08.03.2016 21:55

Mulla on vastaavat http://www.ebay.com/itm/Perko-0762DP2CH ... dF&vxp=mtr
En tosin maksanut noin hurjaa hintaa, löytyy halvemmallakin kun vähän etsii.

Nämä ei toimi perinteisten saranoiden lailla luukun takareunassa, vaan asennettaan luukun kummallekin sivulle.

Toimii hyvin jos katolla/kannella on luukunaukon takana tilaa johon luukunkannen saa etureunaa nostamalla liutettua saranoiden avulla.
Kun saranat taittaa keskeltä saa luukun myös sopivasti etureunasta tuuletusraolle jos ei kokonaan halua pitää auki.

Vähän hutera rakenne avatessa mutta muuten suosittelen kun luukku jää kannelle aukiasennossa oikeinpäin makaamaan.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja Simon » 08.03.2016 22:07

Tuo korokepala, minkä Mattikin mainitsi, taitaa olla se ainut ja perinteinen tapa kattoluukkujen saranointitapa mikä toimii. Kallerin kuvassa tuo vasemmalla oleva pitkä sarana on juuri oikea tähän tarkoitukseen, luukku kääntyy kannelle eikä tarvitse mitään tukilaitteita, toki nekin on mahdollisia lisäämään mukavuutta.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja Northling » 09.03.2016 0:36

Moro

Mun mielestä noi janin linkin kuvassa olevat härpäkkeet ei ole saranat vaan "tuulihaat", joilla luukku tuetaan auki saranoiden varaan.

Meillä on keulaluukussa toi aiemmin mainittu korokepala. Se suojaa samalla roiskeilta ja muuttaa kaarevan kannen suoraksi jolloin saranan akselit on suorassa linjassa ja toimii siten paremmin. Tässä kuva:
11312657_815292345226818_2231536415093888792_o.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja kaller » 09.03.2016 9:28

Tuolla lukittavuudella ei itsellä ole merkitystä kun nämä tulisivat veneen ajohytin katolle ja sinne pääse sisään ihan pressun vetskarinkin avaamalla.

Voi olla että tuo korokepala olisi omalla kohdalla paras ratkaisu ja siihen sitten tappisaranat niin luukun voi irroittaa niin halutessaan.

Terppa
Viestit: 11
Liittynyt: 03.03.2016 11:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja Terppa » 09.03.2016 11:16

Tämän nyt löysin googlettelmalla "hidden hatch hinge"
Alkaa olemaan jo vähän lähempänä sitä mitä etsii.
Ajatuksena tosiaan vaihtoehtona liukukannelle, että konehuoneta peittävä luukku aukeaa nostamalla sivuun ja avataan ohjaamosta se lukitus vaijerivälitteisesti.
Niin, että luukussa ei ole ulkopuolella mitään näkyvää saranointia tai lukitusta.
Mitkään viritykset, missä on kolmekymmentä osaa ja kymmenen pinniä ei tule kysymykseen.
- Juomaveteen lisätään kemikaaleja, jotka pistää kelaamaan et juomaveteen lisätään kemikaaleja -

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Kansiluukkujen saranat

Viesti Kirjoittaja CC » 09.03.2016 15:06

Terppa kirjoitti:Tämän nyt löysin googlettelmalla "hidden hatch hinge"
Alkaa olemaan jo vähän lähempänä sitä mitä etsii.
Tuo on aika lähellä monessa autossa etuovessa käytetyn saranan ideaa, sellaisia romikselta haettuja käytinkin yhdessä piilosaranaprojektissa. Saman geometrian toki voisi kopsata ruostumattomasta materiaalista omatekemäänkin. Puuhastelua siinä toki tulee, mutta saa valita tukevuuden ja mallin juuri sopivaksi. Sopivasti muotoilemalla tuollaiseen piilosaranaan saisi vaikka piilokaasujousenkin ympättyä yhteen rakenteeseen pitämään luukku auki.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin