Riva Aquarama Replica

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Terppa
Viestit: 11
Liittynyt: 03.03.2016 11:47
Paikkakunta: Tampere

Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja Terppa » 03.03.2016 12:07

Morjesta.
Olen uusi asiakirjoittaja.

Olen aikeissa hankkia tuolta Classic Wooden Boatilta Aquaraman kuvat ja ruveta sitä sitten rakentelemaan.
Ajatus vielä vähän elää, sillä toisena mielitekona on rakennella reilu seitsenmetrinen tasasaumainen pirtupaatti. Tähän minulla on jo yli puolen vuoden suunnittelun tuloksena pätevät kuvat.
Aquun ostelen ne kuvat joka tapauksessa, teen sitä tai en.

Kyselen tässä heti vähän tyhmiä.
Aquhan on kuitenkin mahonkivene ja jos meinaa oikeasta Hondurasilaisesta tehdä, niin joutuu pitkin Eurooppaa sitä lankkua etsimään. Suojeltu puu kuitenkin ja tuontia vahvasti rajoitettu, jos ei kokonaan lopetettu.
Se ei ole ongelma, tavarantoimittajat hoitavat kyllä soittelut, kun kertoo, että ei kiinnosta hinta vaan saatavuus.
Mutta onko tuo siis oikeasti lankusta, vai levystä? Se on mulle jäänyt vähän epäselväksi, kun olen koettanut tonkia.
Niin ja jos on lankusta, niin oikeastiko täyspitkästä? Sitä yhdeksänmetristä lankkua kun ei ole sitten saatavissa edes sieltä Hondurasista.

Pirtupaatti taas on ajateltu tehdä puhtaasti tammipuusta, lukuun ottamatta kansia, joissa mennään kotimaan koivulla.
Tammessa sama ongelma... Täyspitkää ei ole saatavilla missään... Ei missään. Villinä ajatuksenani oli siinäkin tehdä köli yhtä puuta olevasta parrusta, mutta sitä 150x300x7000 parrua... Sitä ei ole, eikä tavarantoimittajat usko sellaista edes kovalla rahalla löytävänsä.

Tämä päivänä puun jatkaminen sinällään ei ole ongelmallista, kun on kaikenlaista supervahvaa liimaa ja sormiliitosta, mutta alkuperäinen kun on aina alkuperäinen.

Samasta syystä olen vähän karsastanut kysellessä Sapelen ja Khayankin tarjoajia. Eihän se puu kovin kallista ole, mutta se Hondurasilainen nyt kiehtoo mieltä ehkä vähän liikaakin.
- Juomaveteen lisätään kemikaaleja, jotka pistää kelaamaan et juomaveteen lisätään kemikaaleja -

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 03.03.2016 16:43

Moi;

Jos Aquaraman haluat, fiksuinta on ostaa sellainen. Itsetehty on kuitenkin vain replika, siinäkin tapauksessa että onnistuisit löytämään alkuperäisen kaltaiset helat ja varusteet.

Venepuutavaran mitoista taas; eihän tuollaista yhdeksänmetristä venettä tehdä koko veneenmittaisista laudoista; ei ole koskaan tehty. Syynä on paitsi se että sellaista puuta on vaikea saada ja käsitellä, myös se, että sen mittaisissa laudoissa hävikki kasvaisi todella suureksi. Taivutettu kylkilauta kun vaatii leveyttä paljon enemmän kuin käytettävän leveyden, ja tietysti sitä enemmän mitä pidemmästä laudasta on kyse. Jatkoksia on tehty eri aikoina eri tavoin, mutta aina niitä on veneitä tehtäessä tehty.

Kiinnostava lähtökohta nykypäivänä, jos aiot tehdä veneen hondurasmahongista, eikä hinnallakaan ole väliä. Kerrohan sitten mistäpäin olet onnistunut puutavaran löytämään. Se mitä noista tiedän, mahongissa on eri runkojen välillä syyrakenteessa ja värissä aika paljon eroa, ja veneiden kylkiin on valikoitu aina samannäköistä puuta, mieluummin samasta rungosta. Tehdäksesi aidonnäköisen Riva-replikan sinulla siis olisi syytä olla italialaisen 60-luvun veneveistämön tarpeisiin hondurasmahonkia, josta voit valita sopivimmat laudat. Ympäri maailmaa lauta kerrallaan ostettuna ei kyllä hommasta tule mitään…

Rakenteesta taas, joku veistäjä osaisi varmaan vastata tarkemmin, mutta ne Rivat mitä olen nähnyt, ovat kyljiltään aina lautaa, pohja voi sitten olla levyrakenteinenkin. En kyllä tiedä onko vanerirakenteinen pohja alkuperäinen.

Veistotaitohan sinulla tietysti on huippua kuten Rivan veistömön vanhoilla mestareilla, kun tuollaista urakkaa harkitsetkaan.

Kiinnostavaa nähdä, miten projekti etenee.

Gullan
Viestit: 1
Liittynyt: 27.06.2015 22:49

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja Gullan » 03.03.2016 16:50

Aquarama on ristiinlaminoitu niin pohjaltaan kuin kyljiltään, vanhemmat Tritonet on batten seam, eli tasasauma ja rima takana.

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 03.03.2016 16:54

No sieltäpä tulikin asiantuntevampi kommentti nopeasti!

Terppa
Viestit: 11
Liittynyt: 03.03.2016 11:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja Terppa » 03.03.2016 17:34

Gullan kirjoitti:Aquarama on ristiinlaminoitu niin pohjaltaan kuin kyljiltään, vanhemmat Tritonet on batten seam, eli tasasauma ja rima takana.
Tässä olikin se oleellisin ja itseäni eniten mietityttänyt juttu.
Kiitoksia kovasti.
- Juomaveteen lisätään kemikaaleja, jotka pistää kelaamaan et juomaveteen lisätään kemikaaleja -

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 03.03.2016 19:29

Ja Aquarama tehtiin khaya- mahongista käsittääkseni. Selvitin kerran näitä kun piti tehdä 1:10 malli Super Aquaramasta. Kävin yhtä suuliin varastoitua venettä katsomassakin. Biaudet:n veljekset oli roudanneet sen Italiasta. Toinen heistä on jo aikaa edesmennytkin, piti hotellia Pohjois-Italiassa. Minne lie joutunut vene? Timo Mäkisellä oli vissiin Tritone? Mahongista voi kysyä Pro Hardwood Oy:n Bo Östermanilta Espoosta. Tietää paljon noista materiaaleista .

Terppa
Viestit: 11
Liittynyt: 03.03.2016 11:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja Terppa » 03.03.2016 19:51

PekkaHml kirjoitti:Ja Aquarama tehtiin khaya- mahongista käsittääkseni. Selvitin kerran näitä kun piti tehdä 1:10 malli Super Aquaramasta. Kävin yhtä suuliin varastoitua venettä katsomassakin. Biaudet:n veljekset oli roudanneet sen Italiasta. Toinen heistä on jo aikaa edesmennytkin, piti hotellia Pohjois-Italiassa. Minne lie joutunut vene? Timo Mäkisellä oli vissiin Tritone? Mahongista voi kysyä Pro Hardwood Oy:n Bo Östermanilta Espoosta. Tietää paljon noista materiaaleista .
Kiitos tästäkin infosta ja etenkin puumaisterin yhteystiedosta.
- Juomaveteen lisätään kemikaaleja, jotka pistää kelaamaan et juomaveteen lisätään kemikaaleja -

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 03.03.2016 20:04

Ihan ajantasaista tietoa ei minulla ole Östermanin toimista. On tehnyt jalopuukauppaa maailmalla. Harry Biaudet oli varmaan se toinen veli, joilla se Aquarama oli/on?

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 03.03.2016 20:35

Kokonaan oma juttunsa on sitten ne koneet tällaseen veneeseen. 2 x 12 syl Lamborghinit...

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 04.03.2016 13:44

Luulen että tehtiin vain yksi lamborghinin koneilla. Muilla oli yleensä jenkeistä tuotuja koneita muistaakseni.

Terppa
Viestit: 11
Liittynyt: 03.03.2016 11:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja Terppa » 04.03.2016 14:18

Juu, en varmaankaan laähde etsimään Lampan motteja. :-)
Samaten, jos kallistun pirtuveneeseen, niin tuskin lähden etsimään vanhoja lentokonemoottoreita.
Tehokkaita moottoreita on kuitenkin tarjolla pilvin pimein ja tänä päivänä melkoisen kompaktissa muodossakin.

En ehkä tarvitse aquunkaan sitä 700 kaakkia, missä luokassa vissiin ne lampat kimpassa liikkuvat. Saahan siihen Näsijärveä varten riittävät vauhdit vähemmälläkin.
Pirtupaatti... 250 kaakkia riittää varmasti siihen että nopeus nousee neljään kymppiin.
- Juomaveteen lisätään kemikaaleja, jotka pistää kelaamaan et juomaveteen lisätään kemikaaleja -

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 04.03.2016 22:09

Rivan jalostamia jenkkikoneita ne taisi etupäässä olla. Aika makeet saundit, olen pari kertaa päässyt kuulemaan.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja Seesell » 06.03.2016 13:20

Moi,
Tuli tässä lueskeltua ja mieleeni juolahti seuraava: jos kerran rahanei ole ongelma, niin miksi ei etsiä käsiisi vanha riva tai muu kaunis paatti ja sitten restautoida tärä uudennäköiseksi? Ei tarvitse miettiä mistä 9m lankkuja vaan skaala on aivan eri, eli mistä 2m liitos tai jotain sellaista. Ja onhan se ihan eri kun kunnostaa vanhaa, ainakin minun mielestäni. Teen sitä itse parhaillaan vaikka minun kohdallani osoittautui valitettavasti niin että budjettia ei koskaan ollut tarpeeksi ja nyt täytyy laskea joka metri kaapeli tai joka asennettava laite (pilssipumput, mittarit, akut ym ym) ja tarkasti harkita onko niihin varaa kun pitää myös hallivuokra ja veneen siirrot ja uusi kuomu maksaa....

Joka tapauksessa,vanhan entisöinti antaa aivan uuden tunteen ja ulottuvuuden koko projektiin, siis minun mielestäni...

Mieti nyt kun laiturissa kerrot kanssa veneilijöille että tämä paatti oli alunperin vaikka Schwarzeneggierin papan vene joka sitten kun Arska oli ylittänyt sillä Atlantin osallisuakseen "Twins"-elokuvan kuvauksiin, myytiin Mel Gibsonin koiranulkoilluttajan veljentyttärelle joka ajoi sen karille ja sen jälkeen makasi rantavedessä 5 vuotta ennen kuin punaisen ristin ja WWF:n yhteisvoimin hinattiin Masa Yardsin telakalle missä itse Mauno Koivisto sai sen lahjaksi ja ajoi sen omin käsin Presidentin kesäpalatsiin, Kultarantaan, Naantalissa.
Ja kun Tasavallan Presidentin uusi "työsuhderisteilijä" muutama vuosi sitten valmistui siirtyi myytävien kokoelmien listalle mistä itse sen löysit...
Sen kunnostamiseen meni paljon kärkiosaamista ja vaati paljon etsivätyötä että varaosia, moottoriosia ja sopivaa puutavaraa ym ym löytyisi. Mutta hauskaa oli ja historiaakin tuli opiskeltua ja tunne on mahtava kun istahtaa uuteen vanhaan paattiin jossa paljon historian havinaa tuo mahtavasti mielihyvää....

Niin, ta sitten voit kertoa että:

Tämä on aivan täydellinen replika ja 3hehtaaria Hondurasin puista kaadettiin että löytyisi sopiva sävy uuteen veneeseen jonka ohjaamossaolevaan mittaristoon käytettiin 2 elefanttilauman syöksyhampaita koristeeksi :)

Sorry, alkoi mielikuvitus laukkaamaan :)

Mutta miksi rakentaa replika jos voi kunnostaa sitä aitoa tavaraa?

Sanon min ilman minkäänlaista tietoa aiheesta.... :P

PekkaHml
Viestit: 16
Liittynyt: 04.02.2016 20:32

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 06.03.2016 14:40

Kannattais selvittää,,mihin se Biaudet:n veljesten Aquarama joutui. Kun kävin sitä katsomassa, projekti oli ns. telakalla. Aikaa toki varmaan miltei 20 vuotta siitä. Mutta onhan noita tehty satoja kappaleita, jossain päin Eurooppaa on varmasti vastaava suuliin unohdettu korjauskelpoinen vene. Replica olis vähän rantarolex...

Italiassa on esim. sivusto Subito.it josta löytyi muutama pikku- Riva. 40-50K€ hintaan lähtee. Mutta ei ole yhtään Aquaramaa, ne myydään eri foorumeilla.
Viimeksi muokannut PekkaHml, 06.03.2016 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Terppa
Viestit: 11
Liittynyt: 03.03.2016 11:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Riva Aquarama Replica

Viesti Kirjoittaja Terppa » 06.03.2016 14:42

Seesell kirjoitti:Moi,
Tuli tässä lueskeltua ja mieleeni...
...tietoa aiheesta.... :P
Oikeastaan tähän on helppo ja lyhyt vastaus.
Koska mieleni tekee tehdä paatti alusta loppuun. Nyt kun elämäntilanne, aika ja talous antaa siihen myöten, niin miksipä ei.
Aqu vain miellyttää silmää ja siihen saa kuitenkin ihan kohtuullista korvausta vastaan täydelliset kuvat.
On se sitten Rivan Aqu Replica tai Pirtuveve Terppa Original. Molemmat kutittavat mieltä.
Kunnosteluhommien osalta on jo yksi paatti melko hyvässä vaiheessa, joka on mahonkinen perheen retkivene ja odotettavissa, että valmistuu nyt tulevan kauden aikana.
Uusi haaste kiehtoo.
- Juomaveteen lisätään kemikaaleja, jotka pistää kelaamaan et juomaveteen lisätään kemikaaleja -

Vastaa Viestiin