Tärpätti ja homeenestoainetta....

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.02.2016 22:25

Jep, useampi sively tarvitaan joka tapauksessa, eli terva ei ole maali tai petsi, vaan värjäys.

Jos pinta jää erikseen tervaiseksi, niin sen voi myös pyyhkäistä yli vaikkapa A1-tärpätillä ennen lakkauksia.

Olen joskus sutaissut jonkun palikan kertaalleen pelkällä tervalla, ja sitten jatkanut pellavaöljykyllästeellä. Lopputulos siinäkin jokseenkin sama.

harri.alen
Viestit: 45
Liittynyt: 01.07.2014 16:08

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja harri.alen » 29.02.2016 22:47

http://www.perinnetaito.fi/5 eli Sateenkaarivärin kotisivulla on hyviä ajatuksia puunkäsittelyaineista ja ilmeisesti kokemustakin. Ainakin yrityksen tärpätti on oikeaa havupuutärpättiä - ihan eri tavaraa kuin A1 Oulu ( mineraalitärpätti?).

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 29.02.2016 23:03

Toi Sateenkaarivärin sivu on hyvä. Siellä on muuten kiintoisa lakka, Vanhanajan venelakka. Se pitäisi testata rinnakkain Tonkinosin kanssa, josko toimisi korvaavana tuotteena.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja kimsir » 01.03.2016 21:07

Moro

Lakkasin keskikokoisen Scyllan Sateenkaarieperinnetiedon vanhanajan venelakalla. Lakkaus oli varsin helppoa ohuina kerroksina kevyillä välihionnoilla ja ilman välihiontaakin viimekesän viileähkössä säässä, purkin kyljessä olleiden ohjeiden mukaan. Mäntyrunko ja hitosti pellavaöljyä imeytettynä. Lakkakerroksia tuli viisi ja puolikesää toimi viime vuonna oikein hyvin ja nyt kun katselen venettä pressuhallissa on lakka pysynyt oikein hyvin kiinni muuttumattomana. Saumoissa ei ainakaan toistaiseksi ole lakan halkeiluja näkyvissä. Keväthuollossa ajattelin sutia vähintään parikerrosta lisää samaa lakkaa. Aleksillahan on lakkatesti menossa, jossa mainittu lakka mukana, mitähän sille kuuluu?? Epifanesia sudin sitten kaikkeen muuhun, luukut, ruffi, sitlooda jne... Nekin toimineet oikein hyvin puolikesää. Ens kesänä jos sais täyden kauden, niin siitä sitten myöhemmin kokeneempana kertomaan havainnoista.



Kimmo
HELMIIDA

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.03.2016 23:45

No mutta, moro :))

Kiinnostaisi kovasti kyseinen lakka siksi, että se on kai samaa tavaraa, kuin Tonkinos. Vielä jos on yhtä hyvää, niin...

Tonkinos on ihan kiva, mutta kuulemma oli viime keväänä saatavuusongelmia. Yks gubbe tuli pressukatoksesta kysymään lakkaa ostettavaksi johonkin saunanlattiaan... No, kun oon henkisesti ikuinen pikkuvirkamies, niin en myynyt sitä ainoaa purkkiani. Veli kyllä sano, että oisin mennyt ja lakannut gubbelle sen lattian, ja ottanut hyvät lakkarahat. Yritteliäs kuin luudanvarsi... :)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.03.2016 23:53

Moi,
Tänään taas yksi uusi kerros ja uudet laudat tervasekoituksella :)

Ajattelin että moottori olisi hyvä nostaa ulos, ja joku taisi täälläkin aiemmin suositella tätä. Koska en muuta mahdollisuutta sitten keksinyt, kävin Cramossa vuokraamassa telineet jotka pystytin veneen, tai oikeastaan moottorin ympärille. Eli nyt pitäisi vaan saada moottori irti ja eikun nostamaan. Luulen että se moottori irti on tässä minulle kysymysmerkki. Irroitanko tassut kehikosta vai kehikko veneestä? Luulen että tassut on kiinni kehikssa pitkillä ja paksuilla ruuveilla. Muttereita ei toisessa päässä ole... Mitä muuta kaikkea pitää tässä vaiheessa ottaa huomioon? Mitä kaikkea täytyy irroittaa jotta moottori nousee? Polttoaineletku m/p olen löytänyt, kaasuvaijerin, moottorin sammutusvaijerin, akulle menevät johdot sekä mittaristosähköt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.03.2016 23:55

Yritin myös irroittaa ruoria, mutta ei se lähtenyt millään irti. Mahtaako siinä olla jokumerikois jujunertämse irtoaisi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.03.2016 23:59

Tässä muuten ne telineet :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.03.2016 0:03

Mahtaako olla niin että ulkopuolelta kyllästetty paatti alkaa jo olla siinä kunnossa että vähitellen tavaraa tulee läpi sisäpuolelle?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.03.2016 0:07

Kansirakenteiden ja sisäosien kyllästäminen. Ajattelin että myös takaseinä ja sisäpuolen sekä ulkpuolen hyttisivut ym pitäisi kyllästää. Ne ovat eri puulajia kuin runko mutta kai nekin kaipaavat hellää kohtelua ja kivaa kyllästystä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1062
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.03.2016 0:24

Elikkä moottori, iroittaa ne täkypultit. Muutenki outosti vinoittain laitettu ne tassut. Joten sieltä irti ja jos letkut/johdot on irroitettu, niin moottorille heittoistuinta, niinsanotusti. Sen jälkeen painepesuria ja liotinainetta ja sitten kunnolla syynin se laitos. Jos oma taidot ja välineisto ei riitä, niin etsi asiantunteva yanmar huoltoliike ja he hoitavat sen. Noi tassujen yläpultit/mutterit kannattais laittaa likomaan ja irroittaa moottorista, kierteet puhtaaksi ja mutterit herkästi liikumaan. Sitten takas paikoille, noin sinnepäin. Ja sit, kun kaikki on paikoilla, niin kone veneseen ja kunnon rihtaus. Ja rihtauksen tarkistus sen jälkeen, kun vene on turvonnut umpeen. Ja eiku kovvaa ajjoo!

Ruosi lähtee ulosvetajalla. Kartiolla se siinä on, niikun potkuritkin. Tai( ihan omalla vastuulla, juttuja voi mennää rikkii!) tai yhdella kädellä kova veto päälle ulospäin ja nylon/lyijyvasaralla terävä isku sinne akselin päähän. Välillä tarvittaan kaverikin avuksi, kuka pitäa vetoa kaksinkäsin. Ja mutteri kannattais ennen lyömistä laittaa kierteille niin että akseli on noin puolen kierroksen verran yli mutterista. Ne mutterit ovat pehmeitä, joten ne eivät kestä iskuja niikun normaalisti mutteri kestäis, mutta ruori etuhampaissa on saatanan epämukava fiilis, usko pois :) omalla vastuulla siis. Tavallinen kaksi tai kolmihaara ulosvedin olis toki turvallinen ja hellävarainen tapaa. Ja älä hukkaa kiila, mikä tos akselissa on kii.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.03.2016 16:52

Moi taas!
Vielä nopea tarkentava kysymys:
Moottori on kiinni yhdellä pultilla neljään juttuun jotka vois olla vaimentimet? Ja vaimentimet taas jokainen kahdella täkypultilla punaiseksi maalattuun puukehikkoon. Pitäiskö irroittaa moottorin yksi pultti "vaimentimesta" x4 vai sitten jokainen vaimentimen 2 täkypulttia puukehikosta?

Nyt menossa "kriisialueelle", joten odotan innolla vahvistusta että uskallan aloittaa homman...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1062
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.03.2016 19:50

Irroita ne kaksi, mikä pitää tassut puuta vasten. Elikkä yhteensä 8 kpl. Jos ei tuu, niin voit kokeilla myös noit isoi muttereit, mutta uskoisin, että saat vaan todennäköisesti rystyset veriseksi ja mutterin kulmat rikotuksi. Muuten, noi kumitassut joudut vaihta uudeen, ne on kuvista päätelleen aivan finaalissa, uskoisin, että ne irroittaessa hajovat itsestään pienemmiksi osiksi. Eikun tsemppia ja rohkeesti nostamaan sitä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 02.03.2016 22:20

Moi taas! Kiitos avusta!
Kokeiltuani kaikki muut vaihtoehdot, päädyin siihen että irroitan ne puukehikon pultit. Kun tämä oli tehty iski seuraava ihmetys. Eli kaikki koneen vaijerit, kaapelit, johdot, letkut ym. Saako ne irti niin että kaikki "asetuksen" pysyvät ettei arvitse säätää koko helahoiton uudestaan kun moottori tulee takaisin paikoilleen? Ja mitkä uskaltaa irroittaa ilman että dieseliä roiskuu naamaan tai ympäri paattia?
Olen kartoittanut seuraavat: kaasuvaijeri, vaihdelaatikkoon menevä vaijeri, moottorin pusähdysvaijeri, dieselletku meno (kangasletku? Tulee jonkun hökötyksen kautta moottoriin. Näyttää joltain filtteriltä). Paluu letku taitaa olla muoviletkua mutta kesken kaiken se muuttuu kupariputkeksi ja sitten taas muoviletkuksi...

Mistä muuten noita tassuja saa? Onko ne jotain standardikokoa? Ja oliko se niin että pitää olla jokin filtteri ennen kun jäähdytysvesi menee moottoriin?

Eli periaatteessa kaikki johdot ym ovat irti toisessa päässä, mutta kun nostan moottorin siitä tulee aikamoinen kasa johtoja jotka lähtevät moottorin mukana ellen saa niintä irti moottorin päässä jotenkin niin ettei. Mene kaikki säädöt...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1062
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.03.2016 23:51

Johtosarjassa on niin moottorin päässä, kun myös mittarin päässä töpselit. 2 vierekkäin. Jossain vanassa mallissa ei ole moottorin päässä, joten sitten menee johtosarja moottorin mukana. Ne voit avaa ja näit ei pystyy laittaa väärin takais kasaan. Startin alle tule paksu + , yleensä kaavelin pultin alle tulee paksu -. Ne irroittaa molemmat ja jos jostain kummasta syystä on molemmat samaa väriset, niin merkkaa ne. Vaihde, syöttö/kaasu, ja moottorin sammutusvaijerit voit irroittaa, mutta älä poistaa noit kuparijuttuja eikä sen lukitusmutteria, niin pysyy säädöt ennallaan. Vaikka näiten säätö on niin helppoa, ettei silla oo merkitystä. Polttoaine letkuissa on meno ja paluu. Meno tulee jossain rungossa kiinni olevalta vedenerotimelta, todennäköisesti CAV merkkinen. Ja menee pienelle polttoainepumpulle jonka löydät pakoputken alapuolelta. Irroitta letku, tulppa se 8mm pultilla ja nosta sivulle, korkeemmalle, jos pystyt. Paluu tulee moottorin ylaosassa olevaan pikkusuodatimen (sellainen harmaa pikkupurkki, missä yläreunassa hahloinen kaulus. Irroitta sieltä letku, tulppa se huolella( hyvä tulpan saa, kun osakierteisesta 8mm pultista leikkaa kierreosan pois) ja kirista myös klemmari kunnolla. Paluuletku tykkää lapolla tyhjentää tankkia pilssiin, joten ole sen kanssa huolellinen. Menoletkun välissä oleva suodatin jostain syystä rajoittaa lappoa. Mutta letkut ns pystyyn, jos suinkaan saa. Ja pakoputki/letku sulla on jo irti. Jäähdytysveden ottoletku myös irti. Jäähdytysvedelle voi olla suodatin, mutta ei ole pakko. Jos tiedät, että oot käyttämässä venettä sakeassa saevpitoisessa venessa tai kovin roskaisissa lammissa, niin ois sellainen vesisihti sinne asentaa. Vetuksen kotisivuilla on hyviä esimerkkiasennuksen kuvia. Tassuja saat yanmar liikkeista tai esimerkiksi veneakselisttosta ja mepratuote nimisesta paikasta. Ota muistiin moottorin tarkka malli, ja ota oamlle vaikka kuva tunnuslaatasta. Älä siinä kikkailee, jos tassut on rikki, vääränlaiset tai ei riittää säätövarat, niin tuskailet moottorin rihtauksen ja tärinöiten metsästyksen parissa aivan tolkuttomia iltoja ja menee veneilyn ilot siinä. Ja oikeesti, pyytää omalle joku avuksi. Olet tiellä tuntemattomalla ja musta tuntuu, että sulla kannattais lukea pikkase moottorijuttuja lisää tai katsoo vaikka youtubesta how to videoita. Monessa paikassa tarjottaan myös disel kursseja, missä moottorin perusasioita käydään läpii.

Edit: katsoin tarkemmin kuvias. Se vaalearuskea letku suuttimen perässä on palulinjan letku. Metsästä, mihin se loppuu ja poista se kokonaan. Kysessa on puutarhaletku eikä se oo käyttökelvollinen venessa. Ei edes lavuaarin hanan letkuksi.
Kaasuvaijerin päätystä irroittaa sokka kaasuvivun sisäpuolelta ja ne kaksi ruuvia mikä pitää kuoren paikalla. Todennäköisesti ne viimeiset on jumissa ja joudut nokkapihdeilla kokeilun jälkeen poramaan päät pois. Vaihdevaijerin päätystä irroittaa pikkumutteri vivun sisäpuolelta ja pitäis olla paketti irti. Ton pikkumutteri/pultti yhdistelman sijan siellä pitäis olla sellainen kuulapää, mihin vaihteenvaijerin pää kiinnityy. Jos löytään huomenna, niin pistän sulle kuvan. Löytyy motonetista. Vaijerit ota nätisti irti mitta ne päädystä päädyyn ja hae uudet.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin