Tärpätti ja homeenestoainetta....

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 22.02.2016 23:23

Moi taas 8o
Tällä viikolla pitäisi saada kyllästys alkuun. Pö löytyy jo, 60 litraa. Nyt tarvitsen pineenitärpättiä ja jonkun homeenestoaineen. Ymmärtääkseni Oulu A1 on hyvä mutta kallis ja muita vastaavia edullisempiakin on. Mitkä ne mahtavat olla ja mistä niitä saa? Aspergolia ei taida saada enää, joten homeenestoaine täytyy löytää muualta. Onko vinkkejä? Mistä saa , mitä maksaa ja paljonko,tarvitaan?

Tuo tärpätti käytetään kai sitten myös lakan ohenteena...

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Northling » 23.02.2016 0:31

Moro

Kohdassa 1:30 on mun resepti.
https://youtu.be/FQLoAecoJNM
Ei tarvita tärpättiä kun on niin ohutta, että puolet valuu hihaan tuon peruskyllästeenkin kanssa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23.02.2016 11:54

Jep. Samaa reseptiä kannatan. Lahosuojana olen käyttänyt Woodex-peruskyllästettä, sitä missä on teollisuusbensa liuotin. Ja sen kanssa touhutessa A1-tärpätti taitaa olla aika turhaa, ehkä olen sitä vähän lorauttanut sekaan jos sattuu olemaan käsillä.

Eli:
- Pellavaöljy
- (Woodex) peruskylläste
- tervaa

Ehdotus suhteiksi: 70-20-10 %. Suunnilleen.

Kokeilin aiemmin sinkkinaftenaatilla, eli peruskyllästeen tilalla riittävä loraus sinkkinaftenaattia. Mielestäni se kuitenkin mustuu herkemmin, kuin peruskyllästeellä maustettu tavara. Ei nyt kovaa faktaa ole, mutta jäi epäilys kaihertamaan. Tosin mulla on hyllyssä vieläkin zinkkiä, ja kaatelen sitä myös sotkuihin, kunnes pullo tyhjenee.

Terva: Niihin tiloihin missä yövyt, esim hytin sisäpuoli ja runko, kannattaa tervaa ajaa harkiten. Se tahtoo tuoksua/haista aika voimakkaasti. Kaikki eivät siitä pidä, jotkut taas pitävät tosi paljon.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Northling » 23.02.2016 11:59

Moro

10% tervaa on aika paljon mun mielestä. Ainakin jos kyse on maalattavasta pohjasta eikä tarkotus ole tehdä tervattua pintaa.
Omassa reseptissä pellavaa n 80% peruskyllästettä n 20% ja tervaa loraus eli olisko pitoisuus sitten jotain 1-2%.

Tältä näytti kahdeksannen sivelyn jälkeen kuivuttuaan:
(Nyt olis jo 10 sivelyä ja se taitaa riittää)
12647332_941575732598478_8915914733432449611_n.jpg
Netistä löytyi Jani Wilholan opinnäytetyö jossa oli oheinen hyvin selittävä kuva.
Molekyylikoot.jpg
Eli pellavaöljyn molekyylikoko on erittäin pieni ja se kyllä imeytyy puun solukkoon ilman ohentamistakin.
Tämän huomaa esim siitä, että veneen pohja, joka ei vuoda vettä, vuotaa sisältä levitettyä pellavaöljyä läpi esim. niitin kannoista.


Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23.02.2016 12:11

Mä pruukaan katsoa siitä, että miten aine on puolen tunnin päästä imeytynyt. Valon kanssa etsii himmeitä paikkoja. Lienee sulla sama tapa.
Mutta aamen, kyllä toi noilla sivelyillä on tyylikäs.

Tervasta, jostain paikoin jätän se pois kokonaan. Vaikkapa lipputanko, jonka halusin sitten lakata. Sinne alle en tuoreeltaan sutinut ollenkaan tervaa, pellavaa ja lahosuojaa vain. Tosin lipputanko on katajaa, niin se nyt on sitten luku sinänsä, ei varmaan tarvitsisi ollenkaan kyllästystä, se on hurjan hienoa puuta.

Entäs muuten mahonkiosat, kyllästämmekö ne samoilla aineksilla?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Northling » 23.02.2016 15:54

Moro

Kyllä minä mahongillekin olen alkanut käyttämään pellavaöljyä. Ennen laitoin Owaa (vastaa impregia), mutta mielestäni niiden imeytyminen pysähtyy aika pintaan. Pellavaöljy sen sijaan imeytyy mahongista läpi aika vikkelään. Mahonki on tällainen avopillinen puu joka imee nestettä aika hanakasti.

Itse asiassa tein viime keväänä pienimuotoisen empiirisen testin. Kyllästin korjamani luukun mahonkiosat PÖ:llä oikein perusteellisesti ja odottamatta viikkoa pidempää aloin rakentelemaan lakkakerroksia. Jo lakkaamisessa esiintyi pieniä ongelmia, kun pinta ei tahtonut tasottua haluamalleni viimeistelytasolle. Lopulta sain n 10:llä DuraGlossia sivelyllä nätin pinnan. Mutta kesällä sitten auringon paahteessa kovettumaton pellavaöljy puski läpi lakasta ja kuivui pieniksi helmksi lakan pintaan. Hiottuani nyt pinnan ja uudelleen lakattuna pinta on viimisenpäälle nätti.
12307524_905830742839644_7925406487340995993_o.jpg
12304073_905830859506299_8749278558856097397_o.jpg
Eli kannattaa ainakin mahongilla PÖ:n antaa imeytyä ja kuivua kunnolla sen 3 viikkoa ennen lakkauksen aloittamista ja pinta tulis olla kuiva ylimääräisestä öljystä!

Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 23.02.2016 20:49

Nyt on Pö ja Oulu kunnossa takakontissa. Puuttuu vain kolmas tekijä. Minulle on tarjottu Uulan homeenestoaine (43€/10 l),Woodex classicia, RENSA homesuoja, Tikkurilan Valitti Pohjuste.

Tervaa en halua laittaa, vaan jotain pö ja oulun sekaan mikä ei tarvitsisi niin runsaasti lorauttaa... Apua! :P

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23.02.2016 22:13

Hmm...

- RENSA Homesuoja, lienee tätä http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H6090 . Tämän tiedon mukaan aine on vedellä lantattavaa, eli ei taida toimia pöön kanssa.

- Uula homeenestoaine: [url]file:///C:/Users/eekrm/AppData/Local/Temp/homeenestoaine_tuoteseloste.pdf[/url] Suoraan ei selviä, että onko vesi tässäkin liuotin, mutta siihen viittaa työvälineiden pesu vedellä... ei ehkä pöön sekaan.

- Woodex Classic ja Valtti pohjuste toiminevat. Itse käytän Woodexia, koska Valtti on saaristossa hmm, kirosanan korvike. Johtuu kai siitä, että aikoinaan kun ensimmäinen Valtti tuli pelastamaan puuveneitä, se ei sitten toiminutkaan. No, siitä on kohta 50 vuotta aikaa :)

Eli Woodex Classic tai Valtti.

JA huomioksi: Pellavaöljyn sekaan siis voi sotkea liuotinpohjaisia aineita, ei vesipohjaisia. Silloin tulee jotain majoneesin näköistä tavaraa..!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja matti » 24.02.2016 8:07

Ratkaisin vesiohenteisen homeeneston ropleeman suihkuttamalla ensin sen puupintaan ja sen kuivuttua aloin pö-kyllästyksen .
Tämä ei ole suositus vaan kertomus miten tein!
Ei pitkäaikaisia kokemuksia, mutta viiden käyttövuoden jälkeen ei minkäänlaisia homepilkkuja-ainakaan kun viimeksi veneellä kävin.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 24.02.2016 8:54

Seesell kirjoitti:Nyt on Pö ja Oulu kunnossa takakontissa. Puuttuu vain kolmas tekijä. Minulle on tarjottu Uulan homeenestoaine (43€/10 l),Woodex classicia, RENSA homesuoja, Tikkurilan Valitti Pohjuste.

Tervaa en halua laittaa, vaan jotain pö ja oulun sekaan mikä ei tarvitsisi niin runsaasti lorauttaa... Apua! :P
Sinkkinaftenaattia saat esim. Hangonväristä. Postittavat ja litralla sitä menet tosi pitkälle.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja kaller » 24.02.2016 18:38

Oma resepti oli pellavaöljy+havutärpätti+sinkkinaftenaatti. Käytin myös homeenestona lyijysikkatiivia, mutta sitä taitaa olla nykyisin vaikea saada.

harri.alen
Viestit: 45
Liittynyt: 01.07.2014 16:08

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja harri.alen » 24.02.2016 22:31

Väittävät, että jos valitsee tervan niin pitää olla jatkossakin tervaa - lakat ja maalit eivät pysy pinnassa. Pö:n päälle vanhanajan venelakka, niin jatkossa lakka/maali.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 24.02.2016 23:17

Hitsi vieköön!
Olen metsästänyt sinkkinaftanaattia Turun kakissa pimeissä kujissa eikä missään ole tavaraa. Eli en saanut tänään kyllästys homma käyntiin :-( jos huomenna tilaan jostain niin ei varmaan tällä viikolla enää tule perille. Eli koko hiihtoloma pieleen kun ei kyllästys onnistunut...

Avatar
CMK77
Viestit: 53
Liittynyt: 02.07.2014 8:44

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja CMK77 » 25.02.2016 9:58

Mikset sitten laita woodexia niin kuin on ehdotettu? Silloin voisit aloittaa kyllästyksen tällä viikolla...

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 25.02.2016 11:15

Jep. Jos (kun) haluat nyt päästä kyllästämään, niin hae Raision bauhaussista litran purkki Woodexia. Kaada pyttyyn se woodex, käytä samaa purkkia mittana ja mittaa sillä vaikkapa kaksi purkkia pellavaöljyä siihen pyttyyn. Jos välttämättä haluat, niin kaada siihen tilkka A1:stä päälle, muttei puolta purkkia enempää. Sitten voi kipata sekaan vielä lorauksen tervaa, jos kyllästelet pilssiä tai ulkopuolta. Loraus olisi tässä mittakaavassa vaikkapa tyhjä viilipurkillinen. Jos Oulu A1 tärpätti on avaamattomassa pullossa, niin älä turhaan avaa tämän takia, se on melko turha tässä hommassa.. :)

Se on siinä, ala sutimaan. Kun pyttyyn jää kumminkin tavaraa, niin kaadat sinne sekaan myöhemmin postin tuomaa sinkkinaftenaattia, etkä kerro kellekään. Ja jos et tilaakaan sitä, niin ei sekään haittaa.

Ylijäävä aine kannattaa säilöä kannellisessa purkissa (vaikka siinä tyhjäksi jääneessä woodex-purkissa.), tai vaikka mehukatti pullossa tai missä vaan suljettavassa astiassa. Aineella voi käsitellä mitä vaan puusta tehtyä.

Vastaa Viestiin