Tärpätti ja homeenestoainetta....

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.04.2016 21:50

En sano mitään tuohon vanerin pö käsittelyyn muuta kuin, että ensin epoksi ja sitten pö. Mitä lyijymönjään tulee, itse käytin Donna Intoon kaksi kerrosta ulkopuolelle ja yhden sisään. Ulkopuolella lyijymönjä vedettiin vesilinjan yläreunaan, siis maalattavaan yläreunaan. Yleensähän veneen vesilinjamaalauksesta ainakin puolet näkyy vesilinjan yläpuolella. Lyijymönjää meni 9 m veneeseen n. 3 -purkkia ja vähän yli, koska lähes täysi purkki on vielä jäljellä. Mutta veneeni vedenalainen laudasto onkin aika matala eikä akseliston kannattimiin ja kalarautaankaan kovin paljoa mennyt.
Laiton lyijymönjän joukkoon vähän tärpättiä, sitä oli helpompaa vetää siten. Maalasin lyijymönjän nihkeänä, johon pohjamaali tarttui hyvin. Primeriä en käyttänyt.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.04.2016 23:04

Moro

Juu se Yacht primer on sama kuin Underwater primer (Yacht primer on vanha nimi) Meni mullakin hetken kun selvitin, että mitäs nyt, kun paikallisessa maalikaupassa ei ollutkaan vanhaa tuttua Yacht primeriä.

Mille on kallista, mutta se toimii: ei kasva näkki eikä levät! Parin vuoden välein olen vedellyt sitä lisää. Mitä nyt viimevuosina piti paikkailla enempi kun maalit alko hilseilemään.

En osaa noista muista sanoa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 18.04.2016 6:12

Moi

Hempelsin Basic 0,75 litran purkki riittää just mun 8,9 metrin fiskarin pohjaan. Olen tavannut laimentaa maalia tilkalla asetoonia, tela kulkee jouhevammin ja purkki riittää koko pohjaan. Olen käytellyt bilteman punaista myrkkyväriä ja basiccia rinnakkain ja jopa sekaisin. Samalla lailla toimivat.

Pikkufiskarin pohjaa olen maalannut kyllästyksen jälkeen Rostexilla suoraan pööllä kyllästetyn ja kuivuneen puun päälle. Rostexin päälle sitten basic/biltema yksi kerros. On toiminut hyvin.

Mille extra on 0,75 ltr purkissa 55 euroa, eli kuminkin melko reippaasti edellisiä kalliimpaa. En tiedä mitä lisäarvoa hintaerotuksen lisäksi kyseinen tuote olisi tuonut mun veneilyyn vuosien mittaan. Mainittu pikkufiskari on 5,2 -metrinen Pihljertan veistämä Petronilla. Tämä kevät on kymmenes vuosi kun maalaan pohjan. Tänä aikana on "säästynyt" 10 x (55 € - 29 €) = 260 € johonkin muuhun juttuun veneessä.

Tietysti purjeveneissä pyritään mahdollisimman tasaiseen ja hienoon pohjaan, varsinkin kilpapurjehtijat taitavat pohtia paljonkin näitä asioita. Pienessä moottoriveneessä myrkkyvärin ainoa oleellinen ominaisuus on riitävä kasvillisuudenesto siinä ympäristössä, missä venettä säilytetään juhannuksesta elokuulle. Ei niin kehnoa käsittelyä taida saada aikaan, että maalit jäisivät putputtimelta lähtökuoppiin..

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.04.2016 15:45

Moro

Selvittelin tuota Millen ja Basicin eroa...
Molemmat on pehmeitä kiillottuvia ja periaatteessa sama tehoaine: Kupari.

Hempelin mukaan:
Erona on kuitenkin se että Mille on tehokkaampi estämään eliöiden kiinnittymistä (ilmeisesti pehmeämpi/liukoisampi)
Tästä voin 13 vuoden kokemuksella sanoa, että toimii. Mitään ei kasva pohjassa, kun vaan on Millellä sivelty.
Kohdissa, joissa Milleä ei ole esim. maalaamaton verkkorauta, niin siinä on rokoilla ruuhkaa, niitä kasvaa siinä jopa päällekkäin.

Millellä maalattu pohja voi olla kuivilla pitkään maalauksen jälkeen, se ei vaikuta eliönesto-tehoon.
Kun taas Basicilla pitää vene laskea min 6 h, max 2 viikon sisällä veteen tai teho heikkenee.

Basic pitää maalata joka kevät kokonaan uudelleen, koska viimekeväinen maali ei enään toimi eliönestona.

Millellä voi vain paikkamaalata huonot kohdat ja sama maali toimii seuraavanakin kesänä.
Käytännössä olen maalannut pohjan n joka toinen vuosi yli ja joka toinen vain paikkamaalannut ja ei ole toisiaan kasvua.

Tästä tulikin mieleen eräs surkea tarina Pursiseuramme uudehkosta jäsenestä. Hän oli ostanut uuden kuttaperkkaveneen ja ei ollut malttanut maksaa maahantuojan pyytämää melkein 3000 euroa pohjan primeroinnista ja eliönestosuojauksesta, vaan lasketti veneen vesille ilman mitään maalausta.
Syksyllä sitten yhteisnostossa katselimme kauhistellen pohjaa kun se oli kauttaaltaan ja paksusti rokon peittämä. Vene nostettiin ensimmäisen joukossa ja kun kaikki muut veneet (15 kpl) oli nostettu ja pesty ja kuljetettu pois tai pukeilleen, nämä edelleen rapsuttivat pohjasta rokkoa Henry Lloydit limassa.
Saatoi tulla kipparille mieleen että olisiko sittenkin kannattanut uhrata siihen pohjan suojaukseen se pyydetty summa?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.04.2016 21:44

No niin :)

Tietty jos Millellä pärjäisi puolella, niin se olisi minulla 5 purkkia x 55 € = 275 € / 10 vuotta, verrattuna 10 prk X 29€ = 290 basicilla. Tosin kun purkki menisi kokonaan pohjaan, niin ei jäisi paikkamaalia.

Eli, hinnan puolesta voikin olla niin, että Mille on kymmenessä vuodessa kumminkin kilpailukykyinen vaihtoehto :) Mä olen aina pitänyt Basicin 6 h - 2 viikon aikarajaa hyvänä asiana: Vesillelasku on purkin avaamisesta viimeistään kahden viikon päästä!!

Kohta päästään maalailemaan, ja nyt on ainakin Seesellillä tässä hyvät vertailut, toivottavasti kuullaan kumpaan pohjamaaliin päätyi. :)

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 19.04.2016 22:42

Joo, kiitos tosi paljon hyvästä infosta!!!
Mutta entäpä jos valitsenkin villin hevosen... Eikn tarkoitan mustan hevosen :-)
Ei kai, mä ymmärrän näistä niin vähän että minun on paljon turvallisempaa seurata muiden esimerkkiä ja hyviä neuvoja!
Ja kyllä se vaan on niin, ettÄ tässä vaiheessa en ole edes varma minä vuonna vene valmistuu, joten se fakta että millen voi maalata milloin tahansa riippumatta aikataulusta ja vesillelaskupäivämäärästä, puhuu niin voimakkaasti millen puolesra etten oikein näe että jokin muu tuote voisi syrjäyttää tätä valtaistuimelta :)

Mutta voi hitsi tästä pohjakäsittelystä tulee kallista! Ensin lyijymönjä ja sitten primeri ja eliönestomaali. En ollut budjetoinut tällaisia summia tähän osa-alueeseen. Vaikka ei sillä budjetilla enää ole niin paljon merkitystä kun budjetti paukkui jo aikoja sitten ja konkurssissa ollaan jo...

Tilaamani lyijymönjä tuli tänään matkahuollolla. Nyt pitäisi vain jollai lailla saada laskettua miten paljon primeria ja eliönestoa pitäisi ostaa. Olen jossai vaiheessa laskenut että maalattava pohjapinta-ala olisi 12,6m2, mutta en millään muista miten päädyin siihen tulokseen. Miten tällaiset pinta-alat yleensä lasketaan? Onko joku helppo kaavio, taulukko tai laskutapa tätä varten?

Miten on muuten pilssin laita. Kun laitan siihen lyijymönjää, niin mitä sen päälle tulisi laittaa? Aikaisemmin oli lyijymönjää ja ferrexiä sen päälle, mutta nykyäänhän ferrex ei ole niin hyvä tähän tarkoitukseen...???

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.04.2016 23:01

No, ainakin toi 0,75 litran purkki on mulla riittänyt 8,9 -metrisen fiskarin pohjaan. Eikö sun ollu jotain 7-metrinen? Sikäli uskoisin, että yksi purkki riittäisi yhteen kerrokseen. Kuten mainitsin, niin mä olen joutunut sitä pikkaisen laimentamaan asetoonilla, jotta purkillinen venyy koko pohjaan varmasti. Levitys telalla ja vesirajassa teippauksesta alas muutaman sentin pensselillä. Sulla on limisaumainen vene, niin ne "lannit" eli lautojen kantit tai saumat voi joutua vetämään pensselillä. (Tai telan kärjellä, mutta se on mun huolimatonta huiskimista..).

Ja sitten 5-metriseen fiskariin on mennyt noin puoli purkkia bascia. Jonain vuonna alle puoli ja toisena vuonna yli puoli. Olen sen myös aina lantrannut riittämään koko pohjaan. Näin ei jää avattua täyttä purkkia vuosiksi hyllyyn.

Mutta sitten en kyllä osaa sanoa, että meneekö Milleä nyt aluksi yksi, kaksi vai miten monta kerrosta, Northling tiennee tämän. Toivottavasti sulla riittäisi yksi kerros, tulee muuten kallis maalaus!

Kyllä noihin aineihin rahaa saa palamaan, kun kunnolla tekee.

PS:
(No voi helvata, mähän laskin ihan päin seiniä edellisen maalinmenekkiesimerkkini, kas kun menekit oli väärän veneen pohjan mukaan. Isompaan menee se yksi purkki / pohja.. :) )

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.04.2016 23:06

Pilssistä en tiedä, Chouanissa on punainen pilssi, ihan kuin se olisi jätetty pelkälle lyijymönjälle. Tällöin kyllästettä voi sutia vaikka joka talvi lisää sinne, sillä se imeytyy mönjäkerroksen läpi puuhun. Näin taidettiin tehdä ennenvanhaan, ja kai edelleen Ruotsissakin. Mutta ehkäpä tähän vastailee joku, joka on hiljattain lotrannut lyijymönjän kanssa..?

En välttämättä sutisi ainakaan ferrexi/rostexia sinne pilssiin, sitä ei saa enää millään sitten pois..

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.04.2016 23:49

MORO

Pilssiin ei yleensä laiteta lyijymönjän päälle mitää. Syy on se että mönjän läpi voi pellavaöljyllä kyllästää.

Hempelin ohjeen mukaan 2-3 krs mönjää, 2-3 krs Primeriä ja 2-3 krs eliönestoa.

Huom Millessäkin on suositus että 6 kk sisällä sivelystä vene laskettava veteen,

Jos haluaa jättää pohjan (ja tietenkin koko veneen) esim vuodeksi kuiville niin viisainta olis jättää se siin tapauksessa primerille, sillä sen kanssa ei ole ylimaalausmaksimia. Mönjän päälle kannattaisi ensimmäinen kerros primeriä vetää vuorokauden sisään tarttumisen maksimoimiseksi!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 21.04.2016 11:58

Moi taas!
Kävin paikallisessa myymälässä kyselemässä sitä sun tätä läpimenoista ym hän suositteli puuveneelle jotain tuotetta joka ei ole lakka eikä maali, vaan jotain siltä väliltä. Jos ny oiken ymmärsin, mikä sinänsä olisi harvinaista :-)

Se oli joku Coelan Boat Coating.

Www.coelan-boat.com

Onko tuttu? Onko mistään kotoisin?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 21.04.2016 12:10

eikös maali ole käytännössä lakka jossa on pigmenttiä?
Eli jotain siltä väliltä on kuultava maali?

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 21.04.2016 22:58

Muistelisin, että tuo coelan on vastaava uretaanimömmö, millä vetelin edelisen veneeni kannen. Se oli aika pätevän oloinen aine, mutta käytin sitä lähinnä siksi, että halusin antaa jatkoaikaa jo osin huonokuntoiselle viilutetulle vanerikannelle. Hyvään puukanteen ajattelin silti itse vetää öljylakkaa.

Toi coelan on siis paksu lakkamainen kampe, jonka pitäis olla tosi elastista ja kestävä. Tsekkaapa foorumia hakusanala "oldodur", käsittelee mielestäni samaa aihetta...

Eeppo

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22.04.2016 0:12

Moi.

Kannattaa tarkistaa haulla toi aine. Enpä muista esim täällä puhutun koskaan.

Venelakoissa on aika hyvin vakiintuneita aineita, joilla moni on onnistunut hyvin. Kannattaa käyttää harkintaa ja monipuolisia tietolähteitä, kun miettii näitä. Toinen pointti on, että puuvenettä ei kertakunnosteta, vaaan aikaperspektiivi on esimerkikisi 10 vuotta. Mikä on aineen saatavuus ja toimivuus sillä aikavälillä? Siinä mielessä ns perinnemömmöt eli pöö ja öljylakat ovat pysyviä ja lähes ikuisia ratkaisuja, sillä niitä on varmaan aina saatavilla. Esim Le Tonkinois on alunperin Ranska laivaston kehittämä lakka, joten sitä on ikäänkuin testailtu vähän pidempään. Ja rinnalla on myös paikallisempia, kun Sateenkaariväri tekee Vanhanajan venelakkaa, mikä on ilmeisesti jokseenkin samaa tavaraa. Myös modernimpi Unica yms muu uretaanialkydilakka on varmaan ihan okei, nekin on tooosi koeteltuja aineita. Ja hienompaan on Rylard ja esim Hempels(kin).

Eli jos ottaa aineen, josta ei löydy ennakkokokemuksia, niin kannattaa tehdä testikapula, ja katsoa muutama vuosi, että miten aine toimii.. :))

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22.04.2016 0:26

No, onhan tuota näköjään joku tänne raportoinutkin. Ilmeisesti kannessa ihan kivakin vaihtoehto.

Itse oon aika fundamentaalisesti juuttunut pöö ja tonkinos -linjoille, toivottavasti tulee muitakin mielipiteitä vertailuun!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja matti » 23.04.2016 7:41

MÖsteri kirjoitti:Moi

Hempelsin Basic 0,75 litran purkki riittää just mun 8,9 metrin fiskarin pohjaan. Olen tavannut laimentaa maalia tilkalla asetoonia, tela kulkee jouhevammin ja purkki riittää koko pohjaan. Olen käytellyt bilteman punaista myrkkyväriä ja basiccia rinnakkain ja jopa sekaisin. Samalla lailla toimivat.

Pikkufiskarin pohjaa olen maalannut kyllästyksen jälkeen Rostexilla suoraan pööllä kyllästetyn ja kuivuneen puun päälle. Rostexin päälle sitten basic/biltema yksi kerros. On toiminut hyvin.

Mille extra on 0,75 ltr purkissa 55 euroa, eli kuminkin melko reippaasti edellisiä kalliimpaa. En tiedä mitä lisäarvoa hintaerotuksen lisäksi kyseinen tuote olisi tuonut mun veneilyyn vuosien mittaan. Mainittu pikkufiskari on 5,2 -metrinen Pihljertan veistämä Petronilla. Tämä kevät on kymmenes vuosi kun maalaan pohjan. Tänä aikana on "säästynyt" 10 x (55 € - 29 €) = 260 € johonkin muuhun juttuun veneessä.

Tietysti purjeveneissä pyritään mahdollisimman tasaiseen ja hienoon pohjaan, varsinkin kilpapurjehtijat taitavat pohtia paljonkin näitä asioita. Pienessä moottoriveneessä myrkkyvärin ainoa oleellinen ominaisuus on riitävä kasvillisuudenesto siinä ympäristössä, missä venettä säilytetään juhannuksesta elokuulle. Ei niin kehnoa käsittelyä taida saada aikaan, että maalit jäisivät putputtimelta lähtökuoppiin..
Olen hämmästynyt, en saa riittämään edes 2,5 l purkkia basic'ia pohjaan 9m veneessä, minkähänlainen loraus tarvitaan ohennetta riittoisuuden takaamiseksi? 8o

Vastaa Viestiin