Tärpätti ja homeenestoainetta....

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 10.04.2016 11:58

Juuri näin. Ei se koskaan niin valmis ole, etteikö jotain lisää voisi tehdä vielä ensi vuonnakin. Miksei siis voisi suosiolla jättää ensi vuoteen jotain mitä ei oo ihan pakko tehä nyt.

Ite kyllästäisin kaiken mitä oon puulle ottanut ennenkö vedän pintaa päälle. Ja ei kertsivelyä vaan niin paljo ku imee. Kattovanerit ja muut "litteät" paljussa lattialla ja loput pensselillä ja ruiskulla.

Sisäpuolelle runkoa en laittaisi lakkaa enkä maalia, vaan uittaisin pöötä niin täyteen kuin menee. Siitä tulee ihan nätti pinta sisälle siitäkin, ja on helppo jatkossa huoltaa uittamalla lisää öljyä sisään. Pilssikin vaan reilulla öljyllä, ja jos vielä ens vuonna tekee mieli maalata, niin ehtii sen sittenkin. Pääasia vaan, ettei puun sisällä ole avointa kuivaa solukkoa, joka voisi imeä kosteutta alla olevasta vesistöstä tai ympäröivästä ilmasta (siinäkin on toisinaan vettä yllättävän paljon). Toisekseen, kun hölväät sisäpuolen pööllä, niin sulta poistuu myös "ongelma" niistä ulkopuolelta läpitulleista öljyläikistä - väri tasoittuu nätisti.

Kattovanerista kannattaa kyllästyksen lisäksi sulkea kaikki reunat sivelemällä niihin reilusti ohutta epoksia, muuten se vaneri on aika pian vohvelia.

Edelleen tsemppaan sua että kyllä se kesällä veteen menee kun on noin paljon aikaa ja tarmoa tehdä, vaikka sitten vähän säätäisikin välillä. ;-) Itellä ei oo taas pääsiäisen jälkeen edennyt yhtään, ku ei vaan saa aikaiseksi. Paljon sulla on jo tehtyä!

Eeppo

PS. Tuolla toisen ketjun puolella sivuttu saabismi tosiaan viittaa siihen, että olemme moniongelmaisia. Todennäköisesti jaamme muutenkin yhteisiä diagnooseja tai niiden ulkopuolelle jääntiä :-) Sillä kroonisella viippakuumeella viittasin juuri semmoiseen seiskapaikkaiseen ysivitoseen, semmonen pitäs jostain saada. 8| Tällä hetkellä terapia-autona ajossa on pitkänokan maskilla, mattamustalla telamaalilla ja tuplaputkilla rottakustomoitu seiskavitonen kuuppa, ja varaosiksi tuli hankittua punainen seiskakutonen. Saabi on tällä hetkellä lähinnä hermojen virkistystä varten, eikä edessä siintävää katsastusta lukuunottamatta ole suunnitteilla sen enempää projektia sen suhteen. Ellei sitten syksyllä rakentais siihen semmosta tuplatehosta myllyä... 8}

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 10.04.2016 12:33

Tsemppiä Seesell

Paljon on tekemistä puuveneissä ja näyttää siltä myös tämän veneen kohdalla. Hyvin olet saanut projektia myös eteenpäin. Minä kyllä nyt unohtaisin aikataulun ja rauhassa laittelisin venettä kuntoon, varsinkin kun kaikki on nyt irti ja auki tekemistä varten. Turhaan niitä kiinni keskeneräisinä laittaa ja taas sitten purkaa kunnostusta varten. Vesille menisin ensikesänä muulla tavalla.

Näitä kirjoituksia on hauska lukea koska niissä on myös hyvää huumoria mukana, tosin epätoivoakin niissä esiintyy. Sekin kuuluu tällaisiin projekteihin ainakin silloin jos on laitettu aikataulu. Itse rakennan 7-8 m venettä, kuvittelin jonkinlaisen valmistumisaikataulun alussa kunnes huomasin että sitä voi toisesta päästä venyttää ja vain toisesta päästä kun sitäkin tuli mieleen että olisinpa alottanut silloin ja silloin niin olis nyt valmis. Sen venytysmahdollisuuden tajusin pienten ja aika suurtenkin epätoivon hetkien jälkeen. Olen nyt voiton puolella vaikka alkuperäinen aikataulu on umpeutunut jo. Tai ainakin luulen olevani :)

Älä stressaa sanoi minulle kerran eräs joka rakensi ison katamaraanin puusta ja kaikesta muusta.

Älä stressaa ;-) kyll se joskus on veessä !!!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 11.04.2016 11:19

Eeppo kirjoitti: Kattovanerista kannattaa kyllästyksen lisäksi sulkea kaikki reunat sivelemällä niihin reilusti ohutta epoksia, muuten se vaneri on aika pian vohvelia.
Pitäiskö tämä epoxijuttu tehdä ennen kyllästämistä vai sen jälkeen kun se on kokonaan kuivunut?

Mietin myös sitä kun muutama istuinlevy on reunoistaan pehmeät enkä haluaisi uusia niitä enkä myöskään haluaisi poistaa kaikki pehmeät palat koska silloin tulisi niin ruman näköiset penkit, niin voiko vaan hioa ja sitten kyllästää ja lakata ja kiinnittää ne vai tuleeko siitä jotain negatiivisiä seurauksia jossain vaiheessa? Eli muutamassa palassa on reunat pehmeät...

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja katiska » 11.04.2016 13:42

Epoksi kyllästämisen jälkeen.

Jos noiden levyjen tuenta ja allejäävä on kyllästettyä kunnossa olevaa kovaa puuta niin tuskimpa se laho siitä mihinkään karkaa ainakaan kesässä. Älä käytä liikaa noihin aikaa jos ne on vaihtokunnossa ja meinaat ne viimeistään talvella uusia.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 11.04.2016 17:52

katiska kirjoitti:Epoksi kyllästämisen jälkeen.
Voin olla väärässä, mutta miettisin hetken miten rasvainen kylläste edesauttaa epoksin imeytymistä eli tarttumista vanerin reunaan. Jotenkin olisin taipuvainen tekemään tuon toisinpäin.
Viinamäenmiäs

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.04.2016 21:20

Moro

Juu ehrottomasti epoksi reunoihin ennen öljykyllästystä!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.04.2016 19:40

Northling kirjoitti:Moro

Se ruori on kuivunut ja ravistunut. Siinä on useampi lähestymistapa
1. antaa olla ja toivoa että se vesillä turpoaa tiiviiksi
2. purkaa se osiin ja liimaa epoksilla tai PU-liimalla kasaan
3. koittaa injektoida ruiskulla epoksia tai PU-liimaa rakoihin ja toivoa että se sillä kiristyy.
4. liottaa sitä pellavaöljyssä ja toivoo että se turpoaa siitä.

Mikä on paras ja oikein: 2
3. hankaloittaa 2:sta jos se 3. ei autakkaan

Nortti
Moikka!
Kävin motonetissä ja satuin löytämään ruorit hyllystä. Olivat mielestäni aikalailla samanlaiset kuin omanikin, mutta löysin yhden mielenkiintoisen eroavaisuuden. Kun minun nuo pinnat menevät sisäänpäin siihen napaan asti (vai onko se napa vai keskiö vai mikä lie). Joka tapauksessa, minun ruorissani ne pinnat tulevat napaan asti ja sillä selvä. Näissä motonetin ruorissa itse navassa on tehty kolot/reijät siihen tuleville pinnoille jolloinka ne niinkuin menevät navan sisään eivätkä pääse liikkumaan, nitisemään tai natisemaan.
Viimeinen kuva on minun ruorini ja siinä näkee miteb paljon napa liikkuu, valkoinen alue pinnojen vieressä. Se on siis napa joka liikkuu ja tekee ääntä ja takee koko ruorin ikään kuin löysäksi tai niin että kun kääntää ruoria, siinä ensin kääntää löysät pois ruorista ennen kuin ruori ottaa kiinni ja aloittaa kääntämisen....

Hitsi nää asiat on vaikeita selittää sanoin! Toivottavasti joku ymmärtäää mistä sähellän :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.04.2016 21:15

Nyt kun vene on kyllästetty ja kuivumassa, olisi varmaan ajankohtaista miettiä mitä seuraavaksi. Tietämättä asiasta yhtään mitään, olen vahvasti sitä mieltä että lyijymönjä on ainoa oikea tapa edetä :-)
Eli onko pohjan käsittely järjestys seuraavanlainen, ja Turun saaristossa olisi tarkoitus kylpeä venettä :-)
- lyijymönjä (rylardin ohje n jopa 4 kerrosta)
- antifouling (pehmeä tai puolikova?)

Vai täytyykö näiden väliin tai ylipäätänsä jotain primeriä?

Miten paljon tuota lyijymönjää mahtaa mennä minunkokoiseen paattiin, 6,20 pitkä? Mietin vaan montako purkkia tilaisin. Niin, ja onko niitä eri merkkisiä/laatuisia/värisiä/hintaisia?

Löysin tosiaan captains shopista tuon rylardin tavaraa. Onko se hyvänlaatuista?

Niin, ja eikö se ollutkin niin että tätä laitetaan myös pilssiin? Luulen että minun pilssissä taisi aikaisemmin olla lyijymönjää ja sen päällä ferrexiä. Mutta olen ymmärtänyt että ferrex ei ole enää entisellään vaan jotain uutta plantrinkia joka ei ollenkaan toimi samalla tavalla kuin minun paatissa ollutta vanhaa kunnon ferrexiä...


Ja kysyisin vielä tuosta esiintulleesta epoksikäsittelysta koskien kattovanerini. Eli uuteen kattovanerin reunoihin epoksia. Millaista epoksia suosittelette, onko niitä paljon erilaisia?
Ja entä vanhat ei uusittavat kattovanerit, jotka ovat ja jäävät paikoilleen tulevaisuudessakin, tuleeko näihinkin laittaa epoksia reunoihin? Katon maalit on skrapattu pois, joten reunat ovat näkyvissä.

Niin, ja oletan että tarkoitus olisi käsitellä kaikki vanerin reunat, myös sisäreunat, saumareunat, ja reikien reunat esim. tuuletusventtiilille ja kattoluukun reunat. Vai olenko väärässä?

Niin, ja kannattaako lakata ensin vai maalata ensin?
Ja maalataanko myös potkuri?

Voitan varmaan tämän sivuston maailmanmestaruuden kysymyksien määrässä :P

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Maa » 17.04.2016 12:40

Moi!
Hempel myy epoksi sealeria joka on ihan ohutta 2-komponentti litkua jolla voit käsitellä kaikki vaneriosat päältä ja sivulta jos on kuivaa niin se kyllä imeytyy syvälle jonka jälkeen mahdollisesti 2 komponentti maali tms.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.04.2016 16:27

Seesell kirjoitti:Nyt kun vene on kyllästetty ja kuivumassa, olisi varmaan ajankohtaista miettiä mitä seuraavaksi. Tietämättä asiasta yhtään mitään, olen vahvasti sitä mieltä että lyijymönjä on ainoa oikea tapa edetä :-)
Eli onko pohjan käsittely järjestys seuraavanlainen, ja Turun saaristossa olisi tarkoitus kylpeä venettä :-)
- lyijymönjä (rylardin ohje n jopa 4 kerrosta)
- antifouling (pehmeä tai puolikova?)

Vai täytyykö näiden väliin tai ylipäätänsä jotain primeriä?

Miten paljon tuota lyijymönjää mahtaa mennä minunkokoiseen paattiin, 6,20 pitkä? Mietin vaan montako purkkia tilaisin. Niin, ja onko niitä eri merkkisiä/laatuisia/värisiä/hintaisia?

Löysin tosiaan captains shopista tuon rylardin tavaraa. Onko se hyvänlaatuista?

Niin, ja eikö se ollutkin niin että tätä laitetaan myös pilssiin? Luulen että minun pilssissä taisi aikaisemmin olla lyijymönjää ja sen päällä ferrexiä. Mutta olen ymmärtänyt että ferrex ei ole enää entisellään vaan jotain uutta plantrinkia joka ei ollenkaan toimi samalla tavalla kuin minun paatissa ollutta vanhaa kunnon ferrexiä...


Ja kysyisin vielä tuosta esiintulleesta epoksikäsittelysta koskien kattovanerini. Eli uuteen kattovanerin reunoihin epoksia. Millaista epoksia suosittelette, onko niitä paljon erilaisia?
Ja entä vanhat ei uusittavat kattovanerit, jotka ovat ja jäävät paikoilleen tulevaisuudessakin, tuleeko näihinkin laittaa epoksia reunoihin? Katon maalit on skrapattu pois, joten reunat ovat näkyvissä.

Niin, ja oletan että tarkoitus olisi käsitellä kaikki vanerin reunat, myös sisäreunat, saumareunat, ja reikien reunat esim. tuuletusventtiilille ja kattoluukun reunat. Vai olenko väärässä?

Niin, ja kannattaako lakata ensin vai maalata ensin?
Ja maalataanko myös potkuri?

Voitan varmaan tämän sivuston maailmanmestaruuden kysymyksien määrässä :P
Moi,
Pliis, olisko kellään tietoa, taitoa ja aikaa vastata minun 1000 kysymyksiin :) Minun pitäisi saada tilaus menemään mutta kun en tiedä paljonko tavaraa olisi tarve tilata. Niin ja mitä muuta olisi tarve tilata samaan lähetykseen....

Ja tässä uusi kysymys....
Veneen runkoon käytin kyllästykseen ehkä suhdetta 35 pö/10 oulu/ 1 sinkkinaftenaatti. Nyt seuraavaksi kyllästän kaikki irto-osat kuten ovet, luukut, penkit, trallit, listat, valomasto, kattovanerit ym. Kyllästäessäni näitä, käytänkö samaa suhdetta,kuin rungossakin vai kannattaako muuttaa reseptiä? Suuri osa näistä irtp-osista on mahonkia, paitsi katto, kun runko taas oli mäntyä....

Niin ja entä se toinen katto josta vain irroitin vanhat maalit, kyllästänkö ja epoxoin senkin?

Ja entä sitten sellainen kysymys, että minulla sattuu olemaan mahdollisuus käyttää iso teollisuusuuni johon isotkin kappaleet mahtuu. Kuivuvatko osat paremmin/nopeammin jos esim laittaa ne kyllästyksen jälkeen esim päiväksi 50 asteeseen tai pienempään/korkeampaan lämpöön? Vai pilaantuvatko osat ja häviääkö pellavaöljyn hyödyt tällaisessa käsittelyssä?

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 17.04.2016 17:22

Ei ensimmäisenä tulisi mieleen alkaa lämmittämään pellavaöljyllä kyllästettyä puukappaletta. Kun jo huoneenlämpötilassa pellavaöljyisillä räteillä on itsesyttymisvaara.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.04.2016 18:02

Moro Seesell

Mulla on 10.60 m limirunko ja kahteen kerrokseen lyijymönjää meni n 6-7 purkkia. Toi Brava Minio di Plombo taitaa olla ainoa saatavissa oleva... Lyijymaalien myyntihän muille kuin ammattilaisille on periaatteessa kielletty.'

Pilssiin just tota samaa Minio di Plomboa.

Ennen eliönestomaalia on vakavasti suositeltavaa laittaa 2-3 kerrosta Primeriä esim Hempel Undewater Primeriä.
Jotku kuulemma on saaneet myrkyn pysymään lyijymönjässäkin mutta aikapaljon työtä ja maalia menee hukkaan jos ei pysykkään kun mönjä on tosi liukaspintainen.
Kahteen kerrokseen primeriä meni mulla n. 7 purkkia.

Ite käytän ns. pehmeätä eliönestomaalia Mille Extraa koska minua ei huvita hioa joka kevät pohjaa uuden kerroksen sivelyä varten. Pehmeään saa sivellä uuden kerroksen syksyllä pestyyn pohjaan ilman hiontaa. Nopeissa liukuvissa veneissä pehmeät maalit saattavat kulua pois liian nopeasti joten sellasiin kova on oikea vaihtoehto.

Epoksoinnista olet ihan oikeassa. Jos oikein hyvin tekee niin kaikki vanerireunat (reiät ja kaikki) tulisi kyllästää epoksilla.

Kun kysyt kumpi ensin maali vai lakkaus: niin tarkoitatko pohjan mönjä-primeri-myrkky-kerroksia ja kyljen lakkausta? Siinä välissä pitäis olla vielä vesilinja viiva.
http://puuvene.net/keskustelu/viewtopic ... 6&start=45
Mä pyrin aina laittamaan noita kerroksia jonkin verran vuorotellen siten, että menevät hieman päällekkäin, ettei tule vettä päästävää rakoa tuohon saumaan.

Kyllästys: Kuten aiemminkin olen sanonut sen tärpätin lotraaminen on ihan hukkaanheitettyä rahaa (tärpätti kuitenkin haihtuu pois). 80% PÖ loput lahosuoja-ainetta.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.04.2016 19:41

Kiitos paljon vastauksistanne! Nyt minulla on paljon varmempi olo!
Nortti, kun kerroit määrästä lyijymönjää mitä sinulla menee, niin laitatko sitä myös sisäpuolelle vai oliko tuo määrä vain ulkopuolelle?

Juu, tarkoitin juuri sitä, eli rungon maalaus/lakkaus.
Ja nyt rupesin nyt myös miettimään kannen/hyttirakenteen/sisäpuolen/takaistuintilan/pilssin maalaus/lakkausjärjestystä...
Teettekö te niin että kun lakka/maali pensseli kerran on kädessä niin aloitatte vaikka sisältä ja pilssi ja sitten ulos kannet ja ulkorakenteet ja sitten runko? Minä kun olen kuin Aku Ankka siinä että jos käytän omaa järkeäni, niin tarina päättyy niin että olen maalannut itseni kajuutan keulaan niin että en pääse pois turmelematta koko tehdyn työn. Eli joutuisin odottamaan ne 24h kunnes maali tai lakka on kuivunut...
Onko teillä joku hyvä strategia tai marssijärjestys?

Tuosta kyllästyssuhteesta kysyin koska ajattelin että eri puulajeissa voisi olla eri tapa imeä pö sisään ja näinollen jos esim mahonki ei ime niin hyvin niin sitä vois antaa vähän dopinkia, hemohessiä lisäämällä tärpättiä. Mutta se oli vain yksi miljoonista ihmeellisistä ajatuksista mitä päässäni pyörii :P

Mietin että ehkä mulle riittäisi joku 3 purkkia lyijymönjää... Veneeni on aika vaatimattoman kokoinen. Pitäiskö yrittää laskea malattava pinta-ala vielä, tai ehkä uskallan vaan tilata...

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.04.2016 20:13

Moro

Toi määrä mönjää meni siis pohjaan ulkopuolelle, ei pilssiin. Pilssin olen maalannut vain kerran, ei sitä ole vielä tarvetta uusia kun PÖ imeytyy mönjästä läpi.

Lakkausjärjestus hahmottuu sen mukaan kun alkaa tekemään. Kannattaa lakata sellaiset kohdat kerralla, mihin helposti pääsee käsisksi, ettei yritä kaikkea kerralla. Sitten kun on kaikki 8 kerrosta vedetty niin alkaa lakkausjärjestyskin olemaan selvillä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.04.2016 21:26

Northling kirjoitti:Moro Seesell

Mulla on 10.60 m limirunko ja kahteen kerrokseen lyijymönjää meni n 6-7 purkkia. Toi Brava Minio di Plombo taitaa olla ainoa saatavissa oleva... Lyijymaalien myyntihän muille kuin ammattilaisille on periaatteessa kielletty.'

Pilssiin just tota samaa Minio di Plomboa.

Ennen eliönestomaalia on vakavasti suositeltavaa laittaa 2-3 kerrosta Primeriä esim Hempel Undewater Primeriä.
Jotku kuulemma on saaneet myrkyn pysymään lyijymönjässäkin mutta aikapaljon työtä ja maalia menee hukkaan jos ei pysykkään kun mönjä on tosi liukaspintainen.
Kahteen kerrokseen primeriä meni mulla n. 7 purkkia.

Ite käytän ns. pehmeätä eliönestomaalia Mille Extraa koska minua ei huvita hioa joka kevät pohjaa uuden kerroksen sivelyä varten. Pehmeään saa sivellä uuden kerroksen syksyllä pestyyn pohjaan ilman hiontaa. Nopeissa liukuvissa veneissä pehmeät maalit saattavat kulua pois liian nopeasti joten sellasiin kova on oikea vaihtoehto.

Epoksoinnista olet ihan oikeassa. Jos oikein hyvin tekee niin kaikki vanerireunat (reiät ja kaikki) tulisi kyllästää epoksilla.

Nortti
Moi,
Löysin mille extraa mutta se on ihan tuhottoman kallista :(
Onko tuo hempelin ocean tai blakes crusing mistään kotoisin? Olisko edullisempi?

Mutta sitten etsin tuota mainitsemasi primeria. Lösin vaan yacht primer, mutta onko se siis ihan sama kuin se underwater primer?

Ihailin kauniita kuviasi, ja totesin että koko mun paatti on suurinpiirtein sinun maalattavan alan kokoinen :-)
Laskin jossain vaiheessa hyvin huolimattomasti pimeässä, kosteassa, ukkosessa ja kylmässä mitattujen mittojen perusteella että pohani maalattava pinta-ala olisi n.12,6 m2. Ja sitten pilssi vielä päälle. Eli laskelmat voivat olla aivan kauhian paljon päin nurmikenttää...

Tuollaisia eri epoksijuttuja kun en ymmärrä oikein, mutta niitä näyttää olevan paljon erilaisia. Mitä suosittelette tälläiselle ensikertaepoxilaiselle?
Motonetissä löysin seuraavat:
Hempel sealer 599 epoxiliuos
Hempel epoxi filler
Plastic padding marine epoxi ja marine filler
Ja sitten kuvissa olevat tuotteet.

Ihan pihalla taas :-) Mutta ei se ole niin pahaa kun aurinko joskus paistaa....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin